Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:En LP12:a håller mycket länge så ur den synvinkeln kan det vara ett klipp trots priset.
Vad är det för lager och innerchassi, motorstyrning, tonarm och pickup mm?
Min egen är över trettio år gammal och låter fortfarande mycket bra.
/ B
LeifB skrev:Bill50x skrev:En LP12:a håller mycket länge så ur den synvinkeln kan det vara ett klipp trots priset.
Vad är det för lager och innerchassi, motorstyrning, tonarm och pickup mm?
Jag vet inte. Kanske du kan se på bilderna??
https://www.rehifi.se/product/linn-sondek-lp12-85367
Morello skrev:Det är rena fantasipriser för en i huvudsak mycket enkel grammofon. En Thorens kostar en bråkdel av vad den skotska piratkopian betingar.
Morello skrev:Nej, den skotska kopian visar inte på någon endaste punkt tecken på teknisk höjd eller innovation. Det är och förblir en mycket enkel spelare, som förvisso duger då vinylen som system besitter omfattande begränsningar.
Bill50x skrev:Morello skrev:Nej, den skotska kopian visar inte på någon endaste punkt tecken på teknisk höjd eller innovation. Det är och förblir en mycket enkel spelare, som förvisso duger då vinylen som system besitter omfattande begränsningar.
Surgubbe där
petersteindl skrev:
Men Linn LP12 kan knappast klassas som innovationsrik. Van den Huls nålspets var en innovation då den kom.
RogerGustavsson skrev:Vill minnas att den var ännu billigare vid introduktion. Var den inte med i Stereo HiFi-Handboken 1973?
RogerGustavsson skrev:Vill minnas att den var ännu billigare vid introduktion. Var den inte med i Stereo HiFi-Handboken 1973?
RJohan skrev:Jag minns när en LP12 kostade 1600:- Det var 1975 (annons från Glotta i R&T). Även med inflation blir det inte vad ens enklaste versionen kostar idag. Dagens pris är naturligtvis huvudlöst.
Jag har ägt/äger AR, en enklare Ariston RD80 och LP12, min bror hade en TD150. Samma grunkonstruktion baserd på Ed Vilshurs geniala ide. Man kan bara föreställa sej hur bra AR skulle vara om den genomgått den utveckling och förbättring alla (nå, kanske inte alla) produkter har över tid. Jämför med Porsche 911...
petersteindl skrev:RJohan skrev:Jag minns när en LP12 kostade 1600:- Det var 1975 (annons från Glotta i R&T). Även med inflation blir det inte vad ens enklaste versionen kostar idag. Dagens pris är naturligtvis huvudlöst.
Jag har ägt/äger AR, en enklare Ariston RD80 och LP12, min bror hade en TD150. Samma grunkonstruktion baserd på Ed Vilshurs geniala ide. Man kan bara föreställa sej hur bra AR skulle vara om den genomgått den utveckling och förbättring alla (nå, kanske inte alla) produkter har över tid. Jämför med Porsche 911...
Hifi-huset i Uppsala tog 500 kr för Linn Sondek LP 12 före 1975. Det var nog strax efter att den kommit ut.
Morello skrev:Vilket torde motsvara ungefär 5 000 kr idag, vilket är ett rimligt pris utan arm och nålmikrofon. 75 000 kr är som sagt bortom all rimlighet för en, ehuru lätt förfinad, piratkopia.

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Erahjar och 19 gäster