Biwiring?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Biwiring?

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 22:01

Är det bättre att ha två* separata kablar till respektive register? Eller ha fyra ledare(korskopplade?) i en kabel?

*om man nu pratar om en tvåvägare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-10-22 22:04

Definiera 'bättre' plis! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 22:08

ja vad är att föredra? rent elektriskt måste det väl skilja sig en del?

edit: vilket förvränger minst kanske är det jag vill veta

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2003-10-22 22:10

Nä men snälla Anders:
"min mamma lagar god mat"
Definiera "god", pls...
OK: mat jag tycker om.
OCH jag tror att även DU gör.

Det var trassligt. Medges...
Kanske inte så dumt att be om definition trots allt...
Dimitri

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-10-22 22:16

Dimitri! :)

Kraniet: ok!

Då skulle mitt uttalande bli att två parallellkopplade och korskopplade bör blir enligt din definition mer transparent. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 22:20

så en kabel med fyra ledare är bättre*?
Eller menar du två fyrledare med korskopplade ledare till varje register?

*ja vad nu bra är.. :D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 22:22

Bättre: Mer korrekt, rätt, riktigt, oförvrängd överföring, mindre färgning..

Alltså vad ger elektriskt minst påverkan på signalen/ljudet

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2003-10-22 22:29

Alltså mat som förvränger minst 8)

Användarvisningsbild
piazzolla
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2003-08-05

Inläggav piazzolla » 2003-10-22 22:35

Det kan var kul att skämta ibland, men svar på frågan vore väl på sin platts :?:

Min (och läs även min) uppfattning är att Biwiring inte ger något bättre ljud.

Men jag är ju även skeptisk till "svindyra" kablar.

/JATTElite

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 22:42

jag hör då en rätt stor skillnad.. om den är inbillad vet jag inte men iaf..
Det blir mer exakt och spelar mer musik..

alltså biwiring..

jag är också skeptisk till dyra kablar.. jag köper mina kablar på clasohlson.. 10 m 4x2,5 för 185 kr.. lagom pris... eller tom dyrt! :wink:

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2003-10-22 22:45

OK, Piazzolla, du har rätt,
Allvarligt skojat:
Jag tror (TROR, som i kyrkan) på biwiring.
Visst är det så att det egentligen är samma kabel, att bas/midrange filtret och diskant filtret hänger ihop genom att de har ett gemensamt ursprung.
Men den fördröjning det innebär att vända signalen tillbaka, till förstärkarens högtalarterminaer, gör skillnad. Trots att det rör sig om mikroskopiska delar av en sekund (0,6-0,8 av c) så hinner komponenterna i respektive kretsarna göra sitt.
(hoppas att jag uttryckte mig klart. En sak till, vilket kanske är uppenbart, jag har ingen aning vad jag talar om, dvs ingen teknisk utbildning whatsoever!)
Dimitri

Användarvisningsbild
piazzolla
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2003-08-05

Inläggav piazzolla » 2003-10-22 22:59

Var kanske lite otydlig det blir inte bättre på MINA H.T :) :!:

(jag är mest intreserad av min anlägging så jag brukar oftast inte testa kablar på andras anläggingar
:D (därav mina små kundskaper om märken, apparater osv jag själv inte ägt 8)))

Ha dé bra

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2003-10-24 00:24

Egentligen fattar jag inte varför man måste vara skeptisk till dyra kablar? Jag har dock själv aldrig testat dyra högtalarkablar eller signalkablar för över 2000kr och uppåt.
Men jag skulle gärna vilja när jag skaffat bättre högtalare och finare kringrustning och fixat till akustiken ordentligt så att man har ett riktigt bra lyssningsrum som påverkar ljudet så lite som möjligt.
Då har man åtminstone riktigt bra förutsättningar för att höra tydliga skillnader.
Då kan man själv höra eventuella förbättringar och förändringar med bästa tänkbara förutsättningar utan att någon förståsigpåare kommer och säger till en att: du har fel, dyra kablar från t.ex. transparent låter inte bättre än lampsladd för 5kr/m.
Jag har som sagt inte testat några dyra "superkablar" , men alla som hävdar att dyra kablar inte låter bättre än billiga, har alla ni verkligen lyssnat och jämfört? Därmed är det inte sagt att jag har uppfattningen att billiga högtalarkablar och signalkablar är dåliga.
Jag använder ju själv sådana och har pga dålig ekonomi aldrig haft möjlighet att jämföra med riktigt dyra kablar. :( :roll:
Man ju kan ju inte avfärda en dyr kabel när man inte har testat den! 8O
Någon som t.ex. har jämfört Nordost Valhalla med lampsladd?
Hade varit otroligt sjukt om inte Valhallan låtit bättre med tanke på vilken extrem noggrann tillverkningsprocess som ligger bakom den kabeln!! Nu är detta inte tänkt som en ny kabeltråd med massa tjaft och grejer, men det hade varit kul att höra lite erfarenheter och tips från folk utan att det blir pajkastning, tack! 8O :wink: 8)

mvh,
:D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-10-24 00:31

grejjen är väl vad som är bättre... jag kan hålla med om att kablar låter olika men de flesta "high end" kablar bara försämrar i mina öron..

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-10-24 13:22

Den som vill ha lite på fötterna när det gäller de fysikaliska skillnaderna mellan bi-wire och normal inkoppling kan läsa artikeln "bi-wire, inte bara fördelar" från Musik & Ljudteknik nummer 3, 1990.

Där redovisas fakta, lite mätningar, och en hel del resonemang om hur det fungerar och vilka fördelar, respektive nackdelar, det kan ge. :!:

Specifikt har förstås de argument som påskyndarna anför analyserats extra noga.

När denna artikel publiserades (för 13 år sedan) fanns inga redovisade svagheter med bi-wiring (utom möjligen kostnaden), utan det skulle enligt branschen göra återgivningen entydigt bättre. :o

Det trodde alla på, och därför upplevde alla hur bra det var också... :?

Idag är tack och lov folk både mera kritiska lyssnare och kunnigare, inte alla förstås men många.

Vh, Ing. Öhman


PS. I regel blir det bättre (mer korrekt) återgivning när man parallellkopplar en bi-wire kabel även i högtalarändan. (Det vill säga har normal koppling, men med fyrledare.)

Detta upplever de flesta i blindtest. Orsaken är med största sannolikhet att man då har dubbelt så grov kabel för alla frekvenser, vilket leder till att kabelförlusterna halveras. Dessutom kan eliminerandet av fasinstabiliteterna som bi-wire ger ha betydelse för förbättringen, men det verkar som om vissa subjektivt gillar effekterna av "darrande lober". Det kan ju ge ett falskt rum på rumsligt tråkiga inspelningar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-10-24 13:38

Hade varit otroligt sjukt om inte Valhallan låtit bättre med tanke på vilken extrem noggrann tillverkningsprocess som ligger bakom den kabeln!!

Vad är det som säger att det behöver vara en extremt noggrann tillverkningsprocess för att det skall låta bra? (nu säger jag alltså inte alls att lampsladd är bättre utan undrar bara lite)

Smakar kaffet godare om man tillverkar sockerbitar som är exakt 20*10*15mm stora med en precision på en tusendels millimeter? :wink: (själv tycker jag dock att kaffet smakar godast utan socker..)

Med detta vill jag alltså säga att det är lite för lätt att koppla ihop vissa parametrar* med välljud.

* t.ex. precision i tillverkningen, eller att grejen innehåller exotiska material ("det här måste vara en bra vibrationsdämpare för den är ju gjord av DIAMANT!!" o.s.v.)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-10-24 13:42

Ingvar,

många hittar ju den engelska kondenserade varianten på nätet på Sonic Designs hemsida.

Åtminstonde en person på bla rec.audio.tech har skrivit att artikeln är fel pga av att den blandar ihop signal leakage (ett linjärt fenomen) med intermodulationsdist (ett icke-linjärt fel). Har du någon kommentar? Är det bara ett översättningsfel i artikeln?

Thomas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-10-24 14:51

Iofs förstår jag icke själv kritiken. Kan det vara så att man felaktigt blandar ihop "intermodulation", dvs dämpfaktor-stycket, med crosstalk-grafen, som borde vara helt skilda saker.

Thomas

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2003-10-24 19:02

Vad är det som säger att det behöver vara en extremt noggrann tillverkningsprocess för att det skall låta bra?


Ingenting, jag tycker bara det är sjukt att dom i så fall tillverkar kabel men sådan extrem nogrannhet och sedan visar det sig att det inte låter bättre/eller mycket bättre än billiga välkonstruerade högtalarkablar. T.ex. supra ply 3.4 eller liknande.
Observera att jag inte vet eller tror att det måste vara så här utan att jag bara undrar om någon testat eller jämfört och stor skillnad det egentligen är? :?:

mvh,
8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-10-24 20:35

utan att jag bara undrar om någon testat eller jämfört och stor skillnad det egentligen är?
Större än man intutivt skulle kunna tro.
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-10-24 20:56

förstår inte riktigt hur det fungerar ifall det ger fel. Signalen kommer ju delas upp innuti högtalaren iaf. Hur påverkar kabel till terminalerna filtrets fas när kabeln till respektive register är identiska?

Tyckte mig kunna läsa mig till i den där artikeln att vissa tillverkare konstruerade sina filter för biwiring. I fallet med Linn så antar jag dom har lite varmt på fötterna när dom kan säga att det är bättre med biwiring.
Sen att jag och fler med med hör den förbättring det ger säger väl lite ändå. Det kanske inte funkar på alla högtalare men med Linn så blir det bättre med biwire. Sen blir det ännu bättre med biamp och bäst med aktiv drift. Men det kanske är fel också? Bi amp borde ge samma fel som biwire?

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-10-24 22:09

Större än man intutivt skulle kunna tro.


Vadå, blir det jätte dåligt alltså :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-24 22:21

"Man ju kan ju inte avfärda en dyr kabel när man inte har testat den!"

Jo, det kan man. Jag brukar använda mig av tidigare erfarenheter när jag stöter på nya saker. T.ex: Om jag lyssnar på kabel A och inte gillar den så kommer jag med stor sannolikhet även att inte gilla kabel B om den är uppbyggd på samma vis.

"Hade varit otroligt sjukt om inte Valhallan låtit bättre med tanke på vilken extrem noggrann tillverkningsprocess som ligger bakom den kabeln!"

En nogrann tillverkningsprocees kan inte rädda något som är i grunden är felkonstruerad. Nu vet jag inte hur valhallan är uppbyggd, den kanske är riktigt bra, men detta gäller ju rent genrellt. Kablar, förstärkare, bilar vad som helst. Är det fel i grunden kan ingen tillverkningsprocess i världen rädda situationen.

"Observera att jag inte vet eller tror att det måste vara så här utan att jag bara undrar om någon testat eller jämfört och stor skillnad det egentligen är?"

Kanske inte just lampsladd/valhalla, men lampsladd (typ) och andra dyra kablar, det har testats med lite varierande resultat. Priset säger dock ingenting om prestandan, utan som vanligt är det uppbygganden (dvs dom fysiska egenskaperna) som avgör hur det faktiskt låter. Vad jag saknar är mer undersökningar där man kollar upp skillnadsignalen med signal in jämfört med signal ut. Gäller inte bara kabel utan även t.ex. förstärkare. Alla apparater och kablar har någon slags överföringsfunktion, och denna kommer att lägga till eller ta bort. Det gäller då att hitta en som tar bort eller lägger till så lite och ohörtbart som möjligt.

Vad gäller kablage: Det finns bra dyrt, det finns bra billigt. Välj vad du vill ha. Själv tycker jag billigt och bra passar mig. Men designen är ju inte så snygg då...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-10-24 22:41

Thomas_A skrev:Ingvar,

många hittar ju den engelska kondenserade varianten på nätet på Sonic Designs hemsida.

Åtminstonde en person på bla rec.audio.tech har skrivit att artikeln är fel pga av att den blandar ihop signal leakage (ett linjärt fenomen) med intermodulationsdist (ett icke-linjärt fel). Har du någon kommentar? Är det bara ett översättningsfel i artikeln?

Thomas

Jag vet inte om jag har läst den översatta varianten, men jag skulle förmoda att personen som är kritisk är det för att det är över hans förmåga att förstå:

1. Att fenomenen är närbesläktade (i själva verket finns inte fenomenet "signal leakage" som någonting relevant alls hos en bi-wirad högtalare, det används i artikeln bara som en mätmetod för att visa hur de impedansolinjäritetsgenererade distorsionssignalerna tar sig över från ett element till det andra).

2. Att faktiskt artikeln går igenom ytterligare ett fenomen! :o Nämligen differentiell fasdistorsion. Det är ju liksom detta som är det alldeles nya i artikeln. Även den differentiella fasdistorsionen är för övrigt beräkningsbar ur samma signalläckage-mätningar. Fast det är förstås ännu lättare att mäta den specifikt.


Kraniet skrev:förstår inte riktigt hur det fungerar ifall det ger fel. Signalen kommer ju delas upp innuti högtalaren iaf. Hur påverkar kabel till terminalerna filtrets fas när kabeln till respektive register är identiska?

Att kablarna är identiska hjälper inte alls, belastningarna är det ju inte! Basen belastar kabeln induktivt, diskanten kapacitivt (lite förenklat). Därav den differentiella fasvridningen. Det finns tydligt beskrivet i artikeln.

Tyckte mig kunna läsa mig till i den där artikeln att vissa tillverkare konstruerade sina filter för biwiring. I fallet med Linn så antar jag dom har lite varmt på fötterna när dom kan säga att det är bättre med biwiring.

Det vet jag inte om det finns skäl att tro. Inte mer skäl än att tro att Linns högtalare är konstruerade för spikfötter i varje fall, eller att det ena dagen (enligt Ivor) låter skit om man använder något annat än elektrolyter och spolar med järnkärna i delningsfiltret, och nästa måste ha en god högtalare ha polypropylen och luftlindat för att fungera... Religionen har modifierats många gånger i takt med att de bytt småpräster. Jag tror knappast någon kan säga att det finns några likheter med en gammal Linn Sara och någon högtlare ur dagens produktion.

Man kan inte "i allmänhet" konstruera för biwiring. Vad man rent teoretiskt kan göra är att konstruera för en specifik biwire-kabel. Använder man en annan längd uppstår differentiell fasdistorsion igen.

Å andra sidan kan man ju säga att den differentiella fasdistorsionen är relevant bara om fasintegrationen är god i högtalaren. Jobbar membranen lite hur som helst i förhållande till varandra (som de gör, i varje fall gör i den största och dyraste Linn-högtalaren) så är det kanske lite överkurs att tala om fasdistorsion från kablaget... :wink:

Sen att jag och fler med med hör den förbättring det ger säger väl lite ändå. Det kanske inte funkar på alla högtalare men med Linn så blir det bättre med biwire.

Man kan tycka så, eller också kan man tycka tvärtom. Jag känner Linn-ägare som inte gillar att köra biwirat. En av dem har till och med skrivit om det. Och det är väl så (hoppas jag) att man inte behöver köpa hela budskapet om man inte vill, även om det inte var så förr.

Sen blir det ännu bättre med biamp och bäst med aktiv drift. Men det kanske är fel också? Bi amp borde ge samma fel som biwire?

Bi-amping ger samma fasdistorsion som biwire, ja, i varje fall om förstärkarna står på samma ställe, det vill säga man använder lika långa kablar. :?

Däremot kan biamping ge andra problem. Med biamping är ju varje förstärkare mera reaktivt lastad - eftersom de bara är belastad antingen vid låga (den ena) eller vid höga (den andra) frekvenser, och inte sällan tycker förstärkare bättre om resistivare laster. Bi-amping tillsammans med rörförstärkare (speciellt pentoder med låg motkoppling) kan vara fullständig katastrof! :(

Huruvida man gillar biamping eller ej får förstås var och en avgöra, men jag tycker det är synd att inte hifi-affärerna i större utsträckning föreslår att kunden, istället för de två svagare och illa utnyttjade biamp-förstärkare, åtminstone testar en dubbelt så kraftig förstärkare. Det ge ju i varje fall entydiga fördelar framför en ensam liten förstärkare (givet allt annat lika, eller bätte hos den större förstärkaren). Biamping kan vara ett steg tillbaka, trots dubbla prislappen. :cry:

Aktiv delning brukar dock innebära att förstärkarna sitter mycket närmare elementen, och i det fallet är det fektiskt bi-wirings absoluta motsats. :o
Mycket riktigt hör man sällan eller aldrig de typiska bi-wire effekterna med aktiva högtalare. De har dock sina alldeles egna problem...

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-10-26 12:17

Ingvar,

en följdfråga. Det blir ju, med den simulation som gjorts, en halverad resistans och induktans (?) med "singlewire" (parallellkopplade kablar). Simulationen verkar ju vara gjord med"biwire med och utan högterminalbleck" om jag förstått det rätt (?) Ej ren singlewire mot bi-wire. Hur ser crosstalkgrafen ut med single vs biwire?

T

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-10-27 01:39

Då blir överhörningen lite större. Hur stor skillnaden är beror förstås på hur stor del av serieförlusterna som ligger i kablarna och hur stor som ligger i förstärkaren.

Som jag tror det står i artikeln är de flesta av dessa resonemang akademiska tillsammans med de flesta rörförstärkare, eftersom bivire inte hjälper alls såsom distorsionsöverhörningsbekämpare om man använder dämpfaktorsvaga röreffektsteg.

Med detta säger jag att, om man föredrar bivire trots att man spelar med dämfaktorsvag rörförstärkare, så finns det skäl att tro att det man gillar handlar uteslutande om den differentiella fasdistrsionen.

Just detta gör att jag dragit slutsatsen att de flesta (inte nödvändigtvis alla) som gillar bivire gör det mest för att de subjektivt gillar fasdistorsion. Det verkar nämligen inte finnas några avgörande skillnader i bivire-populäritet mellan rör- och transistorfolk.

Vh, Ing. Öhman


PS. Man skall inte glömma att det finns motreaktioner också! Jag har träffat på en person som gått diametralt i motsatt riktning från bivire-egenskaperna, genom att flytta in jordpunkterna och delningfiltret i stort, så nära högtalarelementen som möjligt (alltså sett till så att hela musiksignalen hålls ihop så länge det är fysikaliskt möjligt).

Han tyckte att det gav stora förbättringar i riktning mot bättre fokus och stabilitet i ljudbilden.

Själv är jag skeptisk. Jag tror det enda viktiga är att inte skaffa sig okontrollerade variabler (som bivire ger) när det gäller det känsliga sammarbetet mellan högtalarelementen. Jag föredrar alltså att använda en enda kabel till hela högtalaren, såldes att man vet att filtret till de olika elementen matas av garanterat identiska signaler.

Separata basmoduler kan givetvis inte uppfylla detta villkor, men man är tämligen okänslig för differentiell fasdistorsion vid 80 Hz, av två skäl:
1. Rummets inverkan är fantastiskt mycket större än vid höga frekvenser.
2. Våglängden är 40 ggr längre vid 80 än vid 3200 Hz. Detta i kombination med att inte elementavstånden är 40 ggr större (vilket skulle betyda kanske 8 meter!) gör att lobena blir väldigt mycket stabilare vid basdelningsfrekvenser.
Vare sig vanlig kablering, biviring, biamping eller äkta aktiv delning ställer till med några lobe-problem i basregistret, typiskt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Biwiring?

Inläggav IngOehman » 2018-01-24 16:01

PPS. Sen är det ju billigare med single-wire också.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Biwiring?

Inläggav jonasp » 2018-01-24 18:08

Wow vilken nekrobump, det var bra post på det scriptumet! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Biwiring?

Inläggav DVD-ai » 2018-01-24 18:25

Jag tycker att det är äckligt med mycket kablar, jag vill ha så få som möjligt så bara av den orsaken så är Biwire ett stort No no...

Jag funderar på att tå ner till Mono för att få färre kablar men steget är ej taget än!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Biwiring?

Inläggav IngOehman » 2018-01-25 19:11

Jag tycker det är fint med kablar, så jag ogillar de flesta "wireless-lösningar jag sett". :)

Har t ex aldrig förstått poängen med att dra en nätsladd till varje högtalare, för att slippa dra lika många högtalarkablar...

INGET vunnet.

Dock finns flera jättenackdelar - signalen behöver vara digital, det vill säga DA-omvandlas i högtalaren, och effektförstärkaren behöver sitta på det sämsta stället man kan sätta en sådan - i en extremt högljudd och vibrerande kammare. Även det att kanalerna inte kan dela nätdel är dumt.

Ännu sämre tycker jag om alla bärbara småapparater som pratar med varandra utan sladd, OCH SOM MAN BEHÖVER LADDA VAR FÖR SIG!!! Helt sjukt att ha en mobiltelefon som behöver laddas, som används tillsammans med ett blutoth-head set, som också behöver laddas! Allt kan undvikas med en liten sladd från mobilen till headsetet.

Hurra för sladden!!! :)

Och när jag ändå håller på: För en livsmiljö med mindre HF-strålning! Det räcker med Boxer, mobiltelefoni och P2! ;)

Och en och annan italiensk radioamatör.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-25 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster