Kringutrusting var:
Cd: Cambridge D300SE
Försteg: Sentec SC9
Slutsteg: NAD 208
Signalkabel: Supra EFF med bulletpluggs
Högalarkabel: Supra Ply 3.5S
Högtalare:
OA-12.2
OA-50.3
OA-51.3
OA-52.3
OA-116.1
OA-116.4
OA-2212.3
OA-58 (utvecklings modell)
Jag som bara innan hört OA-5 I var såklart mycket nyfiken på dessa legender!
Det första som slog mig när jag kom in var hur små OA-12 var. Orsaken till detta var att dom stod brevid dom gigantiska OA-2212
Vi började dagen med att lysna på OA-12. Jag blev direkt mäkta imponerad! Vilken bas, vilken närvaro, vilken klang
Dessa högtalare är värt mycket mer en dom futtiga hundralappar dom idag går att hitta för.
Kritik? Jo det lät lite väl vasst i diskanten.
Under dom följande 10timmarna
Tyvärr äger jag ingen digitalkamera så jag har inga bilder att visa
Carlsson högtalare finns i två olika skolor. 70-tals modellerna som har många diskanter med mycket god spridning riktade åt alla håll. Och 80-tals serien med en ensam dome-diskant.
Dom nya modeller (2000-tals serien) bygger på samma prinsiper som 80-tals serien.
Dom olika serierna har såpass olika karaktär att man nog föredar antingen det ena eller andra. Själv föredrar jag nog 70-talarna. Eftersom mina öron alltid har föredragit brett spridande diskanter (banddiskanter
Nå vad lät bäst?
Eftersom jag även kräver dynamik och gillar att spela mycket starkt, så blev OA-2212 det självklara valet tätt följt av OA-116.
OA-58 då?
Jo dom lät makalöst bra och jag gissar att dom kommer att bli en storsäljare, bara dom når ut till oss "lysnare"
Jag hoppas dom bara får till den där sista fokusen i mitten som saknas jämfört med äldre Carlsson.
För dom kan helt klart konkurera med mångdubbelt dyrare högtalare från dom flesta andra tillverkare.
Kommer jag själv nu genast köpa mig ett par Carlsson?
Nej, jag ger inte upp mitt eget högtalarprojekt så lätt
Har säkert glömt skriva om massor av vad jag upplevde/hörde under dessa tiotimmars kontinurliga lysnande... Jag får återkomma.