Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Kompression... Igen. Varför är det bra?

Inläggav Svante » 2006-01-25 22:39

Jo, här är ju kompression ett utskällt verktyg. Men som vetenskapare kan jag inte tro att fonogram nästan regelmässigt komprimeras av en slump eller illvilja eller ens okunskap. Visst, för den som vill ha transparens och att det ska låta som det gjorde i verkligheten är det förstås så att kompression är fel. Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.

Jag tänkte börja med några saker som jag själv tror:

- Dammsugareffekten. Om man vill höra både svaga och starka partier i musiken utan att störas av ett "för starkt" ljud, så är det ju bra om nivån är konstant.

- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.

- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.

- Efterklang. Den upplevs ofta som bra, varför finns det annars så många reverbenheter? Kompression lyfter fram de svaga partierna, när efterklangen klingar efter ett strakt ljud. Efterklangen verkar längre och ljudet starkare.

- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.

Jag inser att detta är som att svära i kyrkan, men jag tror inte att det går att verka för bättre fonogram utan att förstå de mekanismer som driver de som kranar kompressorerna. Och man bör vara öppen för att de i någon mening har rätt. Det är nyttigt att försöka byta hatt ibland.

Byt hatt ett tag så ska vi se vad vi kommer fram till!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-25 22:47

Är inte solglasögon en form av ljuskompression?
Vissa av oss behöver inte dessa ting, andra gör för att kunna se bekvämt.
När jag seglar ser jag djupare in i vattnet med solglasögonen. Och så bländas jag mindre.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-25 22:51

Håller med Svante. Kompression har sina klara användningsområden och fördelar både för normala konsumenter och för hififolk.

Dynamik är inte bara en fördel. Det ställer till med problem också när man praktiskt vill avnjuta musik i olika sammanhang. I bilen, på jobbet, hemma i bullrig miljö med barn/städning/gäster osv. På en fest är det inte så populärt om man inte hör musiken samtidigt som vissa bitar av musiken upplevs som störande högt, inte heller i bilen, särskillt inte om man vill prata samtidigt. Kanske även när man på kvällen är trött och inte orkar med så hög volym så kanske man vill njuta av musik som hörs tydligt trots detta.

Örats dynamik är helt klart imponerande men hur är det med våran hörseluppfattnings dynamik? Hur påverkar ljudlig dynamik oss psykologiskt? Blir vi trötta om vi hela tiden måste kalibrera om hörseln och vara beredda på dynamiska utbrott?

En berättarröst i en film tex kan säkert vara mycket spännande att lyssna på med en stor dynamik men hur är det med uthålligheten hos lyssnaren? Hur länge orkar man lyssna på en röst som höjs och sänks om vartannat? Eller sången till musik. Är det ljudet av dynamiken hos sången vi är mest intresserade av eller är det att faktiskt höra vad hon/han sjunger samtidigt som musiken ljuder?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-25 23:00

dimitri skrev:Är inte solglasögon en form av ljuskompression?
När jag seglar ser jag djupare in i vattnet med solglasögonen. Och så bländas jag mindre.

Nja, snarare dämpning och kanske färgning :wink: . Plus en sak som inte har någon akustisk motsvarighet; om solglasögonen är polariserade kan de ta bort reflexionerna i vattenytan, som till större delen består av polariserat ljus i en viss riktning.

Kompression, däremot är vad man får med fotokromatiska (heter det väl?) glas, såna som blir mörka när det är ljust. Då dras styrkan ner när ljuset är starkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-01-25 23:02

Som jag ser det så sitter kompressorn på fel ställe. Den skall inte sitta innan masteringprocessen. Den skall sitta i förförstärkaren och vara en ratt så att den som lyssnar kan vrida på den. I enklare produkter så skulle man till och med kunna koppla den till volymkontrollen. Spelar man på låg volym, mycket kompression, på högre mindre.

De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-25 23:15

Svante skrev:
dimitri skrev:Är inte solglasögon en form av ljuskompression?

Nja, snarare dämpning och kanske färgning :wink: . Plus en sak som inte har någon akustisk motsvarighet; om solglasögonen är polariserade kan de ta bort reflexionerna i vattenytan, som till större delen består av polariserat ljus i en viss riktning.

Kompression, däremot är vad man får med fotokromatiska (heter det väl?) glas, såna som blir mörka när det är ljust. Då dras styrkan ner när ljuset är starkt.

Illviljan mot kompression gäller inte ATT utan NÄR och VAR och av VEM.

Ju tystare avspelning man vill ha, destor viktigare blir det med en bra kompression.

Komprimerande funktioner i avspelningsutrustning är (i princip) bra, komprimerade fonogram är uselt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-25 23:44

wayfarer skrev:De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?

Fortfarande då med andra hatten: Säg nu då att alla uppspelare skulle bli defaultinställda med kompression. Det verkar ju vara vad massorna vill ha. Lite mer i en bilstereo tex. Skulle man då i studion sitta med en likadan kompressor och lyssna genom den när man mixar, för att höra hur standardkonsumenten lyssnar? Isf, skulle det med automatik innebära att fonogrammet, som då rimligen inte blir lika komprimerat, låter bättre? Ingen har ju lyssnat på det?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-26 00:18

wayfarer skrev:De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?

Wayfarer har en poäng, varför skall skivindustrin bestämma hur komprimerad musik/ljud vi skall lyssna till ?
Sätt kompressorknapp eller vred på apparaterna i stället, eller varför inte bygga in fast kompressor på apparater som inte lämpar sig för annan återgivning, så har vi ju löst masteringeländet.
Går det i en hembioförstärkare så borde det väl gå i vilken apparat som helst, bilstereo, köksradio, ljudkort, etc.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-01-26 04:56

Wayfarer:

Jag har ingen knapp/funktion som styr någon kompression i min hemmabio, en Sony DAV-S400. Om det finns någon fast sådan funktion så står det inget i manualen. Vad har du för maskin...?

I övrigt:

Kom inte kompression egentligen till användning tidigare, på vinyl-tiden. Detta för att få plats med dynamisk musik på smala skivspår. Senare kom det ju direktgraverade skivor som Chrystal Clear och andra. Att den senare kom att underlätta att höra i bullriga miljöer, som bilar etc, var väl en spinn-off. På 70-talet fanns flera diy projekt som beskrev hur en kompressor/expander kunde byggas men de rönte aldrig någon större uppskattning vad jag vet. Om nu kompression används inom musikindustrin så är det väl närmast att se som ett konstnärligt verktyg för att någons alster skall låta som artisten/producenten vill. Att cd-n sedan inte uppfyller krav som lyssnaren har gör ju då att någon "HiFi" etikett inte kan appliceras på alstret ifråga. Jag håller med om att kompression bör kunna kontrolleras av lyssnaren, som i det tidigare hembio-fallet. I alla fall borde cd-n ha infomation om hur mycket kompression som används så att lyssnaren har en rimlig chans att göra en okomprimerad/expanderad version av sin cd. Men det är väl som med ljudnivån på en cd, den varierar markant mellan olika märken/inspelningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-26 07:21

Det kända företaget McLntosh :-)
Har haft compressor/expander sedan minst slutet på 70-talet i sina prylar och även ofta 5-vägs tonkontroller.

http://audio.modu.net/pro/00001/00000056.htm

edit stavfel
Senast redigerad av Harryup 2006-01-26 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-26 10:18

PeterAkemark:

Mina Onkyosar jag haft genom tiderna har haft en "late night mode" inställning. antingen med knapp på fronten eller inställbar i ngn meny.

Jag antar att det är en kompressor, för att man fortfarande ska höra djupbasen, men med lägre ljudtryck.

Sedan har Onkyo även en ReEq funktion som kompenserar ljudspår som är mixade för biograf, så de låter njutbart även hemma. Det är nog även det en kompressor som ämnar till att minska ljudtrycket på höga frekvenser så det inte låter "skrikigt".

Jag använder dock ingen av funktionerna, jag ser till att ha det tyst runt omkring när jag tittar sent, för att slippa dra upp volymen. Ljudspåren på filmerna idag tycker jag inte behöver Re-Eq:as, det var kanske mer nödvändigt förr!?

Annars tycker jag också att kompressorn borde finnas på ljudavlyssningsutrustningen och inte på fonogrammen. Bilstereo kan kanske alltid ha det inkopplat, men för övriga apparater tex radio och Cd-spelare/förstärkare bör man själv få välja.

/Tobbe
Senast redigerad av torbod 2006-01-26 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 10:21

Konsument-DVD-filmer har väl inte diskant-EQ? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-01-26 11:30

Kompressorn är ett utmärkt verktyg. Ger extra punch på trumspår och på vanlig dunka-dunka låter det nästan konstigt om man inte använder kompressorn med sidechain.

Problemet är inte vanliga kompressorer. Problemet är snarare de multibandkompressorer man regelmässigt trycker igenom mastern igenom när man inte vill betala för professionell mastering.

Å andra sidan tycker jag det där är mest tramsigt gnäll. Det är bara ett problem på den allra mest kommersiella musiken (Britney) så who cares?

Att sätta den försteget hemma är rent idiotiskt. De flesta seriösa producenter/tekniker väljer kompressor bereonde på musik etc (de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) så att använda nån skitkompressor i ett försteg hemma skulle bara göra problemet rejält mycket värre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 11:36

Efter att ha kunnat jämföra ett antal olika spår före och efter mastering, kan jag konstatera att den så kallade "professionella masteringen" är inget annat än junk. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-26 11:42

Är det inte bara att acceptera att vi är en liten initierad skara med speciella önskemål. Är det en match som vi vill eller ens kan gå mot skivbolag och elektronikindustri. Att minska kompressionen i skivor eller be dem bygga enklare ljudspelare med inbyggd kompressor är nog en övermäktig uppgift! Sedan kan vi tycka vad vi vill!

Jag minns den där kompressor/expander som var byggprojekt i RT för många år sedan. En kompis byggde en och lite expansion gjorde susen redan då. Kanske dags för ett litet byggprojekt igen?

/J

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-01-26 11:42

Kanske en korkad fråga men kan man inte "sträcka ut" en komprimerad signal för att få högre dynamik? Eller är komprimeringen inte linjär?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 11:47

I praktiken går det inte. Det är helt omöjligt att veta hur kompressorns överföringsfunktion ser ut och dessutom har kompressorn tidskonstanter för attack och release. För att komplicera det hela ytterigare finns det kompressorer som bara arbetar i delar av registret.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-26 12:13

PeterAkemark skrev:Jag har ingen knapp/funktion som styr någon kompression i min hemmabio, en Sony DAV-S400. Om det finns någon fast sådan funktion så står det inget i manualen. Vad har du för maskin...?

Båda mina har en "night mode" man kan slå på.

Dessutom: åtminstone en av mina DVD-spelare har variabel dynamikjustering. Kolla din spelare om det inte finns något liknande där.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kompression... Igen. Varför är det bra?

Inläggav Svante » 2006-01-26 13:33

Svante skrev:Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.

Nu är jag väl inte den som ska klaga på OT, men jag skulle vilja att vi kom tillbaka till ursprungsfrågan, markerad med fetstil ovan.

Finns det några skäl till varför en komprimerad signal kan låta bättre. Jag vill alltså inte ha en diskussion om huruvida den låter bättre eller sämre, utan förklaringar till varför en del gillar kompression.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 13:37

Varför kompression? För att man vill att det ska låta starkare. 8) Nu syftar jag på den kompression man tillför utöver den ibland nödvändiga dynamiska städningen pga. taskig mikrofonteknik eller tafflig dynamikkontroll hos musiker.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2006-01-26 15:25

De flesta seriösa producenter/tekniker väljer kompressor bereonde på musik etc (de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) så att använda nån skitkompressor i ett försteg hemma skulle bara göra problemet rejält mycket värre.
Å andra sidan, om den stora majoriteten sväljer dagens komprimerade skitljud utan att blinka, varför skulle de då gnälla om kompressorn i försteget skulle vara av sämre kvalitet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 15:29

flateartharn skrev:(de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) .

Vad menas med detta? :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-26 15:34

Henrik_Holst skrev:Å andra sidan, om den stora majoriteten sväljer dagens komprimerade skitljud utan att blinka, varför skulle de då gnälla om kompressorn i försteget skulle vara av sämre kvalitet?
"Exaktemente!" som min gamla musiklärare sa att Göte Johansson säger att tysken säger. (Jag har aldrig förstått det där.)

Förstår inte heller varför det skulle vara att förvärra problemet. En sådan funktion går ju att koppla ur! :o (Kanske bör den rentav i de flesta hemma-anläggningar vara just urkopplad från fabrik.) Dessutom går den att förbättra - den behöver inte vara av sämre kvalitet.

Svante:
Somliga gillar till vissa saker en lätt distorderad signal och det är väl en biprodukt vid komprimering. En annan anledning till att det kan låta bättre kan vara att man glömt att jämföra före/efter vid samma upplevda volym!

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-03-02 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-26 18:24

Men, Svante, du har ju redan givit svaret själv! Anledningen till att kompression gör att det låter bättre är din dammsugareffekt i 9 fall av 10. I vår enkla bil har vi en standardinstallerad radio/CD som har kompressor. Den funkar utmärkt! Jag kan lyssna på P2 fastän bilen (Ford Focus) inte är av det tystare slaget.

OT, lite: Radion har också autmatisk volymkontroll som dämpar signalen när bilen inte låter så mycket. Jag tror att den är kopplad till motorns varvtal, vilket inte borde funka så bra, men det gör det!

Kompression behövs när man dammsuger (eller åker bil), så enkelt är det! Jag håller också de flesta: de bör vara en kontroll som sitter i avspelaren, inget annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 18:30

perstromgren skrev:Kompression behövs när man dammsuger (eller åker bil), så enkelt är det! .

Jag håller verkligen inte med. Buller och komprimerad musik samtidigt är bland det absolut värsta jag vet. Den sammanlagda ljudsmeten är fruktansvärd. Min cementerade ståndpunkt är att högdynamiskt programmaterial alltid vinner alldeles oavsett om jag sitter i soffan, i bilen eller dammsuger. :) Det är så att säga helt naturligt att vissa saker drunknar i bullret från en bil.

Det framstår som högst osannolikt att en enkel kompressor i en bilradio skulle ha rätt egenskaper för allt tänkbart programmaterial. Kan man ställa tidskonstanterna, kompressionsförhållande och tröskel på radion? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-26 18:45

Nej att komprimera så att det blir ok är ingen lek. Det är inget man kan ställa in som standard på någon apparat och tro att det ska bli bra.

På den punkten håller jag med morello. Men man måste nog inse att man faktiskt tjänar i hörbarhet på att komprimera vare sig det gäller i brusig miljö eller om man vill spela svagt. Det är det ingen som helst tvekan om. En symfoni tex gör sig dåligt i en bil för man kommer inte att uppfatta något av musiken 98% av tiden och alldeles för mycket de resterande 2%:en.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-26 18:57

Morello skrev:Min cementerade ståndpunkt är att högdynamiskt programmaterial alltid vinner alldeles oavsett om jag sitter i soffan, i bilen eller dammsuger. :)

App, app, app... Vi skulle ju inte tala om vad vi tycker om kompression, utan tala om varför det kan vara bra och möjligen vilka de psykoakustiska förklaringarna skulle vara! :D

(ser morello med blixtlås framför munnen viljandes säga mycket, men icke kunnandes on-topic :wink: )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-26 19:00

Är inte saken ganska utredd redan? :)

(Man vill trissa upp nivån mer än konkurrenten, vilket leder till en ond spiral, dvs det så kallade "loudness racet".)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-26 19:01

Martin skrev: Men man måste nog inse att man faktiskt tjänar i hörbarhet på att komprimera vare sig det gäller i brusig miljö eller om man vill spela svagt.

Ja, jag tror att detta är den springande punkten. Majoriteten har helt enkelt inte ett hifiöra när de lyssnar på ljud, utan de vill höra vad som sägs/sjungs/spelas utan att behöva spela starkt så att öronen spricker. Låten ska "gå fram" ändå.

Hörbarhet står i motsatsförhållande till naturtrogenhet. Tänk er tex ett helikopterintercom med rundtagande mikrofon på 3 meters avstånd från talaren...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-26 19:04

Morello skrev:Är inte saken ganska utredd redan? :)

(Man vill trissa upp nivån mer än konkurrenten, vilket leder till en ond spiral, dvs det så kallade "loudness racet".)

I tråden menar du? Nja, jag är inte säker på det. Även om den vore det, så tycker jag att man ska skapa en ny tråd om man vill gå OT :wink:

Ingen kommentar om kompressionen i örat vid höga nivåer, som uteblir vid låga? Ska den läggas till när man spelar svagt, vore det naturligt/riktigt?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi