Glöm inte den 14 juni!! Stig Carlsson 100 år

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Glöm inte den 14 juni!! Stig Carlsson 100 år

Inläggav hifikg » 2025-05-04 23:31

Den 14 juni i år skulle Stig ha fyllt 100 år.
Självklart en högtidsdag för Carlsson-vänner över hela världen.

Jag tänker samla mig klockan 14, den 14:e juni, som lämpligt nog är en lördag, nedanför Stigs sista bostad på Torkel Knutssonsgatan. Det brukar finnas en bar i anslutning till Münchenbryggeriet på platsen. Där kan den som vill inmundiga en lämplig dryck innan vi går upp till huset. Jag kommer att färdigställa en minnesplakett att applicera på lämplig plats. Då Blomman känner dem som bor i huset nu kanske de ger oss sitt benägna tillstånd, annars gör jag det ändå. På ett eller annat sätt.
Har inte sett att någon annan organisation eller stiftelse har för avsikt att högtidlighålla dagen, så jag hoppas att någon mer än jag vill samlas.
Efter samlingen tänker jag inmundiga en Biff Rydberg på Röde Orm, två stenkast från det gula huset. Häng på! Huset syns rakt under luftballongen på bilden. Fotograf är jag själv.

Om du, som de flesta på forat, befinner dig på en annan plats i landet så tänd ett ljus, beundra en bra bild på Stig och sänd honom dina bästa tankar. Har du inga Carlssonhögtalare än så har du den upplevelsen kvar, grattis!
Vore kul om ni som haft förmånen att träffa Stig o kanske t o m har egna bilder på honom skriver någon rad i tråden! Berätta om hur du upptäckte Carlsson och varför du aldrig övergivit det ljudet.

Själv travade jag in till min hifihökare för att köpa något som skulle imponera på besökarna i min första lilla lägenhet. Hade tänkt mig något med stora basar och en massa design. Sedan hökaren påpekat att han kände till att jag gillade musik kom jag ut med ett par... OD11.
Ingen, förutom alla som lyssnade, blev imponerade av dem. O sen var jag fast :)
Bilagor
3058_ballongen.jpg
3058_ballongen.jpg (628.93 KiB) Visad 2533 gånger
Senast redigerad av hifikg 2025-05-09 00:37, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Glöm inte den 14 juni!!

Inläggav Harryup » 2025-05-05 09:33

För att inte riskera att dm t.ex. är borta så kanske det är bra att i förväg visa en bild på märket och fråga var den kan få sitta så slipper dom stå och diskutera mellan varandra om det. Tänk på att folk kommer vilja gå och titta på plaketten så kanske det är bäst om den satt så man kan stå utanför tomten och ändå läsa den.
Har varit i Silicon Valley och tittat på ett garage och ägaren där var ju lite mindre nöjd med mängden av folk som sprang över tomten för att bli fotade vid plaketten. Möjligen kommer det inte vara jättelånga köer men ändå vore det ju trevligt att se plaketten ifrån gatan, enligt mina åsikter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-05-05 09:56

Men gatan är ju inte i närheten av huset.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-05-05 10:32

Vi som har varit med under Carlsson när han levde kommer ihåg alla högtalare som han kom ut med. Många hade ett par av hans skapelser i sitt hem. Eller kanske en byggsats som släpptes.
Det är en kult. En legend.
Tyvärr har jag inte haft något par men har lyssnat på många hos vänner eller på mässor och butiker.

tomasgbg

Inläggav tomasgbg » 2025-05-05 15:55

Vilken högtalare är ”den bästa” som Stig konstruerat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-06 21:30

Johan_Lindroos skrev:Men gatan är ju inte i närheten av huset.

Nä, men sätts skylten vid gatan går den att se. Annars inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-06 21:42

Johan_Lindroos skrev:Men gatan är ju inte i närheten av huset.

Det går en Stig (!) förbi husets plank...

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-05-06 21:48

tomasgbg skrev:Vilken högtalare är ”den bästa” som Stig konstruerat?

Jag gissar att "fyrvägaren" kan vara svaret, fråga Juanth.

Av dom han konstruerat och som tillverkats och sålt så påstår jag att det är OA-52.2, men så har jag inte hört OA-6 typ1.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-05-07 10:19

Håller m Grodan.
52.2 e Stigs mästerverk.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-07 13:22

Kermit116 skrev:

Av dom han konstruerat och som tillverkats och sålt så påstår jag att det är OA-52.2, men så har jag inte hört OA-6 typ1.

Stig har aldrig konstruerat någon fyrvägare. Han gjorde prototyplådor som han själv dissade och därför aldrig blev färdigställd. Han fick inte basen att funka som han ville. Han gjorde många olika försök.

Stig har konstruerat en prototyp på en trevägare, men som aldrig blev färdigställd. Prototypen demades av Stig vid några få tillfällen för ett fåtal personer, mig inkluderad. Jag hörde dem vid 3 eller möjligtvis 4 tillfällen.
Mellanregisterdomen som Stig först valt, 1,5” Philips, dissade jag vid första lyssningen på trevägaren.
Antingen var det domen eller delningsfiltret som inte funkade.

Jag plockade sedan fram alternativ från Thiel&Partner. Den var drygt 2”. Det var ett bra element men dyrt. Stig fick låna mina och han köpte sedan 1 eller 2 par.
Sedan slutade Hitachi tillverka den bas som Stig valt och då förpassades trevägaren till ”väntrummet” i avvaktan på att Stig skulle hitta ersättare. Letandet varade i 15 år. IÖ hjälpte med det på slutet och skulle visa Stig basar med aluminiumkon från SEAS.
IÖ fick inte tag på Stig för att visa basarna och kontaktade då dem som hyrde bottenvåningen i huset där Stig bodde.
Då fick IÖ veta att Stig hade gått ur tiden för en vecka sedan. Snipp, snapp, snut. . .

Utav alla Stigs konstruktioner som funnits på marknaden och i original, så ser jag OA6-typ1 och OA52.2 som hans bästa.

Efter att Sonab med OA2212 och OA116 gått ur tiden 1977, så gjorde Stig modifieringar på dessa 78/79, som jag fick auktoritet av Stig att utföra och sedan fick även Sven Erixon det. Sven hade på 50 och 60-talet varit assistent hos Stig på KTH Elektroakustik. Dessa förbättrades en hel del med Stigs delningsfiltermodifiering.

År 2022 gjorde jag en markant ombyggnad av OA2212, där jag bytte ut båda basarna och båda mellanregisterelementen mot Satori MW19 respektive MW16. Delningsfilter gjordes om och en del annat som jag åtgärdade som Stig inte lyckades med i sin tidigare modifiering. Diskantdelen lämnade jag oförändrad såsom den var efter Stigs modifiering.
Dessa supermoddade OA2212 blev till det fulländade ortoakustiska Carlssonljudet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-07 15:32

petersteindl skrev:
Kermit116 skrev:

Stig har aldrig konstruerat någon fyrvägare. Han gjorde prototyplådor som han själv dissade och därför aldrig blev färdigställd. Han fick inte basen att funka som han ville. Han gjorde många olika försök.

Stig har konstruerat en prototyp på en trevägare, men som aldrig blev färdigställd. Prototypen demades av Stig vid några få tillfällen för ett fåtal personer, mig inkluderad. Jag hörde dem vid 3 eller möjligtvis 4 tillfällen.
Mellanregisterdomen som Stig först valt, 1,5” Philips, dissade jag vid första lyssningen på trevägaren.
Antingen var det domen eller delningsfiltret som inte funkade.

Jag plockade sedan fram alternativ från Thiel&Partner. Den var drygt 2”. Det var ett bra element men dyrt. Stig fick låna mina och han köpte sedan 1 eller 2 par.
Sedan slutade Hitachi tillverka den bas som Stig valt och då förpassades trevägaren till ”väntrummet” i avvaktan på att Stig skulle hitta ersättare. Letandet varade i 15 år. IÖ hjälpte med det på slutet och skulle visa Stig basar med aluminiumkon från SEAS.
IÖ fick inte tag på Stig för att visa basarna och kontaktade då dem som hyrde bottenvåningen i huset där Stig bodde.
Då fick IÖ veta att Stig hade gått ur tiden för en vecka sedan. Snipp, snapp, snut. . .

Utav alla Stigs konstruktioner som funnits på marknaden och i original, så ser jag OA6-typ1 och OA52.2 som hans bästa.

Efter att Sonab med OA2212 och OA116 gått ur tiden 1977, så gjorde Stig modifieringar på dessa 78/79, som jag fick auktoritet av Stig att utföra och sedan fick även Sven Erixon det. Sven hade på 50 och 60-talet varit assistent hos Stig på KTH Elektroakustik. Dessa förbättrades en hel del med Stigs delningsfiltermodifiering.

År 2022 gjorde jag en markant ombyggnad av OA2212, där jag bytte ut båda basarna och båda mellanregisterelementen mot Satori MW19 respektive MW16. Delningsfilter gjordes om och en del annat som jag åtgärdade som Stig inte lyckades med i sin tidigare modifiering. Diskantdelen lämnade jag oförändrad såsom den var efter Stigs modifiering.
Dessa supermoddade OA2212 blev till det fulländade ortoakustiska Carlssonljudet.

Vet du vad i basen som han inte fick att fungera i fyrvägaren? Basen upplever jag som den minst besvärliga delen.
Likaså i trevägaren, du skriver att det antingen var domen eller delningsfiltret? Går det att utveckla?

