Effekt till elementen vid seriekoppling?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Effekt till elementen vid seriekoppling?

Inläggav JanneX » 2025-11-25 01:38

Kom över ett par mycket fina Klipsch SPL-120 subwoofers där slutsteget i båda drabbats att den klassiska Klipsch-sjukan där de ger ett pulserande ljud även utan att signal påförs. Då Klipsch likt t.ex XTZ inte använder en massa dsp-trick för att pressa ner det möjliga frekvensdjupet så går stegen problemfritt att ersätta med något annat och det är också vad jag gjort.
Jag har ett gammalt hederligt Rila SW-5000 som förtjänstfullt agerat förstärkare till en XTZ 12:16 subwoofer som även den hade ett havererat slutsteg (vad är det med subwoofers och deras slutsteg..) så jag satte helt enkelt polskruvar i klipschlådorna och anslöt elementen direkt till dem.
Resistansen i basarna mätte jag till exakt 4ohm och Rila-steget är specat till 270w i 8ohm och 350w i 4ohm. Då jag inte lyckats hitta någon uppgift på om steget klarar en last på 2ohm är alltså seriekoppling alternativet (tills jag hittar ett lämpligt PA-steg som får överta jobbet med att driva lådorna). En resistans om 8ohm alltså. 270w.
Betyder det att jag får ut i runda slängar 135w per bas?
Känns lite klent..men kanske är fullt tillräckligt..

När man tittar på mätningar på en högtalare i basområdet så ser man ofta att impedansen ligger betydligt högre än den borde sett till resistansen i elementet i stora delar av det verksamma området. Gör det att man kan förvänta sig att slutsteget levererar ännu mindre användbar effekt än min enkla uträkning ovan som ju baserar sig på 8ohm? Eller gör det rent av att i basområdet så kanske en parallellkoppling ändå skulle fungera då den ”verkliga” impedansen alltså i stora stycken är högre än elementens resistans ger en anledning att anta?
Vad är det förresten som gör att uppmätta impedanskurvor i en baslåda kan ge sig iväg upp mot 15-20ohm på sina ställen när resistansen bara är en fjärde -eller femtedel?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Effekt till elementen vid seriekoppling?

Inläggav I-or » 2025-11-25 14:01

Eftersom det handlar om 12"-element i basreflexkonfiguration med en kavitetsvolym om i runda slängar 50 liter så utnyttjas elektronisk frekvensgångskorrektion här även om den tycks vara analog. Detta betyder att du utan ekvalisering inte bör placera basmodulerna i hörnen utan lämpligen flytta ut dem någon meter för att få ungefär det rumsstöd som krävs.

Man bör känna till att impedansen för SPL-120 mellan sådär 30-90 Hz hamnar långt över 5 Ω, vilket medför att förstärkaren åtminstone med musiksignaler antagligen kommer att klämma ur sig mest effekt med parallellkoppling.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JanneX

Inläggav JanneX » 2025-11-25 20:51

I-or skrev:Eftersom det handlar om 12"-element i basreflexkonfiguration med en kavitetsvolym om i runda slängar 50 liter så utnyttjas elektronisk frekvensgångskorrektion här även om den tycks vara analog. Detta betyder att du utan ekvalisering inte bör placera basmodulerna i hörnen utan lämpligen flytta ut dem någon meter för att få ungefär det rumsstöd som krävs.

Man bör känna till att impedansen för SPL-120 mellan sådär 30-90 Hz hamnar långt över 5 Ω, vilket medför att förstärkaren åtminstone med musiksignaler antagligen kommer att klämma ur sig mest effekt med parallellkoppling.

Intressant, och imponerande kunskap om den aktuella subwoofern.
Jag förstår dock inte fullt ut hur ”elektronisk frekvensgångskorrektion” ska tolkas. Är det alltså ekvalisering i orginalslutsteget som på något vis hjälper till med utsträckning nedåt? Jag har idag innan jag läste detta testat lite (seriekopplat) och de 24Hz som specen säger uppnår jag inte med något som liknar linjäritet. En 30Hz-ton är dock totalt opåverkad av försvagning och de har inga problem med att uppnå tillräcklig tryck seriekopplade i mitt 45m2 stora vardagsrum.
Jag är en del beroende av subwoofers dock. Jag har lyssningsplatsen drygt 3.5m ifrån högtalarväggen (ena kortväggen i ett rektangulärt rum) men jag har sedan mer än 4m till bakväggen..så det mesta i högtalarväg blir anemiskt utan hjälp i basen. XTZ-basen ensam stod i främre högra hörnet (rejäl utsläckning runt 63Hz men konstigt nog inte särskilt märkbart. Smalbandig dip dock) men Klipschlådorna har jag placerade på var sida om en 150cm bred bänk så den högra basen har gått väl en meter till sidovägg och den vänstra två meter. De står dock väldigt nära bakväggen.
Jag har inte mätt ännu men basen upplevs både rapp och kraftfull. Seriekoppling verkar ge tillräcklig effekt men jag har inte pressat dem ännu med något med extrem djupbas. Den typen av musik är inte min vardagliga meny men visst förekommer det att både Yello och Daft Punks gamla Tron Legacy-soundtrack spisas. Att parallellkoppling då kan antas ge mer användbar effekt mellan 30-90Hz är alltså inget stort problem om det inte vore för att systemet även är frontar och subwoofer i en 4.2 bioanläggning. Att du anger just 30-90Hz tolkar jag som att impedansen sjunker under 30Hz på ett vis som ger seriekoppling en fördel och film, särskilt de genrer jag helst ser (moderna skräckfilmer, storvulna actionäventyr och sci-fi, innehåller ofta betydande mängder djup bas. Plötsligt blir problemet större..

