Åldrande audiofiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Åldrande audiofiler

Inläggav Ragnwald » 2005-10-04 15:43

Hur många av er törs erkänna att era sinnen har försämrats med stigande ålder, läsglasögon etc (själv 53) ?
Läste en tråd om åldrande ljudtekniker på forumet.

För ca 10 år sedan tyckte jag mig höra svag, men mycket högfrekvent ringning i anläggningen medan jag musiklyssnade, första tecknen på en tilltagande tinitus som aktiverades av högfrekvent högt ljudtryck, men det förstod jag inte då.

När man bor i storstad med ett ständigt bakgrundsbrus, har man ingen chans att upptäcka det. Först några år senare mitt i natten i en stuga långt ut på landsbyggden, ingen el, vindstilla och totaltystnad, hörde jag samma ringningar fast svagare, då begrep jag att min hörsel var skadad.
Det hindrar mig ifs inte att fortfarande höra syrsorna än så länge.

Problemet skulle väl kunna uttryckas att jag har ett sämre Signal-/Brusförhållande numer, men jag hör j**ligt väl skillnad på olika välljud än så länge i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Åldrande audiofiler

Inläggav Flint » 2005-10-04 15:57

Ragnwald skrev:Hur många av er törs erkänna att era sinnen har försämrats med stigande ålder, läsglasögon etc (själv 53) ?
Läste en tråd om åldrande ljudtekniker på forumet.

För ca 10 år sedan tyckte jag mig höra svag, men mycket högfrekvent ringning i anläggningen medan jag musiklyssnade, första tecknen på en tilltagande tinitus som aktiverades av högfrekvent högt ljudtryck, men det förstod jag inte då.

När man bor i storstad med ett ständigt bakgrundsbrus, har man ingen chans att upptäcka det. Först några år senare mitt i natten i en stuga långt ut på landsbyggden, ingen el, vindstilla och totaltystnad, hörde jag samma ringningar fast svagare, då begrep jag att min hörsel var skadad.
Det hindrar mig ifs inte att fortfarande höra syrsorna än så länge.

Problemet skulle väl kunna uttryckas att jag har ett sämre Signal-/Brusförhållande numer, men jag hör j**ligt väl skillnad på olika välljud än så länge i alla fall. :wink:

Vi är jämgamla. Jag håller gärna med om att jag har tappat stinget. är virrigare, tröttare, har svårare att komma igång, synen sämre och nyfikenheten börjar minska. Trodde aldrig att det skulle bli så. Men hörseln tycker jag att jag har oförändrad utöver en den skada jag fick för ca 20år sedan. 1dB vid 1kHz ner på vänster lur.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-04 16:08

53 :?: ingen ålder 8)

Då kan jag meddela att hoppet inte är helt ute :D Hörde till 17k häromdagen i ett helt ovetenskapligt test.

(nacken ja, den är däremot inte särskilt kul att ha med sig numera .... 8O )

Flint skrev: 1dB vid 1kHz ner på vänster lur.

Kan du inte fixa det med ett litet baffelstöd extramonterat på öronkanten sådär .... :D det går nog att räkna ut ganska exakt hur stort det skall vara 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 16:23

phon skrev:
Flint skrev: 1dB vid 1kHz ner på vänster lur.

Kan du inte fixa det med ett litet baffelstöd extramonterat på öronkanten sådär .... :D det går nog att räkna ut ganska exakt hur stort det skall vara 8O

Redan fixat. Jag monterade på en sån där gammal ful vinge från en OA51. Svart.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-04 16:38

jag vet inte riktig men när jag blundar och tänker mig hur Flint ser ut så ser jag nån med en sån där gammaldags lur i örat :lol: :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 16:52

Style skrev:jag vet inte riktig men när jag blundar och tänker mig hur Flint ser ut så ser jag nån med en sån där gammaldags lur i örat :lol: :lol:

Japp. Inte långt ifrån. Numera ser jag ut som loggan på "His masters voice". Men jag har bytt plats med "fonogramverket" så jag har tratten in i örat och verket tittar på. Men jag vägrar av princip att vifta på svansen. På bilden verkar det inte ens som om jag har någon, men jag vill minnas att den hade skuggsida vid fototillfället.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 17:01

Ni andra i rullator-HiFi:ns vänner. Har ni tappat HiFi-intresset med åren?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-04 18:25

Flint skrev:Ni andra i rullator-HiFi:ns vänner. Har ni tappat HiFi-intresset med åren?

Nej för sjutton. Jag är snart 64 men åsynen av en Accuphase får mig att bli 17 igen. Nåja, det kanske va att ta i men jag tycker fortfarande det är kul med musik och Hifi. Har ju pensionerat mig så jag har mycket tid till musik 8) Är själv vad man kan kalla subjektivist men har full respekt för det motsatta lägret om det nu finns. Lägger mig aldrig i t e x kabeldebatter. Var och en blir salig på sin tro/åskådning. Kör med Van den Hul och Nordost. Vad andra tycker om det intresserar mig inte. :) Leve musiken och mr Bob 8)

Till Topic och Ragnwald. Hör sämre i dag så jag gasar lite mer med Accuphasen.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-04 18:37

Visst har det försämrats, golfslagen är inte riktigt lika långa längre, får hålla tidningen lite längre från näsan, diskanten rullar av lite tidigare men hör fortfarande 16k och syrsorna. Fast jag är bara 50.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 21:20

Ragnwald skrev:Problemet skulle väl kunna uttryckas att jag har ett sämre Signal-/Brusförhållande numer, men jag hör j**ligt väl skillnad på olika välljud än så länge i alla fall. :wink:

Det där kan väl illustrera varför en del har invändningar mot hörtröskelmätning som mått på hörselnedsättning.

Här är fö omslaget till ELAK-kompendiet:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-04 21:22

intressant att skillnaden är så stor i typsnittsstorlek
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-04 21:54

Svante skrev:Det där kan väl illustrera varför en del har invändningar mot hörtröskelmätning som mått på hörselnedsättning.

Här är fö omslaget till ELAK-kompendiet:

Intressant "hörseltröskelmätning" kan man få en resumé ?
Vilka har invändningar ?

Jag tar för givet att alla som svarade i tråden är +50 :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 21:54

Style skrev:intressant att skillnaden är så stor i typsnittsstorlek

Jo, det finns en tanke med det, jag skriver så här i 2004 års upplaga, reviderad av mig:

De nya textavsnitten har även fått mig att sätta mitt namn på framsidan med liten stil av kompendiet, något som känns som snudd på helgerån, men behövs för att Johan Liljencrants ska slippa stå för mina ord.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 21:58

Ragnwald skrev:
Svante skrev:Det där kan väl illustrera varför en del har invändningar mot hörtröskelmätning som mått på hörselnedsättning.

Intressant "hörseltröskelmätning" kan man få en resumé ?
Vilka har invändningar ?

Jag tar för givet att alla som svarade i tråden är +50 :lol:

Inte ännu... :lol:

Resumé om vad hörtröskelmätning är? Det är det vanliga hörseltestet med pipljud som blir svagare och svagare, och man ska trycka på en knapp om man hör ljudet.

Det finna andra test där man mäter taluppfattbarhet i bakgrundsbuller (tex partysorl). En del menar att det speglar hörselnedsättningens verkliga effekter bättre.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-04 21:59

ok

det påminner mig om när jag skrev artiklar tillsammans med min jobbarkompis den adjungerade professorn på saab-tiden. Gissa vem som skrev och vem som stod först i namnlistan trots att bokstavsordningen var annorlunda.

EDIT: jag klagar iofs inte. Dte var lärorikt och jag hade aldrig fått åka på skojiga konferenser i USA annars.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-04 22:09

Svante skrev: Det är det vanliga hörseltestet med pipljud som blir svagare och svagare, och man ska trycka på en knapp om man hör ljudet.

Det finna andra test där man mäter taluppfattbarhet i bakgrundsbuller (tex partysorl). En del menar att det speglar hörselnedsättningens verkliga effekter bättre.

Men är det då samma typ av hörselnedsättning ?
Personligen tror jag inte det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-10-04 22:29

Nyligen över på på "dösia", som de säger här i Värmland, dvs 50+. Jag hör inte längre linjefrekvensen i TV:n som jag brukade. Min son klagar på att vår TV har högfrekvent oljud, men jag störs inte. Ack, ja.

Men teknikintresset tuffar på. Musiken likaså. Och ett riktigt mätsvin är jag dessutom, och skäms inte för det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-10-04 22:38

:) Visst försämras sinnena med åren och det är därför vi kompenserar oss med erfarenhet och kunskap.
Därmed störs vi mindre av vissa brister.
Bravo

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-04 22:50

Bravo skrev::) Visst försämras sinnena med åren och det är därför vi kompenserar oss med erfarenhet och kunskap.
Därmed störs vi mindre av vissa brister.

:D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 23:00

Ragnwald skrev:
Svante skrev: Det är det vanliga hörseltestet med pipljud som blir svagare och svagare, och man ska trycka på en knapp om man hör ljudet.

Men är det då samma typ av hörselnedsättning ?
Personligen tror jag inte det.

Nä, men det är ju funktionen som är det viktiga. Jag menar, hur ofta behöver man lyssna efter sinusar vid hörtröskeln?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-04 23:27

20 år och har redan märkt att sinnena försämras. På de senaste tio åren har jag blivit närsynt och fått tinnitus.

Det blir till att spela starkt och ha stora brillor när man blir gammal, och tills dels försöka vara så försiktig som det går :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-04 23:37

Någonting som jag tycker mig ha märkt nu som lite äldre är att ungdomen var mycket klokare förr. Är faktiskt lite orolig för att en del debattörer kan komma i någon beslutandeställning medans man fortfarande är i livet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 14:59

Harryup skrev:Någonting som jag tycker mig ha märkt nu som lite äldre är att ungdomen var mycket klokare förr. Är faktiskt lite orolig för att en del debattörer kan komma i någon beslutandeställning medans man fortfarande är i livet.

Ingen risk. Dom är utbrända före 25 innan dom har hunnit in i Riksdan' och gör skada.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-05 15:15

Harryup skrev:
Någonting som jag tycker mig ha märkt nu som lite äldre är att ungdomen var mycket klokare förr

Kanske det, men f-n vet om det inte sket sig någonstans på vägen mot åldrandet :?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-05 16:58

Jag har ju arbetat under 11 års tid 1978 - 1989 med hörselstudier (psykoakustiska, inte audiologiska) och kunde konstatera att förmågan att upplösa skillnader mellan olika saker knappt alls avgjordes av lyssnarnas ålder, eller mätbara audiologiska tillstånd.

Sinnet kan ändra sig, men lite F/E-lyssning är det förmåga att höra skillnader som avgör. Vi kan ganska lätt kalibrera om oss för de förändringar som åldern ger upphov till, men fortfarande är det lätt att jämföra med verkligheten.

Stigande ålder betyder dessutom stigande erfarenhet, och den största delen av hörselorganet är hjärnan.

Vad gäller hörseltröskelmätningar kan man beskriva irrelevansen mycket lätt - att tro att hörseltröskeln är en bra och entydig indikation på ens förmåga att upplösa skillnader är lika rimligt som att tro att man alltid hör skillnader bättre ju starkare man spelar.

Liknelsen är rätt perfekt, för liksom i det fallet finns faktiskt vissa kopplingar till ljudtrycket - men de säger långt ifrån allt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi