Moderator: Redaktörer
"Idiot" är, som du skrev i en annan tråd, ett väldigt bra och användbart ord. (Helt apropå bara, vet inte varför jag kom att tänka på det...)
lasselite skrev:Jo, i en annan diskussion skrev någon att det kunde vara åtalbart att inte hålla sig till sanningen i sin marknadsföring. Det väckte min nyfikenhet.
Vad säger reklamen, egentligen? Påstås något som inte är sant?
Man kan ju påstå en massa saker utan att det för den sakens skull är en lögn. Så länge man inte specificerar sig. Man kan exempelvis hävda att man tillverkar världens bästa kabel, så länge man inte specar vad den är bäst på (som jag såg (om nån kabel) på hifi-consults sida). Man kan oxå bre på med; Crystal clear...blabla...high definition...blabla...dynamic range..., ja, ni vet. För det gäller ju i princip varenda skaplig kabel i universum.
Skulle marknadsförarna däremot gå loss som journalister i hifitidningar, då skulle de förmodligen bli fällda på en bråkdel av en sekund (men det är OK att citera ett sådant positivt utlåtande i marknadsföringen (hmmm, intressant...))
Så, nu vill jag veta om någon tillverkare i sin marknadsföring faktiskt hävdar att deras kabel har överlägsna ljudmässiga prestanda. Gör de det kan ju detta prövas. Och gör de inte det... så är ju det intressant.
fbk skrev::roll:
lasselite skrev:Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
Skriver Jenving(?) någon stans att man får en hörbar förbättring?
P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst
Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst
Rydberg skrev:Vasego!"Idiot" är, som du skrev i en annan tråd, ett väldigt bra och användbart ord. (Helt apropå bara, vet inte varför jag kom att tänka på det...)
Du kanske har en spegel framför dig?
Johan_Lindroos skrev:Snacka om muppig tråd!
Det här tycker jag var en taskig och mycket låg nivå på inlägg från dig, Lasselite:Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)
Att kräva av folk att sitta och mejla en leverantör är ju helt befängt! Och "blåst", hur fan kan du sitta och skriva såna dumma saker till folk, för att sedan avsluta med en idiotiskt vald smiley?!? Fattar du inte att du sårar folk? "Blåst" i det avseendet du menar, kan ha två betydelser; antingen lurad av ett dåligt köp, eller korkad. Väldigt DUMT ordval av dig Lasselite!
Ragnwald skrev:"Världens bästa förstärkare" fordrar naturligtvis världens bästa kabel.
Blir då självklart att använda samma kabel externt som internt, fast då skärmad och semibal.
Skulle internkabeln vara sämre än den externa ?
Kolla vad som sitter inne i era apparater, ni som köper färdigbyggda förstärkare, de flesta av er kommer att bli överraskade.
Har sett snikiga sytrådar internt anslutna till dyra WBT-högtalarkontakter.
Undermåliga kretskort med bla för tunn kopparfilm, eller där man designat kretsarna så att signalvägen blir ordentligt påverkad.
Och då handlar det faktiskt om förstärkare som prisas i fackpress och på forum.
Hur jag vet det ?
Jag bygger själv, enbart åt mig själv och behöver därför "endast" stå till svars inför mig själv.
Vi 40- och 50-talister är ju en kapitalstark marknadsgrupp som reklammakarna vet att satsa på.
Det är klart att vi behöver mystiken, det oförklarliga, det sätter spänning och guldkant på tillvaron, så låt dem hålla på, men med lite sund kunskap i ämnet, tror jag inte vi låter oss luras så lätt.
Flint skrev:Starta en tidning själv. Få den att gå runt med bara tjat om korrekt återgivning, NAD208 och EKK osv.jonasp skrev:Vi skulle behöva en bättre hifi-press, det är min åsikt.
/J