Basreflex ger högre utstyrbarhet i mer än en oktav

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Basreflex ger högre utstyrbarhet i mer än en oktav

Inläggav paa » 2010-07-01 21:47

Jag har simulerat ett 6.5" element i sluten låda resp. basreflexlåda. Jag blir lite förvånad att basreflexen kan förstärka max utstyrbarhet i så stort område som från lite under reflexavstämningen och ända upp mer än en oktav över avstämningen.
Grön är frekvensgång för sluten låda
Blå är frekvensgång för basreflexlåda.
Lila är max utstyrbarhet för sluten låda.
Röd är max utstyrbarhet för basreflexlåda.
Streckad mörkblå visar portens andel i basreflexlådan.

Bild

Om man tänker dela en sådan låda mot basmoduler av basreflextyp vid 80 Hz, så undrar jag varför man ofta pratar om att plugga porten i topplådan?

I den andra tråden jag startade ser hur två basreflexlådor som är avstämda förhållandevis nära i frekvens verkar nästan samverka bättre än vad en sluten och en basreflexlåda gör, i alla fall när man använder Symmetriska L-R-filter.

Edit: ändrade lite i texten under bilden om filtren.
Den andra tråden finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073
Senast redigerad av paa 2010-07-01 22:03, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Basreflex ger högre utstyrbarhet i mer än en oktav

Inläggav Svante » 2010-07-01 21:51

paa skrev:Jag har simulerat ett 6.5" element i sluten låda resp. basreflexlåda. Jag blir lite förvånad att basreflexen kan förstärka max utstyrbarhet i så stort område som från lite under reflexavstämningen och ända upp mer än en oktav över avstämningen.
Grön är frekvensgång för sluten låda
Blå är frekvensgång för basreflexlåda.
Lila är max utstyrbarhet för sluten låda.
Röd är max utstyrbarhet för basreflexlåda.
Streckad mörkblå visar portens andel i basreflexlådan.

Bild

Om man tänker dela en sådan låda mot basmoduler av basreflextyp vid 80 Hz, så undrar jag varför man ofta pratar om att plugga porten i topplådan, speciellt när man i den andra tråden jag startade ser hur två basreflexlådor som är avstämda förhållandevis nära i frekvens verkar samverka bättre än vad en sluten och en basreflexlåda gör, när man använder standard-delningsfilter i AV-receivrar.

Det är ganska knepigt att få till ett bra filter, basreflexlådan fasvrider mycket mer än den slutna lådan. Och impedansen blir knepigare, vilket är ett problem om man skulle få för sig att dela passivt.

Tror jag. Jag har för mig att jag lekte med det för några år sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-01 22:06

Svante skrev:Det är ganska knepigt att få till ett bra filter, basreflexlådan fasvrider mycket mer än den slutna lådan. Och impedansen blir knepigare, vilket är ett problem om man skulle få för sig att dela passivt.

Man måste ju dela aktivt, och om man då använder ett symmetriskt fjärde ordningens L-R-filter så delas det hur snyggt som helst, vilket jag alltså tidigare visat i den här gamla tråden:
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-01 22:20

paa skrev:
Svante skrev:Det är ganska knepigt att få till ett bra filter, basreflexlådan fasvrider mycket mer än den slutna lådan. Och impedansen blir knepigare, vilket är ett problem om man skulle få för sig att dela passivt.

Man måste ju dela aktivt, och om man då använder ett symmetriskt fjärde ordningens L-R-filter så delas det hur snyggt som helst, vilket jag alltså tidigare visat i den här gamla tråden:

Hmm, ok jag kanske kommer ihåg fel. En sak som inte framgick riktigt i tråden var om du verkligen har både ett delningsfilter och högtalarens överföringsfunktion med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-01 22:46

Svante skrev:
paa skrev:

Hmm, ok jag kanske kommer ihåg fel. En sak som inte framgick riktigt i tråden var om du verkligen har både ett delningsfilter och högtalarens överföringsfunktion med.

Jag har där modellerat slutna lådor och basreflexlådor i basta samt lagt på aktiva filter med olika branthet. T.ex 12/24, som THX-standarden anger och som finns i alla moderna AV-receivrar, och även 24/24 L-R-filter för att dela två basreflexlådor mot varann.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde med 80 Hz delningen för slutna lådan, om den var gjord med fjärde ordningens 80Hz L-R filter eller om det var sluten låda avstämd till 80 Hz plus 80 Hz andra ordningens Butterworthfilter, men det ger ju samma filterfunktion i praktiken!
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-02 21:49

Men det gäller ju att reflexröret klarar biffen och inte börjar inverka menligt också.
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum