philip skrev:Jo aspekterna blir såklart annorlunda. Mitt ex ser ljud i färg och form, jag gör det inte. Om hon ber mig dra ner det blåa lite så förstår jag inte. Det betyder inte att hon har bättre hörsel än mig. Bara en annan perception.

Jo, det jag kanske är ute och far efter är om vissa individer har en annan perception men som kan vara nyttig för vissa för oss intressanta frågor.
Går en sån perception att träna så att den kan användas för att förbättra högtalare, förstärkare, lyssningsrum?
Exets perception låter lite som
ljud-färg-synestesi, där vissa individer får färgupplevelser av ljud.
Många fler av oss har sen
lärt oss förknippa viss musik med vissa färger (jfr "blue" tones, blues), och vi har lärt oss att förknippa vissa ljud med andra beskrivande ord: Högtalare som låter hårt, vasst, mjukt, ljust, mörkt etc. Alltsammans rena nyset förstås, det är ju
ljud vi snackar om!

Men användbart, annars skulle vi inte använda det.
philip skrev:självutnämnda 'guldöron' brukar vara samma typ av människor som tror väldigt mycket men inte bryr sig så mycket om fakta. Jag har aldrig stött på ett 'guldöra' som kan verifiera sin metafysiska gåva med tester.
Om potentiella guldöron inte utnämner sig själva blir de kanske aldrig utnämnda. Ditt ex kanske skulle kunna bli ett sånt, men ingen har utnämnt henne.
Stig Carlsson var nog lite självutnämnd i början. Jag gissar att när han då försökte backa upp sina idéer med mätningar var det många som inte förstod honom, många som inte förstod varför han mätte, vad han mätte.
Om man råkar hamna framför forskningsfronten kan man inte använda befintliga mätmetoder. De räcker inte till för att fånga de då "metafysiska" aspekterna. Frågan är alltså vem som ska utforma testerna, vilka frågor som ska ställas, och sökas svar på.
philip skrev:Jag kan även tillägga att liknande diskussioner som den här har varit på tapeten på pro audio forum i många år. bla ansågs SCSI hårddiskar länge låta bättre än IDE av vissa. Det finns dock, 10-15 år senare, inget tekniskt belägg eller tester utförda som påvisar att det skulle finnas någon hörbar skillnad mellan diskar. Vad jag vet.
Jag tror att det i enskilda slumpmässiga fall skulle kunna höras skillnader mellan hårddiskar, beroende på just vilken dator man använt, sladd, andra program i datorn, nätdelar etc.
Folk gillar att fundera över sånt här som (ibland) är slumphändelser. Det var nån som stekte ett ägg och det uppstod en bild av Jungfru Maria på ägget (det GJORDE det verkligen, jag har sett bilden på internet!

Jag har visserligen inte sett Jungfru Maria, kanske var hon inte så vit/gul/brun som på ägget men ändå!).
Om man lyssnar på poplåtar baklänges hittar man ibland dolda budskap. Första raden i Hotel California lär låta: "I believe in my cool woman" eller nåt sånt.
Om man tittar på varje sån enskild händelse,
när nån pekar på den, så kan man säkert hålla med just då. Det går inte att förneka: hårddiskar, Mariaägg, Hotel California. Osannolikt, men plötsligt hände det!
Men bättre frågor kan ställas. Går det att upprepa? Kan man hitta vad som är gemensamt när det kan upprepas? Vad som skiljer när det inte kan upprepas? Är det användbart? Kan vi lära oss nåt?
Vad kan vi lära oss av gurus, självutnämnda eller inte? Hur kan vi lyssna på dem och hjälpa dem om de råkar ha en bra idé eller unik egenskap, utan att öda för mycket tid på hårddiskar, Mariaägg och Hotel California?