Jag får väl helt enkelt testa båda alternativen och se om skillnaden i effekt är sådan att jag kan uppleva en skillnad stor nog att föredra något av alternativen före det andra.

Jag känner dock inte till om mitt gamla Rila-steg har någon form av skydd mot överbelastning och jag vill inte spela sönder det. Jag kanske helt enkelt borde hålla mig till seriekoppling tills dess att jag kan hitta ett begagnat iNuke eller motsvarande som kanske kan prestera 2x250w eller liknande i 4ohm. Då är ju problemet ut världen..
Med födelsedagar, jul och bilskatt och…så kan det dröja några månader och hellre något mindre effekt under den tiden än två subwoofers som är tysta..

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-25 22:40

jag tolkar det mellan raderna som att den där Klipschlådan är avstämd för att porten skall ge maximal output vid kanske 45 Hz, eller så..(mkt enkelt att verifiera själv). Och att man nyttjat elektroniken för att ta ner nivån till mer salongsfäiga storheter, och på så sätt sparat lite på slagvolymen där den oftast behövs som mest. Och möjligen nyttjat ett enkelt subsonicfilter med mkt lågt Q för att åstadkomma detta.

Jo, varför pajjar Plate amps i kommersiella sublåddor? skulle tippa på att det handlar om vibrationer och värme kombinerat med "kostnadsoptimerade" komponenter :D . Satsa istället på ett tyst PA steg som Crown XlS1002
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-26 01:14

Nja, den här rackarn går i princip rakt ned till 24 Hz i frifält: https://audio.com.pl/testy/kino-domowe/ ... ch-spl-120

Elektronisk frekvensgångskorrektion innebär i det här fallet ett lyft för låga frekvenser eftersom elementet har för stor aktiv area för att ge konstant passiv frifältsfrekvensgång med den relativt begränsade kavitetsvolymen.

Som vanligt rekommenderas ekvalisering å det bestämdaste för att få ordning på rumsinverkan. Skillnaden är allt annat än liten.

zatan

Inläggav zatan » 2025-11-26 11:28

dz0zODAmaD01NDA=_src_62891-subwoofer-klipsch-spl-120-audiocompl-fot6.jpg
dz0zODAmaD01NDA=_src_62891-subwoofer-klipsch-spl-120-audiocompl-fot6.jpg (40.41 KiB) Visad 426 gånger

@ I-or
Kan du ge kort förklaring för valet av designen på korgen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-11-26 12:13

Styvt till låg kostnad. Tillräckligt med luftflöde för låga frekvenser i alla fall skulle jag säga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-26 12:39

zatan skrev:
dz0zODAmaD01NDA=_src_62891-subwoofer-klipsch-spl-120-audiocompl-fot6.jpg

@ I-or
Kan du ge kort förklaring för valet av designen på korgen?

En billig plåtkorg, mycket vanlig i basmoduler i de lite lägre prissegmenten - ända oftast tillräckligt bra precis som Johan skriver. Majoriteten av påkostade element är klart överdimensionerade både när det gäller styvhet och öppningar i korgen.

zatan

Inläggav zatan » 2025-11-26 15:02

@ I-or & Johan_Lindroos
Tack!

JanneX

Inläggav JanneX » 2025-11-27 01:03

Jo, lådorna nya kostar 9k styck så man ska nog inte förvänta sig att hitta några XXLS eller Roy-likar i dem..
Fortfarande lite nyfiken på hur man vet att det ekvaliseras i orginalslutstegen. Lite mer tester under dagen ger att de spelar 25Hz ganska behagligt och även något djupare än så även om man då får höja upp lite för att det ska bli något som liknar en ton. Bra nivå till runt 25Hz alltså men sedan dyker det ganska fort. Har ingen info om rila-steget mer än den uppgivna uteffekten så vet inte om det sitter något subsonic-filter eller rent av något som boostar den lägsta basen något. Den är ju ifrån tiden då Zachry sålde det ökända D250 och inverkan på tonkurvan det steget har med filtret aktiverat är så omtalat att till och med jag hört talas om det.. Eftersom basarna spelar så djupt som de gör kanske alltså Rila-steget även det hjälper till i djupbasen och då blir det ju inte så roligt om man byter ut den mot ett PA-steg..
Kanske någon sitter på en 20 år gammal hifikit-katalog och kan vara behjälplig med lite mera information?

Jag har i alla fall inte kunnat hålla mig utan testade tidigare idag att parallellkoppla lådorna. Först försiktigt men det blev successivt starkare nivåer och till slut var ljudtrycket som jag normalt använder mig av som max passerat. Resultatet av ”testet” blev att jag inte märker någon direkt skillnad. Det låter likadant oavsett serie eller parallellkoppling.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-27 13:04

Den passiva frekvensgången ser mellan tummen och pekfingret ut något i stil med detta:

SPL-120.png
SPL-120.png (21.13 KiB) Visad 240 gånger

Skillnaden mot den frekvensgång som mätts upp av ovan länkade polska Audio (subwoofery - naturligtvis :mrgreen:) utgörs av elektronisk korrektion, vilken här ger ett lyft mot lägre frekvenser och ganska brant högpassfiltrering strax under avstämningsfrekvensen (utöver den variabla lågpassfiltreringen).

Med en lämplig uppställning kan man dock via rumsbidragen hyggligt kompensera för frånvaron av elektronisk korrektion - dock ej för avsaknaden av skyddande högpassfilter om man har för vana att dra på med filmljud.

Återgå till Generellt om hifi