Kom över ett par mycket fina Klipsch SPL-120 subwoofers där slutsteget i båda drabbats att den klassiska Klipsch-sjukan där de ger ett pulserande ljud även utan att signal påförs. Då Klipsch likt t.ex XTZ inte använder en massa dsp-trick för att pressa ner det möjliga frekvensdjupet så går stegen problemfritt att ersätta med något annat och det är också vad jag gjort.
Jag har ett gammalt hederligt Rila SW-5000 som förtjänstfullt agerat förstärkare till en XTZ 12:16 subwoofer som även den hade ett havererat slutsteg (vad är det med subwoofers och deras slutsteg..) så jag satte helt enkelt polskruvar i klipschlådorna och anslöt elementen direkt till dem.
Resistansen i basarna mätte jag till exakt 4ohm och Rila-steget är specat till 270w i 8ohm och 350w i 4ohm. Då jag inte lyckats hitta någon uppgift på om steget klarar en last på 2ohm är alltså seriekoppling alternativet (tills jag hittar ett lämpligt PA-steg som får överta jobbet med att driva lådorna). En resistans om 8ohm alltså. 270w.
Betyder det att jag får ut i runda slängar 135w per bas?
Känns lite klent..men kanske är fullt tillräckligt..
När man tittar på mätningar på en högtalare i basområdet så ser man ofta att impedansen ligger betydligt högre än den borde sett till resistansen i elementet i stora delar av det verksamma området. Gör det att man kan förvänta sig att slutsteget levererar ännu mindre användbar effekt än min enkla uträkning ovan som ju baserar sig på 8ohm? Eller gör det rent av att i basområdet så kanske en parallellkoppling ändå skulle fungera då den ”verkliga” impedansen alltså i stora stycken är högre än elementens resistans ger en anledning att anta?
Vad är det förresten som gör att uppmätta impedanskurvor i en baslåda kan ge sig iväg upp mot 15-20ohm på sina ställen när resistansen bara är en fjärde -eller femtedel?