BasFas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

BasFas

Inläggav 2-ch » 2010-07-01 08:00

Vad beror det på att jag måste ställa fasen olika på mina basmoduler 0 på den ena och 180 på den andra för att få till det? Det känns märkligt men kanske är fullt normalt.
Mina förra basmoduler hade en kontrollåda där man gemensamt ställde fasen, det gick alltså inte att ställa den olika för den ena eller andra lådan.
Innan jag börjar leta orsaker slänger jag ut frågan här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-07-01 08:30

Jag gissar att det har med placeringen av baslådorna att göra. Kan du skifta fasen separat har du större frihet med placeringen.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: BasFas

Inläggav paa » 2010-07-01 08:59

2-ch skrev:Vad beror det på att jag måste ställa fasen olika på mina basmoduler 0 på den ena och 180 på den andra för att få till det? Det känns märkligt men kanske är fullt normalt.
Mina förra basmoduler hade en kontrollåda där man gemensamt ställde fasen, det gick alltså inte att ställa den olika för den ena eller andra lådan.

Jag tror det är fasvänt någonstans i systemet. Kablar externt, eller internt i en subwoofer kanske? Prova att ställ dom alldeles bredvid varann. Måste du ha olika fas på dom då också, så är det definitivt något som är felvänt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-01 09:18

Sen beror det nog på hur tillverkaren ser det här med fasvänt. Med ett 12dB delningsfilter kommer signalen ut fasvänd vid delningdfrekvensen och alltså bör antingen HP eller LP vändas för att totalen ska bli rätt. Är det den vändningen efter filtret tillverkaren menar med indikeringen på omkopplaren eller är det signalens verkliga fas före vändningen. Beklagar om jag uttrycker mig luddigt. Det här borde förklaras i manualen till sub/filter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-01 12:38

2-ch skrev:Vad beror det på att jag måste ställa fasen olika på mina basmoduler 0 på den ena och 180 på den andra för att få till det? Det känns märkligt men kanske är fullt normalt.

Hur är basarna placerade i rummet? Var sitter du och lyssnar? Var är topparna placerade?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-01 14:14

Jag får testa att ställa dom bredvid varandra och se vad som händer.
Det där med att ett 12dB filter fasvänder signalen är överkurs för mig. Så jag bara håller med :wink:

petersteindl skrev:Hur är basarna placerade i rummet? Var sitter du och lyssnar? Var är topparna placerade?

Topparna är placerade dikt mot framväggen, basarna 1,5m in i rummet utmed långväggen på varsin sida. Själva lyssningsplatsen är ca:3m från topparna och 1,5 meter in i rummet från bakväggen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-01 14:41

2-ch skrev:Jag får testa att ställa dom bredvid varandra och se vad som händer.
Det där med att ett 12dB filter fasvänder signalen är överkurs för mig. Så jag bara håller med :wink:

petersteindl skrev:Hur är basarna placerade i rummet? Var sitter du och lyssnar? Var är topparna placerade?

Topparna är placerade dikt mot framväggen, basarna 1,5m in i rummet utmed långväggen på varsin sida. Själva lyssningsplatsen är ca:3m från topparna och 1,5 meter in i rummet från bakväggen.

Bra, nu behöver du bara uppge exakta mått på rummet d v s Längd, Bredd och Höjd :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-01 15:18

Topparna är placerade dikt mot framväggen, basarna [s]1,5m [/s]2m in i rummet utmed långväggen på varsin sida. Själva lyssningsplatsen är ca:3m från topparna (framkant) och [s]1,5 meter [/s]2m in i rummet från bakväggen.[/quote]
petersteindl skrev:Bra, nu behöver du bara uppge exakta mått på rummet d v s Längd, Bredd och Höjd :)

Ok, har reviderat mått mm efter att ha kikat på ritningen och kompletterar med höjd 2,5, längd 7 och bredd 3,8m.

Det är inte ett stängt rum utan den öppna planlösingen gör att jag spelar i runt 80-90 kvadrat :cry:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-02 08:34

Jaha, då var basarna ställda bredvid varandra på ena sidan och skillnaden i fas som bortblåst. Detta utesluter alltså felkoppling, kvar är bara avståndet alternativt placeringen som medför fenomenet (om det nu kan räknas som ett fenomen).

Hur har ni med hembyggda multipla basar fixat det här med fasen. Hur vet ni att modulerna inte mer eller mindra tar ut varandra?
Men det kanske hembioförstärkarna har inbyggt idag, ställbar fas och flera sub-utgångar. Det har jag 0-koll på.

Peter, vad kom det ur mina måttangivelser då.

Användarvisningsbild
lennartj

Samma avstånd

Inläggav lennartj » 2010-07-02 09:22

Jag har placerat mina fyra subbar så att alla är på nästan samma avstånd avstånd från "sweetspot". Differensen är mindre än 0,5 m vilket innebär mindre än en åttondels våglängd som mest (vid delningsfrekvensen 80 Hz, LP 30 dB/oktav). De är alla olika placerade i förhållande till hörn och utefter långväggar för att de inte ska trigga samma rumsmoder vilket ger jämnare frekvensgång. En av dem står uppe i ett takhörn. Det fungerar!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Samma avstånd

Inläggav Harryup » 2010-07-02 09:57

lennartj skrev:Jag har placerat mina fyra subbar så att alla är på nästan samma avstånd avstånd från "sweetspot". Differensen är mindre än 0,5 m vilket innebär mindre än en åttondels våglängd som mest (vid delningsfrekvensen 80 Hz, LP 30 dB/oktav). De är alla olika placerade i förhållande till hörn och utefter långväggar för att de inte ska trigga samma rumsmoder vilket ger jämnare frekvensgång. En av dem står uppe i ett takhörn. Det fungerar!

Har inte du tillgång till en XTZ-grunka? Isf har du testat att mäta och se vad den tycker basarna står på för avstånd? Och på vilket avstånd står framhögtalarna enligt XTZ?
Mina erfarenheter efter lite labbande är att ögonen säger en sak och mäturustningen en annan. Anpassar man efter mätningarna blir det bättre än efter ögonen. Vore kul att se om andra kommer fram till samma sak.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Nöjd som det är

Inläggav lennartj » 2010-07-02 10:39

Jag har lånat en XTZ, men tyckte den hade för dålig upplösning och mätte lite fel ibland.
Utan att flytta något och exempelvis mikrofonen 250 cm från en bas kunde upprepade mätningar ge värden mellan 2,34 och 2,73 m har jag för mig.
Vid mätning av 'room modes' tyckte den att jag hade en vid 16 Hz, beroende på att jag avsiktligt har subbarna justerade lite fett i botten.
När jag trimmade ner svarade den "No modes found".

Efterklangstid 0,24 - 0,28 s vid alla frekvenser utom 125 Hz där jag har hela 0,47 s. men det orkar jag inte åtgärda.

Min slutsats var att XTZ kanske är till hjälp för dem som ännu inte fått tillräcklig ordning på högtalare/rum.
För mig gav lånet bara bekräftelse att jag kan sitta nöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-02 11:29

Harryup skrev:Anpassar man efter mätningarna blir det bättre än efter ögonen. Vore kul att se om andra kommer fram till samma sak.

Antar du menar öronen :wink:
Nja, efter en justering (må vara bristfällig) så att XTZ grunkan tycker att kurvan är så rak jag kan åstakomma låter det helt enkelt för trist.
Däremot är den bra på att hitta noder, det går naturligtvis att göra utan, men det går bra mycket snabbare med en mätning.

Efterklangen kan man titta på men det är svår att verkligen göra något åt den tycker jag. Om man nu som lennartj och jag, vill ha lite x-tra tryck i botten.
*Edit. Det där sista hamnade i fel mening.
Senast redigerad av 2-ch 2010-07-02 14:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-02 14:19

Nä, menar ögonen. Om man mäter så får man ett avstånd om det är med linjal och ett annat om det är med XTZ-grunkan. Med XTZ lär man få med groupdelay osv och det får man inte med linjalen.

Lennart, misstänker trots allt att XTZ är tillräckligt noga för att man skall få ett hum och hur det ligger till. Basarna går nog aldrig att mäta upp på cm när men dom borde matcha sidosystemen som ju ger exakt samma värde hela tiden. I vart fall för mig. Skall mäta impuslmätning med en annan metod också.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-02 14:40

2-ch skrev:Jaha, då var basarna ställda bredvid varandra på ena sidan och skillnaden i fas som bortblåst. Detta utesluter alltså felkoppling, kvar är bara avståndet alternativt placeringen som medför fenomenet (om det nu kan räknas som ett fenomen).

Hur har ni med hembyggda multipla basar fixat det här med fasen. Hur vet ni att modulerna inte mer eller mindra tar ut varandra?
Men det kanske hembioförstärkarna har inbyggt idag, ställbar fas och flera sub-utgångar. Det har jag 0-koll på.

Peter, vad kom det ur mina måttangivelser då.

Du skriver att ditt rum är 7,0 meter långt. Du sitter 2 meter från bakre vägg och avståndet till topparna är 3 meter och topparna är placerade dikt mot framväggen. Är topparna 2 meter djupa? Nåväl, jag har simulerat lite och ställt basarna 85 cm från bakrevägg isället för 2 meter och fortfarande längs sidoväggarna. Prova denna placering och återkom. basar som är 2 meter ut längs långväggarna får en stor dipp mellan 30 och 65 Hz. Denna dipp kanske inte blir lika uttalad om du vänder polaritet på den ena basen.

85 cm ifrån högtalarfrontväggen och längs sidoväggarna bör ge en rakare frekvensgång utan dipp och då bör det vara bättre att ha basarna i samma polaritet. Dessutom blir avståndsskillnaden mellan bas och topp mindre.

Prova gärna om det går och återkom :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-02 15:24

@Harryup:
XTZ'n är inte min och ägaren är bortrest.
Tyvärr har jag inga mätningar sparade för var fronthögtalare respektive sub för sig, men såvitt jag minns stack inte det uppmätta avståndet ut med skillnad över en halvmeter i något fall, det borde jag kommit ihåg.
Som sagt, avvikelsen är i så fall under en åttondels våglängd, vilket jag betraktar som ok.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-03 10:12

2-ch skrev:...

Nja, efter en justering (må vara bristfällig) så att XTZ grunkan tycker att kurvan är så rak jag kan åstakomma låter det helt enkelt för trist.
Däremot är den bra på att hitta noder, det går naturligtvis att göra utan, men det går bra mycket snabbare med en mätning.

Jag är osäker på vad en XTC-grunka är, men det låter som den mäter frekvenskurvan. Ev kan den själv equaliza fram en rak frekvenskurva om den får trixa ett tag.

Nåt liknande kunde min equalizer göra (Behringer DEQ 2496). När den fått klura ett tag var frekvenskurvan väsentligen linjalrak, och ljudet lät skittrist!

Jag fick efter ett tag känslan av att man kunde ta bort pucklar i frekvenskurvan genom att dämpa enstaka frekvenser kraftigt utan att det lät illa.

Men att man inte kunde förstärka dippar genom att dra upp enstaka frekvenser kraftigt. Då lät det konstigt.

Nån som har provat, och, varför blir det så?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-07-03 11:10

Om man lyfter enskilda frekvenser, överstyrs elementet just vid dessa frekvenser, om man tror att man kan spela lika starkt som innan.
Den totala ljudstyrkan får sänkas något.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-03 13:03

Ragnwald skrev:Om man lyfter enskilda frekvenser, överstyrs elementet just vid dessa frekvenser, om man tror att man kan spela lika starkt som innan.
Eller...massor. Det är bara för kråkorna man eldar.

Dessutom så stör inte dippar på samma sätt som peakar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-03 16:29

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Om man lyfter enskilda frekvenser, överstyrs elementet just vid dessa frekvenser, om man tror att man kan spela lika starkt som innan.
Eller...massor. Det är bara för kråkorna man eldar.

Dessutom så stör inte dippar på samma sätt som peakar.

På min equalizer får man dra ner totalnivån lika mycket som man lyfter den enskilda frekvensen om man vill vara på den säkra sidan. 0dB på utgången verkar verkligen vara 0dB, de röda clip-dioderna tänds ibland om man lyfter en frekvens mer än vad man sänker totalnivån.

Detta att dippar inte stör på samma sätt som peakar har jag också noterat, iallafall om dippen är smal. Varför blir det så? :roll:

Däremot om dippen är bred; om nästan ett helt register dippar, då stör det mer. Men då funkar det bättre att lyfta registret om man kan lyfta en hel bred "kulle", med ett Q-värde på 0.5-1 eller så. Men smala lyft med högre Q-värden, då låter det inte bra.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-07-03 18:07

En peak brukar sätta fart på saker i rummet, mekanisk distortion, en dip tar inte bort något i rumet på omvänt sätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-03 21:02

Anledningen till att det är en dip är ju i princip alltid att det händer något akustiskt eller möjligen i högtalaren. Men förstärkaren har ganska säkert spottat ur sig signalerna. Om man då vill lyfta dippen så går det åt massor av effekt utan att det kanske akustiskt ens går.
sök på XTZ room analyzor
mvh/Harry

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-04 12:02

petersteindl skrev:Du skriver att ditt rum är 7,0 meter långt. Du sitter 2 meter från bakre vägg och avståndet till topparna är 3 meter och topparna är placerade dikt mot framväggen. Är topparna 2 meter djupa? Nåväl, jag har simulerat lite och ställt basarna 85 cm från bakrevägg isället för 2 meter och fortfarande längs sidoväggarna. Prova denna placering och återkom. basar som är 2 meter ut längs långväggarna får en stor dipp mellan 30 och 65 Hz. Denna dipp kanske inte blir lika uttalad om du vänder polaritet på den ena basen.

85 cm ifrån högtalarfrontväggen och längs sidoväggarna bör ge en rakare frekvensgång utan dipp och då bör det vara bättre att ha basarna i samma polaritet. Dessutom blir avståndsskillnaden mellan bas och topp mindre.

Prova gärna om det går och återkom :)

MvH
Peter

Nej, frontarna är inte 2 meter djupa bara knappt 1. Lite avrundningar här och där gav resultatet. Nu står basarna 85cm ut från vägg och då ser det ut ungefär såhär.
Bild
Du hade helt rätt i att det blir en jämnare fördelning i rummet när båda står på samma polaritet. Jag som fått lära mig att rätt fas är när den låter som mest. Vi pratar om en enorm skillnad skulle gissa på runt 10dB när den ena står på 0 och den andra på 180. Men ojämt fördelat i rummet. Så tack för tipset, det där hade jag inte kommit på att prova själv :D

Återgå till Teknikforum