Stig konstruerade, eller iaf färdigställde aldrig tre eller fyrvägare men nog måste en hel del tid lagts på utveckling, som färdigt eller ej, ändå är en hel del av konstruktion.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-07 16:00

Förstår verkligen den frågan... den två-vägiga prototypen jag hört imponerade rejält i basområdet, så att det skulle vara den problematiska delen förvånar....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-07 16:00

Förstår verkligen den frågan... den två-vägiga prototypen jag hört imponerade rejält i basområdet, så att det skulle vara den problematiska delen förvånar....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-07 16:56

Möjligen så tänker Peter på basen i trevägaren (sittande i triangeln) där Stig ville ha styv kon och där elementet då behöver spela både bas men även frekvenser upp mot 800-1000 Hz. Det var trevägaren som Stig valde att gå vidare med vad jag förstått. Även om han egentligen inte skiljde på de båda.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-07 18:43

juanth skrev:
Vet du vad i basen som han inte fick att fungera i fyrvägaren? Basen upplever jag som den minst besvärliga delen.
Likaså i trevägaren, du skriver att det antingen var domen eller delningsfiltret? Går det att utveckla?

Stig konstruerade, eller iaf färdigställde aldrig tre eller fyrvägare men nog måste en hel del tid lagts på utveckling, som färdigt eller ej, ändå är en hel del av konstruktion.

Frekvensgången var inte till belåtenhet.

4-vägaren hade han dels med 2 basar, dels med 4 basar. Basarna var mottaktkopplade för lägsta distortion. Stig mätte frekvensgång med högtalarna mot vägg och golv. Någonstans inträffar destruktiv interferens och det inträffade vid för låg frekvens för Stig. Men jag har för mig att de fanns i prototyplådor med ytterligare basarrangemang, exempelvis med 1 bas.

Med 3-vägaren var det möjligt att komma upp i frekvens mot 800-1000 Hz från basen monterad på "hörntriangeln", och då var projektet fortfarande vid liv. Men Stig behövde ett baselement som uppfyllde Stigs krav. Hitachibasen i början gjorde det, men då det togs ur produktion, så fanns ingen ersättare som Stig godkände. Stig provade med att beställa element från Danmark, från han som byggde element i enstaka exemplar för hand. De funkade inte alls eftersom Stigs spec innebar alldeles för stor svängande massa och därmed mycket låg verkningsgrad.

Att Stigs prototyper på 3-vägare och 4-vägare är att betraktas som Carlssonhögtalartänk är väl utom allt tvivel, men frågeställningen är denna:
"Vilken högtalare är ”den bästa” som Stig konstruerat?" Då tolkar jag det som att utan att någon annan modifierat eller lagt sig i.

Då är frågan, var går gränsen? Skulle man kunna säga Larsen 9? Om man nu tycker att just den högtalaren är bäst. Jag ser det inte så!

Själv ser jag OA2212 som den mest fullkomliga ortoakustiska Carlssonhögtalaren. Men då, under förutsättning att man fulländar den. Man eliminerar de fel som fanns i ursprunget och byter ut mellanregisterelementen och basarna mot dagens bästa. Det har ju faktiskt förflutit mer än 53 år sedan de gamla elementen till 70-talarna kom fram.

Diskanterna är inte helt enkelt att byta. Originalen fungerar oerhört bra, nästan oförskämt bra i OA2212, d v s i just den konfigurationen med 12 diskanter och 8 stycken på bågen för direktljudet.
Speciellt då man kan haka på superba mellanregisterelement och för lådan + basreflexavstämning optimala basar samt borttagande av en synnerligen besvärlig resonans mellan golv och låda med basarna monterade neråt.
Den där dj-a resonansen förstörde både OA2212 och OA116. Stig var inte omedveten om problemet. Han försökte åtgärda det, men lyckades inte på något annat sätt än att ha täcken monterade nertill. Han meddelade detta på telefon 1978 och jag blev förfärad över hur uselt det skulle se ut och bad Stig att försöka åtgärda det på annat sätt.
Då jag själv modifierade OA2212 år 2022, så kom felet i dagen. Efter att ha lyssnat på modifikationen så konstaterade jag att det inte låter som jag vill och då mindes jag samtalet jag hade med Stig.
Jag gjorde då speciella mätningar och kunde då enkelt lokalisera felet och faktiskt åtgärda felet genom att eliminera problemet elektriskt. Fungerade perfekt.
OA2212 blev "knivskarpa" i sin stereoåtergivning av fantomprojicerade ljudkällor samt helt ofärgade, som jag aldrig hört Carlssonhögtalare någonsin tidigare. Det gamla Carlssonljudet hade bytts ut mot något helt nytt och fräscht "ortoakustiskt" ljud. OA2212 är just den modellen som skiljer sig från alla andra Carlssonhögtalare på en mycket specifik ortoakustisk punkt. Men det går att utveckla ett steg längre. 8)

Stig själv var från 1984 mest nöjd med OA52 och efter nylanseringen år 1996 var det OA52.2.
Jag tror det fanns modifieringssatser före 1996 hos Larsen för att modifiera sina OA52 till OA52.2, men jag minns inte helt säkert.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-07 18:51

Nattlorden skrev:Förstår verkligen den frågan... den två-vägiga prototypen jag hört imponerade rejält i basområdet, så att det skulle vara den problematiska delen förvånar....

Tvärtom. Om det är så att med en bas på triangeln så fås 1a destruktiva interferens vid ungefär 800-1000 Hz, medans med annan placering av basen, så inträffar det vid 150 Hz, så förlorar man på gungorna det man vinner på karusellen.
Stig brottades med detta och Stig hade ingen lösning för 4-vägarna. För 3-vägarna behövdes bara ett passande baselement.

För Juanths del i 4-vägarna, så kan han troligtvis dela basarna vid lägre frekvens än det som Stig tänkte, d v s att lägga delningen vid 100-150 Hz. Jag skulle tro att det kan funka.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-05-07 21:21

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Förstår verkligen den frågan... den två-vägiga prototypen jag hört imponerade rejält i basområdet, så att det skulle vara den problematiska delen förvånar....

Tvärtom. Om det är så att med en bas på triangeln så fås 1a destruktiva interferens vid ungefär 800-1000 Hz, medans med annan placering av basen, så inträffar det vid 150 Hz, så förlorar man på gungorna det man vinner på karusellen.
Stig brottades med detta och Stig hade ingen lösning för 4-vägarna. För 3-vägarna behövdes bara ett passande baselement.

För Juanths del i 4-vägarna, så kan han troligtvis dela basarna vid lägre frekvens än det som Stig tänkte, d v s att lägga delningen vid 100-150 Hz. Jag skulle tro att det kan funka.

Ok. Ja jag tänkte att det handlade om att ett baselement/midbas på den tiden kunde ha svårt att spela så pass högt upp som över 800 Hz med godkänd kvalitet.

Det vore synd att behöva dela så lågt som 100-150 Hz då det får konstruktion att tappa en hel del potential vad det gäller ljudtrycksförmåga med låg distorsion. Det ställer även högre krav på elementet i triangeln. Möjligen 150 Hz, vilket har provats.
Det element som sitter i triangeln har idag lägst distorsion av alla ingående element. Mycket beroende på det fina stöd det får av tre närliggande ytor. (Sen är det även ett bra element SB17NRX, vilket har överlägset bäst uppförande kring 400 Hz där många element har en svacka, så även tex SB17Nbac)

Basen i fyrvägaren är på g att bytas från 2x10” till 1x12”.. frågan är då om det kommer att bli sämre tonkurva än med 2x10” som idag delas något för högt (220 Hz) i förhållande till elementens avstånd. (Sitter på var sin kortsida, 58cm C-C, vilket egentligen ger som högst delning kring 150 Hz)
Jag tycker idag med 2 element inte att där finns någon destruktiv interferens vid 150 Hz. Snarare kring 250-320 Hz.
(Snart dax för mätning utomhus)

Det med två basar med för stort avstånd ger förstås även vissa effekter i delningen mot triangeln då de har olika avstånd till triangeln och än större avstånd då främst till den ena basen. Det har förstås med saken att göra..

I patentet så beskrivs delning bas/triangel som 150-300 Hz.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-08 02:08

petersteindl skrev:. . .

Stig själv var från 1984 mest nöjd med OA52 och efter nylanseringen år 1996 var det OA52.2.

Jag tror det fanns modifieringssatser före 1996 hos Larsen för att modifiera sina OA52 till OA52.2, men jag minns inte helt säkert.

Såg precis detta inlägg i annan tråd. Det konfirmerar min minnesbild gällande uppgraderingssatser från OA52 till OA52.2. De fanns och marknadsfördes av John Larsen/Ljudprofilen 1995.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2345010#p2345010

Uppgraderingssatserna fanns 1 år eller drygt 1 år innan nytillverkningen av OA52.2 startade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-08 17:02

Någonstans har jag kvittot på mitt uppgraderingskit. Spelade sönder ett element och John övertygade mig om att uppgradera. Det har jag inte ångrat. Det var före millenieskiftet i varje fall.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-05-08 18:15

Såg också den, jag kollar alltid Chillis inlägg :)
På bilden syns bara den stora biten magisk filt, den är en smal bit också.
Var inte den med i satsen?
Jag har 2 uppsättningar filt i och alukringlor som jag sparat.
Bilagor
IMG_5556.jpeg
IMG_5556.jpeg (116.6 KiB) Visad 1614 gånger

Återgå till Generellt om hifi