Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 14:53

hajen1 skrev:
rhenrics skrev:
Morello skrev:Konstruktören, som är medlem på forumet, finner säkert kritiken både saklig och utförlig.

Vill ni ha tillgång till den fullständiga testen, som utförts såväl sakligt som oantastligt vetenskapligt, så är det förskottsbetalning till konto som gäller :wink:

He He! Du bjöd på dagens första garv!!

:lol: :lol: :lol: Lysande, rhenrics! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 14:57

Hotspur skrev:... även om en apparat låter på ett visst sätt, hur man nu än kommit fram till detta, så uppfattar ju inte alla människor apparatens ljud exakt likadant för det. Det är väl här nånstans den ofrånkomliga nödvändigheten av subjektivism kommer in?

Att olika personer förmodligen inte skulle tycka att samma ljud låter lika om de hade en chans att koppla in sig på varandras öron är ju irrelevant. Det relevanta är att du har samma öron och hjärna oavsett om du hör på stereo eller livemusik.

Subjektivismen kommer BARA i spel om man INTE vill att sin återgivning hemma skall låta realistiskt, utan man vill "förbättra" vissa saker relativt det naturtrogna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 14:59

Subjektivismen kommer BARA i spel om man INTE vill att sin återgivning hemma skall låta realistiskt, utan man vill "förbättra" vissa saker relativt det naturtrogna.

Ursäkta mig NL men det där är skitsnack!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 15:00

Nja, subjektivism kommer in oavsett om man vill eller inte. Tex. blir det svårt att objektivt definiera hur efterklangesfältet som kommer bakom lyssnaren ska se ut. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-03-17 15:04

Det är väl tur det? Annars hade det ju bara funnits en CD-spelare, en förstärkare osv. Låter ju jättekul med en dylik hobby!

Det är ganska skönt när man kan koncentrera sig på musiken istället för apparaterna... :wink:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 15:05

Hotspur skrev:

Ursäkta mig NL men det där är skitsnack!

Nej, logik. Annars har du förändrat definitionen av subjektivitet.

Fast det vore ju likt en subjektivist att ha en subjektiv definition av vad subjektivitet är. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 15:06

Karl_Banan skrev:
Det är väl tur det? Annars hade det ju bara funnits en CD-spelare, en förstärkare osv. Låter ju jättekul med en dylik hobby!

Det är ganska skönt när man kan koncentrera sig på musiken istället för apparaterna... :wink:

Ja, det är ju himla svårt när man har tvingats välja ut sina hifi-prylar med omsorg...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-17 18:35

Nu hoppas jag att objektismen eller vad det nu heter är i en liten dos här, tack. För jag hoppas det är era öron som bedömmer om högtalaren är bra eller inte. Eller vad det är ni skall prova ut.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-17 18:45

mats skrev:Nu hoppas jag att objektismen eller vad det nu heter är i en liten dos här, tack. För jag hoppas det är era öron som bedömmer om högtalaren är bra eller inte. Eller vad det är ni skall prova ut.

så om man lyssnar på en dåligt realiserad skivproduktion ska man välja en hörbart färgande anläggning som gör att det låter trevligare? befängd ide om du frågar mig.. men för var och en hans eget heter det väl.. :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 19:44

IngOehman skrev:Jo, jag har testat några hundra D/A-omvandlare sedan DiAna kom, och att de flesta låter klart olika (och skapar en färgande AD-DA-kedja när man gör en riktig F/E-lyssning) är knappast någon nyhet.

Tvärtom är det ju därför de inte har blivit rekommenderade.

Ok, en fråga bara ang detta: varför använder ni inte den eminenta Denon DN-600F för 4000 pix som referensåtergivare istället för Diana DAC:en? Denonspelaren färgar ju inte hörbart i jämförelse med Diana så då är de väl likvärdiga? Det borde vara smidigare att ha en Denon kombinerad transport+dac som presterar motsvarande som en Diana+ospecad transport. Dessutom är den billigare. Tänk, en cd-spelare för 4000 som slår allt annat på marknaden både idag och i framtiden. Med ert ofelbara test så har ni ju kommit fram till att Diana/Denon apparaterna är perfekta och inte kan överträffas någonsin :D

Relaterad fråga:
Jag läste någonstans att du kommit fram till att högtalares frekvenssvar inte ska vara absolut rakt på mikronivå, för att bättre framhäva illusionen av inspelningsrummet (3D-illusion). Stämmer det? Men, att bygga in toppar och dalar i ett frekvenssvar är väl detsamma som att framhäva vissa frekvenser och återhålla andra? Hur förenar du din nitiska jakt på objektivt ofärgad återgivning vad gäller t ex signalkällor (Diana), med ditt stöd för den subjektiva lyssningsupplevelsen (och färgningen) av det som förmedlas av en högtalare? Det står på LTS hemsida att alla komponenter utom högtalare går att F/E testa, och att högtalare måste man därför välja ut efter hur man tycker att de låter. Eftersom detta är helt subjektivt så menar du uppenbarligen att det finns utrymme för att manipulera lite i filtren så att det ska låta bättre än med ett spikrakt frekvenssvar? Då kommer äntligen min fråga: vad är det som hindrar att liknande färgning i andra delar av systemet inte också kan medföra positiva skillnader i den subjektive lyssnarens öron? Varför skulle detta vara begränsat till just högtalarkonstruktioner? Emotser med intresse ditt uttömmande svar :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 19:58

En fråga rhenrics; tror du att du ger den som ska svara större lust och glädje att ge dig ett uttömmande svar, om du först raljerar lite?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-17 19:59

Det är "mikronivå" som är nyckelordet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 20:06

Johan_Lindroos skrev:En fråga rhenrics; tror du att du ger den som ska svara större lust och glädje att ge dig ett uttömmande svar, om du först raljerar lite?

I den fråga som jag bryr mig om att få något svar på har jag inte raljerat ett endaste dugg.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 20:07

dimitri skrev:Det är "mikronivå" som är nyckelordet.

Ok. Har du lust att utveckla detta? Är mikronivån enbart åtkomlig i högtalarkonstruktioner?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-17 20:33

Kraniet skrev:
mats skrev:Nu hoppas jag att objektismen eller vad det nu heter är i en liten dos här, tack. För jag hoppas det är era öron som bedömmer om högtalaren är bra eller inte. Eller vad det är ni skall prova ut.

så om man lyssnar på en dåligt realiserad skivproduktion ska man välja en hörbart färgande anläggning som gör att det låter trevligare? befängd ide om du frågar mig.. men för var och en hans eget heter det väl.. :wink:

Men tänk dig då om herr B skall köpa en ny förstärkare. Hans skivor är dåligt mastrade och låter bättre på en färgad anläggning, för mig är det självklart att han då köper den färgade anläggningen, som gör att det låter bättre. Det är ju hans öron och han själv som kslal njuta av det.
Senast redigerad av matså 2005-03-17 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-17 20:35

rhenrics:
Ok. Har du lust att utveckla detta?

Nej. Lite intelektuell ansträngning får du prestera själv
mvh
Dimitri

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 20:43

Tänk dig om de flesta skivor som du har inte har så bra inspelning. OM dessa skivor låter bra med den sk färgade anläggning så hade jag naturligtvis valt den anläggningen, i detta fallet naturligtvis. Det är ju jag som skall gilla musiken.

Bra inlägg, Mats!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 20:45

Hotspur skrev:
Tänk dig om de flesta skivor som du har inte har så bra inspelning. OM dessa skivor låter bra med den sk färgade anläggning så hade jag naturligtvis valt den anläggningen, i detta fallet naturligtvis. Det är ju jag som skall gilla musiken.

Bra inlägg, Mats!

Och ni tror självfallet att alla skivor som inte låter bra alla lider av samma fel? 8O

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 20:47

Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:

Bra inlägg, Mats!

Och ni tror självfallet att alla skivor som inte låter bra alla lider av samma fel? 8O

Javisst: Komprimering.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 20:48

Hotspur skrev:
Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:

Bra inlägg, Mats!

Och det är det enda felet som finns på inspelningar och alla dåliga inspelningar har lika stor kompression?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-17 20:51

H. skrev

Håller med. Kul att du har kommit till samma slutsats som Morello alltid hävdat.
Det hedrar dig!
mvh
Dimitri

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 20:51

Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:
Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:

Bra inlägg, Mats!

Och det är det enda felet som finns på inspelningar och alla dåliga inspelningar har lika stor kompression?

Vart vill du komma Nattlorden? Tagge ned nu och ge Mats cred för en bra poäng istället.
Håller med. Kul att du har kommit till samma slutsats som Morello alltid hävdat. Det hedrar dig!

Oj, tack! Får erkänna att jag finner Morellos synpunkter alltmer vettiga, vad det nu beror på? :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 20:59

dimitri skrev:Nej. Lite intelektuell ansträngning får du prestera själv
mvh
Dimitri

Den intelektuela ansträngningen att kläcka ur sig en mening var uppenbarligen allt du mäktade med alltså?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 21:02

Hotspur skrev:Vart vill du komma Nattlorden? Tagge ned nu och ge Mats cred för en bra poäng istället.

Försöker bara hjälpa er att hitta missen i resonemanget.

Hade det varit samma fel i nästan alla inspelningar så hade man visst kunna kompensera till viss del... Fast man kan inte förenkla verkligheten så grovt. Kompenserar man för en grupp av taskiga inspelningar så kommer andra att låta sämre istället.

Ps. jag är fullständigt nedtaggad... men du vet säkert att jag inte tycker om begreppet "tagga ned" så jag tar det som en medveten provokation, men jag väljer att inte bli sur över det. Tror du flydde att behöva svara på frågan snarare. :wink:
Senast redigerad av Nattlorden 2005-03-17 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-17 21:02

[quote="mats
Befängd för dig men inte för mig 8) . Tänk dig om de flesta skivor som du har inte har så bra inspelning. OM dessa skivor låter bra med den sk färgade anläggning så hade jag naturligtvis valt den anläggningen, i detta fallet naturligtvis. Det är ju jag som skall gilla musiken. Jag skall ju inte sitta och säga. Tja det låter för jävligt men jag har en ofärgad anläggning. Skit i om det inte passar mina skivor, jag har ju en totalt ofärgad anläggning :lol:[/quote]

Låter för mig rätt knepigt att man ska välja återgivningsapparatur efter skivorna... Under hela efterkrigstiden har det ju faktiskt funnits rätt bra apparatur att spela in med. Många lyckas fantasiskt bra även idag. Det verkar som mycket av det som används idag i inspelningsledet är i vägen för ett bra resultat hos slutanvändaren. Förmodligen är det fel på hela tillblivelseprocessen i många fall. Bra lokal, duktiga musiker, upptaget med minimum av effekter mm hur ofta är det så? Återgivningsidealet har kanske ändrats under årens lopp?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-17 21:04

rhenrics:
Den intelektuela ansträngningen att kläcka ur sig en mening var uppenbarligen allt du mäktade med alltså?

fel igen
Här var det "prestera" som var nyckelordet.
Ska bli kul att följa din intelektuella utvecling
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-17 21:12

Det har du garanterat rätt i, Roger. Jag tror att det beror på att inspelnings- (och faktiskt i viss mån även uppspelnings-)utrustningen har blivit för bra. Förr var det en enkel sak att höra att den svajiga, diskantskurna och våldsamt distande bandaren (t.ex.) var kass och att en bandare som saknade dessa fel var bättre, åtminstone ur återgivningssynpunkt. Med moderna apparater är det som vi alla vet inte lika lätt. Dessutom har vi ju det här med mode. I takt med att musik från t.ex. 70-talet har blivit populär har också den tidens ljudideal fått en renässans. Önskan att få det att låta som förr har ju t.om. lett till att man lägger in artificiella fel, typ skivknaster, på nya inspelningar.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 21:32

dimitri skrev:fel igen
Här var det "prestera" som var nyckelordet.
Ska bli kul att följa din intelektuella utvecling
mvh
Dimitri

Är du efterbliven?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-17 21:39

Fråga till Öhman;

Hur står sig en Burr Brown 1704K bland dagens D/A prestandamässigt?

mvh

Callisto

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-03-17 21:42

Är du efterbliven?

Intellektuell prestation?
E bananerna fiiina ida?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi