Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Är inte solglasögon en form av ljuskompression?
Vissa av oss behöver inte dessa ting, andra gör för att kunna se bekvämt.
När jag seglar ser jag djupare in i vattnet med solglasögonen. Och så bländas jag mindre.
Svante skrev:dimitri skrev:Är inte solglasögon en form av ljuskompression?
Vissa av oss behöver inte dessa ting, andra gör för att kunna se bekvämt.
När jag seglar ser jag djupare in i vattnet med solglasögonen. Och så bländas jag mindre.
Nja, snarare dämpning och kanske färgning. Plus en sak som inte har någon akustisk motsvarighet; om solglasögonen är polariserade kan de ta bort reflexionerna i vattenytan, som till större delen består av polariserat ljus i en viss riktning.
Kompression, däremot är vad man får med fotokromatiska (heter det väl?) glas, såna som blir mörka när det är ljust. Då dras styrkan ner när ljuset är starkt.
wayfarer skrev:De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?
wayfarer skrev:De flesta hembioförstärkare har ju inbyggd kompressor för att minska dynamiken om man vill se en film sent. Och film har ju verkligen stor dynamiki ljucdg, ibland nästan jobbigt mycket om man bara vill slö titta. Då är det ju bara att slå på kompressorn. Så om det fungerar i hemmabio varför inte också på CD?
PeterAkemark skrev:Jag har ingen knapp/funktion som styr någon kompression i min hemmabio, en Sony DAV-S400. Om det finns någon fast sådan funktion så står det inget i manualen. Vad har du för maskin...?
Svante skrev:Men här skulle jag vilja att vi alla försöker ta på oss andra hatten och verkligen letar efter varför kompression dels kan göra att "det låter bättre", dels om det faktiskt kan vara psykoakustiskt riktigt att komprimera.
Å andra sidan, om den stora majoriteten sväljer dagens komprimerade skitljud utan att blinka, varför skulle de då gnälla om kompressorn i försteget skulle vara av sämre kvalitet?De flesta seriösa producenter/tekniker väljer kompressor bereonde på musik etc (de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) så att använda nån skitkompressor i ett försteg hemma skulle bara göra problemet rejält mycket värre.
flateartharn skrev:(de låter nämligen olika - om man nu inte har LTS/Ino-öron där allt låter perfekt) .
"Exaktemente!" som min gamla musiklärare sa att Göte Johansson säger att tysken säger. (Jag har aldrig förstått det där.)Henrik_Holst skrev:Å andra sidan, om den stora majoriteten sväljer dagens komprimerade skitljud utan att blinka, varför skulle de då gnälla om kompressorn i försteget skulle vara av sämre kvalitet?
perstromgren skrev:Kompression behövs när man dammsuger (eller åker bil), så enkelt är det! .
Morello skrev:Min cementerade ståndpunkt är att högdynamiskt programmaterial alltid vinner alldeles oavsett om jag sitter i soffan, i bilen eller dammsuger.
Martin skrev: Men man måste nog inse att man faktiskt tjänar i hörbarhet på att komprimera vare sig det gäller i brusig miljö eller om man vill spela svagt.
Morello skrev:Är inte saken ganska utredd redan?![]()
(Man vill trissa upp nivån mer än konkurrenten, vilket leder till en ond spiral, dvs det så kallade "loudness racet".)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster