Begriper du hur F/E-lyssning av ett slutsteg går till?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja
63
81%
Nej
13
17%
Vet ej
2
3%

Antal röster : 78

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-15 23:52

"Nej" och "Vet ej" kräver en förklaring.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 00:07

Den som inte vet men anser sig veta skall alltså rösta "nej". Ett typiskt symptom för detta är att han invändningar mot metoden. 8)

Edit: genusbyte
Senast redigerad av Nattlorden 2005-09-16 00:12, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-16 00:10

Nattlorden skrev:Det som inte vet men anser sig veta skall alltså rösta "nej". Ett typiskt symptom för detta är att han invändningar mot metoden. 8)

Är du vårt nya svenskläraret? En gång visste jag det två gånger. 8)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-09-16 00:27

Hum, jag anser mig veta och hyser inga direkta invändningar och röstar alltså ja. ;-)

Men alltså, visst skulle väl man kunna uppvisa ett sådant symptom även om man var väldigt införstådd i metoden. Kanske om osäkerhetheten kring att lyssningsmaterialet är tillräckligt eller om deltagarna säger att de inte kan höra skillnad på F och E när de egentligen borde kunna och vice versa eller nåt sånt som är svårt att skatta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 00:35

n-puh - där var en smiley på slutet.

( Din reservation är väl oberoende av vilket testförfarande, dock? )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-09-16 01:09

Jo, men när man kan få kvantitativa resultat från ett testförfarande med kända gränser så kan ju oftast metoden i sig prövas om den är kapabel att ge ett resultat med ringa osäkerhet.

Jag ser fö absolut ett värde av många bifogade mätningar till ett lyssningstest som möjligen kan ge förklaringar eller ge upphov till nya frågeställningar även om det är oklart vilken omfattning mätningarna måste ha eller vilka gränser man ska dra för en enskild mätning. Iaf känns kvantitativa värden mer användbara på nåt vis.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-09-16 07:26

Det är säkert en utmärkt metod men jag får huvudvärk när jag försöker sätta mig in i hur det fungerar. Och när jag tror jag fattar glömmer jag det lika fort. Själv icke-ingenjör har jag stor tilltro till och respekt för ingenjörers kunskaper om det de behärskar (men jag tror inte att de behärskar allt). Hur som helst, jag tror metoden är bra även om jag inte riktigt begriper hur det hela går till i detalj. Men det finns många andra sätt att utvärdera komponenter som också är bra. Själv litar jag på mina öron, det brukar funka. Med levande musik som referens.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-16 07:34

mapem skrev:Själv litar jag på mina öron, det brukar funka. Med levande musik som referens.

Det är precis öronen man förlitar sig på vid F/E-lyssning!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 09:35

Ja, jag vet hur det funkar, men har varken tid eller ork att hålla på med det själv. Jag får förlita mig på andras uppgifter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-16 09:41

Skulle det vara möjligt att LTS'arna visar hur det går till, vid lämpligt tillfälle, för intresserade skeptiker? Så man får en inblick i hur svårt eller lätt det är att höra en färgning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-16 09:53

Jag tycker det är helt onödigt att avkräva nej- och vet ej-svarare en förklaring. Om man inte vet hur det fungerar, då vet man ju inte. Ska man behöva säga: "- Jag fattar inte.", eller vaddå? Man kan ju inte förklara sig om man inte vet!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-16 09:54

Nej och jag hur jag än försöker förstå så ger dig mig bara huvudvärk till slut :lol: :lol: .

Även jag förlitar mig på andras uppgifter och mina öron :P

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-16 09:58

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker det är helt onödigt att avkräva nej- och vet ej-svarare en förklaring. Om man inte vet hur det fungerar, då vet man ju inte. Ska man behöva säga: "- Jag fattar inte.", eller vaddå? Man kan ju inte förklara sig om man inte vet!

:oops: :oops:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-16 10:04

Om det är några som ska avkrävas på förklaring så är det väl de som påstår att de begriper? Annars vet man ju inte vilka som begriper och vilka som bara tror att de begriper.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-09-16 13:59

paa skrev:Skulle det vara möjligt att LTS'arna visar hur det går till, vid lämpligt tillfälle, för intresserade skeptiker? Så man får en inblick i hur svårt eller lätt det är att höra en färgning?

Vilken otroligt bra idé! Eller, man kanske inte behöver vara skeptisk för att vara intresserad? Det vore ju väldans spännande att få lite hands-on erfarenhet kring detta fenomen. Kalaskul!

/en john som förstår att folk med kunskap/utrustning har bättre/roligare saker att göra om dagarna än att undervisa mer eller mindre entusiastiska teknik-puckon om självklarheter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-16 14:33

Jag röstade JA, för jag tror mig veta hur lyssningen går till och vilka krav som finns för att det ska fundera.

Men det finns en felkälla i frågeställningen. För det KAN ju vara så att man svarar ja fast man EGENTLIGEN inte vet hur det går till :? Och då är ju värdet på resultatet av undersökningen lika med noll. Om det nu inte råkar vara så att man vill veta just hur många som TROR sig veta hur F/E-lyssning går till :-)

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-16 16:52

jag kan inte säga att jag till 100% förstår hur det funkar....ingen som kan komma med en variant på hur det går till praktiskt?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Re: Begriper du hur F/E-lyssning av ett slutsteg går till?

Inläggav matså » 2005-09-16 17:05

Mr_Ekan skrev:"Nej" och "Vet ej" kräver en förklaring.

Vh

Jag fattar inte, men bryr mig inte att förklara. :lol: :lol: :lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-16 17:58

Vi kanske kan ordna ett deltagande från forumsmedlemmar nästa gång som vi kommer att genomföra F/E-lyssningstester av förstärkare. Speciellt kul vore det då om folk som har kritik mot metoden vill komma. Vi får se vad det blir. Skicka ett PM nu så vet jag vilka som är intresserade. Då återkommer jag när det kan bli av.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-09-16 18:13

Följande är underförstått om man svarar "Nej" eller "Vet ej". Vad förstår man inte? Delar av metoden eller hela metoden? Om man svarar "Ja" har man sannolikt metoden så klar för sig att man inte behöver motivera att man förstått den.

Försök till "F/E-lyssning för dummies": placera en knippe hifinördar i ett rum. Låt hifinördarna lyssna på helt vanlig j*vla musik. Häng sedan på ytterligare ett slutsteg i kedjan, vars förstärkta signal dämpas samt belastas med en konstlast. I syfte att simulera en för marknaden genomsnittlig högtalare asså. Undersök om man i skaran av hifinördar kan påvisa en statistiskt signifikant skillnad mellan musikens presentation före resp. efter det extra slutsteget hängdes på. Kan man det, ja då färgar slutsteget.

Eller har jag missuppfattat? :roll:

Vh

PS. Skulle gärna delta i en F/E-lyssning! DS.
11010000

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 18:20

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker det är helt onödigt att avkräva nej- och vet ej-svarare en förklaring. Om man inte vet hur det fungerar, då vet man ju inte. Ska man behöva säga: "- Jag fattar inte.", eller vaddå? Man kan ju inte förklara sig om man inte vet!

Agree. Vad ska man förklara liksom?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-16 18:23

Johan_Lindroos skrev:Vi kanske kan ordna ett deltagande från forumsmedlemmar nästa gång som vi kommer att genomföra F/E-lyssningstester av förstärkare. Speciellt kul vore det då om folk som har kritik mot metoden vill komma. Vi får se vad det blir. Skicka ett PM nu så vet jag vilka som är intresserade. Då återkommer jag när det kan bli av.

Jag tror att ett möte med demo av F/E-lyssning vore bra för de fåvitska tvivlarna.

Hur:

I lokalen:

Ha med nödvändig utrustning och material i övrigt.

Under föreläsning om hur, koppla upp!

Dema för alla, en gång med en MYCKET tydlig skillnad, och en gång med nästan ingen skillnad alls, hur det går till.

Kör ut folk till kaffe och bullar och släpp in dom några i taget, utan bulle :-) , för att se hur det är i lite seriösare form..

Gör då en lyssning med ett lätt material och en med ett svårt, men som man vet att vissa klarar att höra. Korta serier, det ska bara demas! Ta upp resultatet på papper!

Mer kaffe med bulle sen med diskussion av resultaten, och sen musik!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-17 00:03

Jag tror jag är rätt 100 på hur det funkar (om man undantar de mer intrikata delarna av konstlastens konstruktion) trots att jag inte är ingenjör. Men jag skulle ju förstås vilja vara ingenjör (det låter ju tufft :) ) så det kanske är det som gör det. :)

Återgå till Generellt om hifi