Nya prylar på marknaden.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
besan

Nya prylar på marknaden.....

Inläggav besan » 2003-10-21 11:37

Nu så tycker jag att allting bara upprepa sig helatiden. Det är bättre än det och den låter så....

Jag hade nog kunnat beskriva nästan alla vanliga högtlarare på marknaden utan ens ha hört hälften. Klart att det inte stämmer men ja, ni fattar.

Fan jag tycker nog att affärerna är lite mesiga som inte chansar mera :D Nu tänker jag ju självklart på mig själv och inte på att prylar kostar osv osv.

Nu söker jag helst prylar som jag absolut inte själv har hört och som kanske lät bra.

Är det inte någon som har lite nylyssnade prylar ??

Eller kanske nya saker på markanden ??

Kanske något inarbetat märke som har nya prylar på G

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-21 11:49

Jag har i alla fall en sak, eller snarare finess, som jag är rackarns nyfiken på. Kan ha viss bäring på mitt nuvarande ägande, men i alla fall:

Inbyggda parametriska equlisers i recivers / förstärkare.

Idag finns det minst tre aktörer på marknaden, ja fyra om man skall vara snäll:

TAG McLaren Room EQulizer (TMREQ i folkmun)
Pioneer MCCAA
Yamaha YPAO
(Krell Showcase)

Det som är intressant är att TMREQ är fullt ställbart, medans Pioneer och Yamaha verkar ha begränsningar i vilka frekvenser som kan hanteras. TMREQ har 8 band / frontkanal + sub och 5 för bakkanalerna. MCCAA från Pioneer har jag noll koll på, men Yamaha har precis släppt två recivers (okej, tre med Z9:an) med YPAO, RXV-1400/2400. Fast YAPO verkar också har kluriga begränsningar, som t.ex i manuellt läge är det en vanlig grafisk EQ på 7 band - fast Yamaha hävdar att det är 10 parametriska band när man kör i deras fulla autoläge. Men ingen som testat det har hitinitills lyckats verifiera att så verkligen är fallet.

Men för 8000 sek, som Yamaha RXV-1400 kostar, så tror jag det är riktigt hyggligt. Skulle inte ha något imot att testa denna och gärna mäta på utgångarna för att se hur den ställt in sig. För det som är noterbart med både Yamaha och Pioneer är att de är helautomatiska med sin uppmätning, TAG måste man skruva på själv (även om det finns en Wizard till ETF som kan hjälpa till på vägen). Å andra sidan, TMREQ är helt överlägset i prestanda trots sina relativt dåligt implementerade IIR filter (efterringningar, eller vad det nu heter på svenska, existerar eftersom beräkningskapaciteten inte räckte hela vägen fram ;)).

Så någon som har några funderingar i samma banor som ovanstående ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-21 12:24

Accuphase har väl produketer som kanske kan vara intressanta. Billigare är Bheringer. Inte förstärkare eller recivers, men ändå.

Återgå till Generellt om hifi