Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tyckte dom lät bra på en mässa på Sheraton, däremot uppskattade jag inte deras tvåvägare lika mycket.
Imperial-Blomman skrev:Dom har låtit väldigt bra dom gånger ja har hört dom på mässor.
Dom klarade sej bra när ja hör dom på Sweetspot mässan i Jönköpig.
Där såg rummet mer ut som ett normalt hem än många vanliga hotellrum brukar göra.
goat76 skrev:Jag har haft dessa ATC SCM40 MkII i lite mer än 5 år nu och ser ingen anledning till att byta ut dem mot något annat.
För mig blev det att jag verkligen ”hittade hem” vad gäller hur jag förväntar mig att musik ska låta, där instrument och röster återges med en övertygande ”pondus”/”förkroppsligande”/”köttighet” med en nästintill tredimensionell kvalitet, vilket bibehåller separationen vad gäller djupledsinformationen i fullmatade ljudmixar. Jag tror denna kvalitet jag hör har mycket att göra med ATCs mid-dome element, vilket tar hand om ett ganska brett frekvensspann (380 Hz till 3,5 kHz) med bibehållen låg distorsionsnivå.
Basen är även den bland det renaste jag hört. Den når visserligen inte särskilt djupt, men basens tydligheten vad gäller artikulation är något jag verkligen reagerade på första tiden jämfört med många andra högtalare. Man kan säga att den rena basåtergivningen är den raka motsatsen till ”en-not-bas”, men för en fullskalig basåtergivning tycker jag dessa golvhögtalare ändå behöver stöd av subwoofers.
ATCs egna diskant-element sticker inte ut åt något håll och låter varken skrikigt eller frånvarande. Det är byggt för att vara välbalanserat med mellanregistret och bygger på samma princip som deras mid-dome.
Jag har svårt att tro att någon som lyssnar på dessa högtalare under kontrollerade former, uppställda i ett rum utan större akustiska problem skulle tycka något annat än det jag här ovanför beskrivit. De mäter tillräckligt bra och spelar väldigt rent, de står inte på något vis i vägen för den inspelade informationen så musiken kan flöda helt fritt ur dessa fantastiska högtalare.
I-or skrev:1. Mätning av frekvensgången bör alltid utföras i den riktning som ungefär motsvarar den typiska höjden för lyssnarens öron. Det är få lyssnare som har öronen i nivå med mellanregisterelementet (ATC:s referensaxel).
2. Även i de få fall som lyssning sker på ATC:s referensaxel så kvarstår ovanligt stora ojämnheter för riktindex (DI) ca 2-7 kHz.
LeifB skrev:Vet ni vad som skiljer mellan version 1 och version 2?
Är det ett ett annat filter?
goat76 skrev:
1. Jag tror du underskattar högtalarens höjd en aning. Diskant elementet är 97 centimeter från golvet och mid-dome elementet är 85 centimeter från golvet. När man sitter i en normalhög soffa som den jag har så hamnar öronhöjden ungefär 88 centimeter från golvet, så det räcker att bara höja spikfötterna något framtill och sänka dem något baktill, för att få högtalaren att luta tillräckligt mycket bakåt några grader för att få den centrala akustiska utstrålningen riktad mot ögonhöjd på lyssningsplats.
2. Det hade varit högst intressant att utsätta dig för ett blindtest där målet var att du ska peka dessa ”ovanligt stora ojämnheterna” bland ett gäng andra högtalare. Jag tror faktiskt inte att du hade klarat det.
LeifB skrev:Vet ni vad som skiljer mellan version 1 och version 2?
goat76 skrev:LeifB skrev:Vet ni vad som skiljer mellan version 1 och version 2?
ATCs egna diskant återfinns ej på den gamla då det elementet inte fanns då, och kabinettet är rundat på sidorna på den nya modellen medans den gamla hade raka lådsidor. Av de subjektiva omdömen som går att finna runt om på nätet så verkar många tycka att den äldre versionen lät något för ljusa i klangen. Den nya versionen låter enligt mig välbalanserad över hela registret, men mår bra av basstöd då de som sagt inte går så djupt i basen (vilket naturligtvis kan upplevas olika beroende på olika lyssningsrum).
I-or skrev:Apropå blindtest av högtalare så inträffade faktiskt en lustig incident så sent som i förrgår. När I-or skulle laga middag och ställde sig i köket ungefär 7 meter från multiroom-högtalaren i det anslutande matrummet, placerad nästan rakt åt sidan från induktionshällen, så noterade han omedelbart en kraftigt avvikande klang. Det visade sig att I-ora hade julpyntat i matrummet och därför hade flyttat högtalaren någon decimeter åt sidan och dessutom hade placerat en julblomma direkt vid sidan av den.
I-ora konstaterade sedermera krasst att I-or är gravt yrkesskadad.
I-or skrev:Apropå blindtest av högtalare så inträffade faktiskt en lustig incident så sent som i förrgår. När I-or skulle laga middag och ställde sig i köket ungefär 7 meter från multiroom-högtalaren i det anslutande matrummet, placerad nästan rakt åt sidan från induktionshällen, så noterade han omedelbart en kraftigt avvikande klang. Det visade sig att I-ora hade julpyntat i matrummet och därför hade flyttat högtalaren någon decimeter åt sidan och dessutom hade placerat en julblomma direkt vid sidan av den.
I-ora konstaterade sedermera krasst att I-or är gravt yrkesskadad.
I-or skrev:goat76 skrev:
1. Jag tror du underskattar högtalarens höjd en aning. Diskant elementet är 97 centimeter från golvet och mid-dome elementet är 85 centimeter från golvet. När man sitter i en normalhög soffa som den jag har så hamnar öronhöjden ungefär 88 centimeter från golvet, så det räcker att bara höja spikfötterna något framtill och sänka dem något baktill, för att få högtalaren att luta tillräckligt mycket bakåt några grader för att få den centrala akustiska utstrålningen riktad mot ögonhöjd på lyssningsplats.
2. Det hade varit högst intressant att utsätta dig för ett blindtest där målet var att du ska peka dessa ”ovanligt stora ojämnheterna” bland ett gäng andra högtalare. Jag tror faktiskt inte att du hade klarat det.
1. Typisk lyssningshöjd är alltså ungefär i jämnhöjd med diskantelementet. Om man kan bör man vinkla högtalarna bakåt, vilket jag upplyste dig om för ett par år sedan, men avvikelserna i riktindex kommer man inte ifrån. Dessa högtalare kommer att fungera bäst i ett kraftigt dämpat lyssningsrum, vilket du tycks ha åstadkommit, men fungerar p.g.a. den ojämna spridningen sämre i ett mer normalt rum.
2. Ehh, jo, eftersom jag många gånger har utfört just sådana lyssningstest professionellt.
I-or skrev:I-ora konstaterade sedermera krasst att I-or är gravt yrkesskadad.
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
1. Typisk lyssningshöjd är alltså ungefär i jämnhöjd med diskantelementet. Om man kan bör man vinkla högtalarna bakåt, vilket jag upplyste dig om för ett par år sedan, men avvikelserna i riktindex kommer man inte ifrån. Dessa högtalare kommer att fungera bäst i ett kraftigt dämpat lyssningsrum, vilket du tycks ha åstadkommit, men fungerar p.g.a. den ojämna spridningen sämre i ett mer normalt rum.
2. Ehh, jo, eftersom jag många gånger har utfört just sådana lyssningstest professionellt.
1. Jag har en normalhög soffa där öronen hamnar på ca 88 centimeters höjd, vilket alltså gör att lyssningshöjden endast är 3 centimeter från mellanregister-elementets höjd, medans diskanten är 9 centimeter ovanför öronen. Hur kan du med den enkla matematiken få det till att lyssningshöjden hamnar i höjd med diskanten? Den enda orsaken till att jag vinklar bak högtalarna något med regleringen av spikfötternas längd är att jag lyssnar på ett kort lyssningsavstånd på ca 2 meter, men om jag hade föredragit ett något längre lyssningsavstånd så hade skillnaden med eller utan lutning varit omärkbar. Detsamma gäller dessa mätningar där mätmikrofonen med stor sannolikhet har placerats ännu närmare, kanske på 1 meters avstånd, då kommer det mätmässiga resultatet skilja sig åt ganska mycket när mikrofonen placerats i höjd med diskanten, vilket inte är denna högtalarens akustiska centrum.
Här är den stora skillnaden som uppstår med en mätning på 1 meters avstånd. Den orangea kurvan är mätt i höjd med diskanten medans den gröna kurvan är mätt i höjd med mid-domen. Om man återgår till att titta på de mätningar du länkade till så kan man lätt konstatera att de inte gjort läxan, utan mätt högtalarna i höjd med diskanten, bara för att det är den mest vanligast förekommande höjden för de flesta högtalares akustiskt centrum.
2. Ehh, jaha.
rigi skrev:Är det lite problem i delningsfiltret som gör att det blir så stora skillnader?
goat76 skrev:1. Jag har en normalhög soffa där öronen hamnar på ca 88 centimeters höjd, vilket alltså gör att lyssningshöjden endast är 3 centimeter från mellanregister-elementets höjd, medans diskanten är 9 centimeter ovanför öronen. Hur kan du med den enkla matematiken få det till att lyssningshöjden hamnar i höjd med diskanten? Den enda orsaken till att jag vinklar bak högtalarna något med regleringen av spikfötternas längd är att jag lyssnar på ett kort lyssningsavstånd på ca 2 meter, men om jag hade föredragit ett något längre lyssningsavstånd så hade skillnaden med eller utan lutning varit omärkbar. Detsamma gäller dessa mätningar där mätmikrofonen med stor sannolikhet har placerats ännu närmare, kanske på 1 meters avstånd, då kommer det mätmässiga resultatet skilja sig åt ganska mycket när mikrofonen placerats i höjd med diskanten, vilket inte är denna högtalarens akustiska centrum.
Här är den stora skillnaden som uppstår med en mätning på 1 meters avstånd. Den orangea kurvan är mätt i höjd med diskanten medans den gröna kurvan är mätt i höjd med mid-domen. Om man återgår till att titta på de mätningar du länkade till så kan man lätt konstatera att de inte gjort läxan, utan mätt högtalarna i höjd med diskanten, bara för att det är den mest vanligast förekommande höjden för de flesta högtalares akustiskt centrum.
2. Ehh, jaha.
LeifB skrev:Jag är nyfiken på delningsfiltret..
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster