Moderator: Redaktörer
reeltoreel skrev:Vill bara ställa en kort fråga.
Lämpar sig Pip till en rörförstärkare på 2*24W ???
Morello skrev:reeltoreel skrev:Vill bara ställa en kort fråga.
Bör fungera fint om rörhäcken är av god kvalitet.
Morello skrev:7 W kan jag inte rekommendera till någon högtalare om inte känslighet är runt 100 dB per 2.83 V och sådana system är både sällsynta och enormt stora(horn).
RogerGustavsson skrev:Jag har konstaterat att jag som mest verkar skicka in 11 V in mina piP. Eftersom impedansen går ner till ca 5 Ohm blir det väl 24 W sinus. Ett par piP ska enligt Ingvar Öhman kunna ge 104 dB med 12.5 W per högtalare. Det blir ca 95 dB på 3 m lyssningsavstånd.
RogerGustavsson skrev:Jag har konstaterat att jag som mest verkar skicka in 11 V in mina piP. Eftersom impedansen går ner till ca 5 Ohm blir det väl 24 W sinus. Ett par piP ska enligt Ingvar Öhman kunna ge 104 dB med 12.5 W per högtalare. Det blir ca 95 dB på 3 m lyssningsavstånd.
Bill50x skrev:
Räkna kan man alltid göra - men hur låter det![]()
Hur många watt var Clearaudiosteget på som drev PiP på Sollentunamässan?
/ B
Morello skrev:reeltoreel skrev:Vill bara ställa en kort fråga.
Bör fungera fint om rörhäcken är av god kvalitet.
IngOehman skrev:PS. Kan nämna att det finns de som ifrågasätter Ino Audios känslighetsangivelser. Gängse uppfattning verkar vara att verkliga känsligheten ligger 2-3 dB högre än den jag anger.
IngOehman skrev:Jag har hört piP spela med till stor behållning med två stycken mono-rörslutsteg om 6 W vardera.
Det gick förstås inte att spela jättestarkt, men ändå MYCKET starkare än alla väntat sig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan nämna att det finns de som ifrågasätter Ino Audios känslighetsangivelser. Gängse uppfattning verkar vara att verkliga känsligheten ligger 2-3 dB högre än den jag anger.
reeltoreel skrev:piP verkar onekligen intressanta för mig.
Eftersom jag aldrig kommer att få tid till eget byggande så funderar jag på att köpa begagnade.
Finns det någon risk med att köpa dom i andra hand?
Vad skall man tänka på att kolla upp?
Kan man få hjälp av herr IÖ om högtalaren verkar
vara helt felkonstruerad i filter etc.
Jag tror nog reeltoreel menade felmonterade, inte felkonstruerade.
IngOehman skrev:Så vitt jag vet finns det bara en svensk "high end-högtalare" (om man med det menar >20 000:-) som tillverkats i flera exemplar, och det är CM3. Fast när jag tänker efter vet jag inte vad de kostade...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster