Optimering av rummets prylar och distorsion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Optimering av rummets prylar och distorsion

Inläggav Thomas_A » 2005-09-03 10:57

Hur många är det som optimerat rummets inredning för att minska distorsionen? Mycket ofta hörs saker som skallrar i rummet. En gång tyckte jag ljudet lät mycket illa och trodde att nåt hade gått sönder. Min flickvän hade placerat en liten flasökkppnade i metall, formad som en fågel, på högtalaren. Lyssnade jag på den så sjöng den ordentligt vid vissa frekvenser. Vid ett annat tillfälle var skruvarna till högtalarterminalera inte åtdragna, varvid dist hördes. Skåp, prydnassaker, skåpluckor, CD-skivor som står staplade i rummet distar också hörbart i många fall.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-03 11:05

Jo, sen blandar en del människor ihop rumsresonanser med "riktig" bas. Hur många har inte testat en subwoofer och njutit av att det mesta skakar hela tiden. Precis som på riktigt om lägenheten eller huset hade varit inblandat i en tågolycka. Ser man på film är det kul om det skakar vid rätt tillfälle. Bas skall kännas, men bara då regissör eller kompositör har tänkt det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-03 11:08

Jo bas i all ära, där är det svårt att göra nåt åt skallret. Dock finns det ofta missljud rätt långt upp i frekvens om man gör sitt sinussvep.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-03 20:16

Jo, det känns igen, Thomas. Vid sinussvep här hemma skallrar bakstycket på min Grundig-TV när man kommit upp en bit i frekvens. Vete tusan om jag orkar ordna det, eftersom TV:n kanske ändå åter ut så småningom. Annars är det väl det gamla vanliga med fönsterrutorna lite längre ner i frekvens.
Hade för övrigt ett svårförklarligt oljud i mitt förra lyssningsrum, ett ihållande, vinande ljud som gav sig tillkänna på vissa musikstycken. Efter många kontroller fram och tillbaka visade det sig vara min klotformade lampa med öppning neråt som ljudet stod och studsade i. Lösningen blev att placera en bit genomskinlig plast i lampans öppning. Det blev oerhört mycket trevligare att lyssna på musik efteråt!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-03 20:30

PekkaJohansson skrev:JEfter många kontroller fram och tillbaka visade det sig vara min klotformade lampa med öppning neråt som ljudet stod och studsade i. Lösningen blev att placera en bit genomskinlig plast i lampans öppning.

Bild

Genomskinlig? :)

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-03 20:41

Ah, bildbevis! Mitt minne sviker mig uppenbarligen... :-)

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-03 21:01

Kameran luras lite. Ljusskillnaden upplevdes inte så stor i verkligheten. Dessutom så kanske du bytte rockwoolen mot något annat som var bättre (transparentare)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-03 21:07

Möjligen lade jag dit plast senare. Inte långt efter att jag kurerat oljudet flyttade jag från lägenheten, och var därmed inte längre i behov av detta estetiskt undermåliga men ljudmässigt fördelaktiga provisorium. Samma lampa sitter numera - utan vare sig plast eller rockwool inuti! - snett ovanför mitt huvud när jag sitter framför datorn...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-03 21:33

Vad föreställer bilden?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-03 21:34

Den omtalade klotformade taklampan, med stenull ilagd...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Generellt om hifi