Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Som synes i mätresultaten tycks 803 D4 vara den sämsta modellen av de som tas upp ovan. Spridningen är inte uppmätt men är likartad för samtliga modeller givet den snarlika utformningen av bafflar, element och delningsfrekvenser.
LeifB skrev:Har ni andra kandidater som kan vara det bästa som man kan köpa i dagens utbud?
LeifB skrev:Nattlorden
Är det en konstruktion som är av Bower?
LeifB skrev:Revel Ultima Studio 2 låter som ett gott val.
Några uppmätta grafer skulle vara intressant.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Revel Ultima Studio 2 låter som ett gott val.
Några uppmätta grafer skulle vara intressant.
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
LeifB skrev:Tack I-or
Ja verkligen. Nästan helt rak frekvenskurva.
Mmm dyra är dessa konstruktioner. Men samtidigt väldigt bra. Tyvärr kan inte många ha de angenäma uppgiften att välja bland dessa även om säkert många vill.
Finns det något fynd att göra i det lite billigare sortimentet?
I-or skrev:Jag skulle, liksom Morello, inte kategorisera pi60s som ett fynd för 55 kkr (speciellt inte begagnade).
Vi hade nyligen en tråd angående högtalare med god valuta för pengarna: viewtopic.php?f=4&t=75282
Jag vill verkligen understryka fördelarna med ekvalisering, antingen via dator (gratis) eller via lämplig hemmabioreceiver, streamer, DSP-apparat m.m. Detta släpper kraven på frekvensgång och man kan istället inrikta sig på modeller som ger god spridning och låg distorsion. För övrigt är ekvalisering förstås alltid avgörande för rumskorrektion och ett omistligt redskap för att få till en god återgivning av bas och undre mellanregister i 19 fall av 20.
LeifB skrev:Finns det något fynd att göra i det lite billigare sortimentet?
I-or skrev:Jag skulle, liksom Morello, inte kategorisera pi60s som ett fynd för 55 kkr (speciellt inte begagnade).
Vi hade nyligen en tråd angående högtalare med god valuta för pengarna: viewtopic.php?f=4&t=75282
Jag vill verkligen understryka fördelarna med ekvalisering, antingen via dator (gratis) eller via lämplig hemmabioreceiver, streamer, DSP-apparat m.m. Detta släpper kraven på frekvensgång och man kan istället inrikta sig på modeller som ger god spridning och låg distorsion. För övrigt är ekvalisering förstås alltid avgörande för rumskorrektion och ett omistligt redskap för att få till en god återgivning av bas och undre mellanregister i 19 fall av 20.
This graph shows the quasi-anechoic (employing close-miking of all woofers) frequency response of the C336 L/R (purple trace),
Johan_Lindroos skrev:Det kan noteras att de är fulmoddade med Variovent och andra hemska anslutningsdon.