Rengörning av vinyl

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Rengörning av vinyl

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 13:23

Jahopp, då funkar LP-spelaren igen (one down, ten to go) hur rengör man skivor på ett bra sätt? Införskaffade en bra borste igår men om det är skit som inte den få bort vad ska man då prova? Har för mig att jag hört nått om isobutanol o vatten men jag vet inte säkert. Några tips? :)

Helt grön på LP som ni förstår :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Rengörning av vinyl

Inläggav n3mmr » 2005-09-11 16:30

Rydberg skrev:Jahopp, då funkar LP-spelaren igen (one down, ten to go) hur rengör man skivor på ett bra sätt? Införskaffade en bra borste igår men om det är skit som inte den få bort vad ska man då prova? Har för mig att jag hört nått om isobutanol o vatten men jag vet inte säkert. Några tips? :)

Helt grön på LP som ni förstår :oops:

Nån slags tvättvätska, som inte förstör vinylen (eller shellacen om man sysslar med 78-or), en borste som fördelar ut tvättmedlet, och nån anordning/metod som tar bort smuts plus tvättvätska, t ex spola/skölja med destillerat vatten (från apoteket) eller nån suganordning. Ett stabilt underlag att arbeta på kan ju vara bra.
Man bör ha nåt slags antistatmetod att ta till när LPn inte vill sluta vara statisk. Tvättvätskor kan innehålla sånt, eller det finns vätskor att ta till efter tvätten.

Josef Svalander säljer en del olika saker som funkar, bl a ett tråg plus etikettskyddande hållare med inbyggda borstar. Kostar väl 6-7 hundra. Vinylbutiken har också en del sånt, i Stockholm.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-09-11 16:38

Jag fick en rengöringsvätska till min stantonborste. Tyvärr står det inte vad den innehåller och jag känner inte för att smaka på den heller. 8) Till nya skivor använder jag inte någon borste överhuvudtaget. Beggade skivor borstar jag av innan första gången jag spelar dem. Jag låter pickupen rengöra spåren i sann Linn-anda. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-09-11 17:12

Ska väl tillägga att jag faktiskt använder mig av rengöringsvätskan på smutsiga skivor. Helst vill man ju ha en skivtvätt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-11 21:28

Jag skrev några kloka rader samt bidrog med en länk när frågan var uppe senast: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... inylskivor

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-11 21:43

Tackar för råden och tråden gubbs! :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-12 08:53

Rydberg skrev:Tackar för råden och tråden gubbs! :D

Kör!

Rapportera sen
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Generellt om hifi