Spotify Lossless - Apple

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Spotify Lossless - Apple

Inläggav jockewe » 2025-10-08 18:11

(Jag kommer att tänka på en O A strip där en restaurangbesökare frågar hovmästaren, otrevligt, om det oxfilé eller fläskfilé han har fått på tallriken och får till svar "Om herrn inte känner det på smaken så spelar det väl ingen roll!)

Så, jag spelar lossless på telefonen och sänder med Airplay till AppleTV4k,
på telefonen står det då Lossless "upp till 16 bitar/44,1 kHz -FLAC" eller "upp till 24 bitar/44,1 kHz -FLAC"
beroende på vilket album jag spelar.

På recievern ser jag bara 2.0 48K (LPCM)

Vad tror ni att jag lyssnar på?

Det låter rätt bra hursomhelst, jag är bara nyfiken.
(Jämför man med den usla Spotify-appen på AppleTV så är det ordentlig upplevd skillnad)
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Empa

Re: Spotify Lossless - Apple

Inläggav Empa » 2025-10-09 13:25

Kör du Airplay 2 som det borde vara då du har en Apple TV 4k, så är det 256kbit AAC, AppleTV skickar ut en 48k LPCM till stärkaren. Vill du ha lossless så är det tyvärr (?) så att du får köra appen på AppleTV och inte Airplay.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-10-10 01:18

Jag får ingen känsla alls av att det är möjligt att få lossless genom Spotifyappen på AppleTV?

Det låter inte alls lika bra iallafall och jag lyckas inte se vad Spotify laddar ned ..
- - -

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-10 07:27

Om du spelar via Airplay 2 så borde formatet (kunna) vara 24/48. Här borde ju Spotify Lossless kunna "rymmas" om det spelar FLAC @ 24/44,1. Att receivern visar 48 LPCM är väl då korrekt eftersom det är en dataströmmen den får efter att det har gått över till Airplay 2-formatet nånstans.

Kan receivern själv ta emot Airplay 2? Du borde då inte behöva gå genom en Apple TV.

Annars borde du väl kunna spela både via appen i Apple TV:n och genom att köra antingen receiver eller Apple TV:n som en endpoint för Spotify Connect? Det finns många sätt att flå en katt... :)

Connect borde funka tycker AI:

AI-översikt skrev:To get Spotify Lossless on your Apple TV, enable the feature by connecting your Apple TV to your Spotify app on a separate mobile device or computer, then navigating to Settings > Media Quality to select Lossless. Since the Apple TV's Spotify app lacks an in-app setting for audio quality, you must use the Spotify Connect feature to access it. This change applies to that specific Apple TV device.
Step-by-Step Guide:
Open: the Spotify app on your Apple TV.
Open: the Spotify app on your phone, tablet, or computer.
Connect: to your Apple TV using Spotify Connect by playing a song on your phone/tablet/computer, pressing the speaker icon, and selecting your Apple TV.
Go to Settings: on your phone/tablet/computer.
Select: "Media Quality".
Adjust: the audio quality for your Apple TV to Lossless.

Important Notes:
Spotify Connect is Key: You must use the Spotify Connect feature to change the settings for your Apple TV.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2025-10-10 08:14

jockewe skrev:Jag får ingen känsla alls av att det är möjligt att få lossless genom Spotifyappen på AppleTV?

Det låter inte alls lika bra iallafall och jag lyckas inte se vad Spotify laddar ned ..

Jag har inte Apple TV eller Spotify så kan inte verifiera men om Spotifys AppleTV app stödjer lossless så kan AppleTV skicka ut det, med Airplay 2 är det begränsat till 256kbit AAC.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-10-10 10:03

Jo, connect funkar, tack. (och låter bra)
(Undrar om inte Airplay faktiskt låter precis lika bra om inte bättre av någon anledning.)

I telefonen står det Lossless 16/44.1
På spotify appen på appleTV står det Lossless.
På recievern står det 48k.

Så, det borde vara infon på telefonen som är rätt eller hur, och är då albumberoende?

Antar att recievern bara talar om vad den KAN ta emot.
Senast redigerad av jockewe 2025-10-10 11:07, redigerad totalt 1 gång.
- - -

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2025-10-10 11:04

Ja kör du Spotify Connect så borde det gå via lossless, kör du via Airplay så är det inte lossless.

Återgå till Generellt om hifi