Vad är det för magi med en center?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Vad är det för magi med en center?

Inläggav jockewe » 2005-10-23 00:34

Jag hade turen häromdagen att få hem ett par B&W Matrix 801 series3.

I mitt surroundsystem har jag tidigare haft samma serie 802 som frontar, en dynaudio 122C (center) och Carlson OA 50.3 som surroundhögtalare och nu tänkte jag att vem behöver en center anyway...

Men hör och häpna, jag lyssnar och kopplar i och ur centern (801 fram och 802 bak) och det låter fortfarande bättre med en center när man lyssnar på musik! Trots att den inte är klangmatchad utan bara kvarbliven sen jag hade dynaudio 42 fram...

Hur är detta möjligt???

Jag har läst hur många som helst vittnesmål om att en center är överflödig, ljudbilden som 801'orna visar i 2-kanal är ju strålande men ÄNDÅ så placeras inte sång/solister/allt i centern helt enkelt "rätt" utan den.
Se t.ex tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8304

Jag fattar faktiskt inte! I 2kanal visar ju 801'orna en liten punkt där ett instrument är placerat men när det "placeras" där av processorn i recievern så låter det diffust... (VSA-AX10i)

Tacksam för synpunkter, MÅSTE jag hitta en HTM center nu? :(
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-10-23 17:18

Man kan ju ställa sig frågan om stereobilden från de två frontarna brister på nåt sätt eller om det är så att skillnaderna mellan fronthögtalare och center i hur de sprider ljudet i rummet och matchar varandra klangmässigt gör att fantombilden inte matchar ljudet från centerhögtalaren.

Sveriges radios nedladdningsbara 5.1 material har en hel del ljud som talljud ("min röst ska nu komma från...") som bara ligger i centerhögtalaren. Borde inte ljudbilden om du prövar ett sånt material och switchar mellan att använda centern och fantomläge matcha varandra egentligen om allt vore perfekt återgivet i båda fallen?

Eller finns det magi i centern? :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-23 18:15

Har VSX-AX10 funktion för simulerad centerkanal när man kör utan center? Och har du den funktionen inkopplad? Det skall visst krävas det för att det skall fungera korrekt när man kör 5.1 utan center ...

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-10-23 19:19

n-puh skrev:Sveriges radios nedladdningsbara 5.1 material har en hel del ljud som talljud ("min röst ska nu komma från...") som bara ligger i centerhögtalaren. Borde inte ljudbilden om du prövar ett sånt material och switchar mellan att använda centern och fantomläge matcha varandra egentligen om allt vore perfekt återgivet i båda fallen?

Intressant det där, ska man återge ett ljud som ligger mitt emellan högtalarna med två högtalare så blir det inte samma sak som ifall ljudet faktiskt hade kommit från den punkten. Detta eftersom ljudet "filtreras" olika av huvudet och öronen beroende på vilken riktning det kommer ifrån... och sen blir det ju en del interferenser också som man kan höra vid tvåkanalsspelning om man spelar en monosignal och rör huvudet i sidled.

Skulle vara kul att jämföra vanlig musik i 2 resp. 3-kanalsversion. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 19:26

Det har antagligen att göra med din högtalarplacering och rummets akustiska egenskaper att göra. Någon center ska inte behövas om allting annat är rätt, och att använda en center tycker jag bara är en tillfällig lösning på ett problem. Litegrann som att köpa ny mjölk varje dag för att man inte har något kylskåp :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 19:32

Har mätt i en del olika rum och hitills inte stött på att vänster och höger kanal är identiska så självklart finns det bl.a akustiska förklaringar till att det är som det är. Vilket också säkert är en del av förklaringen till att många tycker att det ofta drar åt ett håll när man lyssnar 2-kanal.
En riktigt center är bra. En halvdan förstör.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 19:39

Harryup: Fast, om man har ett par riktigt bra frontar (och rum anpassat till dessa) och inte sitter mycket mer än tre i bredd, då är ju en center en onödig kostnad. Såvida man inte har duk och projektor får man ju ändå inte centern riktigt där man vill ha den :cry:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 19:43

Nej Dawen.
Håller inte med alls och har inte ens projektor. Men det måste vara matchat.
En riktigt bra center gör skillnad. Se bara på Henke och Zlatan.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-23 19:44

dawen skrev:Det har antagligen att göra med din högtalarplacering och rummets akustiska egenskaper att göra. Någon center ska inte behövas om allting annat är rätt, och att använda en center tycker jag bara är en tillfällig lösning på ett problem. Litegrann som att köpa ny mjölk varje dag för att man inte har något kylskåp :wink:

Det där lät klokt, dawen, men man kan tillägga att följande kan
vara en både bättre och billigare lösning.

Bild

Man kan sedan behöva köpa ännu mer mjölk dock.

Fast själv tycker jag att det är mer magi i ett gott äpple.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-23 20:15

Harryup skrev:Nej Dawen.
Håller inte med alls och har inte ens projektor. Men det måste vara matchat.
En riktigt bra center gör skillnad. Se bara på Henke och Zlatan.

Hahaha.. :D :D :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 20:26

Harry: Jag sitter då och då och blir irriterad på att talet upplevs komma liksom från under delen av bilden, antagligen för att jag har min center under tv:n. Centern är en piP-crt, så kvalitén borde duga, tycker jag. Karaktären stämmer bra med pi18, förutom att piP går 7 Hz djupare :)

När vi tittar på film sitter vi stundtals fem i bredd, stor soffa plus fåtölj på sidan. Centern är rätt praktisk då! Såfort jag lyssnar på musik blir det dock utan center :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 20:32

Jag har inte heller centern på vid musiklyssning. Kan inte avkoda SACD och jag har inga DVD-A.
Men att ha centern under TV'n är något jag inte ens tänker testa. Har min ovanpå och då har jag den i samma höjd som sidosystemen. Så man kan inte höra när man spelar DVD någon som helst märklighet vid panoreringar. Men det är garanterat problem med placering av centrar normalt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-23 20:36

På vilken höjd har du diskanterna i dina frontar då? Och hur kan du ha dialogen ligga ovanför tv:n och inte störas av det? Har du 14"? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 20:37

ca 1.10 över golvet. Och jag har en 36" så det blir "rätt"

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-10-23 22:15

luminous skrev:
n-puh skrev:Sveriges radios nedladdningsbara 5.1 material har en hel del ljud som talljud ("min röst ska nu komma från...") som bara ligger i centerhögtalaren. Borde inte ljudbilden om du prövar ett sånt material och switchar mellan att använda centern och fantomläge matcha varandra egentligen om allt vore perfekt återgivet i båda fallen?

Intressant det där, ska man återge ett ljud som ligger mitt emellan högtalarna med två högtalare så blir det inte samma sak som ifall ljudet faktiskt hade kommit från den punkten. Detta eftersom ljudet "filtreras" olika av huvudet och öronen beroende på vilken riktning det kommer ifrån... och sen blir det ju en del interferenser också som man kan höra vid tvåkanalsspelning om man spelar en monosignal och rör huvudet i sidled.

Skulle vara kul att jämföra vanlig musik i 2 resp. 3-kanalsversion. :)

Det HÄR var intressant, skall kolla upp snarast (jag har ju laddat hem SR's 5.1 reklam)

Xeizo - Ja på båda dina frågor

Mina skivor för att tydligt "dema" detta med centerns vara eller inte är en SACD med
Martin Fröst, Vertavokvartetten spelandes Mozarts klarinettkvintett,
Björks "Medulla" och
Steely Dan's "Everything Must Go" DVD-A.
(för film kan jag säga att jag inte märker en tillräckligt stor saknad av center för att ta upp den i ett forum)

Jag har ju köpt en del SACD skivor ur "Living Stereo" serien som är trekanal, ska lyssna imorrn.

PS. Man skall absolut ha diskanterna/mellanregister i frontar och center på samma höjd, det provade jag ut för länge sedan och är helt nödvändigt för rumsverkan!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-23 22:32

Dawen:

Har inga som helst tendenser att pratet ligger över TV'n.
Har horn i både sidosystem och center.
Och jag har ingen märligt stor ljudbild utan den är väldigt exakt.
Om jag lyssnar på 2-kanal så kan man sitta 3 i bredd utan problem även om det inte låter exakt exakt lika.
Har Meridian så jag skull kunna testa Trifield men har inte gjort det då jag inte har något behov av att "bättra" på stereobilden.

Återgå till Generellt om hifi