S/PDIF vs USB

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

S/PDIF vs USB

Inläggav Bill50x » 2025-09-15 17:19

Kör just nu ett extern ljudkort (Creative) via USB. Datorn har dock S/PDIF utgång och ljudkortet en dylik ingång.

Finns det någon anledning att inhandla en S/PDIF-kabel och ansluta via den istället?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio

Re: S/PDIF vs USB

Inläggav pLudio » 2025-09-15 18:15

Bara om du har problem med störningar som löses av galvanisk isolering, för jag antar att det är Toslink. Annars är USB bättre.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-09-15 18:58

OK, då fortsätter jag med USB. Fungerar absolut bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-09-16 12:40

pLudio skrev:Bara om du har problem med störningar som löses av galvanisk isolering, för jag antar att det är Toslink. Annars är USB bättre.

Vad är det "dåliga" med SPDIF?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tell

Inläggav Tell » 2025-09-16 13:16

Ogjort skrev:
pLudio skrev:Bara om du har problem med störningar som löses av galvanisk isolering, för jag antar att det är Toslink. Annars är USB bättre.

/Anders O.

Högre risk för jitter, men i praktiken är det inget problem oavsett.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-09-16 14:24

Ogjort skrev:

Det är ett envägsprotokoll för både datan och klockan (samplingsfrekvensen) så DAC:en behöver låsa mot den. Det öppnar upp för jitterproblem och det förekommer fortfarande att DAC:ar har svårt att låsa mot källan. Även om USB-protokollet specifikt för ljuddata inte skickar om trasiga paket så är överföringshastigheten inte kopplad till uppspelningsfrekvensen och man slipper sådana problem.

Beroende på Toslink-implementationen så är den begränsad till 24/96 eller 24/192 medan USB inte har sådana begränsningar utan kan spela upp 32/768 är som är typiskt max för en modern DAC idag, fast 24/96 duger egentligen bra. 768 kHz är intressant om man hellre samplar upp före DAC:en (t ex med SoX som visat sig föredömlig).

Kommer du höra skillnad? Nej.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-16 16:18

Jag fick lite blippar och annat obekvämt när jag bytte källor i datorn med spdif. Eller när man tex började spela musik medans något annat redan hade satt hastigheten och man sedan pausade en sekund för att låta datorn ändra samplingsfrekvens. Som att DACen inte låste direkt på den nya hastigheten.

Återgå till Generellt om hifi