

Det mest framstående stereosystemfelet som kan få fantomprojicerade ljudobjekt att sakna energi ligger i frekvensområdet runt 2 kHz, vilket gradvis bör avta från ljudobjekt placerade i den absoluta fantom-centrerade mittpunkten mellan högtalarna, till ljudobjekt panorerade längst ut till vänster eller höger i stereofältet där problemet inte längre existerar, det eftersom dessa ljudobjekt kommer från positionen direkt från en av högtalarna och därmed inte längre lider av att spelas upp alls eller delvis från den andra högtalaren.
Dessa fel kan därmed aldrig korrigeras i själva högtalarnas frekvensgång, då detta ofrånkommligen skulle leda till att korrigeringen för de fantomprojicerade ljudobjekten skulle ge en motsatt effekt för ljudobjekt som ligger panorerade långt ut till vänster eller höger i ljudbilden.
Nästa problem är väl att stereofelen inte är av linjärt slag och kommer framhävas olika mycket beroende på lyssningsavstånd och lyssningsvinkel, där olika grad av rumsreflektioner kommer dölja problemen till viss del vilket i sin tur troligtvis sker på relativt långt avstånd från högtalarna. Men då har vi det här med att de flesta musikproduktioner mixas vid närfältslyssning där stereoproblemen i de flesta fall framhävs allra tydligast, så korrigeringar kommer därmed "halka med" per automatik i.o.m att den som mixar musiken knappast kommer nöja sig med att den så viktiga sångrösten (som för det mesta är centralt placerad) låter odistinkt, otydlig och tråkig. Dessa korrigeringar är trots allt baserade på vad mixaren hör i sina högtalare under arbetet, så oavsett om han eller hon känner till orsaken (stereosystemfelet) till att det inte låter bra så kommer EQ-korrigeringarna med stor sannolikhet att rättas till merparten av felen redan under mixningsstadiet.
Men som påpekats tidigare så är inte problemet av linjärt slag, så de EQ-korrigeringar som görs vid närfältslyssningen, och i de flesta fall för en liksidig lyssningstriangel (samma avstånd från högtalarna till lyssnaren som avståndet mellan högtalarna), så finns risken att korrigeringarna för ljudmixen kan låta aningen överdrivet förhöjda vid avsevärt längre lyssningsavstånd, där stereosystemfelen maskeras mer av diverse rumsreflektioner från det egna lyssningsrummet.
Så med ovanstående info så borde det stå klart för de allra flesta att i princip all form av efterhandskorrigering, så väl korrigeringar av högtalarnas egna frekvensgång eller användandet av ”raka” EQ-justeringar av programmaterialet aldrig kommer att kunna råda bot på problematiken. Men det vi kan vara glada för är att de flesta ljudproduktioner kommer låta relativt korrekta, detta tack vare att man under mixning med största sannolikhet med hjälp av EQ redan har format ljudobjekten för att låta så bra som möjligt, och om ens egna lyssningsmiljö inte avviker allt för mycket från en relativt liten till medelstor liksidig lyssningstriangel, då kommer även de flesta ljudproduktioner att landa i ”bollparken” för att ge ett hyfsat distinkt, tydligt och balanserat ljud för fantomprojicerade ljudobjekt.
Så hur vanligt är det med EQ i olika typer av ljudproduktioner..?
Jag skulle säga att det knappt existerar några produktioner idag där inte EQ använts på i princip alla enskilda ljudobjekt i mixen, och detsamma gäller även äldre ljudproduktioner där både externa EQ-enheter och/eller ljudkonsolernas EQ har användas för att forma de enskilda ljudobjekten. De äldre minimalistiska ljudproduktionerna, de som gjorts med kanske endast ett par mikrofoner i någon typ av stereokonfiguration kan dock tänkas lida lite mer av en svag fantomcenter, men med dagens precisionsverktyg kan man med enkelhet välja att endast korrigera det centrerade ljudet i mixen då att många EQ-program har funktionen "Mid/Side" vilket antingen kan utesluta de yttre delarna i ljudfältet för att påverkas av justeringarna, eller för att endast bearbeta en eller båda yttre sidorna i mixen.
Jag har gjort tre korta ljudfiler i 5.1-format för jämförelse för er som har surround-anläggningar. Ljudfilerna går att spela i Windows Media Player förutsatt att datorn är inställd för multikanalsljud, och kopplad till en surroundförstärkare.
1. I den första ljudfilen är Kurt Cobains röst uppspelad i den fysiska centerhögtalaren.
https://www.dropbox.com/scl/fi/bc35upfr ... h0klc&dl=0
2. I den andra ljudfilen är rösten uppspelad i vänster och höger fronthögtalare som fantomcenter.
https://www.dropbox.com/scl/fi/epfbmmkj ... earow&dl=0
3. I den tredje ljudfilen är rösten åter igen uppspelad i vänster och höger fronthögtalare, men nu med en liten ensam EQ-korrigering vid 1.8 kHz på +2,8 dB (Q: 3.0) vilket jag tycker räcker för att rösten ska återfå det mesta av "skärpan" och den centrala närvaron som gått förlorad p.g.a stereosystemfelet och fantomprojiceringen.
https://www.dropbox.com/scl/fi/c7s8cm9z ... nqeed&dl=0
Ni som har möjligheten att lyssna, vad hör ni, återfår rösten även i era ljudsystem den förlorade skärpan och den centrala närvaron tack vare den enkla lilla EQ-justeringen???
.