nu har jag införskaffat en mp3 spelare. en Iriver 799 blev det, kostade 1500 på cdon, 1gig. AA-batteri
beställde i tisdags hade spelaren på fredagen fraktfritt dessutom.
installation var väldans simpel, likaså att föra över musik. enkla menyer bara att hålla inne den lilla joystick-knappen o en meny ploppar upp.
spelaren: va o vägde den precis den vägde 63gram med batteri.
det fanns alla möjliga ljudinställningar o pilla med varav dom flesta va till för att frambringa nån slags superbas eller 3d superduper mega fx funktion, dom används inte av mej, men jag kan mycket väl förstå att dom kan behövas till dom medföljande snäckorna (vilket skämt), snäckorna gav jag bort.
har lyssnat mest genom ett par sennheiser hd25 och det går o spela fruktansvärt högt kan jag konstatera. har mest lyssnat på dab-radioset 192kb för det är det spelaren kommer göra mest.
testade även att plugga in ett par hd650, för att få samma volym som 18-19 på spelaren med hd25:orna fick man gå upp till 31 (spelarens volym går till 40)
jämförde även spelarens ljud (vid volym 31 med hd650) mot min mixer (numark PPD01) på samma volym med mp3 192 radiorip och till min stora förvåning så hörde jag ingen större skillnad

, mixern hade lite mer "fast" bas men det va knappt. (just det jag drar bara ur kablen o pluggar in den i mixern det tar ca 1 sekund så jag tror att jag hörde relativt rätt). ska göra lite mer tester med mp3or av högre kvalitet lite senare.
tycker spelaren va ett bra köp, dom främsta fördelarna måste va: stort AA batteri, bra ljud, enkelt handhavande, inga rörliga delar
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.
nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.
/ din rasp i röven