jaha då va det dags. mp3 spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

jaha då va det dags. mp3 spelare

Inläggav housemicke » 2005-11-01 22:22

då var det dags o köpa en, pga av en spännande cnc-utblidning så är jag tvungen o pendla 45 minuter varje dag o jag börjar redan lida av tristess. vilka spelare är det mest "tryck" i?? räcker effekten till för att det ska låta bra (well..) är det nån (kraftigt) märkbar skillnad i ljudkvalitet? har nån testat ett par olika o kan rekommendera nåt speciellt märke, är helt grön på området. är det samma grejer i allihop men olika skal? ja vad finns det egentligen o tänka på det är ju inga stora pengar men man vill ju inte köpa nåt skit.
hade tänkt mej 750-1000mb o dom ska driva ett par hd25, vet inte om dom kan va problematiska för en sån liten maskin

/micke
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-11-01 22:37

ja just det tänkte bara tilläga att telefon med spelare är totalt uteslutet. pga att jag anser att riskerna är för stora (pulsade mikrovågor nej tack) det räcker med att jag får lida ofrivilligt. avskaffat sen länge här
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-02 00:10

Du kan inte tänka dig att använda sökfunktionen?
:wink:

Ipod Shuffle, bäst ljud av alla Ipod´s

Iaudio5

Iriver

..bra prylar

Fast det absolut bästa portabla ljudet får du med en hårddiskbaserad kinesisk mellanlagringsenhet som jag inte mins namnet på nu.

Näst bäst, är nog mobiltelefonen w800i
NN

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2005-11-02 04:22

Har du några krav på storlek och pris?
Är det främst ordentligt med uteffekt du vill ha så satsa på en iPod, med 30mW per kanal klarar de rätt tungdriva lurar.
Nya iPod nano t ex verkar riktigt trevlig http://www.apple.com/se/ipodnano
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2005-11-02 09:45

Nanon är trevlig. Pillade lite på en polares härmomdagen. Dock avskräcker priset mig något.
För ett något billigare alternativ skull jag titta på Sandisk. De är mest kända som minnestillverkare men även MP3-spelarna håller hög kvalite.
Finns både som pinne-modell och en platt variant där det går att bygga ut minnet med SD-kort.

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-02 10:47

Vissa spelare måste använda specifik programvara för att ladda in låtarna, andra mer allmän, eller t.o.m drag and drop.
Ipod kräver Itunes och synkningen mot dator funkar dåligt om man kör mot fler än en dator. Iriver kräver Windows XP och Mediaplayer 10, och funkar inte alls med Apple-produkter. Sandisk har fått en hel del kritik för ljudkvaliten i en vissa tester.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 10:52

Nanon är trevlig, men blir väldigt lätt repig. Mindre spelare får du leta efter, och den har dessutom färgskärm, om nu det är intressant.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-02 11:07

Brutalast uteffekt verkar Shuffle ha, jag har testat ! :wink:
NN

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-11-02 11:59

Stämmer, nano kan närmas beskrivas som klen, när man jämför den sida vid sida med ipod Shuffle.

edit: det kanske beror på volymspärren, för det var helt enkelt så att maxvolym fortfarande lät bra, men för svagt.
Senast redigerad av zvenzzon 2005-11-18 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-11-02 12:25

Min iPod (G4) driver lätt mina AKG 271S. 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 13:09

Shuffle har dock mycket sämre handhavande än Nano, imho. Display och snurrhjul är väldigt intuitivt och lätthanterligt, med Shuffle tar det två minuter att hitta låten man vill höra...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-02 13:49

NNord skrev:Brutalast uteffekt verkar Shuffle ha, jag har testat ! :wink:

Har du bara jämfört iPod-modellerna, eller alla MP3-spelare?
Hur mycket lägre är uteffekten från iRiver tex?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-11-02 15:37

Sedan finns det ett Open Source projekt med att skriva ny firmware till en del mp3 spelare så att de bla kan stödja fler format, vara batterisnålare men framförallt komma runt de korkade specialprogrammen som behövs för att ladda spelaren med musik.

http://www.rockbox.org/

Finns även till vissa iRiver modeller. Gamla Ipod ska det gå att köra in Linux på, shuffle, mini och nano finns det dock ingen räddning till än, inte vad jag vet iaf.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-11-02 18:45

ok f.. va nice med så mycket info, tackar. jag hade egentligen tänkt mej en ren budgetspelare för under 1000 pickadoller fast jag upptäckte ganska fort att det inte gick ihop med min önskade kapacitet, för man köper ju hellre en 1000mb-are än en 500 när man ändå är igång.

brukar bränna mp3or på cd så jag kan köra i min dvd o jag tycker inte det går in tillräckligt på dom 650mb. (jag brukar bara bränna liveset så slipper man den ojämna volymen, tycker inte om den chocken 8O , o då kan det va bra o få in en hel del i taget tycker jag)

jaha ipodarna funkar bara med med itunes, attans då, tror nog inte jag kommer bli kund där (tror inte dom har vad jag lyssnar på)

det formatet jag hade tänkt mej är ca "2 stackade tändare" om ni förstår (och då inte zippo :D ), och spelaren får gärna ta vanliga batterier. pris upp till 1500. jag har nu inte hunnit kolla igenom era förslag än med det ska jag göra direkt.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-02 18:56

Överlägset viktigare än batteritid tycker jag är att den tar AAA batteri. Då kan man köra med uppladdningbara sådana som man har med sig + att man i nödfall kan köpa vanliga batterier om man är iväg någonstans och alla batterier är slut.

Jag har en Iaudio 5 som jag är nöjd med, men det finns nog billigare varianter som är lika bra.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-11-02 22:45

Henrik_Holst skrev:shuffle [...] finns det dock ingen räddning till än, inte vad jag vet iaf.

Jorå!

http://shuffle-db.sourceforge.net/

Fungerar alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2005-11-03 07:24

housemicke skrev:jaha ipodarna funkar bara med med itunes, attans då, tror nog inte jag kommer bli kund där (tror inte dom har vad jag lyssnar på)

iPod funkar alldeles utmärkt utan iTunes, själv använder jag Winamp :)
Behövs bara ett litet plugin.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-11-03 08:21

housemicke skrev:jaha ipodarna funkar bara med med itunes, attans då, tror nog inte jag kommer bli kund där (tror inte dom har vad jag lyssnar på)

Man behöver inte bli kund hos iTunes Music Store bara för att man använder iTunes. iTunes är ju gratis att ladda ner och använda, och jag tycker dessutom det fungerar bra!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-03 10:03

housemicke skrev:ja just det tänkte bara tilläga att telefon med spelare är totalt uteslutet. pga att jag anser att riskerna är för stora (pulsade mikrovågor nej tack)

På Sony Ericssons W800i går det att stänga av telefonen då man spelar mp3, perfekt på flyget (har jag märkt)...

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-11-03 12:02

zvenzzon: tackar för infon! Väntar dock på att någon knäcker hårdvaran så att man kan få ogg vorbis och flac-stöd innan jag lägger pengar på en shuffle eller nano :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-11-12 15:01

nu har jag införskaffat en mp3 spelare. en Iriver 799 blev det, kostade 1500 på cdon, 1gig. AA-batteri

beställde i tisdags hade spelaren på fredagen fraktfritt dessutom.
installation var väldans simpel, likaså att föra över musik. enkla menyer bara att hålla inne den lilla joystick-knappen o en meny ploppar upp.

spelaren: va o vägde den precis den vägde 63gram med batteri.
det fanns alla möjliga ljudinställningar o pilla med varav dom flesta va till för att frambringa nån slags superbas eller 3d superduper mega fx funktion, dom används inte av mej, men jag kan mycket väl förstå att dom kan behövas till dom medföljande snäckorna (vilket skämt), snäckorna gav jag bort.

har lyssnat mest genom ett par sennheiser hd25 och det går o spela fruktansvärt högt kan jag konstatera. har mest lyssnat på dab-radioset 192kb för det är det spelaren kommer göra mest.
testade även att plugga in ett par hd650, för att få samma volym som 18-19 på spelaren med hd25:orna fick man gå upp till 31 (spelarens volym går till 40)

jämförde även spelarens ljud (vid volym 31 med hd650) mot min mixer (numark PPD01) på samma volym med mp3 192 radiorip och till min stora förvåning så hörde jag ingen större skillnad 8O , mixern hade lite mer "fast" bas men det va knappt. (just det jag drar bara ur kablen o pluggar in den i mixern det tar ca 1 sekund så jag tror att jag hörde relativt rätt). ska göra lite mer tester med mp3or av högre kvalitet lite senare.

tycker spelaren va ett bra köp, dom främsta fördelarna måste va: stort AA batteri, bra ljud, enkelt handhavande, inga rörliga delar

/ din rasp i röven

Återgå till Generellt om hifi