Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-21 13:58

En del av oss är inte så unga längre och har hunnit utsätta våra öron för en hel del vi inte borde.
I mitt fall kan jag konstatera att min tinnitus triggas på grund av den absoluta nivån på ljudtoppar jag utsätts för, oavsett om det är live eller återgivning.
Därför föredrar jag rörförstärkare med lagom effekt i förhållande till högtalarnas verkningsgrad så att de inte kan leverera peakar över den för mig kritiska nivån men ändå ge en dynamisk spännvidd som jag uppfattar som trovärdig i hemmiljö.

Med t.ex. många hundra watt till toppsystem med någorlunda hög verkningsgrad och musik med stor dynamik kan jag bli drabbad av peakar som förstör min dag, och framför allt natt, även om man spelar på något lägre medelnivå än vad mina öron tolererar från en rörförstärkare med "lagom" maxeffekt för mina öron, högtalare och rum.

Jag undrar om inte sådana skäl bidrar till att många äldre audiofiler föredrar rörförstärkare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-21 14:02

Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant. Tycker det är riktigt stor spridning på hur rörförstärkare låter och oftast mycket större än transistorförstärkare.
Allt ifrån segt och grumligt till rappt och snyggt.
Så rörförstärkare ser inte jag som nån homogen grupp förutom att mycket låter inte alls bra och vill man klassa en grupp efter undermåliga grejor så känns det onyanserat.
Personligen så spelar jag på både ock och har ingen anledning att endast gå över till trissor.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-21 14:07

Nja, många skulle nog klassa mig som en aning äldre också och jag har milda problem med hörseln efter alla år och jag kör med rörförstärkare och horn för dynamikens skull. Men man behöver ju inte spela ashögt som vissa här vill, och skulle jag vilja så går det att spela mer än för högt.
Känner snarare en befrielse av att inte komprimera och klippa toppar, jag tycker dom flesta högtalare låter lite "sega" och därför när man spelar högt med dom så blir det medelvärdet som åker upp mycket.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 14:10

Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant. Tycker det är riktigt stor spridning på hur rörförstärkare låter och oftast mycket större än transistorförstärkare.
Så rörförstärkare ser inte jag som nån homogen grupp förutom att mycket låter inte alls bra och vill man klassa en grupp efter undermåliga grejor så känns det onyanserat.

Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-21 14:17

Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik. :wink:

Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!

Trissehäck :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 14:19

DS skrev:Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!

Då har du mätt fel/fel saker.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-21 14:20

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant. Tycker det är riktigt stor spridning på hur rörförstärkare låter och oftast mycket större än transistorförstärkare.

Men det gör det ju på transistorförstärkare också. Om man hör efter. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 14:22

KarlXII skrev:Men det gör det ju på transistorförstärkare också. Om man hör efter. ;)

Gör det? Volymmatchat inom deras linjära område(n)?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-21 14:23

DS skrev:
Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik. :wink:

Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!

Trissehäck :)

Har du fått just ditt Hitachisteg uppmätt nyligen ? :)

Min fetning
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-21 14:26

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Men det gör det ju på transistorförstärkare också. Om man hör efter. ;)

Gör det? Volymmatchat inom deras linjära område(n)?

Det kan du hoppa upp och sätta dig på din ena basstapel på att det gör. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 14:31

KarlXII skrev:Det kan du hoppa upp och sätta dig på din ena basstapel på att det gör. 8)

Det tolkar jag som att det inte gör, med tanke på omöjligheten att få plats även lilla mig där det är 1 cm takhöjd.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-21 14:39

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Det kan du hoppa upp och sätta dig på din ena basstapel på att det gör. 8)

Det tolkar jag som att det inte gör, med tanke på omöjligheten att få plats även lilla mig där det är 1 cm takhöjd.

Om den möjligheten känns för abstrakt för ditt ingenjörsmässiga åskådningssätt kan du ju ta med dem ut i trädgården och använda stege. :idea:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 14:43

KarlXII skrev:Om den möjligheten känns för abstrakt för ditt ingenjörsmässiga åskådningssätt kan du ju ta med dem ut i trädgården och använda stege. :idea:

Om stege räknas som hopp så tänker jag kvala in till nästa OS i höjdhoppning enl. den metoden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Omdisposition/tillägg

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-06-21 14:45

Strmbrg skrev:
Almen skrev:
Strmbrg skrev:Men vad förklarar att en rörförstärkare låter mer kraftfull?

Det kan bero på en massa olika saker, tror jag är svårt att avgöra i just ditt fall. Beror ju väldigt mycket på vad du jämför med också.

Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2

Det är ju inte omöjligt att min upplevelse av kraftfullhet beror på distorsionen. Eller på att jag har vant mej vid ett visst ljud.
Om det verkligen skulle visa sej vara så, så har jag inget problem att acceptera det.
Jag är bara nyfiken på förklaringen.

Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem. Att du fått en bild av hur "transistor" låter på grundval av ovanstående förstärkare skulle kunna vara vilseledande för dig själv.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-21 14:46

Bara göra testet så kan vi se. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-21 14:49

Nattlorden skrev:

Nä, det är ju en helt annan sak. Jag tycker dom låter väldigt olika, andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ. Tycker det känns som olika åsikter men jag kritiserar gärna en del rörförstärkare som knappt säljbara till båtklubbar, men jag vill också framhålla att bra rörförstärkare har poänger som jag ännu inte hört hos trissegrunkor. Sen får andra tycka annat.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 14:57

Harryup skrev:

Nä, det är ju en helt annan sak. Jag tycker dom låter väldigt olika, andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ. Tycker det känns som olika åsikter men jag kritiserar gärna en del rörförstärkare som knappt säljbara till båtklubbar, men jag vill också framhålla att bra rörförstärkare har poänger som jag ännu inte hört hos trissegrunkor. Sen får andra tycka annat.

Egentligen inte om man anser att det bara finns ett korrekt beteende för en förstärkare så bör ju avvikelserna helst vara små.

Har också hört rör som låtit ok... även om det är så länge sedan nu att min smak troligtvis delvis ändrats.... och det var ett Radford-steg. Modellbeteckning har jag aldrig kunnat, men gissningsvis STA25 baserat på bildkikande nu.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-21 15:03

Äh, den gamla häcken. . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-21 15:04

Nattlorden skrev:
Om stege räknas som hopp så tänker jag kvala in till nästa OS i höjdhoppning enl. den metoden.

Tack för dagens skratt! :lol:
Senast redigerad av phon 2010-06-21 15:04, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-06-21 15:04

Johan_Lindroos skrev:
Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2

Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem...

Vilken art är det som gör dessa steg ointressanta?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-21 15:06

Class D steg skulle jag tro är anledningen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 15:06

Sanny_X skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2

Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem...

T.ex.: SDA2175 är ett pulsbreddsmodulerat digitalsteg, vilket väl inte direkt kan räknas som standard för hur transistorsteg uppför sig.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-06-21 15:08

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:

Egentligen inte om man anser att det bara finns ett korrekt beteende för en förstärkare så bör ju avvikelserna helst vara små.

Har också hört rör som låtit ok... även om det är så länge sedan nu att min smak troligtvis delvis ändrats.... och det var ett Radford-steg. Modellbeteckning har jag aldrig kunnat, men gissningsvis STA25 baserat på bildkikande nu.

Jo, den mätte ganska bra, minns jag det som. Lät OK också.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-21 15:08

subjektivisten skrev:

Bara göra testet så kan vi se. 8)

Vaddå? Har inte du gjort testet? 8O

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-21 15:10

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Om den möjligheten känns för abstrakt för ditt ingenjörsmässiga åskådningssätt kan du ju ta med dem ut i trädgården och använda stege. :idea:

Du sa ju att du var liten så jag tänkte att du kunde hoppa från stegen. Jag vill ju inte vara omöjlig. :)

Klart man hör skillnad på en riktigt usel förstärkare och en riktigt bra. Man hör även skillnad på en usel och en usel, såvida de inte är usla på samma sätt. Det är tveklöst så. "Linjära arbetsområden" eller inte.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-06-21 15:12

Nattlorden skrev:
Sanny_X skrev:
Johan_Lindroos skrev:
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2

T.ex.: SDA2175 är ett pulsbreddsmodulerat digitalsteg, vilket väl inte direkt kan räknas som standard för hur transistorsteg uppför sig.

Åhh
Så folk som inte tycker transistorsteg är bra, kanske gör det p g a ett ytterst egenartat urval steg dom lyssnat på.

Jag trodde ju att man kunde räkna med att folk jämför med OK transistorsteg byggda med dagens linjäraste teknik i sin prisklass.

Då fattar jag bättre.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 15:15

KarlXII skrev:Klart man hör skillnad på en riktigt usel förstärkare och en riktigt bra. Man hör även skillnad på en usel och en usel, såvida de inte är usla på samma sätt. Det är tveklöst så. "Linjära arbetsområden" eller inte.

Jo, om den är så usel att den brusar är det ju uppenbart. Annars är väl det enskilt största felet på förstärkare effektbrist och den får man ju låta bli att excitera vid jämförelser. Därefter borde väl svårigheter att driva lågimpedans eller större fasvridningar hamna vilket man skulle kunna skjuta vidare som "feldesignade högtalare" om man vill vara petig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-21 15:16

KarlXII skrev:Klart man hör skillnad på en riktigt usel förstärkare och en riktigt bra. Man hör även skillnad på en usel och en usel, såvida de inte är usla på samma sätt. Det är tveklöst så. "Linjära arbetsområden" eller inte.

Jaså, har du testat? ;)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-21 15:22

Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.
Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.

Jag kan faktiskt inte se någon generell kritik mot rörförstärkare i tråden, och heller inte i artikeln som det länkades till. Vad tänker du på?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-06-21 15:24

Nattlorden skrev:
Sanny_X skrev:
Johan_Lindroos skrev:
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2

Alla steg är inte av den sorten, det var därför jag frågade.

Enklast är nog om Johan svarar själv.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi