Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Spelar ingen roll. Går alltid att att fixa genom att växla plats på högtalarnas +/-.
RogerGustavsson skrev:Det tror jag nog. Det är ju inte första gången det finns en inverterande förstärkare. I ditt fall är det ju effektstegen som gör det olika. Hade du haft ett äldre Quad 405 eller 405-2 hade det varit likadant.
gflar skrev:Jag vet inte hur det är på Wiim amp, men på Wiim ultra går det att tidsfördröja frontar eller sub-utgång i steg om en millisekund ända upp till 200 millisekunder.
Har själv fördröjt mina frontar (Revel M106) 3 millisekunder då basarna står ca 1 Meter längre bort.
petersteindl skrev:Vad är ett kantslag?
gflar skrev:Jag vet inte hur det är på Wiim amp, men på Wiim ultra går det att tidsfördröja frontar eller sub-utgång i steg om en millisekund ända upp till 200 millisekunder.
Har själv fördröjt mina frontar (Revel M106) 3 millisekunder då basarna står ca 1 Meter längre bort.
Morello skrev:"Virveltrumma" säger vi på svenska.
Nattlorden skrev:Vi kanske skall fundera över frågan i dessa termer istället:
Om ett ljud, ta ett kantslag t.ex. reproduceras antingen med en puls av koner utåt eller ett sug från koner inåt.... kommer vi att uppfatta ljudet identiskt? Intuitivt vill jag tro att pulsen utåt kommer att uppfattas trovärdigare, men jag kan inte hörselapparaten bra nog för att påstå det. Peter?
petersteindl skrev:Vid de undersökningar som gjorts, så har försökspersonerna inte hört skillnad på olika polaritet. Skillnad uppstår då 2:a ton finns med som olinjäritet i högtalarelement. Då hörs det tydligast på trumpet i de akademiska testerna som gjordes på 70-talet.
JanneX skrev:Har en Wiim amp pro jag är extremt nöjd med. Möjligheterna till korrektion hela vägen ner i basen ger hos mig ett bättre resultat än annat jag använt för 3ggr pengarna men som saknar förmåga rumskorrigera
Jag märkte dock rätt snart en märklighet.. Jag har använt samma högtalare och samma subwoofer med andra förstärkare och alltid landat i att det låter mest och bäst med fasen i 0 grader (basen står i främre högra hörnet). Med Wiim lät det plötsligt bäst, även efter korrigering, med fasen på 180 grader. Läste lite forum och tydligen så lider proversionen (inte Wiim amp eller amp ultra) av att högtalarutgångarna är fasinverterade. Wiim har sagt i mer än ett halvår att de ska lösa det med en uppdatering men inget sådant ännu.. Inget direkt problem om man känner till det antar jag..men jag började fundera. Om man inte blandar in en subwoofer utan bara använder stereohögtalare.. Spelar det någon roll över huvudtaget att det är fasinverterat? Hade ena utgången varit det är det såklart ett klart märkbart bekymmer men när det är båda?
Nattlorden skrev:Morello skrev:"Virveltrumma" säger vi på svenska.
Tack.
avr7000 skrev:Vad händer m a p polaritet om ljudet som skall återges är ett ensamt "tjofff" från en baskagge utan frontskinn?
Står man framför trumman får man ju en "tryckökningsimpuls"... står man (ligger) bakom trummisen får man en "tryckminskningsimpuls" i verkligheten.... hör man skillnad på dessa?? (i verkligheten)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster