Carlsson lysning in Stockholm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Carlsson lysning in Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-10-19 21:18

Jag var igår på en Carlsson träff och träffade många Carlsson fanatiker och lysnade på nästan alla av dom modeller som tillverakats av Stig Carlsson.

Kringutrusting var:
Cd: Cambridge D300SE
Försteg: Sentec SC9
Slutsteg: NAD 208
Signalkabel: Supra EFF med bulletpluggs
Högalarkabel: Supra Ply 3.5S

Högtalare:
OA-12.2
OA-50.3
OA-51.3
OA-52.3
OA-116.1
OA-116.4
OA-2212.3
OA-58 (utvecklings modell)

Jag som bara innan hört OA-5 I var såklart mycket nyfiken på dessa legender!
Det första som slog mig när jag kom in var hur små OA-12 var. Orsaken till detta var att dom stod brevid dom gigantiska OA-2212 :)
Vi började dagen med att lysna på OA-12. Jag blev direkt mäkta imponerad! Vilken bas, vilken närvaro, vilken klang :!:
Dessa högtalare är värt mycket mer en dom futtiga hundralappar dom idag går att hitta för.
Kritik? Jo det lät lite väl vasst i diskanten.

Under dom följande 10timmarna 8O forsatte vi att lysna och jämföra fram och tillbaks oavbrutet. Jo vissa smög faktiskt iväg och åt lite (mesar ;))

Tyvärr äger jag ingen digitalkamera så jag har inga bilder att visa :cry:

Carlsson högtalare finns i två olika skolor. 70-tals modellerna som har många diskanter med mycket god spridning riktade åt alla håll. Och 80-tals serien med en ensam dome-diskant.
Dom nya modeller (2000-tals serien) bygger på samma prinsiper som 80-tals serien.

Dom olika serierna har såpass olika karaktär att man nog föredar antingen det ena eller andra. Själv föredrar jag nog 70-talarna. Eftersom mina öron alltid har föredragit brett spridande diskanter (banddiskanter :)) och detta är ju till dom gamla kon-diskanternas fördel, jämfört med moderna dome:ar.

Nå vad lät bäst?
Eftersom jag även kräver dynamik och gillar att spela mycket starkt, så blev OA-2212 det självklara valet tätt följt av OA-116.

OA-58 då?
Jo dom lät makalöst bra och jag gissar att dom kommer att bli en storsäljare, bara dom når ut till oss "lysnare" 8)
Jag hoppas dom bara får till den där sista fokusen i mitten som saknas jämfört med äldre Carlsson.
För dom kan helt klart konkurera med mångdubbelt dyrare högtalare från dom flesta andra tillverkare.

Kommer jag själv nu genast köpa mig ett par Carlsson?
Nej, jag ger inte upp mitt eget högtalarprojekt så lätt
:twisted:

Har säkert glömt skriva om massor av vad jag upplevde/hörde under dessa tiotimmars kontinurliga lysnande... Jag får återkomma.

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-10-19 22:08

Hehe... Ja, 2212 skulle man verkligen vilja höra... En j*kla massa element!

Bild
:) :)
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-10-19 22:26

Jamän detta visste vi ju redan att det lät så bra... :D :D :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-19 22:35

Var det ingen annan av de 12 som hade en kamera??? Det hade varit trevligt att få se OA58 close up! 8O 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-10-19 23:05

Det var strängt foto förbud på OA-58, speciellt dessa som var speciellt fula testex. Pratades om att dessa skulle köras till skroten snart 8O

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-21 01:42

Alexi, nästa gång du har ett reportage (och då du bor i Stockholm ?) så hör du av dig till mig så får du låna en digitalkamera - okej !!!!
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi