Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant. Tycker det är riktigt stor spridning på hur rörförstärkare låter och oftast mycket större än transistorförstärkare.
Allt ifrån segt och grumligt till rappt och snyggt.
Så rörförstärkare ser inte jag som nån homogen grupp förutom att mycket låter inte alls bra och vill man klassa en grupp efter undermåliga grejor så känns det onyanserat.
DS skrev:Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant. Tycker det är riktigt stor spridning på hur rörförstärkare låter och oftast mycket större än transistorförstärkare.
Så rörförstärkare ser inte jag som nån homogen grupp förutom att mycket låter inte alls bra och vill man klassa en grupp efter undermåliga grejor så känns det onyanserat.
Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik.
KarlXII skrev:Men det gör det ju på transistorförstärkare också. Om man hör efter.
DS skrev:Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik.
Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!
Trissehäck
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Men det gör det ju på transistorförstärkare också. Om man hör efter.
Gör det? Volymmatchat inom deras linjära område(n)?
KarlXII skrev:Det kan du hoppa upp och sätta dig på din ena basstapel på att det gör.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Det kan du hoppa upp och sätta dig på din ena basstapel på att det gör.
Det tolkar jag som att det inte gör, med tanke på omöjligheten att få plats även lilla mig där det är 1 cm takhöjd.
KarlXII skrev:Om den möjligheten känns för abstrakt för ditt ingenjörsmässiga åskådningssätt kan du ju ta med dem ut i trädgården och använda stege.
Strmbrg skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Men vad förklarar att en rörförstärkare låter mer kraftfull?
Det kan bero på en massa olika saker, tror jag är svårt att avgöra i just ditt fall. Beror ju väldigt mycket på vad du jämför med också.
Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2
Det är ju inte omöjligt att min upplevelse av kraftfullhet beror på distorsionen. Eller på att jag har vant mej vid ett visst ljud.
Om det verkligen skulle visa sej vara så, så har jag inget problem att acceptera det.
Jag är bara nyfiken på förklaringen.
KarlXII skrev:Det kan du hoppa upp och sätta dig på din ena basstapel på att det gör.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant. Tycker det är riktigt stor spridning på hur rörförstärkare låter och oftast mycket större än transistorförstärkare.
Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik.
Nä, det är ju en helt annan sak. Jag tycker dom låter väldigt olika, andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ. Tycker det känns som olika åsikter men jag kritiserar gärna en del rörförstärkare som knappt säljbara till båtklubbar, men jag vill också framhålla att bra rörförstärkare har poänger som jag ännu inte hört hos trissegrunkor. Sen får andra tycka annat.
Nattlorden skrev:
Om stege räknas som hopp så tänker jag kvala in till nästa OS i höjdhoppning enl. den metoden.
Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2
Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem...
Sanny_X skrev:Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2
Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem...
Vilken art är det som gör dessa steg ointressanta?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik.
Nä, det är ju en helt annan sak. Jag tycker dom låter väldigt olika, andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ. Tycker det känns som olika åsikter men jag kritiserar gärna en del rörförstärkare som knappt säljbara till båtklubbar, men jag vill också framhålla att bra rörförstärkare har poänger som jag ännu inte hört hos trissegrunkor. Sen får andra tycka annat.
Egentligen inte om man anser att det bara finns ett korrekt beteende för en förstärkare så bör ju avvikelserna helst vara små.
Har också hört rör som låtit ok... även om det är så länge sedan nu att min smak troligtvis delvis ändrats.... och det var ett Radford-steg. Modellbeteckning har jag aldrig kunnat, men gissningsvis STA25 baserat på bildkikande nu.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Om den möjligheten känns för abstrakt för ditt ingenjörsmässiga åskådningssätt kan du ju ta med dem ut i trädgården och använda stege.
Om stege räknas som hopp så tänker jag kvala in till nästa OS i höjdhoppning enl. den metoden.
Nattlorden skrev:Sanny_X skrev:Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2
T.ex.: SDA2175 är ett pulsbreddsmodulerat digitalsteg, vilket väl inte direkt kan räknas som standard för hur transistorsteg uppför sig.
KarlXII skrev:Klart man hör skillnad på en riktigt usel förstärkare och en riktigt bra. Man hör även skillnad på en usel och en usel, såvida de inte är usla på samma sätt. Det är tveklöst så. "Linjära arbetsområden" eller inte.
KarlXII skrev:Klart man hör skillnad på en riktigt usel förstärkare och en riktigt bra. Man hör även skillnad på en usel och en usel, såvida de inte är usla på samma sätt. Det är tveklöst så. "Linjära arbetsområden" eller inte.
Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.
Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.
Nattlorden skrev:Sanny_X skrev:Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2
T.ex.: SDA2175 är ett pulsbreddsmodulerat digitalsteg, vilket väl inte direkt kan räknas som standard för hur transistorsteg uppför sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster