Öhmans grundregler för rum, 3: Ha mycket grejor på väggarna!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Öhmans grundregler för rum, 3: Ha mycket grejor på väggarna!

Inläggav E » 2005-10-10 16:10

Hej!

Eftersom Öhman delar ut grundregler för lyssningsrummets
egenskaper på sidan 6 i Per Arne Almeflos intervju...

...så måste man ju få fråga lite om detta!

Vad för grejor ska man ha på väggarna? :?: :oops:

Antag att vi vill optimera för:
- ultralåg kostnad,
- fiffighet (t ex allt som undviker fastsättning medelst plugg/skruv)
- goda akustiska egenskaper! Diffuserande eller absorberande?

Om det isolerar lite extra mot grannars oväsen är en stor bonus.

Om det ser lite konstigt ut, gör inte så mycket, men det får inte
förstöra inomhusklimatet med giftiga ämnen och annat - förstås.

Var är viktigast att ha "grejorna"? Överallt, eller för att bryta upp
första reflexen?

Välfyllda bokhyllor brukar nämnas, men det kanske är mest för att
det är något "man" brukar ha ändå? Jag är ju inte intresserad av
att köpa en massa böcker för tillfället, men kanske kan man göra
det om det är billigt och de inte luktar konstigt. De behöver inte
vara ett dugg bra alltså. :P Var hittar man i så fall sådant?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Öhmans grundregler för rum, 3: Ha mycket grejor på vägga

Inläggav MichaelG » 2005-10-10 17:36

E skrev:Välfyllda bokhyllor brukar nämnas, men det kanske är mest för att
det är något "man" brukar ha ändå? Jag är ju inte intresserad av
att köpa en massa böcker för tillfället, men kanske kan man göra
det om det är billigt och de inte luktar konstigt. De behöver inte
vara ett dugg bra alltså. :P Var hittar man i så fall sådant?

På loppmarknader och vissa antikvariat, kan man mer eller mindre få köpa böcker för (lågt) kilopris. Mycket böcker blir det... Främst böcker från -60 o -70-talen från de stora bokklubbarna.

Annat att ha på väggarna är tavlor, bonader, gobelänger, små (snygga) mattor, hyllor med exempelvis krukväxter på...

Hälsn. Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-10 17:57

Föreslår absorbtion längst fram och diffussion längre bak i rummet - det har jag i alla fall tillämpat själv i mina två senaste lyssningsrum.

Billiga och icke permanenta/väggförstörande absorbenter i rummets främre ände skulle kanske kunna utgöras av begagnade och stenullsfyllda Billy-bokhyllor med tyg som inneslutning?

Kompakt- och LP-skivor kan utgöra diffusorer i lyssningsdelen av rummet. Annars har ju Myrorna och liknande lumpbodar pocketböcker för 3 kr/st emellanåt.

Gardiner/draperier, stoppade möbler och rejält med mattor kanske redan finns till hands?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
fly

Inläggav fly » 2005-10-10 22:33

:oops:
Själv har jag ovetenskapligt heltäckningsmatta på 2 väggar och äggkartonger i taket. Jag tycker det tar bort en del av efterklangstiden. Framförallt tycker jag att basen blir bättre definierad och det låter inte skränit om man skulle vilja spela lite högre.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-10 22:34

fly: Efterklangstiden är en bit i det hela, men man måste beakta fler saker! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-10-16 17:27

Man skall akta sig för äggkartonger.

Av två anledningar:

1) De dämpar inte linjärt (såg en mätning på det någonstans, kanske till och med på det här forumet). Orkar inte leta reda på den själv.

2) Tag med dig en äggkartong utomhus och sätt eld på den. Efter att ha sett hur snabbt en äggkartong fattar eld och brinner (rätt så bra), kommer man aldrig befatta sig med sådana i sitt vardagsrum igen. (nästan ett citat från samma referens)

Ha det gott,
//magnus
ps. jag orkade visst leta efter referens till äggkartongmätningen:

http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm
http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF

ds

Användarvisningsbild
dregelmyller

Inläggav dregelmyller » 2005-10-20 11:34

Stenullskivor alá Markplattor som PekkaJohansson redan var inne på är ganska billiga och verkar funka bra.
Håller själv på att experimentera med sådana.

Dock är dom urfula men det kan man fixa med tyg.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-10-20 15:05

En eloge till Pekka för idén med bokhyllor som man fyller med stenull. Det är ju alldeles ypperligt, för den som vill slippa göra sådana ingrepp i vardagsrummet som en hel dämpvägg annars brukar bli. Dessutom så brukar en Billy-bokhylla vara sisådär 26-27 centimeter djup, och om man fyller den med stenull så får man en absorbtionsverkan riktigt djupt ned i frekvens - kanon! Det tipset skall jag föra vidare till andra!

En gigantisk fördel med detta tillvägagångssätt är ju att absorbentväggen blir moduluppbyggd. Vill man experimentera med att låta mittpartiet av väggen vara reflekterande, så är det bara att ta bort mitthyllan... Och man behöver ju inte heller vara bunden vid att fylla hela modulen med stenull. Man kan låta bli att fylla mellan vissa hyllplan, och istället placera böcker eller små porslinskatter där *rysning*. Briljant, Pekka - är det din idé från början, eller vem skall jag ge credit?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-20 15:17

Äras den som äras bör - tipset fick jag av en hifi-bekant i Sundsvall. Själv har jag byggt fasta dämpväggar i varierande utsträckning. Och ja, lämna för allt i världen mittdelen av högtalarväggen reflekterande för att i bästa mån lappa ihop stereobilden från de två ljudkällorna vänster o höger högtalare, som annars ger sig alltför väl tillkänna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-20 20:00

lämna för allt i världen mittdelen av högtalarväggen reflekterande för att i bästa mån lappa ihop stereobilden från de två ljudkällorna vänster o höger högtalare, som annars ger sig alltför väl tillkänna.

Betyder det då t.ex. att en skrymmande 32":are mellan frontarna är förkastligt för ljudbiden?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
dregelmyller

Inläggav dregelmyller » 2005-10-21 08:40

screen skrev:
lämna för allt i världen mittdelen av högtalarväggen reflekterande för att i bästa mån lappa ihop stereobilden från de två ljudkällorna vänster o höger högtalare, som annars ger sig alltför väl tillkänna.

Betyder det då t.ex. att en skrymmande 32":are mellan frontarna är förkastligt för ljudbiden?

MVH Björn//

Jepp, hade själv en TV + TVbänk imellan högtalarna förut och jag fick ett lyft när jag tog bort dom.
Tror det även påverkar rent visuellt att det är lättare att "se" scenen framför sig när det är rent mellan högtalarna.

Detta är bara vad jag upplevt, lämnar teorin till experterna :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 08:47

Det är också min uppfattning, så än så länge gör jag fel själv, men det skall bli bättring så småningom.

En icke tidigare audiofil kompis som jag fick att köpa OA-58or noterade försämringen när har stoppade in en tv mellan också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-21 12:42

Det är inget fel att ha en TV mellan högtalarna. TV:n tjänar just som den reflekterande yta som är fördelaktig mellan högtalarna. Men ett helt väggparti bör vara naket - det räcker alltså inte att ställa en TV framför en heldämpad vägg. Man ska bara som vanligt kontrollera att förstareflexen inte studsar mot lyssningsplats. Det blir t ex bra om TV-rutan är i samma nivå som högtalarfronten. Däremot kan man förstås slänga ut TV:n om man tröttnat på att stirra på den. Till musikfilm är ju TV:n bra att ha...

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-10-21 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 12:47

Tillåter mig att ha en motsatt uppfattning - dock i brist på bevis annat än subjektiva upplevelser.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-21 13:00

Anlita en stark eller två mindre starka kompisar, ta på dig ögonbindel och be kompisarna bära TV:n in och ut ur rummet - sedan vet du, Nattlorden! :-D

Skämt åsido, jag gjorde mig nyligen av med min TV till förmån för framtida projektortittande. Kan inte påstå att jag upplever några drastiska skillnader, förutom då det mer avslappnade synintrycket som tomheten mellan högtalarna skänker. Den som inte vill störas av en avslagen TV bygger förstås en flyttbar skärm i samma färg och material som den bakomvarande väggen...

Med glada efter FN-bakelsehälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 13:11

Räcker säkert med att ha dem stående mellan högtalarna eller inte... :wink:

Återgå till Generellt om hifi