Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 15:58

Callisto skrev:
IngOehman skrev:
Kan erkänna att det finns få ingenjörer jag har större respekt för än de som ägnar sig åt den ädla konsten att få utsignalen från en effektförstärkare att likna insignalen. Och detta under alla belastningsförhållanden.

Dessa är de största stjärnorna.

Vh, Ing. Öhman

Du menar väl inte under 3 ohm, för då är väl en högtalare felkonstruerad :wink: 8) .

You got me! :oops: Poäng till dig.

Ja, det borde ha stått "under alla rimliga belastningsförhållanden". :wink:
Det kan dock nämnas, att även om högtalare aldrig bör uppvisa lägre statisk impedans än 3 ohm (och lägre dynamisk impedans än 1,5 ohm) kan man ställa kraven högre på effektförstärkaren. Det skall ju alltid finnas marginaler.

Det är inte många tillverkare som kvalar in om det gäller "alla belastningsförhållanden". Det är alltså inga stjärnor som konstruerat Nad och Rotel :? 8) .

Nåja... De klarar (208 samt 1090) trots allt belastningar ned till under en ohm båda två, med glans till och med, utan att förlora stabilitet eller att aktivera elekartade strömbegränsningar. Jag ger dem 5 stjärnor vardera! :P

Vh, iö

PS. En reservation dock för 208:ans bedrövliga byggkvalitet, kalllödningar och fan å hans moster! Ur denna aspekt får den bara en halv stjärna... :cry:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 16:04

Jag utgår från att Ingvar avser alla rimliga belastningsomständigheter, vari 1 ohm inte är inkluderat. 8)

Man kan leka lite med tanken att dimensionera ett slutsteg, vilket skall driva 100 V (peak) i 1 ohm. Spänningen i kombination med lasten renderar en toppström om icke mindre än 100 A. 8O
3 dB under full utsytrning är spänningen över trissorna approximativt 50 V och strömmen 50 A, vilket innebär en termisk förlust om icke mindre än 2 500 W. Ett utgångssteg som mäktar detta, blir inte bara dyrt utan kräver massor med trissor i parallell.
Om vi tex. väljer en krallig MT200-kapslad trissa, klarar den typiskt cirka 3 A vid 50 V (DC) (Sanken 2SA1295). Således behöver vi cirka 15 st sådana per sida, för att kunna hantera tortyrtest och reklamradio 3dB under fullsula. Om inte distorsionen, närmare bestämt tredjetonen, inte ska barka iväg till vansinniga nivåer, krävs en ganska våldsam transkonduktans i vilopunkten. Ponera att vi biaserar trissorna för 125 mA viloström (50 mV mellan emittrarna och 0.22 ohms motstånd). Effektförlusten blir 15*125mA*200V=375 W per kanal 8O

Detta minst sagt kralliga utgångssteg skall drivas också. Beta för 2SA1295 är cirka 50 ggr, vilket ger oss 2 A (peak) från drivsteget, vilket innbär att även detta steg måste vara dimensionerat som ett mindre utgångssteg. 8O
Senast redigerad av Morello 2005-03-18 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 16:06

Nu ser jag att Ingvar hann komplettera under tiden jag skrev mitt inlägg. Ingen avsiktlig repetition således. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 16:10

Apropå stjärnor, måste jag i egenskap av förstärkarkonstruktör, avslöja en av mina "idoler". :lol:

Stewart Taylor och hans mannar har gjort flertalet slutsteg, som visar att man, utan överdriven komplexitet och utan att tillgripa "brute force", kan åstakomma apparater som får mycket av marknadens slutsteg att framstå som ren brasved. 8)
Endast sund ingenjörskonst hittar man under skalet till dessa slutsteg.

Viket varumärke dessa apparater marknadsförs under får ni gissa. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 16:11

IngOehman skrev:
Callisto skrev:
IngOehman skrev:
Kan erkänna att det finns få ingenjörer jag har större respekt för än de som ägnar sig åt den ädla konsten att få utsignalen från en effektförstärkare att likna insignalen. Och detta under alla belastningsförhållanden.

Dessa är de största stjärnorna.

Vh, Ing. Öhman

Du menar väl inte under 3 ohm, för då är väl en högtalare felkonstruerad :wink: 8) .

You got me! :oops: Poäng till dig.

Ja, det borde ha stått "under alla rimliga belastningsförhållanden". :wink:
Det kan dock nämnas, att även om högtalare aldrig bör uppvisa lägre statisk impedans än 3 ohm (och lägre dynamisk impedans än 1,5 ohm) kan man ställa kraven högre på effektförstärkaren. Det skall ju alltid finnas marginaler.

Det är inte många tillverkare som kvalar in om det gäller "alla belastningsförhållanden". Det är alltså inga stjärnor som konstruerat Nad och Rotel :? 8) .

Nåja... De klarar (208 samt 1090) trots allt belastningar ned till under en ohm båda två, med glans till och med, utan att förlora stabilitet eller att aktivera elekartade strömbegränsningar. Jag ger dem 5 stjärnor vardera! :P

Vh, iö

PS. En reservation dock för 208:ans bedrövliga byggkvalitet, kalllödningar och fan å hans moster! Ur denna aspekt får den bara en halv stjärna... :cry:

När du skriver "utan att förlora stabilitet" förmodar jag att du menar att de kan driva en 1 ohms last kontinuerligt, förstår jag dig rätt.

Jag personligen tror att det lär lukta bränt om de spelar 100-200 W vid 8 ohms belastning och plötsligt ponerar vi att impedansen faller till 1 ohm 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 16:12

Hotspur skrev: Självklart för dig men inte för mig.

Jag vill inte ha en ofärgad återgivning (tro mig, jag vet hur en sådan låter och om ni missat det så har jag tillgång till Nacksvings studio som har frekvensrak återgivning vid mixerbordet) och/eller ett par "korrekta" Ino Audio piP, det är inte alls min kopp te. Varför, jo för att merparten av mina skivor är så taskigt inspelade att de återges lika trist som de en gång komprimerades i en dylik rigg.

Skall det vara så svårt att förstå att hifi inte handlar om rätt och fel?

1. Vill bara lite försiktigt påpeka att, hur mycket jag än gillar Ino piP, är jag den siste att påstå att blotta förekomsten av dem är en garanti för korrekt återgivning.

Högtalarna är bara en enda länk i en mycket lång och komplicerad kedja. De flesta länkar har förvisso mindre betydelse än högtalarna, men inte den sista: Rummet. Det kan låta mycket illa i en kedja, även om den råkar innehålla en bra komponent. Ljudkvaliteten bestäms ju inte av en enskildhet, utan av produkten/summan av alla ingående delar.

2. En rak tonkurva på lyssningsplats kan betyda nästan vad som helst, och är under alla förutsättningar bara en enda dimension av hundratals som avgör återgivningsautenciteten.

I de flesta fall är en extremt rak tonkurva på lyssningsplats (sett ur alla tekniska perspektiv, alltså mätt med en absolut rundtagande mätmikrofon) ett varningstecken. Det är något man lättast uppnår med hjälp av digital rumskorrektion, men att i en sådan situation påstå att återgivningen är god är raka motsaten till verkligheten.

Att ha en massa fel, som man försöker få mätmikrofonen att inte se genom att lägga till lika många fel, från andra riktningar, är verkligen inte återgivningsgynnande. Öronen är nämligen riktningskänsliga, och upplever inte summan av rumsfel och den digitala kompensationen (som kommer rakt från högtalaren) som noll.

Slutsatsen av detta är att jag tror att du Hotspur förivrar dig lite när du dömer ut vad du kallar "perfekt återgivning", och baserar din dom på något som kanske i själva verket varit mycket långt ifrån en bra återgivning? Eller har jag fel?

Vi är ju bästa vänner nuförtiden (tack igen för ditt hyggliga PM Hotspur!) så vill du veta vad jag tycker är en god reproduktion av en musikhändelse, så är du välkommen och komma å lyssna.

Vh, iö

PS: Ditt ursprungliga förslag på underlinjen-text hade om jag minns rätt ett och i mitten (efter kommat) som gjorde den ännu mera slagkraftig.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-18 16:22, redigerad totalt 3 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 16:15

Kan vi lämna eller flytta den värsta tekniska navelskådningen av
slutsteg(!) från min 668-tråd så skulle jag bli en lyckligare människa
(nåja!).. :wink:
Vi är ju bästa vänner nuförtiden (tack igen för ditt hyggliga PM
Hotspur!) så vill du veta vad jag tycker är en god reproduktion av
en musikhändelse, så är du välkommen och komma å lyssna.

Jag ber att få tacka allra ödmjukast! Då vi ofta brukar besöka
Stockholm, men det nu var ett tag sen, så är det inte alls otroligt
att jag hör av mig senare i vår. Vi har ju tillgång till en lägenhet
vid Zinkensdamm, vilket gör besöket än enklare... Tack igen! :D
Senast redigerad av Hetsporren 2005-03-18 16:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 16:16

Morello skrev:Viket varumärke dessa apparater marknadsförs under får ni gissa. :wink:

TriQuint Semiconductor?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-18 16:23

Morello:

nej, berätta!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 16:25

I de flesta fall är en extremt rak tonkurva på lyssningsplats (sett ur alla tekniska perspektiv, alltså mätt med en absolut rundtagande mätmikrofon) ett varningstecken. Det är något man lättast uppnår med hjälp av digital rumskorrektion, men att i en sådan situation påstå att återgivningen är god är raka motsaten till verkligheten.

Den raka tonkurva (+/-2dB) jag talar om, i Nacksvings studio, är inte digitalt korrigerad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 16:29

Callisto skrev:När du skriver "utan att förlora stabilitet" förmodar jag att du menar att de kan driva en 1 ohms last kontinuerligt, förstår jag dig rätt.

Jag personligen tror att det lär lukta bränt om de spelar 100-200 W vid 8 ohms belastning och plötsligt ponerar vi att impedansen faller till 1 ohm 8) .

Det beror förstås på hur länge tortyren skall pågå, men 1090 har inga större problem med sådant alls, även om jag inte skulle råda någon att lämna den på dygnet runt under sådana signal- och belastningsförhållanden. 100 W i 8 ohm är 28,3 V RMS, vilket i 1 ohm blir (icke förvånande) 800 W. Det levererar den med lätthet.

208 som har lite mindre kylkapacitet klara det förstås inte kontinuerligt, men den kan faktiskt lämna 100 volt kortvarigt i en ohms last (=100 A = 10 000W) utan att bete sig nämnvärt underligt.

Exempelvis om man spelar ett pukslag i denna last. 10 kW på ett fat! :P

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 16:46

Ingvar, med tanke på att den lämnar 380 W i 8 ohm är jag inte förvånad att det kan klara av 800 W vid 1 ohm.
Tyvärr så klarar den inte ens halva nominella effekten i 8 ohm ifall impedansen sjunker ner mot 1 ohm (190 W = 38.99 V vilket skulle rendera 1520 W per kanal) :wink: 8) .

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-18 16:48

Hotspur skrev:Kan vi lämna eller flytta den värsta tekniska navelskådningen av
slutsteg(!) från min 668-tråd så skulle jag bli en lyckligare människa
(nåja!).. :wink:
Vi är ju bästa vänner nuförtiden (tack igen för ditt hyggliga PM
Hotspur!) så vill du veta vad jag tycker är en god reproduktion av
en musikhändelse, så är du välkommen och komma å lyssna.

Jag ber att få tacka allra ödmjukast! Då vi ofta brukar besöka
Stockholm, men det nu var ett tag sen, så är det inte alls otroligt
att jag hör av mig senare i vår. Vi har ju tillgång till en lägenhet
vid Zinkensdamm, vilket gör besöket än enklare... Tack igen! :D

Och så levde de lyckliga i alla sina dagar......

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 16:51

Jag plockade på förekommen anledning fram datablad till 1090:ans utgångstrissor (som råkar vara av samma typ som de jag tog upp i mitt exempel, nämligen 2SA1295 samt den komplementära 2SC...) samt schema till Rotel 1090.

Den bör kortvarigt klara att svinga 40 V peak i 1 ohm, men det är också på randen av vad den klarar av innan arbetspunktens förskjutning hamnar utanför tillåtet arbetsområde.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 16:53

Callisto skrev:Ingvar, med tanke på att den lämnar 380 W i 8 ohm är jag inte förvånad att det kan klara av 800 W vid 1 ohm.
Tyvärr så klarar den inte ens halva nominella effekten i 8 ohm ifall impedansen sjunker ner mot 1 ohm (190 W = 38.99 V vilket skulle rendera 1520 W per kanal) :wink: 8) .

Jodå!

Det gör den faktiskt visst det. :P

Inte hur länge som helst förvisso om du tänker spela en sinusvåg, men steget protesterar inte med instabiliteter eller andra dumheter, och klipper gör det inte heller, i varje fall inte direkt!

Om vi talar om musiksignaler med rimliga crestfaktorer (10 - 20 dB) fungerar det alldeles prima även långvarigt. Det är en mycket kapabel burk den där 1090.

Vh, Ing. Öhman

PS. Fast som med alla förstärkare kommer den givetvis att prestera en högre ljudkvlitet om man belastar den rimligare, läs med impedanser över 5 ohm.
Möjligen kan man gå ned till 3 ohm under några hundra Hz (där återkopplingen är större) utan att distorsionen sätter upp väsentliga hinder.

Tillägg: Såg att Morello hade svarat på frågan (betydligt effektivare än jag :oops: ) samtidigt som jag satt och skrev. Nåja, då finns det två redogörelser, en teoretisk och en praktisk! 1090 excellerar i båda fallen.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-18 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 17:01

IngOehman skrev:
Callisto skrev:Ingvar, med tanke på att den lämnar 380 W i 8 ohm är jag inte förvånad att det kan klara av 800 W vid 1 ohm.

Jodå!

Det gör den faktiskt visst det. :P

Inte hur länge som helst förvisso om du tänker spela en sinusvåg, men steget protesterar inte med instabiliteter eller andra dumheter, och om vi talar om musiksignaler med rimliga crestfaktorer fungerar det alldeles prima även långvarigt. Det är en mycket kapabel burk den där 1090.

Vh, Ing. Öhman

PS. Fast som med alla förstärkare kommer den givetvis att prestera en högre ljudkvlitet om man belastar den rimligare, läs med impedanser över 5 ohm.
Möjligen kan man gå ned till 3 ohm under några hundra Hz (där återkopplingen är större) utan att distorsionen sätter upp väsentliga hinder.

Hur går det ihop? En nätdel på 2400 VA (om jag inte minns fel) och ett uttag på 2*1520 = 3040 W.
Peak, javisst mha kondingpaketet, men kontinuerligt.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 17:08

Å andra sidan, vilken last hanterar en sådan kopiös effekt kontinuerligt? :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-18 17:09

Morello skrev:Å andra sidan, vilken last hanterar en sådan kopiös effekt kontinuerligt? :lol:

NN's basmoduler? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 17:10

Naqref skrev:
Morello skrev:Å andra sidan, vilken last hanterar en sådan kopiös effekt kontinuerligt? :lol:

Oejdå, men vilket programmaterial gör anspråk på en sådan våldsam medelavlyssningsnivå? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 17:13

Parallellkoppla några basar så är det inga problem 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 17:16

Morello skrev:
Naqref skrev:

Oejdå, men vilket programmaterial gör anspråk på en sådan våldsam medelavlyssningsnivå? 8)

Tung kyrkorgelmusik är väl hyfsat krävande 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 17:44

Vad gäller hur mycket effekt man kan dra ur en trafo är det ingalunda så att märkvärdet (hur många VA) anger gränsen.

Snarare antyder det vid vilket uttag spänningen sackat si eller så många procent. I vissa fall kan det korrelera till tillåten förlusteffekt också, men förvånansvärt ofta är de inte så. Denna beror även på kylningen, vilket i sin tur beror på vilken verkningsgrad trafon erbjuder. Det finns fall där man måste olje- eller vattenkyla transformatorer.

En bra tumregel är att transformatorers verkningsgrad är ganska proportinell mot deras storlek. Stora transformatorer är effektivare. Väldigt stora transformatorer (mätt i m3) har så stor verkningsgrad så uj, uj, uj!!!

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 17:50

Pioneer 668, någon? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 18:07

Ok:
Den är jätte-jätte-bra!! :lol:

Vh, iö

PS. Ja uj, va' den ä' bra!
Å De' hörs verkligen om den används i en bra kringmiljö.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:10

Å De' hörs verkligen om den används i en bra kringmiljö

Verkligen? Å jag som inte tycker den imponerar ens
i en halvmedioker miljö, som annat än CD-drive... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 18:11

Har en ringa anmärkning gällande 668 - den saknar indexmarkering på displayen :wink: .
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 18:13

Hotspur:
Om man förväntar sig att en bra grej skall imponera mera i en halvmedioker miljö än i en bra miljö kommer man att bli besviken. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:13

Har ni 668-freaks testat att byta ut den kära DVD-spelaren
mot någon (bra) CD-spelare i era anläggningar på sistone?
Om man förväntar sig att en bra grej skall imponera mera i en
halvmedioker miljö än i en bra miljö kommer man att bli besviken

Klart jag inte förväntat mig, konstaterar bara att det i den miljön
blev ett rejält lyft med DA9/668 kontra 668 som integrerad CDP..
Skillnaden hade säkert vart ännu större i en riktigt bra anläggning!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 18:15

Nota bene, ehuru jag menar att 668 är en fin maskin, spelar jag själv på en TEAC VRDS7 + EAD DSP1000 MkII. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:17

Morello skrev:Nota bene, ehuru jag menar att 668 är en fin maskin, spelar jag själv på en TEAC VRDS7 + EAD DSP1000 MkII.

Oj! Då inställer sig förstås frågan: Varför inte köra med 668? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi