Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur långt ner i buller, eller brus, kan man urskilja en musiksignal?
Svante skrev:paa skrev:Hur långt ner i buller, eller brus, kan man urskilja en musiksignal?
Nu kommer favvosvaret: "Det beror på"![]()
Allvarligt så har jag bara gissningar baserade på egen erfarenhet. Det beror förstås på musikens och brusets spektra. Men om man tar vitt brus och en vobblande sinus runt 2-4 kHz, så skulle jag gissa att den kan vara 10 dB svagare än bruset och att den fortfarande hörs.
Vart vill du med detta då?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Hur långt ner i buller, eller brus, kan man urskilja en musiksignal?
Nu kommer favvosvaret: "Det beror på"![]()
Allvarligt så har jag bara gissningar baserade på egen erfarenhet. Det beror förstås på musikens och brusets spektra. Men om man tar vitt brus och en vobblande sinus runt 2-4 kHz, så skulle jag gissa att den kan vara 10 dB svagare än bruset och att den fortfarande hörs.
Vart vill du med detta då?
Jag vill bara mena att den uppfattbara dynamiken är större än värdet på tex S/N, och att det gör skillnad om man har tillräckligt många bitar för att återge dessa 10 dB under störnivån.
Svante skrev:...är kvantiserad till 4 bitar utan ditherbrus och DET låter apa.
Magnuz skrev:Svante skrev:...är kvantiserad till 4 bitar utan ditherbrus och DET låter apa.
Jag måtte vara knäppofläppo, men jag föredrar faktiskt den versionen. Jag vet att man "ska" föredra brus framför dist, men när bruset når en sådan nivå blir det för mycket för mig. Möjligen skulle jag fixa det om jag skar bort diskanten helt.
Svante skrev:Prova att byta 4:an i länken mot en 6:a så får du med 6 bitar. Tycker du likadant då?
Kjell skrev:Har ni kommit in på ett sidospår nu? Om jag förstått rätt så måste man "lyfta" musiken över bakgrundsbullret?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster