Spelar inverterad fas någon roll?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Spelar inverterad fas någon roll?

Inläggav JanneX » 2025-11-02 18:19

Har en Wiim amp pro jag är extremt nöjd med. Möjligheterna till korrektion hela vägen ner i basen ger hos mig ett bättre resultat än annat jag använt för 3ggr pengarna men som saknar förmåga rumskorrigera
Jag märkte dock rätt snart en märklighet.. Jag har använt samma högtalare och samma subwoofer med andra förstärkare och alltid landat i att det låter mest och bäst med fasen i 0 grader (basen står i främre högra hörnet). Med Wiim lät det plötsligt bäst, även efter korrigering, med fasen på 180 grader. Läste lite forum och tydligen så lider proversionen (inte Wiim amp eller amp ultra) av att högtalarutgångarna är fasinverterade. Wiim har sagt i mer än ett halvår att de ska lösa det med en uppdatering men inget sådant ännu.. Inget direkt problem om man känner till det antar jag..men jag började fundera. Om man inte blandar in en subwoofer utan bara använder stereohögtalare.. Spelar det någon roll över huvudtaget att det är fasinverterat? Hade ena utgången varit det är det såklart ett klart märkbart bekymmer men när det är båda?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Spelar inverterad fas någon roll?

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-02 18:25

Spelar ingen roll. Går alltid att att fixa genom att växla plats på högtalarnas +/-.

JanneX

Inläggav JanneX » 2025-11-02 18:31

RogerGustavsson skrev:Spelar ingen roll. Går alltid att att fixa genom att växla plats på högtalarnas +/-.

Jo, men om man inte gör det? Är nog inte alla wiim amp PRO-ägare som plöjer forum och känner till det.
Om jag fasvänder båda högtalarna, låter det då identiskt oavsett signalkälla?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-02 18:52

Det tror jag nog. Det är ju inte första gången det finns en inverterande förstärkare. I ditt fall är det ju effektstegen som gör det olika. Hade du haft ett äldre Quad 405 eller 405-2 hade det varit likadant.

JanneX

Inläggav JanneX » 2025-11-02 19:37

RogerGustavsson skrev:Det tror jag nog. Det är ju inte första gången det finns en inverterande förstärkare. I ditt fall är det ju effektstegen som gör det olika. Hade du haft ett äldre Quad 405 eller 405-2 hade det varit likadant.

Tack, Roger!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-02 20:47

Jag brukar använda ordet polaritet för det fenomen som beskrivs. Stig Carlsson var oerhört noga med det ordvalet.
Fas är relaterat till tidsförskjutning. Polaritet är inte det.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-02 20:56

Nä, det stämmer inte; att skifta polaritet eller skifta fasen 180 grader är matematiskt sett samma sak: -sin(wt)=sin(wt+pi)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-02 21:13

Har man en ton med flera olika frekvenser och skiftar polaritet så ändras alla frekvensers fas 180 grader samtidigt.

Tidsfördröjer man tonen så att en av dessa frekvenser ändrar fas 180 grader så ändras inte alla ingående frekvenser 180 grader. Det sker exempelvis i filter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2025-11-02 21:16

Jag vet inte hur det är på Wiim amp, men på Wiim ultra går det att tidsfördröja frontar eller sub-utgång i steg om en millisekund ända upp till 200 millisekunder.
Har själv fördröjt mina frontar (Revel M106) 3 millisekunder då basarna står ca 1 Meter längre bort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-02 23:11

gflar skrev:Jag vet inte hur det är på Wiim amp, men på Wiim ultra går det att tidsfördröja frontar eller sub-utgång i steg om en millisekund ända upp till 200 millisekunder.
Har själv fördröjt mina frontar (Revel M106) 3 millisekunder då basarna står ca 1 Meter längre bort.

Exakt. Det är just den frågeställningen som skiljer fasförskjutning eller tidsförskjutning/distansförskjutning kontra polaritetsändring. Jag ser det som 2 helt skilda saker.

Med delningsfilter kan det behövas att både ändra tidsförskjutning och polaritet för bästa summering mellan HP och LP.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-03 10:31

Vi kanske skall fundera över frågan i dessa termer istället:

Om ett ljud, ta ett kantslag t.ex. reproduceras antingen med en puls av koner utåt eller ett sug från koner inåt.... kommer vi att uppfatta ljudet identiskt? Intuitivt vill jag tro att pulsen utåt kommer att uppfattas trovärdigare, men jag kan inte hörselapparaten bra nog för att påstå det. Peter?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-03 10:34

Vad är ett kantslag? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-03 11:38

petersteindl skrev:Vad är ett kantslag? :)

Trumpinne mot kanten på en trumma, typiskt snare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-03 11:47

"Virveltrumma" säger vi på svenska. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-03 12:28

gflar skrev:Jag vet inte hur det är på Wiim amp, men på Wiim ultra går det att tidsfördröja frontar eller sub-utgång i steg om en millisekund ända upp till 200 millisekunder.

Men i detta fall byter trådskaparen, som jag uppfattat det, ut sitt förstärkeri för huvudusystemen och behåller resten. Om det nya förstärkeriet inte spelar i fas med resten kastar man om +/- till högtalarna som är anslutna till den nya förstärkaren för att återställa till det tidigare tillståndet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2025-11-03 13:40

Ja, ser nu att ts funderar om det spelar roll om endast frontar används. Och det gör det ju inte som du säger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-03 13:57

Morello skrev:"Virveltrumma" säger vi på svenska. :)

Tack.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-03 21:31

Nattlorden skrev:Vi kanske skall fundera över frågan i dessa termer istället:

Om ett ljud, ta ett kantslag t.ex. reproduceras antingen med en puls av koner utåt eller ett sug från koner inåt.... kommer vi att uppfatta ljudet identiskt? Intuitivt vill jag tro att pulsen utåt kommer att uppfattas trovärdigare, men jag kan inte hörselapparaten bra nog för att påstå det. Peter?

Antingen blir pulsen med positivt tecken framför konen och negativ bakom konen, eller vice versa.

Vid de undersökningar som gjorts, så har försökspersonerna inte hört skillnad på olika polaritet. Skillnad uppstår då 2:a ton finns med som olinjäritet i högtalarelement. Då hörs det tydligast på trumpet i de akademiska testerna som gjordes på 70-talet.

Sedan bör man veta att hörseln likriktar det inkommande ljudet som distribueras i skilda frekvenskanaler och att all ljudinfo ligger på det positiva talplanet där ljudet delats upp i olika frekvenser i en stor mängd olika bandpassfilter och sedan går i skilda neuroner. Detta sker i respektive Cochlea/inneröra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-04 11:09

petersteindl skrev:Vid de undersökningar som gjorts, så har försökspersonerna inte hört skillnad på olika polaritet. Skillnad uppstår då 2:a ton finns med som olinjäritet i högtalarelement. Då hörs det tydligast på trumpet i de akademiska testerna som gjordes på 70-talet.

Så skillnaden är ytterst marginell, men tillhör man de optimerandes skala och även vill ha placebo på sin sida, så säkerställer man rätt polaritet alltså. Lär väl inte finnas några andratonsbefriade högtalare. :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-11-04 12:19

JanneX skrev:Har en Wiim amp pro jag är extremt nöjd med. Möjligheterna till korrektion hela vägen ner i basen ger hos mig ett bättre resultat än annat jag använt för 3ggr pengarna men som saknar förmåga rumskorrigera
Jag märkte dock rätt snart en märklighet.. Jag har använt samma högtalare och samma subwoofer med andra förstärkare och alltid landat i att det låter mest och bäst med fasen i 0 grader (basen står i främre högra hörnet). Med Wiim lät det plötsligt bäst, även efter korrigering, med fasen på 180 grader. Läste lite forum och tydligen så lider proversionen (inte Wiim amp eller amp ultra) av att högtalarutgångarna är fasinverterade. Wiim har sagt i mer än ett halvår att de ska lösa det med en uppdatering men inget sådant ännu.. Inget direkt problem om man känner till det antar jag..men jag började fundera. Om man inte blandar in en subwoofer utan bara använder stereohögtalare.. Spelar det någon roll över huvudtaget att det är fasinverterat? Hade ena utgången varit det är det såklart ett klart märkbart bekymmer men när det är båda?

Efter att ha läst ditt inlägg här ovan är det för mig fortfarande lite oklarheter hur du har din subwoofer kopplad. Kanske ett "jag-problem"? :)

Använder du "sub out" utgången i din WiiM Amp Pro till en aktiv subwoofer? Om så är fallet, sker fasinverteringen för signalen endast för högtalarutgångarna som går till fronthögtalarna, eller sker fasinventeringen tidigare i WiiM så att samma fasinventerade signal även går ut till din subwoofer?

Om det endast är högtalarutgångarna som går till fronthögtalarna som är fasinventerade så är det stor chans att fasomkopplaren på din subwoofer ska vara på 180 grader, men det beror även på om förstärkaren i din subwoofer är av typen klass A/B eller klass D, där klass D oftast (eller alltid?) är fasinverterad jämtemot en klass A/B förstärkare. Det omkopplingsläge (0 eller 180 grader) där basen låter starkast är det korrekta läget.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-11-04 22:45

Nattlorden skrev:
Morello skrev:"Virveltrumma" säger vi på svenska. :)

Tack.

Jag skulle vilja ha en sån där inverterad virveltrumma som hörs i slutet
av The Look. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-11-05 20:51

Vad händer m a p polaritet om ljudet som skall återges är ett ensamt "tjofff" från en baskagge utan frontskinn?

Står man framför trumman får man ju en "tryckökningsimpuls"... står man (ligger) bakom trummisen får man en "tryckminskningsimpuls" i verkligheten.... hör man skillnad på dessa?? (i verkligheten)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-11-05 21:22

avr7000 skrev:Vad händer m a p polaritet om ljudet som skall återges är ett ensamt "tjofff" från en baskagge utan frontskinn?

Står man framför trumman får man ju en "tryckökningsimpuls"... står man (ligger) bakom trummisen får man en "tryckminskningsimpuls" i verkligheten.... hör man skillnad på dessa?? (i verkligheten)

Det kanske man gör, men ... då måste du vara säker på att hela kedjan har absolut fas, vilket kan vara svårt att hitta, eller åtminstone ha ett jämnt antal fasinverterare.

Mitt intryck efter att ha läst ett flertal artiklar genom åren, är att det är ett minimalt hörbart problem, om ens det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-11-05 21:53

Det hörs jättestora skillnader . . . i overkligheten. :) 8)

Återgå till Generellt om hifi