Moderator: Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Hemma i lyan lyssnar ja på låg volym.
På båten brakar ja på duktigt.
Om de e 0 vet ja inte.
dewpo skrev:Vad motsvarar 0 i dB?
Jag mätte med min iPad och den sa att jag låg runt 80 dBvid mitt vanliga lyssningspådrag.
Det händer väl att jag drar på lite mer i korta stunder om det är någon låt jag gillar extra mycket.
Men det är mycket sällan jag lyssnar riktigt högt. Nästan aldrig skulle jag påstå.
Reference level is the standard volume level used in movie production and playback, where a test tone is calibrated to an average of 85 dB SPL for main speakers and 115 dB SPL for the LFE (low-frequency effects) channel, with peaks reaching up to 105 dB for main speakers
Achieving reference level ensures that movies and other content are heard as the creators intended, with the intended dynamic range, and allows all your speakers to be balanced relative to each other.
genstruktur skrev:Imperial-Blomman skrev:Hemma i lyan lyssnar ja på låg volym.
Om de e 0 vet ja inte.
På båten, inte alla som kan stoltsera med det!
genstruktur skrev:Efter en diskussion med kompis så sa hen att det inte kan vara många 50+ som lyssnar på ref 0 eller över till film och musik. Jag kände mig inte lika säker, så hur ligger det till på faktiskt?
Jag tänker att man har ställt in (kalibrerat) ref 0 på sin receiver/försteg och lyssnar antingen på 0 eller över (+) till film eller musik. Man behöver inte göra det jämnt, utan det räcker att man gör det ibland.
genstruktur skrev:Imperial-Blomman skrev:Hemma i lyan lyssnar ja på låg volym.
Om de e 0 vet ja inte.
eljulio skrev:Musik på den volymen kräver programmaterial av högsta klass utan att låta fördjävligt. "Klingen mina klockor" heter den väl har jag spelat på max pådrag. Annars brukar min gräns normalt gå mellan -5-15dB på vredet. Det är oftast då rejält högt i topparna, mellan 115-120dB i topparna.
Imperial-Blomman skrev:genstruktur skrev:Imperial-Blomman skrev:Hemma i lyan lyssnar ja på låg volym.
Om de e 0 vet ja inte.
Ja de eg ett skepp på 29m.
Men ja kallar henne felaktigt för båt.
E skrev:genstruktur skrev:Imperial-Blomman skrev:Hemma i lyan lyssnar ja på låg volym.
Om de e 0 vet ja inte.
Vågformer på vågformer, låter utmärkt.
Volymratten kanske står i sydsydost?eljulio skrev:Musik på den volymen kräver programmaterial av högsta klass utan att låta fördjävligt. "Klingen mina klockor" heter den väl har jag spelat på max pådrag. Annars brukar min gräns normalt gå mellan -5-15dB på vredet. Det är oftast då rejält högt i topparna, mellan 115-120dB i topparna.
"Klinga mina klockor" om det är Benny Andersson.
"Ringen, I klockor…" om det är Täby Kyrkas Kammarkör.
Mvh E*
genstruktur skrev:Imperial-Blomman skrev:genstruktur skrev:
Ja de eg ett skepp på 29m.
Men ja kallar henne felaktigt för båt.
Aj aj kapten!Fantastiskt att ha tillgång till något sådant!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster