Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag spelar med ett par SMGa högtalarna med en Primare A20 förstärkare.
Använder en Pioneer DV 575a dvd som Cd-spelare.
Nyttjar en SMSL-SU-1 som dac. Har testat att köra både med en digital koaxial kabel och en optisk toslink kabel mellan DV 575a och Dacen.
Jag är inte säker vilken som låter bäst. Men tycker att dom låter annorlunda.
Någon som kan förklara för mig vad de 2 kablarna kan göra för någon skillnad?
Chris71 skrev:Det här är tjusningen med digitalt ljud, att även när ett fel smyger sig in av någon anledning så kommer "vi" de digitala kretsarna att försöka laga det med den matematiskt troligaste ljudkomponent som den känner till
LeifB skrev:Jag spelar med ett par SMGa högtalarna med en Primare A20 förstärkare.
Nyttjar en SMSL-SU-1 som dac. Har testat att köra både med en digital koaxial kabel och en optisk toslink kabel mellan DV 575a och Dacen.
sprudel skrev:LeifB skrev:Jag spelar med ett par SMGa högtalarna med en Primare A20 förstärkare.
Någon har med ett långt inlägg upplyst dig om att båda överföringarna är exakt likadana. Men du upplever att de låter olika.
Någon av er har fel.
Att ha fel är fint, först då har man erfarit något nytt, något man tidigare inte kände till. Ny kunskap växer fram genom att man är lyhörd och nyfiken, samt beredd på att omvärdera sina ståndpunkter just beroende på att det finns faktorer man inte kände till.
Så, tvärsäkerhet om hur varandet absolut inte kan vara bör man vara skeptisk till.
Almen skrev:sprudel skrev:LeifB skrev:Jag spelar med ett par SMGa högtalarna med en Primare A20 förstärkare.
Någon har med ett långt inlägg upplyst dig om att båda överföringarna är exakt likadana. Men du upplever att de låter olika.
Någon av er har fel.
Nej, det där är en falsk dikotomi. Ingen ifrågasätter att LeifB upplever att han tycker att de låter olika.Att ha fel är fint, först då har man erfarit något nytt, något man tidigare inte kände till. Ny kunskap växer fram genom att man är lyhörd och nyfiken, samt beredd på att omvärdera sina ståndpunkter just beroende på att det finns faktorer man inte kände till.
Så, tvärsäkerhet om hur varandet absolut inte kan vara bör man vara skeptisk till.
Ja, och om man är nyfiken på riktigt och verkligen vill ha reda på något så gör man ett blindtest.
LeifB skrev:Ha inte hunnit att lyssna speciellt mycket än för jag kopplade upp detta idag.
Funderar över detta och jag kan ha båda kablarna dragna från DVD:n samtidigt till dacen.
Jag skiftar vilken jag vill lyssna på i dacen. Alltså inte helt säkert vilken som är inkopplad om jag väljer att inte titta när man skiftar eller behåller den förra inställningen.
Koaxial kabel är 70 cm lång med furtech kontakter.
Toslink är Hamas kabel.
sportbilsentusiasten skrev:LeifB skrev:Ha inte hunnit att lyssna speciellt mycket än för jag kopplade upp detta idag.
Funderar över detta och jag kan ha båda kablarna dragna från DVD:n samtidigt till dacen.
Jag skiftar vilken jag vill lyssna på i dacen. Alltså inte helt säkert vilken som är inkopplad om jag väljer att inte titta när man skiftar eller behåller den förra inställningen.
Koaxial kabel är 70 cm lång med furtech kontakter.
Toslink är Hamas kabel.
Du menar "Toslinkkabel från Hama"
LeifB skrev:sprudel
Jag håller helt med. Man ska lyssna och använda det som låter bäst.
Tror inte man kan mäta det som låter bäst eller?
Morello skrev:Det är å andra sidan inte helt ovanligt med trafokopplad SPDIF.
LeifB skrev:Jag håller helt med. Man ska lyssna och använda det som låter bäst.
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
Någon av er har fel.
Nej, det där är en falsk dikotomi. Ingen ifrågasätter att LeifB upplever att han tycker att de låter olika.Att ha fel är fint, först då har man erfarit något nytt, något man tidigare inte kände till. Ny kunskap växer fram genom att man är lyhörd och nyfiken, samt beredd på att omvärdera sina ståndpunkter just beroende på att det finns faktorer man inte kände till.
Ja, och om man är nyfiken på riktigt och verkligen vill ha reda på något så gör man ett blindtest.
Nej, i HiFi sammanhang låter man den anslutning spela man tycker är bäst. Precisa tester överlåter man till läkemedelsbranchen. De låter sig svårligen göras i hobbysammanhang.
Hilbert skrev:Wir mussen wissen. Wir werden wissen.
Vilken kabel bör vara den rätta och varför?
Daad skrev:Vilken kabel bör vara den rätta och varför?
Den kabel som inte behövs.LeifB skrev:Jag spelar med ett par SMGa högtalarna med en Primare A20 förstärkare.
Nuvarande signalkedja: Pioneer DV 575 -> DAC -> Primare A20 -> Högtalare
Alternativ signalkedja: Pioneer DV 575 -> Primare A20 -> Högtalare
LeifB skrev:sprudel
Jag håller helt med. Man ska lyssna och använda det som låter bäst.
LeifB skrev:Daad skrev:Vilken kabel bör vara den rätta och varför?
Den kabel som inte behövs.LeifB skrev:Jag spelar med ett par SMGa högtalarna med en Primare A20 förstärkare.
Har provat båda.
Den med DAC är klart bäst.
Hänt lite på 25 år.
distad skrev:LeifB skrev:Daad skrev:Den kabel som inte behövs.
Har provat båda.
Den med DAC är klart bäst.
Hänt lite på 25 år.
Sedan har du detta med olika "transporter" inverkan på ljudet....Oj oj vad mycket du kan testa.![]()
Tell skrev:[ ser du ingen skillnad så är det bara konstatera att det är placebon som har kickat in.
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:[ ser du ingen skillnad så är det bara konstatera att det är placebon som har kickat in.
Placebo är gratis = gratis är gott
LeifB skrev:Jag tror det är något problem med koaxial kabeln.
Den lät annorlunda. Som om att den ena kanalen har lägre nivå.
Kanske har det något med jordningen att göra.