Rumselipsen, varifrån, varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gaston
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2004-09-16
Ort: Linkeboda igen

Inläggav Gaston » 2005-10-04 15:51

Praktiker som jag är kommer jag genast att tänka på att man kan rita en ellips med hjälp av två pinnar och ett snöre utan slut. 8)

I detta fall kanske man enklast kan tänka sig att ställa upp två stolar eller mikrofonstativ och sno lite sytråd ur sylådan för att snabbt skaffa sig en uppfattning om hur en omodifierad ellips kan te sig i rummet.

Modifieringen av ellipsen efter rummets material och möblering verkar trixigt. Men använder man stolar kan man ju vrida ryggen på stolarna så att den åtminstone blir parallell med de ytor som är mest dämpande.

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2005-10-05 20:00

Svante skrev:Man får välan ordna med två ekvationer, en som beskriver ellipsen och en som beskriver linjen. Ur det borde skärningspunkterna trilla. Eftersom ellipsen beskrivs av en modifierad pythagoras med kavadrater och allt så borde det bli en andragradare att lösa.


Jag löste det till slut... var lite segt med algebran eftersom det är första gången sedan gymnasiet :wink:

Räta linjens ekvation och ellipsens ekvation likställs för y, då får jag x genom andragradaren:
(a2 · k2 + b2) · x2 + 2 · a2 · k · m · x = 0

och motsvarande för y:
(a2 · k2 + b2) · y2 - 2 · b2 · m · y + b2 · m2 - a2 · b2 · k2 = 0

Där k och m kommer från räta linjens ekvation och a och b är ellipsens större respektive mindre axel mätt från origo.
k = tan(90 - (46/2)) för en 46-gradig vinkel från lyssnaren och m = -b

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re:

Inläggav Ronnie » 2020-03-17 18:41

bosco skrev:
Svante skrev:Man får välan ordna med två ekvationer, en som beskriver ellipsen och en som beskriver linjen. Ur det borde skärningspunkterna trilla. Eftersom ellipsen beskrivs av en modifierad pythagoras med kavadrater och allt så borde det bli en andragradare att lösa.


Jag löste det till slut... var lite segt med algebran eftersom det är första gången sedan gymnasiet :wink:

Räta linjens ekvation och ellipsens ekvation likställs för y, då får jag x genom andragradaren:
(a2 · k2 + b2) · x2 + 2 · a2 · k · m · x = 0

och motsvarande för y:
(a2 · k2 + b2) · y2 - 2 · b2 · m · y + b2 · m2 - a2 · b2 · k2 = 0

Där k och m kommer från räta linjens ekvation och a och b är ellipsens större respektive mindre axel mätt från origo.
k = tan(90 - (46/2)) för en 46-gradig vinkel från lyssnaren och m = -b

Hej Bosco!
Det här var ju lite elegant. Har du lust att dela med dig av programmet på nåt vis (om du inte gjort det redan)?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21099
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav E » 2020-03-18 00:40

15 år gammal tråd! :D

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Ronnie » 2020-03-18 03:19

E skrev:15 år gammal tråd! :D

Mvh E*

Ja, men Bosco verkar leva fortfarande!
Laddade ner en app som verkar kunna rita upp sånt där; GoeGebra. Måste dock lära mig lite matematik om jag ska komma nån vart. :lol:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav schmutziger » 2020-03-18 14:05

Ronnie, kolla in nattis gamla godbit med
Reflektor
viewtopic.php?f=3&t=45897

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Ronnie » 2020-03-18 14:48

schmutziger skrev:Ronnie, kolla in nattis gamla godbit med
Reflektor
viewtopic.php?f=3&t=45897

Verkar flott, men den där går inte att köra på mac va?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Nattlorden » 2020-03-18 17:07

Ronnie skrev:
schmutziger skrev:Ronnie, kolla in nattis gamla godbit med
Reflektor
viewtopic.php?f=3&t=45897

Verkar flott, men den där går inte att köra på mac va?


Inte om det är en så kass mac att den inte kör pc-program, nej. 8)

Någongång i någon obekant framtid kanske den går att skriva om på ett sätt som kör i webläsare... men är inte ännu kunnig i något system som fixar det och som jag skulle trivas att lära mig.
( Blazer kanske kan vara något om det håller när man skrapat på ytan..... får se... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Ronnie » 2020-03-18 23:16

Nattlorden skrev:
Ronnie skrev:
schmutziger skrev:Ronnie, kolla in nattis gamla godbit med
Reflektor
viewtopic.php?f=3&t=45897

Verkar flott, men den där går inte att köra på mac va?


Inte om det är en så kass mac att den inte kör pc-program, nej. 8)

Någongång i någon obekant framtid kanske den går att skriva om på ett sätt som kör i webläsare... men är inte ännu kunnig i något system som fixar det och som jag skulle trivas att lära mig.
( Blazer kanske kan vara något om det håller när man skrapat på ytan..... får se... )

Oklart om min iMac kan simulera en PC. Får forska i det!
Kanske skulle du vara bekväm med att slänga in lite matte i appen jag nämnde (och stavade fel) -GoeGebra?
Vet ej om den finns till både IOS och Android. Kör iPad själv dårå.
Det skulle ju inte bli att programmera -och kanske inte begripligt om man inte kan smälla upp textboxar att fylla i värdena i (men man kan ju åtminstone döpa variabler som motsvarar det som ska anges dårå).

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Ronnie » 2020-03-18 23:47

Nu stavade jag den fel igen! GeoGebra!
Vet inte exakt vad jag skulle använda en rumsellips- och lyssningsvinkelapp till, men kanske för att förstå ungefär vilket spelrum jag behöver kunna experimentera med att flytta högtalarna inom.
Rumsellipsoiden skulle man kunna önska sig rent av, eftersom mina högtalare gärna flyttas runt i höjdled också.

Jag har just köpt skenor och reglar för att kunna flytta båda högtalarna samtidigt i djupled, med stativ hängda uppifrån taket dårå. :D
Sen finns ju symmetrisk förflyttning i höjdled, sidled och rotation att klura på också. Det finns mekanik här i världen som skulle kunna se till de skriande behoven med. Fjärrstyrda rent av.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav pontareee » 2020-03-19 22:29

virtualbox ska gå och köra på mac, då kan du köra windows virtuellt på din mac.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav hifikg » 2020-03-19 22:30

Alla macar kan agera bättre PC än vilken PC som helst, men varför!?
Sitter nöjd :)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav pontareee » 2020-03-19 23:12

hifikg skrev:Alla macar kan agera bättre PC än vilken PC som helst, men varför!?

Äsch strunt :)

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav bosco » 2020-04-08 21:41

Ronnie skrev:
E skrev:15 år gammal tråd! :D

Mvh E*

Ja, men Bosco verkar leva fortfarande!
Laddade ner en app som verkar kunna rita upp sånt där; GoeGebra. Måste dock lära mig lite matematik om jag ska komma nån vart. :lol:


Ja det var ju lite lustigt att jag av en slump råkade kika in på faktiskt just nu. Det är mååånga år sedan jag läste här regelbundet sist. Blev så exalterad av att remastern av Porcupine Trees "In Absentia" har mer dynamik än originalet att jag ville se om någon snappat upp det på faktiskt. :D Steven Wilson går från klarhet till klarhet.

Det lilla programmet har funnits i bakhuvudet ibland. Jag tror det kom av sig när jag började fundera på att rita ut en representation av förstareflexen. Ska se om jag kan gräva fram källkoden och städa den lite till moderna ramverk.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Almen » 2020-04-08 21:48

bosco skrev:Blev så exalterad av att remastern av Porcupine Trees "In Absentia" har mer dynamik än originalet att jag ville se om någon snappat upp det på faktiskt. :D Steven Wilson går från klarhet till klarhet.

Surely you jest, Sir?!?!?!?!? Nu blev ju jag intresserad av en remaster ffg på länge.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav mrGaskill » 2020-04-08 22:08

För väldigt länge sen vurmade jag för SW/PT och IA DVD-a. Inte så många intresserade då. Men DVD-a lät ju lite väl diskantrik. Men CD-utgåvan kanske lät bättre. Intressant ! :) Ja, länge sen.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav goat76 » 2020-04-08 22:12

Almen skrev:
bosco skrev:Blev så exalterad av att remastern av Porcupine Trees "In Absentia" har mer dynamik än originalet att jag ville se om någon snappat upp det på faktiskt. :D Steven Wilson går från klarhet till klarhet.

Surely you jest, Sir?!?!?!?!? Nu blev ju jag intresserad av en remaster ffg på länge.


Det verkar stämma enligt Dr. Loudness. http://dr.loudness-war.info/album/list? ... n+Absentia

Hoppas nu bara normaliseringar hos streamingtjänsterna börjar locka fram allt fler nya remasters på tidigare sönderkomprimerade verk, och att allt fler nyproducerade skivor får behålla sin dynamik. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Almen » 2020-04-09 07:52

mrGaskill skrev:För väldigt länge sen vurmade jag för SW/PT och IA DVD-a. Inte så många intresserade då. Men DVD-a lät ju lite väl diskantrik.

Ja, det vore trevligt om det eq:ats ned lite i diskanten också. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav Almen » 2020-04-09 07:58

goat76 skrev:
Almen skrev:
bosco skrev:Blev så exalterad av att remastern av Porcupine Trees "In Absentia" har mer dynamik än originalet att jag ville se om någon snappat upp det på faktiskt. :D Steven Wilson går från klarhet till klarhet.

Surely you jest, Sir?!?!?!?!? Nu blev ju jag intresserad av en remaster ffg på länge.


Det verkar stämma enligt Dr. Loudness. http://dr.loudness-war.info/album/list? ... n+Absentia

Ah, mycket intressant, tack för det!

Hoppas nu bara normaliseringar hos streamingtjänsterna börjar locka fram allt fler nya remasters på tidigare sönderkomprimerade verk, och att allt fler nyproducerade skivor får behålla sin dynamik. :)

Amen.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Rumselipsen, varifrån, varför?

Inläggav mrGaskill » 2020-04-09 11:42

Ja, bra att stereomixen är förfinad. SW försöker ju i alla fall. :-) Men bluray-discarna med surround verkar ju ha ett helt oförändrat surroundspår. :(
"we have assumed control!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster