Återgivningskedjan -- som jag ser den

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Återgivningskedjan -- som jag ser den

Inläggav PerStromgren » 2005-09-13 15:03

Bild

Den senaste debatten här på faktiskt.se har fått mig att försöka förtydliga för mig själv hur jag verkligen ser på musikåtergivning. Resultatet kan ni se i detta inlägg. Jag tycker att denna typ av inlägg från er andra skulle vara intressanta för öka förståelsen mellan oss, om möjligt ännu intressantare än presentationer av era anläggningar, hur trevliga dessa än är.

Figuren illustrerar hur jag tänker mig att återgivning av akustisk musik fungerar, i korthet så här.

Inspelningen

Den som bestämmer om en inspelning, må det vara producent, inspelningstekniker, eller någon annan, vandrar mellan inspelningsrummet (A) och studiolyssningsrummet (B) och försöker (förhoppningsvis) få dessa att låta så lika som möjligt. Jag förutsätter här alltså att musiken skapas i rum A och låter där. När något behöver justeras, görs detta i inspelningsutrustningen. Vi bör kunna förutsätta att det vore galet att skruva i monitorförstärkaren för att få det att låta mer likt, inte sant? När allt är klart och den som bestämmer är nöjd, har vi en signal i B' som på något sätt motsvarar ljudet i studiolyssningsrummet (B). Har vi dessutom en idealt arbetande linjär förstärkare så har vi samma signal, fast svagare, i B. Det vi inte vet är hur B' och B'' förhåller sig till varann, dvs vi vet normalt inte hur studiolyssningsrummet eller dess högtalare ser ut.

Avspelningen

Om vi kopierar signalen i B på ett förlustfritt sätt (CD duger fint enligt min mening) och skickar in den i vår hifianläggning hemma, får vi ut ur CD-spelaren, om det var en sådan vi använde, en signal C som rimligen bör vara så lik B som det är möjligt. Vi gör med den som i inspelningssituationen: förstärker den (C') och sänder ut i vardagsrummet (C) och får resultatet C''.

Optimal återgivning?

Nå, vad har vi för metoder att optimera återgivningen? Jag tycker att vi ska minimera skillnaden mellan B' och C'[1], signalen på respektive högtalarklämmor, för att därefter försöka efterlikna högtalare plus rum i B så mycket som möjligt! Vi kan inte först ge oss på att minimera skillnaden mellan A och C'', som jag vet många hävdar. Detta kan nog rimligen bara göras i enskilda fall, där vi har tur att rum B och rum C och dess återgivare är helt lika, vilket torde vara mer tur än skicklighet. I så fall får vi byta återgivare för varje inspelning. Det bästa vi kan göra är att

1. Lita på att inspelningsteamet gjort ett bra jobb för att likna A och B,
2. Se till att B' och C'[1] är lika,
3. Lita på att rum B är någotsånär lika vårt vardagsrum, samt
4. Använda något "genomsnitt" av B-högtalare

Om inte 1 gäller, faller hela kedjan, det går inte att återställa vad som förlorats här. Jämfört med övriga punkter tycker jag 2 är trivialt, även om det är den punkten som oftast diskuteras här! Ska vi inte genomföra 3 + 4, måste vi se till att få överförngsfunktionerna C'->C'' att efterlikna B'->B'' på något annat sätt.

Jag anser alltså att vi är helt i händerna på inspelningsteamet, att försöka förbättra inspelningen hemma är tämligen hopplöst, om du inte råkade vara närvarande i A och har en oerhörd tur, så att felet över huvud taget går att korrigera! Elektronikutvecklingen har gjort det helt möjligt att sätta C' = B', med valfri grad av noggrannhet => HiFi handlar om högtalare och akustik!

Per.

[1] Om vi har förstärkare inbyggda i högtalarna, vilket ju är vanligt i studiosammanhang, får vi givetvis minimera skillnaden mellan B och C i stället, det gör ingen principiell skillnad.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Återgivningskedjan -- som jag ser den

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-13 15:46

Jag tycker ditt inlägg är bra och sakligt. Eftersom det för mig är mycket tydligt vad du menar, har jag inga kommentarer eller invändningar!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi