Hotspur skrev: Självklart för dig men inte för mig.
Jag vill inte ha en ofärgad återgivning (tro mig, jag vet hur en sådan låter och om ni missat det så har jag tillgång till Nacksvings studio som har frekvensrak återgivning vid mixerbordet) och/eller ett par "korrekta" Ino Audio piP, det är inte alls min kopp te. Varför, jo för att merparten av mina skivor är så taskigt inspelade att de återges lika trist som de en gång komprimerades i en dylik rigg.
Skall det vara så svårt att förstå att hifi inte handlar om rätt och fel?
1. Vill bara lite försiktigt påpeka att, hur mycket jag än gillar Ino piP, är jag den siste att påstå att blotta förekomsten av dem är en garanti för korrekt återgivning.
Högtalarna är bara
en enda länk i en mycket lång och komplicerad kedja. De flesta länkar har förvisso mindre betydelse än högtalarna, men inte den sista: Rummet. Det kan låta mycket illa i en kedja, även om den råkar innehålla
en bra komponent. Ljudkvaliteten bestäms ju inte av en enskildhet, utan av produkten/summan av alla ingående delar.
2. En rak tonkurva på lyssningsplats kan betyda nästan vad som helst, och är under alla förutsättningar bara en enda dimension av hundratals som avgör återgivningsautenciteten.
I de flesta fall är en extremt rak tonkurva på lyssningsplats (sett ur alla tekniska perspektiv, alltså mätt med en absolut rundtagande mätmikrofon) ett varningstecken. Det är något man lättast uppnår med hjälp av digital rumskorrektion, men att i en sådan situation påstå att återgivningen är god är raka motsaten till verkligheten.
Att ha en massa fel, som man försöker få mätmikrofonen att inte se genom att lägga till lika många fel,
från andra riktningar, är verkligen inte återgivningsgynnande. Öronen är nämligen riktningskänsliga, och upplever
inte summan av rumsfel och den digitala kompensationen (som kommer rakt från högtalaren) som noll.
Slutsatsen av detta är att jag tror att du Hotspur förivrar dig lite när du dömer ut vad du kallar "perfekt återgivning", och baserar din dom på något som kanske i själva verket varit mycket långt ifrån en bra återgivning? Eller har jag fel?
Vi är ju bästa vänner nuförtiden (tack igen för ditt hyggliga PM Hotspur!) så vill du veta vad jag tycker är en god reproduktion av en musikhändelse, så är du välkommen och komma å lyssna.
Vh, iö
PS: Ditt ursprungliga förslag på underlinjen-text hade om jag minns rätt ett och i mitten (efter kommat) som gjorde den ännu mera slagkraftig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).