Nu när högtalardiskussionen går het ..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Nu när högtalardiskussionen går het ..

Inläggav xeizo » 2005-10-13 18:38

.. hade inte Bo Hansson, eller vad han heter(han med CM3), någon ny helt revolutionerande högtalarkonstruktion på gång i början av 90-talet?

En högtalare som hade perfekt punktformig utstrålning, alltså ungefär "a straight wire with gain"-principen applicerad på högtalar-akustik.

Vad blev det av den högtalaren? Var det bara en hoax för att locka investerare, eller köpte någon patentet och dödade det eller var det bara en dålig idé eller en journalist vars artikel jag råkade läsa som hade missförstått hela allting?

Är det någon som minns vad jag pratar om? Eller yrar jag bara i nattmössan :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-13 19:06

Nja, jag minns att han hade en högtalare på gång med cylindrisk utrstårlningskarraktäristik eller vad fan det heter. Har inte sett något av den i praktiken.

Han har dock jobbat med andra högtalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Nu när högtalardiskussionen går het ..

Inläggav paa » 2005-10-13 19:26

xeizo skrev:.. hade inte Bo Hansson, eller vad han heter(han med CM3), någon ny helt revolutionerande högtalarkonstruktion på gång i början av 90-talet?

En högtalare som hade perfekt punktformig utstrålning, alltså ungefär "a straight wire with gain"-principen applicerad på högtalar-akustik.

Vad blev det av den högtalaren? Var det bara en hoax för att locka investerare, eller köpte någon patentet och dödade det eller var det bara en dålig idé eller en journalist vars artikel jag råkade läsa som hade missförstått hela allting?

Är det någon som minns vad jag pratar om? Eller yrar jag bara i nattmössan :roll:

Ni pratar väl om Bo Bengtsson med Audiotronic?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-13 20:11

xeizo skrev:.. hade inte Bo Hansson, eller vad han heter(han med CM3), någon ny helt revolutionerande högtalarkonstruktion på gång i början av 90-talet?

Jag minns det. Det var lite hemligt exakt vad principen skulle gå ut på, men jag fick föreställningen att det skulle vara släkt med en typ av joniserande (diskant)högtalare som jag inte minns vad de brukade kallas. Den hade inga rörliga delar emellertid !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-10-13 21:04

http://www.transmissionaudio.com/pages/738782/index.htm
Läste förresten om en på euphonia om en ("David") som har köpt ett exemplar. Kanske prototypen jag erbjöds?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-13 21:39

Hmm, ser lite "investerarfälla" ut över hemsidan, även om det är en hel del kul Hifi-historia på den.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-14 03:00

xeizo skrev:En högtalare som hade perfekt punktformig utstrålning,

Låter väl inte så perfekt för musikåtergivning dock?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-14 09:00

Jo, om man antar att inspelningen är gjord med ett par vanliga mickar som ju tar upp ljudet ganska så punktformigt så borde ett par högtalare som återstrålar exakt samma ljud från ett par likadana punkter kunna återskapa något som är nära nog identiskt med originalljudet.

Förutsatt att högtalarna står i samma rum som mickarna, och på samma ställe förstås.

Intressant idé iaf.

Återgå till Generellt om hifi