Jag har i alla fall en sak, eller snarare finess, som jag är rackarns nyfiken på. Kan ha viss bäring på mitt nuvarande ägande, men i alla fall:
Inbyggda parametriska equlisers i recivers / förstärkare.
Idag finns det minst tre aktörer på marknaden, ja fyra om man skall vara snäll:
TAG McLaren Room EQulizer (TMREQ i folkmun)
Pioneer MCCAA
Yamaha YPAO
(Krell Showcase)
Det som är intressant är att TMREQ är fullt ställbart, medans Pioneer och Yamaha verkar ha begränsningar i vilka frekvenser som kan hanteras. TMREQ har 8 band / frontkanal + sub och 5 för bakkanalerna. MCCAA från Pioneer har jag noll koll på, men Yamaha har precis släppt två recivers (okej, tre med Z9:an) med YPAO, RXV-1400/2400. Fast YAPO verkar också har kluriga begränsningar, som t.ex i manuellt läge är det en vanlig grafisk EQ på 7 band - fast Yamaha hävdar att det är 10 parametriska band när man kör i deras fulla autoläge. Men ingen som testat det har hitinitills lyckats verifiera att så verkligen är fallet.
Men för 8000 sek, som Yamaha RXV-1400 kostar, så tror jag det är riktigt hyggligt. Skulle inte ha något imot att testa denna och gärna mäta på utgångarna för att se hur den ställt in sig. För det som är noterbart med både Yamaha och Pioneer är att de är helautomatiska med sin uppmätning, TAG måste man skruva på själv (även om det finns en Wizard till ETF som kan hjälpa till på vägen). Å andra sidan, TMREQ är helt överlägset i prestanda trots sina relativt dåligt implementerade IIR filter (efterringningar, eller vad det nu heter på svenska, existerar eftersom beräkningskapaciteten inte räckte hela vägen fram

).
Så någon som har några funderingar i samma banor som ovanstående ???