Hur bra klarar ett bryggat RB-976 impedans-'dippar'?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Hur bra klarar ett bryggat RB-976 impedans-'dippar'?

Inläggav TygelBy » 2005-09-21 21:53

Detta är mitt första inlägg på faktiskt.se så ni får ha överseende med min okunskap. Jag vet inte ifall detta skulle ha postats här eller på Teknikforum, men är det fel så får väl en moderator flytta det...
Jag har sökt och läst länge och väl i forumen för att försöka få svar på alla mina frågor, men jag har fortfarande en del obesvarade frågeställningar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bena ut.

Jag har precis införskaffat ett begagnat slutsteg Rotel RB-976 som är specat till 6x60W i 8Ω men kan bryggas i olika konfigurationer till 5, 4 eller 3 kanaler. Jag hade tänkt att brygga det till 3x150W(min. 8Ω) för att använda till min frontlinje i hemmabion som är ett par stativare(Diva 2.1) och en center(C3) ifrån Swans.
Slutsteget är som sagt specat till min. 8Ω i bryggat läge, och det är nog inte något problem när det gäller att driva frontarna eftersom impedansen aldrig går under 7Ω enligt impedanskurvan (grafen finns i 2.1 länken ovan), däremot är jag lite orolig vad det gäller centern. Centerhögtalaren har en nominell impedans på 8Ω, men enligt impedanskurvan(finns i C3 länken ovan) så dippar impedansen ända ner till 3Ω vid vissa frekvenser (2k-20kHz).

Då kommer vi slutligen(äntligen) till frågorna.

1. Kommer dessa 'dippar' att skapa några problem för slutsteget i bryggat läge?
2. Hur visar sig i så fall dessa problem? Kommer förstärkarens skyddskretsar att slå till och stänga av steget?
3. Jag vet att steget 'ser' halva impedansen i bryggat läge, men varför har vissa slutsteg svårare än andra att driva låga impedanser? Vad är den svaga länken? Strömförsörjningen i nätagget?
4. Kommer det att 'fungera' vid lägre volymer men bli ett problem om jag drar på lite, eller stänger steget ner med en gång?
5. Skulle jag få ett stabilare och/eller mer välljudade system om jag lät bli att brygga de två sista stegen och bara använde ett utav dom (60W) till centern?

Jag kommer förmodligen att få uppmaningar om att prova mig fram till om det 'fungerar' och vad som låter bäst, kan jag göra det (prova) utan att förstöra något?

Hoppas jag inte varit _alltför_ långrandig för att få hjälp... :lol:

/TygelBy

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hur bra klarar ett bryggat RB-976 impedans-'dippar'?

Inläggav Naqref » 2005-09-21 22:34

TygelBy skrev:1. Kommer dessa 'dippar' att skapa några problem för slutsteget i bryggat läge?
2. Hur visar sig i så fall dessa problem? Kommer förstärkarens skyddskretsar att slå till och stänga av steget?
3. Jag vet att steget 'ser' halva impedansen i bryggat läge, men varför har vissa slutsteg svårare än andra att driva låga impedanser? Vad är den svaga länken? Strömförsörjningen i nätagget?
4. Kommer det att 'fungera' vid lägre volymer men bli ett problem om jag drar på lite, eller stänger steget ner med en gång?
5. Skulle jag få ett stabilare och/eller mer välljudade system om jag lät bli att brygga de två sista stegen och bara använde ett utav dom (60W) till centern?

Bra frågor! :) Ska svara kortfattat så som jag misstänker att det kommer att bli.

1. Ja
2. Troligen
3. Den svaga länken är oftast transistorerna och till dessa så sitter det skyssdkretsar. Dessa ingriper för trrissorna går upp i rök och kan därmed oftast vara de yttersta att beskylla.
4. Det bör funka vid lägre volymer.
5. Det kan tänkas vara så. Det skulle i a f kännas säkrare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2005-09-21 23:37

Tack för svaren Nagref, då verkar det vara som jag befarade... :(

Naqref skrev:3. Den svaga länken är oftast transistorerna och till dessa så sitter det skyssdkretsar. Dessa ingriper för trrissorna går upp i rök och kan därmed oftast vara de yttersta att beskylla.

Går upp i rök låter allvarligt, 'skyddar' inte skyddskretsarna innan detta händer?

Naqref skrev:5. Det kan tänkas vara så. Det skulle i a f kännas säkrare.

Betyder det då att det kan vara förödande för utrustningen (m.a.o. att jag sabbar något) genom att 'prova'? 8O

/TygelBy

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-22 08:59

TygelBy skrev:
Naqref skrev:3. Den svaga länken är oftast transistorerna och till dessa så sitter det skyssdkretsar. Dessa ingriper för trrissorna går upp i rök och kan därmed oftast vara de yttersta att beskylla.

Går upp i rök låter allvarligt, 'skyddar' inte skyddskretsarna innan detta händer?

Skulle stått 'före' i bemärkelse 'innan. Så du har helt rätt.

Naqref skrev:5. Det kan tänkas vara så. Det skulle i a f kännas säkrare.

Betyder det då att det kan vara förödande för utrustningen (m.a.o. att jag sabbar något) genom att 'prova'? 8O

Kan vara men blir troligen inte så. Rotlar är, vad jag har för erfarenhet, vettigt uppbyggda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi