Magsmockan, är den vanligare i stereon än i verkligheten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Magsmockan, är den vanligare i stereon än i verkligheten?

Inläggav Strmbrg » 2010-06-25 09:27

Slag i kistan kommer ju upp emellanåt i vissa trådar.

Jag vet inte riktigt vad som avses, hur det känns eller om det möjligen låter.
Eftersom vi - åtminstone i någon mån - talar om att försöka återge verkligheten, så borde smockan i kistan emellanåt upplevas även från verklighetens ljud.

Vare sej på de få pop/rockkonserter jag varit eller på konserter med storskalig symfonisk musik, har jag noterat att jag fått en hästspark in i matsmältningssystemet.
Minnet kan förvisso svika mej.

Det där tjocka, tryckande "ka-duff som ibland kan höras via anläggningar i rum... är det det som avses?
Originalet till ett sådant "ka-duff" kan jag inte påminna mej att jag nånsin har hört.

Men nu kanske jag är ute och cyklar nere i diket.
8O
Senast redigerad av Strmbrg 2010-06-25 14:57, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-25 09:32

På rock-spelningar brukar baskaggen ofta ge mig en känsla av slag mot kroppen.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-06-25 09:34

Jag tycker tvärtom! :)

Live är det ganska ofta, men det är ytterst få HiFi-anläggningar som kan ge samma tryck.

Skulle vara intressant att veta vid vilken frekvens och vad som krävs för att återge detta.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-25 09:38

Sanny_X skrev:Jag tycker tvärtom! :)

Live är det ganska ofta, men det är ytterst få HiFi-anläggningar som kan ge samma tryck.

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-25 09:40

Nehepp, ka-duff har jag fått uppleva många gånger live.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-25 10:02

Om man håller sej till live-avlyssnad akustisk, symfonisk musik för ett öyneblik:
Där har jag aldrig upplevt något fysiskt "ka-duff" eller att stortrumman drämts till så att jag fått en rent fysisk upplevelse i korpus.

Där är det snarare så, att det känns mycket rumsligt, texturerat och utan den där "övertrycks-upplevelsen" som emellanåt kan uppstå hemma.

Äh, jag vet kanske inte vad jag snackar om.
Men just därför emotser jag edra kommentarer.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-25 10:20

Ta ett marschband med stor bastrumma som går förbi, på nära håll blir det väl ändå en viss fysisk förnimmelse? Helt utan ström :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-25 10:35

phloam skrev:Ta ett marschband med stor bastrumma som går förbi, på nära håll blir det väl ändå en viss fysisk förnimmelse? Helt utan ström :)
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-25 10:36

phloam skrev:Ta ett marschband med stor bastrumma som går förbi, på nära håll blir det väl ändå en viss fysisk förnimmelse? Helt utan ström :)

Mm,

kanske det ja.

Tror jag har hört ett säckpipeband lalla förbi mej någon enstaka gång.
Däri fanns en stor trumma, det stämmer.

8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-25 10:46

Visst det låter ofta "ka-duff" så fort som det är PA inblandat. Har kanske att göra med närmickning, micken inne i baskaggen för "rätt sound"? Utan PA blir ofta balansen en annan, lite ljusare enligt min erfarenhet. Frekvensen ligger väl kring ca 80Hz?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-25 10:51

RogerGustavsson skrev:Visst det låter ofta "ka-duff" så fort som det är PA inblandat. Har kanske att göra med närmickning, micken inne i baskaggen för "rätt sound"? Utan PA blir ofta balansen en annan, lite ljusare enligt min erfarenhet. Frekvensen ligger väl kring ca 80Hz?

Jag mätte grundtonen på de bastrummor (samplade äkta) jag hade i en trummaskin och jämförde med hur de lät. De som låg runt grundton 50Hz tyckte jag gav bäst både ljud och revbensmangel. Men brasklapp - ljudanläggningen spelade förstås in den med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-25 11:00

Stora bastrumman i symfoniorkester ligger väl kring 33-35 Hz? Kommer ihåg att en engelsk audio tidskrift gjorde mikrofontest med bl.a. baskagge och jag förvånandes av att frekvensen låg relativt högt (visades i en graf), men jag har inget gehör alls... Möjligen att man gärna mixar för att det ska gå fram bra i enklare högtalare?

Så här skrivs det:

Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-25 11:13

När basist och trummis spelar bra ihop i ett gäng hjälps dom ju åt med arbetet "i botten" vilket tyvärr inte är alltför vanligt bland oss amatörer. Trummisens anslag ger attack och trycket fylls på med basistens baston. När dom spelar som om dom vore "ett" brukar det bli bra även dom gånger resten av gänget tafflar till det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-25 11:16

RogerGustavsson skrev:Så här skrivs det:

Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch.

Det där tycker jag också ligger för högt i frekv. generellt. Beror kanske på "författarens" lyssningsutrustning. 5-7kHz ger inte punch utan klarhet. Njae...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-06-25 11:30

När jag var med i vaktparaden (i lumpen) var det såpass kallt att orkestern enbart spelade på trummor. När vi marscherade på trånga gator kändes det definitivt i kroppen (kändes som inälvorna var i resonans med trumslagen).

Har någon gång upplevt det med musik hemma. Beror nog på exakt frekvens och hur högt den ligger i volym.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-06-25 12:56

AC/DC på Råsunda 86, tror jag att det var...
Det är mitt starkaste "Ka`duff" minne :) .

Hemma kom jag ganska nära med bashorn, det blev lite tröttsamt i längden.... :?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-06-28 11:38

"En viss fysisk förnimmelse" är väl ett understatement :wink: Har man hört det du beskriver ovan inser man att HiFi-system, oavsett storlek och prislapp, saknar väldigt mycket vad gäller dynamik och kraft.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-28 11:50

Panelguy skrev:

"En viss fysisk förnimmelse" är väl ett understatement :wink: Har man hört det du beskriver ovan inser man att HiFi-system, oavsett storlek och prislapp, saknar väldigt mycket vad gäller dynamik och kraft.

Även om stereosar kan spela med tryck över bröstet som vaktparaden ger så låter det alltid "för högt" när det sker i någons hem. Enda gången jag har hört bas som låter tung och öppen och lätt samtidigt är i Bosse Hanssons horn där stämde dynamik och intryck ihop så att det lät rätt. Det kan ha låtit väldigt bra andra gånger men då har det varit "bra bas". Inte så att det känns helt naturligt utan att man lyssnar på enskilda register.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-28 12:25

50-80hz nämns här, men ligger inte smällen, sparken, ka-doffen eller vad man nu vill kalla den lite högre upp?
Men nu kanske vi inte menar samma saker här. Då jag anser att ka-doff har en lägre frekvens än tex. smäll :wink:

På olika högtalare tycker jag dessutom att energin ligger på olika ställen trots samma val av musik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 12:34

2-ch skrev:50-80hz nämns här, men ligger inte smällen, sparken, ka-doffen eller vad man nu vill kalla den lite högre upp?
Men nu kanske vi inte menar samma saker här. Då jag anser att ka-doff har en lägre frekvens än tex. smäll :wink:

På olika högtalare tycker jag dessutom att energin ligger på olika ställen trots samma val av musik.

Jag tycker att smällen som känns i kroppen ligger runt 50Hz men övertonerna som mer hörs ligger (förstås) högre. Kan ha fel men har testat det med olika samplade bastrummor. Något som automatiskt följer av att man spelar in egna låtar i amatörhemstudion och låter trummaskiner/program sköta takten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-28 13:06

Skulle vara kul att se en mätning mellan: 0-500Hz på ett tillslag på baskaggen. Morello?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 13:23

Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.

Hämta filerna här. Jämför med originalet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-28 13:42

Flint skrev:Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.

Hämta filerna här. Jämför med originalet.

Finemang, dom här ska testköras.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-28 13:55

Det brukar väl främst komma från anläggningar utan lågbas och som har en höjning kring 60-80 hz?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 14:09

Alexi skrev:Skulle vara kul att se en mätning mellan: 0-500Hz på ett tillslag på baskaggen. Morello?

Här har du en baskagge som svänger med ca. 50Hz efter själva anslaget. Se pilen som visar längden för den svartmarkerade delen - 20mS. Själva anslaget, den första hertzen, ligger dock högre i frekvens. Den första toppen är 4mS lång vilket alltså blir 8mS för en hel Hz = 125Hz.

Låter så här.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-28 15:10

Men, di däringa infraljuden, eller va' di kallar't?

Vicka instrument kommer di från då?

När dörra till duschrumme' dunsar in mä gummidutten på hanntage' i gipsvägga. Då blir'e ett jämmerligt lågfrekvangt buller, fevisso.

Men om ja'nte har'at inspelat på nåt vax, så vette sjåen...

Skulle va' när Klabbarparn backa' in mä Eulalia II i Kristin förra torsdan, då, möjli'en.
"Ka-dubbfh!!" liassom.

:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-06-28 15:43

Samma här. Både elförstärkt och inte. Inte bara trummor utan även t.ex. barytonsax, tuba och trombon kan ge en fysisk känsla. Överlag är bleckblås (och sax) på nära håll en maffig upplevelse som man sällan lyckas återskapa i en hifianläggning. Men nog går det, definitivt.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-28 17:20

Har det inte mycket att göra med att det är mycket höga ljudnivåer live? För att det ska bli relevant så borde väll man isåfall spela lika högt hemma..? En live konsert på finlyssnings hifi-nivå ger nog heller inget ka-duff.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-28 17:26

Jag lyssnar inte på film med maffiga effekter.

Jag brukar oftast spisa klassisk musik.

Jag har därför inga problem med att min anläggning kanske inte kan återge 15Hz-toner.
Dessa har jag aldrig uppfattat live heller.

Kan bero på att jag har en begränsning i hörselsinnet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-28 19:01

Magnuz skrev:

Samma här. Både elförstärkt och inte. Inte bara trummor utan även t.ex. barytonsax, tuba och trombon kan ge en fysisk känsla. Överlag är bleckblås (och sax) på nära håll en maffig upplevelse som man sällan lyckas återskapa i en hifianläggning. Men nog går det, definitivt.

Fast det är inte alla som klarar att få tryck i en barytonsax. Sonens saxophonlärare är väldigt duktigt (och attans vältränad) och han får ett bättre drag än andra på samma instrument. Sopran verkar lättare att få tryck i men om man vill "känna" ljudet får man allt stå nära... Det har man förstås gjort. Även alt går att känna fysiskt men i en vanlig musikmix ligger ofta saxarna längre bak och möjligen försvinner det goa en del i röran. Johan Stengård är ju fantastisk som solist men totalt utslätad på fonogrammen med hans namn på.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi