Hjälp med skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aspe

Hjälp med skivspelare

Inläggav aspe » 2005-10-29 17:32

Jag har en skivspelare - Luxman PD272 - och den har några år på nacken o är kanske inte värdens bästa, men jag gillar den ändå ...
Jag har dock ett problem med den: den är direktdriven och den har börjat tappa hastigheten och den är justerad så långt det går nu. Det måste väl vara något motstånd eller kondensator i den som har tappat formen, eller?
Vad kan man göra? Nån som känner till nån mek. på sånt här i Göteborg som kan åtgärda felet?
aspe

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-29 18:06

Det kan ju vara ett så ett enkelt fel som att skivtallrikens glidlager börjat att torka och går trögt. På dom mer esoteriska remdrivna skivspelare jag haft rekommenderas det ganska lång inspelning av glidlagret, användande av specialsmörjolja som följer med och kontroll då och då att det glider som det skall. Jag skulle gissa att en direktdriven skivspelares lager behöver smörjas nångång, det handlar isåfall bara om att hitta var lagret sitter och om det finns någon kanal att applicera smörjoljan igenom?

Ovanstående verkar ganska logiskt eftersom du när du "vrider upp" hastigheten i själva verket gasar på med mer effekt till motorn, och varför skulle det behövas om inte tallriken har börjat gå trögare?

Givetvis kan det vara fel på motorelektroniken, som du själv gissar, men om inte annat så är det svårare att åtgärda så jag skulle själv prova mitt tips först.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-29 18:32

Det finns några diyare i Gbg som är fena på skivspelare, fråga dem kanske?
ESL (både här och Hififorum)
Bubbel (hififorum)
Finns det andra?
Bernt är ju bra på allt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
aspe

Inläggav aspe » 2005-10-31 19:59

Nu har jag kollat lite mer på skivspelaren.
Det var inget problem med insmorningen av axeln - den var OK.

Spelaren är ju DC-driven o har väl någon form av ocillator som kretslösning för att få rätt hastigheter.
Det är så här: efter max möjlig justering för resp. varvtal, så går 45 rpm för långsamt medan 33 rpm går för fort.

Får hoppas att ESL läser det här - tyvärr är jag inte med i hififorum o där tar man inte emot fler medlemmar nu.
aspe

Sondek

Inläggav Sondek » 2005-11-04 11:27

Kondensatorer åldras snabbast och om de inte laddar upp och ur som de gjorde i begynnelsen så är det nog ett hett tips att prova och byta dom! Speciellt elektrolyterna om det sitter sådana där.

Kostar inte många kronor om man är lite flink med lödkolven :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-11-05 01:46

"Det kan ju vara ett så ett enkelt fel som att skivtallrikens glidlager börjat att torka och går trögt. På dom mer esoteriska remdrivna skivspelare jag haft rekommenderas det ganska lång inspelning av glidlagret, användande av specialsmörjolja som följer med och kontroll då och då att det glider som det skall. Jag skulle gissa att en direktdriven skivspelares lager behöver smörjas nångång, det handlar isåfall bara om att hitta var lagret sitter och om det finns någon kanal att applicera smörjoljan igenom?

Ovanstående verkar ganska logiskt eftersom du när du "vrider upp" hastigheten i själva verket gasar på med mer effekt till motorn, och varför skulle det behövas om inte tallriken har börjat gå trögare?

Givetvis kan det vara fel på motorelektroniken, som du själv gissar, men om inte annat så är det svårare att åtgärda så jag skulle själv prova mitt tips först."

Du bara gissar ju,,,,?

Mvh

Användarvisningsbild
aspe

Inläggav aspe » 2005-11-05 21:33

Woland - jag försöker få tips på hur jag kan få ordning på min skivspelare ... - har du något nytt tips?

Som framgår av mitt förra inlägg har jag kollat lite mer på den - och glidlagret var fett (gav det för säkerhets skull lite mer lämplig olja).
Problemet kvarstår o jag gav lite mer info hur felet yttrar sig vid 45 resp. 33 rpm. Och en hastighet går för långsamt och en går för fort ...

Så - vad är mest troligt att det är för fel?
Om någon känner igen fenomenet så är jag tacksam för tips (kondingarna var ju ett ...).

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-05 23:18

Du har PM
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Återgå till Generellt om hifi