Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Inläggav distad » 2025-04-15 21:09

Det har varit sidospår i andra trådar om att Hifi är på utdöende. Och min uppfattning är att det kommer ske fortare än vad folk tror. Och nu kom första butiken.The Rock Hemmabio som stänger butiken, men driver företaget vidare via showrooms.
Efter 25 år så väljer vi nu att stänga vår butik i Lund. Intresset för att ge sig ut och klämma, titta och lyssna på produkter i butik har successivt avtagit hos våra kunder. Därför väljer vi nu att stänga vår butik och kommer att fortsätta att driva företaget vidare via showrooms.
Vi kommer fortsätta att sälja produkter, designa biorum, skapa ljud & bildlösningar, installera, programmera och kalibrera system. Vi kommer även att fortsätta arrangera events av olika slag.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Imperial-Blomman

Re: Hifi, på utdöende med färre butiker osv.

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-15 22:38

Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-18 07:28

Intresset för hifi som hobby (om man avser intresset för så bra återgivningskvalitet som möjligt) har legat på i stort sett samma nivå sedan 60/70-talen, menar jag.
De som var verkligt intresserade var inte så många då heller, låt vara att de kanske var något fler till antalet än nu.
På 70-talet var en komplett anläggning från t ex Philips eller Luxor fullgott för att njuta av musik, idag är det mobiltelefonen och ett par air pods.
Hifi-affärerna som fanns då, de sålde ju i huvudsak apparater i nivån över Philips och Luxors kompletta anläggningar. Så mycket av den tidens high end såg jag inte i dessa butiker, i alla fall inte i mitt närområde.

Lite vid sidan om denna diskussion är det intressant att se att hifi intresset och intresset för high end hifi är betydligt större i Norge än här. Där öppnar nya hifi-butiker. Mässorna är fler till antalet än här.
Och diskussionsforumet ”Hifisentralen” har många fler medlemmar än ”Faktiskt”.
Vad beror det på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-18 08:20

Det sistnämnda gäller även Danmark. Tror det beror på att bilar hämmades av hård beskattning under lång tid i de länderna och att då pengarna lades på annat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-18 09:28

RogerGustavsson skrev:Det sistnämnda gäller även Danmark. Tror det beror på att bilar hämmades av hård beskattning under lång tid i de länderna och att då pengarna lades på annat.

Jag kan också misstänka att vår import blivit relativt dyrare genom vår kronkurs jämfört med exempelvis den norska kronan. Själv sett danska seglare festa i skånska hamnar. Har numera grannar vid sommarstugan som bor i Norge och Danmark.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-18 10:18

Hur menar du? Den norska kronan har ju länge varit svag. Oljeinkomsterna har gjort norrmännen till ett välbärgat folk, innan dess var det annat. Danmark var länge ett billigt resmål men nu är det ett av de dyrare, precis som Norge.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-18 16:19

Imperial-Blomman skrev:Lars Bengtsson har klappat igen.

https://www.market.se/affarsnyheter/kon ... i-konkurs/

Butiken var en spillra av vad den en gång var. De kanske hade överlevt om jag fått köpa mitt Krell-steg där :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 16:53

hifikg skrev:

Butiken var en spillra av vad den en gång var. De kanske hade överlevt om jag fått köpa mitt Krell-steg där :)

Kolla om dom har det kvar och rear ut det nu när allt ändå är kört. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-18 17:00

RogerGustavsson skrev:Hur menar du? Den norska kronan har ju länge varit svag. Oljeinkomsterna har gjort norrmännen till ett välbärgat folk, innan dess var det annat. Danmark var länge ett billigt resmål men nu är det ett av de dyrare, precis som Norge.

Svensk krona har varit är lågt värderad vilket gör import dyrare och exporten blir lättare. Hifi är mestadels import.

Om man jämför dansk valuta med svensk så:

År 2005 kostade en dansk krona 1,25 svenska kronor. 1970 behövde man bara betala 70 svenska öre
Idag så kostar 1 dansk krona 1,47 svenska kronor.

Så relativt sätt har Danmark fått en billigare import medan den i Sverige blivit dyrare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-18 17:28

Sverige har blivit semesterort för Norrmän. Har ni varit i Norge ? Det är "svindyrt" där jämfört emot hemma. Och vad jag läst mig till så är mat billigare i Danmark jämfört emot i Sverige. Men Hifi är inte lika dyrt som allt annat i Norge. :?
Angående Lars Bengtsson, så har dem mest varit en Tv butik för innerstaden.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-04-18 19:00

Tråkigt att The Rock ska stänga butiken! När jag tänker efter så är det nog ändå den butik där jag lagt mest pengar, utan att ha varit där nån gång! :D

Jag kan sakna hur det var förr när vi hade först Gustafssons Musikhandel och sen Stereo i Karlstad. Även om det var en timme från mitt hem så brukade jag åka dit ett par gånger per år och köpte en hel del där. Efter det blev det nästan slut på spontana besök i butiker för mig, kunde bli om jag var i Göteborg nån gång.
För att se och lyssna på grejer så blev det mer att jag åkte på mässor, och kunde handla om jag fick nån bra kontakt där.
Sen blev det till viss del även styrt av vilka grejer som såldes var. För att lyssna på högtalare från Revel fick jag åka 37 mil enkel väg.

The Rock fick jag upp ögonen för eftersom Marcus varit (och är) flitig att skriva på forum (tidigare Component och numera Minhembio). Han har alltid skrivit väldigt bra och utförliga svar samt alltid haft en väldigt god ton, utan en massa "säljsnack". Det har gjort att jag fått ett stort förtroende för honom.
2017 köpte jag en begagnad duk som han förmedlade, som jag hämtade i samband med mässan The Rock hade i Lund då. Sen har jag köpt lite smågrejor som lampor till projektor av honom på distans. För 1,5 år sen köpte jag nytt försteg från The Rock och fick jättebra hjälp från hur jag skulle placera högtalare till att Marcus hjälpte mig med inställningar med Dirac på distans.

Så även om det är tråkigt att butiker försvinner så känner jag att det i fallet med The Rock inte påverkar mig direkt, även om jag är kund där. För mig har det funkat väldigt bra att göra affärer med dem, utan att nånsin ha besökt butiken.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-18 19:19

Mirage skrev:Tråkigt att The Rock ska stänga butiken! När jag tänker efter så är det nog ändå den butik där jag lagt mest pengar, utan att ha varit där nån gång! :D

Jag kan sakna hur det var förr när vi hade först Gustafssons Musikhandel och sen Stereo i Karlstad. Även om det var en timme från mitt hem så brukade jag åka dit ett par gånger per år och köpte en hel del där. Efter det blev det nästan slut på spontana besök i butiker för mig, kunde bli om jag var i Göteborg nån gång.
För att se och lyssna på grejer så blev det mer att jag åkte på mässor, och kunde handla om jag fick nån bra kontakt där.
Sen blev det till viss del även styrt av vilka grejer som såldes var. För att lyssna på högtalare från Revel fick jag åka 37 mil enkel väg.

The Rock fick jag upp ögonen för eftersom Marcus varit (och är) flitig att skriva på forum (tidigare Component och numera Minhembio). Han har alltid skrivit väldigt bra och utförliga svar samt alltid haft en väldigt god ton, utan en massa "säljsnack". Det har gjort att jag fått ett stort förtroende för honom.
2017 köpte jag en begagnad duk som han förmedlade, som jag hämtade i samband med mässan The Rock hade i Lund då. Sen har jag köpt lite smågrejor som lampor till projektor av honom på distans. För 1,5 år sen köpte jag nytt försteg från The Rock och fick jättebra hjälp från hur jag skulle placera högtalare till att Marcus hjälpte mig med inställningar med Dirac på distans.

Så även om det är tråkigt att butiker försvinner så känner jag att det i fallet med The Rock inte påverkar mig direkt, även om jag är kund där. För mig har det funkat väldigt bra att göra affärer med dem, utan att nånsin ha besökt butiken.

Samma här vad det gäller köpen - fast jag har ju varit där många ggr. Mycket tråkigt... säkert de flesta av de köpen jag gjort där hade jag aldrig gjort över nätet....
Antar att i framtiden blir mässor enda chansen att få se/höra saker då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-04-18 20:34

Flint skrev:
hifikg skrev:

Tja, det var väl 1991 typ... jag var in i butiken med fickorna fulla av cash, men fick inte lyssna på det så jag åkte hem igen o köpte en NAD 208 på hifiklubben, utan att veta något alls om det egentligen. Visade sig vara rätt okej :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 21:01

hifikg skrev:
Flint skrev:
hifikg skrev:

Tja, det var väl 1991 typ... jag var in i butiken med fickorna fulla av cash, men fick inte lyssna på det så jag åkte hem igen o köpte en NAD 208 på hifiklubben, utan att veta något alls om det egentligen. Visade sig vara rätt okej :)

Äh 1991, det var ju igår. Det finns säkert kvar, testa.
Säljare utan säljreflexer kan vara frustrerande. Du borde ha nitat honom och lubbat iväg med Krällen så hade du sluppit den där fula NAD:en som bara hakar upp sig. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-18 22:17

Om vi ska kunna vända den här trenden så lär vi börja handla HiFi så det bara knakar.
Strunta i nya bilar, båtar, finskor, dyrdricka, gåsleverpaté och semesterresor mm och bara handla det viktigaste av allt - HiFi.
Borde väl inte vara så svårt, va?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-19 00:48

Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 01:28

petersteindl skrev:Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor? 8)

Jag har lite svårt för danskor. Ungarnas morsas föräldrar kom därifrån.
Det danska gemytet är bara en fasad som räcker så länge ölen rusar..

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-19 08:42

petersteindl skrev:Vad är det för fel på finskor? Är danskor bättre, eller norskor? 8)

Det är inget fel på finskor. Det finns ett antal finska högtalartillverkare. Dessa senare har jag ingen erfarenhet av.

https://nordicspeakershop.com/sv

Bild

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-19 17:02

Om vi för ett ögonblick återgår till topic för tråden, så är det nog så att intresset för att njuta av musik återgiven via en omfångsrik anläggning som helst bör avlyssnas i ett akustikanpassat rum, i detta nådens år 2025, väcker samma svala intresse hos gemene man (kvinna) som frimärkssamlande, modelljärnvägsbygge, DX-ing och träsnideri.
En ytligt bekant granne till mig sa, ”är du en så’n där hifi nörd?”. Men han fick nog omvärdera sina fördomar lite grand när jag inte uppfyllde hans bild av hifinördar; de ska ju ha glasögon, skägg och manchesterkavaj. :D
Vi må vara stofiler från en förgången tid, men det kommer dagens kids och deras feeds också att vara om sisådär 60-70 år.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2025-04-19 18:13

För stelbenta, polskor svänger det om!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-19 21:25

Jag är en utpräglad ljudbög säger alla. Älskar att lyssna på allt möjligt, då jag tycker det är kul att göra det och jag gillar allt möjligt också så jag har inte hamnat i något ljudlig fack så att säga. Sprang mycket i butiker förr, men numera nästan aldrig då hobbyn är för dyr i butiker utan det är begagnat som gäller. Men man drömmer ju om vissa saker ändå...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-19 21:48

Jag saknar inte HiFi-butiker över huvud taget. Kanske för att jag aldrig köper något dyrt,
eller för att jag gärna bygger det jag behöver, typ förstärkare och någon enklare högt.låda.
Spelare är datorn, det räcker. Mitt behov av lyxprylar och prestigedyrt är lika med noll.
Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.
Mitt HiFi-intresse sträcker sig till och stannar vid teknisk nyfikenhet.
Senast redigerad av Flint 2025-04-19 22:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-04-19 21:50

Min senaste hifipryl köpte jag faktiskt på Lars Bengtsson. Kanske symptomatiskt att det var en Wiim Pro. Dessförinnan en bärbar radio och hörlurar. De stora grejerna nyligen blev två via webben och en i fysisk butik. Alla olyssnade.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-20 12:29

Flint skrev:Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.

Hur skall du veta vad du kommer att höra om du inte fått lyssna på det innan? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-20 12:38

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag har bara ett krav och det är att jag ska gilla det jag hör och för det behöver jag inga HiFi-butiker.

Hur skall du veta vad du kommer att höra om du inte fått lyssna på det innan? 8O

Jag gör en överslagsberäkning grundad på säg 60-års lyssnande. OK, inte 100% säker, men tillräckligt, tror jag. :roll:

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-20 20:12

Kan tycka det är lite oklart vad man behöver en fysisk butik till för att handla ljud. Personligen har jag bara varit inne i en en gång för att "klämma o känna" på nåt, ett par högtalare och förstärkare jag skulle ha till sovrummet. Dom på Reference Audio på söder tyckte det inte var några vidare bra grejer men jag fick lyssna ändå, det lät väl som det lät i deras rum, men hemma i mitt sovrum kombinerat med lite EQ lät det helt annorlunda. Så att provlyssna högtalare i butik är ju rätt döfött.
Och sen med tanke på att elektronik låter så gott som helt likadant så finns det verkligen noll mening att ens försöka lyssna på sånt heller, utan det är mer funktioner som man lätt kan läsa sig till. Skulle möjligtvis vara handhavande som man vill pilla på, men att hålla butiker öppna för sånt känns inte speciellt gångbart, dessutom så finns det väl ofta Youtube-reviews där sånt gås igenom ganska grundligt.
Fast sen när hifi-butiken nästan alltid innehåller mängder med apdyr ormolja så förstår jag ännu mer varför dom dör ut, dom hör helt enkelt inte hemma nånstans.

Men att bra ljud skulle vara utdöende stämmer ju inte, det är bara ni som tittar på fel ställen :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-20 21:51

Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna.... 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-20 22:07

distad skrev:Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna.... 8O :mrgreen:

Det är lätt även när man lyssnar. Bara att koppla av och låta sig spontant reagera. Analyser gör att man bara tänker på ljud.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-20 22:42

Flint skrev:
distad skrev:Det är lätt med Hifi när man inte behöver lyssna.... 8O :mrgreen:

Det är lätt även när man lyssnar. Bara att koppla av och låta sig spontant reagera. Analyser gör att man bara tänker på ljud.

Ja, jag hör ganska direkt om det inte funkar alls. Men som Tell såga butikslyssning totalt skulle jag aldrig göra.

Tell

Inläggav Tell » 2025-04-20 23:16

Butikslyssning funkar ju bara om man kan lyssna på alla högtalare man jämför i just butikens lyssningsrum eftersom just rummet gör så enorm påverkan på ljudet.
Men annars ja, det är enkelt med elektroniken eftersom det inte är mycket man behöver eller ens kan lyssna efter. Har grejerna rätt kontakter, dom features man behöver, nog med effekt osv så är dom rätt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi