Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-05 08:13

subjektivisten skrev:Jag bryr mig inte om massa färgningar eller kompression av ljudet. Faktum kvarstår, när vi snackar hifi, så fixar inte en rörförstärkare det bättre än en transistor. Annars så kan ni ta fram någon som fixar F/E lyssning minst lika bra som Bryston. Tills dess så står jag för det.

Tillägg, nerven är I musiken, om man måste ha färgande prylar (alltså lämnar hifi) så har man fel någon annanstans i kedjan.

Om jag ska uttrycka mig provokativt så påminner du om reklamfilmen som gick på TV med en man som höll för öronen och skrek :
- Jag får välja egna nummer!!!!!

Du har funnit en förklaringsmekanism/förhållningssätt som enligt dig har en logisk botten via blindtester av enskilda ljud och visa musiksekvenser. LTS och Carlson Planets tester utger sig inte för att vara på något sätt absoluta och allomfattande om vad som är rätt, eller fel. De ger rekommendationer i enlighet med de resultat deras tester ger.
Om du för en gångs skull vågade släppa taget om den uppfattning om sakernas tillstånd du så envist klamrar dig fast vid och simma ut i vattnet av andra tankar för att enbart prova hur det är. Du klamrar dig desperat fast vid bryggkanten och skriker ut att endast här överlever man. Vi drunknar inte Subben, och du kan simma tillbaka till din uppfattning.

Du vet inte hur andras uppfattning om verkligheten ser ut, inte en aning har du, endast din egen. Att du då så tvärsäkert kan påstå hur andras uppfattning ser ut är på gränsen till genant och enbart provocerande. Om denna din trista attityd gentemot andra uppfattningar har bidragit till att personer som läser aldrig skulle lyssna på Ino för att du med samma osympatiska retorik framhåller Ino som Guds bidrag till mänskligheten är det djupt beklagligt.
Ditt agerande åstadkommer endast att du gör konstruktören och andra Inoägare, och ev blivande sådana en stor otjänst.
Jag vill vänligt men bestämt be dig om att i fortsättningen hålla käften om att andras uppfattningar är fel!
Det är just din uppfattning om detta förhållande som är fel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-07-05 08:15

MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:
MagnusÖstberg skrev:Varför är det aldrig någon som bara är glad åt nån annans lycka och skiter i vilken teknik som leder till det?

Själv vill jag bli nöjd och det blir jag liksom helt oberoende av er andra.

Jaha . . . aldrig . . . ? :roll: ???
Vad vill du, ursäkta om jag inte förstår. Du kanske kan exemplifiera???????????????????????????

Laila ifrågasätter nog ditt "aldrig någon som bara är glad åt nån annans lycka". Hon menar nog att det visst finns sådana som kan glädja sig åt andra. Hon antyder att du uttryckte dig väl kategoriskt.

Tror jag. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 08:23

Ragnwald skrev:Vad är det för vits att jämföra en förstärkare på 2,5W med en på 300W?
Man behöver inte vara ingenjör för att förstå det löjliga.

Tja... för att det tas lika mycket betalt för båda och de som köper den första brukar påstå att den är bättre?

Tyvärr är det ju långt ifrån alla som förstår det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-07-05 08:25

subjektivisten skrev:Nej, det finns inga styrkor hos rörförstärkare. Om du snackar om färgningar så kan man göra det via dator eller dyl. Vill man ha rörglöden så kan man köpa lampor och ställa över förstärkaren. Men sluta sprida myten att rör gör något bättre.

Nu får du väl ändå ge dig... :lol:

Du är väl medveten om att det är den här typen av inlägg från din sida som ger näring åt "Vi som älskar att hata Subjektivisten-klubben". OK att du gillar att provocera folk. Men då ska du fanimej inte heller gnälla över att folk blir provocerade.

Men eftersom du tycks uppriktigt ledsen över den mob som är på dig ibland (och det är den), kanske du skulle behöva en kommunikationscoach. Som hjälper dig att censurera inlägg likt det ovanstående...

Hälsn. Michael

Ps. Flint, skulle inte du kunna ställa upp som Subbens kommunikationscoach som med faderlig visdom och klok hand för honom förbi provokationernas grund och grynnor? :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-07-05 08:29

Jag för min del fattar inte att vissa ska försöka tala om för andra va som är rätt eller fel , huvudsaken är väl att man trivs med ljudet man har själv. Jag vet ju bara hur jag och mina kompisar tycker olika, ändå är vi nöjda med det vi har :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 08:30

sprudel skrev:Jag vill vänligt men bestämt be dig om att i fortsättningen hålla käften om att andras uppfattningar är fel!

Nu tycker jag du läser citatet du själv valde tokfel. Han uttalar sig om vad som gäller så länge vi pratar hifi. Lämnar man den diskussionen så är saker annorlunda och då är han inte med i diskussionen.

Så det är kanske du som skall bli mer vaksam på vad hifi är kontra annat musiklyssnande? (Hifi är till största delen väldefinierat, fram till avkodningssteget i högtalarna i alla fall.) I princip - så fort det är frågan om uppfattningar så är det inte längre hifi - och då behöver du inte beakta subjektivisten längre då han bara diskutterar hifi (tror jag).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-07-05 08:36

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Jag vill vänligt men bestämt be dig om att i fortsättningen hålla käften om att andras uppfattningar är fel!

Nu tycker jag du läser citatet du själv valde tokfel. Han uttalar sig om vad som gäller så länge vi pratar hifi. Lämnar man den diskussionen så är saker annorlunda och då är han inte med i diskussionen.

Så det är kanske du som skall bli mer vaksam på vad hifi är kontra annat musiklyssnande? (Hifi är till största delen väldefinierat, fram till avkodningssteget i högtalarna i alla fall.) I princip - så fort det är frågan om uppfattningar så är det inte längre hifi - och då behöver du inte beakta subjektivisten längre då han bara diskutterar hifi (tror jag).
'

Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.

Eller?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-07-05 08:36

Det känns som att det här med rör är så mystifierat på något sätt. Det jag saknar från de som förespråkar rörförstärkare än bra förklaringar till:

1. Varför ger en rörförstärkare en mer naturlig återgivning än en halvledar-dito. Och hur kan man förklara detta psykoakustiskt?

2. Om nu punkt 1 stämmer, gäller det för alla högtalare eller för ett specifikt subset? och i så fall, varför?

"Lyssna" duger inte som argument för mig, upplevelsen varierar så otroligt mkt mer från gång till gång pga andra faktorer än anläggningen så att utröna små subtila skillnader med öppna lyssningar tror jag är helt hopplöst.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 08:37

zapanasta skrev:Jag för min del fattar inte att vissa ska försöka tala om för andra va som är rätt eller fel , huvudsaken är väl att man trivs med ljudet man har själv. Jag vet ju bara hur jag och mina kompisar tycker olika, ändå är vi nöjda med det vi har :)

Fast det är ju oftast de som sitter nöjda med era personliga val som håller på att hackar på de som diskutterar teknisk perfektion. Varför kan de inte hålla sig nöjda med vad de har och sluta förstöra för de som tar betydelsen av hifi på allvar? Är det så svårt att komma ihåg att man gjort personligt val snarare än att det man har är bäst? Varför tar man illa vid sig över att den färgningen man letat fram faktiskt är en färgning?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-05 08:39

steveo1234 skrev:
Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.

Eller?

Det här tycker jag är riktigt riktigt bra skrivet. Realism för den enskilde, dvs. upplevd realism, är väl s.a.s. slutmålet, oavsett om man går via tunedem, F/E, whatever, för att nå dit.

/G

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 08:41

steveo1234 skrev:Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.

Nej, målet med hifi är inte att det skall låta realistiskt - målet med hifi är att det skall låta ursprungligen inspelningsidentiskt, numera identiskt med slutrattad signal.

Det som en färgande anläggning lyckas prestera som varande realistiskt behöver inte alls vara i närheten av ursprungsidentiskt (om vi nu håller oss till en inspelning där sådant vore möjligt).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-05 08:43

Nattlorden skrev:

Då får du Faktiskt bjuda på en accepterad definition av hifi. :)
Subben påstår att han inte bryr sig massa färgningar, eller kompression!!!! Varför skriver han då?
.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 08:48

sprudel skrev:Då får du Faktiskt bjuda på en accepterad definition av hifi. :)
Subben påstår att han inte bryr sig massa färgningar, eller kompression!!!! Varför skriver han då?
.

Han skriver för att han är på ett hifi-forum och vill diskuttera hifi. :wink:

Hifi - högkvalitativ återgivning av akustisk(a) ursprungshändelse(r) inkluderande medvetet eller omedveten påförda ostandardiserade icke-reversibla förändringar.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-07-05 08:53

Fast det är ju oftast de som sitter nöjda med era personliga val som håller på att hackar på de som diskutterar teknisk perfektion. Varför kan de inte hålla sig nöjda med vad de har och sluta förstöra för de som tar betydelsen av hifi på allvar?

Det folk blir irriterade på tror jag är att några fåtal lite maskerat talar om att dom har världens bästa ljud och vi andra inte fattar alls hur det ska låta och har helt fel grejer :wink: [/quote]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 08:56

zapanasta skrev:
Fast det är ju oftast de som sitter nöjda med era personliga val som håller på att hackar på de som diskutterar teknisk perfektion. Varför kan de inte hålla sig nöjda med vad de har och sluta förstöra för de som tar betydelsen av hifi på allvar?

Det folk blir irriterade på tror jag är att några fåtal lite maskerat talar om att dom har världens bästa ljud och vi andra inte fattar alls hur det ska låta och har helt fel grejer :wink:

Det är som sagt vissa som påstår sig nöjda som har ömma tår och läser in saker i meningar som inte är menade att finnas där.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 08:57

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.

Nej, målet med hifi är inte att det skall låta realistiskt - målet med hifi är att det skall låta ursprungligen inspelningsidentiskt, numera identiskt med slutrattad signal.

Det som en färgande anläggning lyckas prestera som varande realistiskt behöver inte alls vara i närheten av ursprungsidentiskt (om vi nu håller oss till en inspelning där sådant vore möjligt).

Nä. Målet är ju hög naturtrogenhet. Om man inte var med vid inspelningstillfället utan man går till affären och köper valfri skiva med akustiska instrument så skall den återges på ett trovärdigt sätt.
OM det upplevs trovärdigt med rör eller med trissor spelar ingen roll, med lättdrivna högtalare eller trögdrivna dipoler, spelar ingen roll. Resultatet är det som räknas. Om skivan inte upplevs trovärdig för att den är komprimerad eller av annan anledning så uppfylls inte målet med hög naturtrogenhet. Om sen anläggningen spelar av den komprimerade skivan perfekt, dvs utan ytterliggare påverkan alls så spelar det ingen roll. Det blir inte mera naturtroget för det.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 09:04

Harryup skrev:Om skivan inte upplevs trovärdig för att den är komprimerad eller av annan anledning så uppfylls inte målet med hög naturtrogenhet. Om sen anläggningen spelar av den komprimerade skivan perfekt, dvs utan ytterliggare påverkan alls så spelar det ingen roll. Det blir inte mera naturtroget för det.

Jo, är den komprimerad skall detta höras. Det är mer hifi att återge denna (förstörelse av musik) än att bygga en anläggning som slätar över det till en falsk naturlighet.

Det enda fall du skulle kunna få rätt är om kompressionen var standardiserad så att den kunne revereras vid uppspelning.

...förstår inte att det kan vara så svårt att skilja på uppspelning av EN inspelning kontra uppspelning av samtliga inspelningar...

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2010-07-05 09:05

Subben e somm en pappegoja som har lärt sig några ord som han upprepar i det oändliga :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 09:06

migu1971 skrev:Subben e somm en pappegoja som har lärt sig några ord som han upprepar i det oändliga :D

Repetition är inlärningens moder.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-07-05 09:06

phloam skrev:Jag skulle vilja framkasta tanken att rörförstärkare kanske är lite fel, men fel på alldeles rätt sätt? :)

+1 eller varför inte rätt på alldeles fel sätt :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 09:11

MichaelG skrev:Ps. Flint, skulle inte du kunna ställa upp som Subbens kommunikationscoach som med faderlig visdom och klok hand för honom förbi provokationernas grund och grynnor? :D

:lol: Vilket team. Ett råd till tittarna: Köp aktier i popkornsindustrin.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-05 09:12

Britt-Gunnar skrev:
phloam skrev:Jag skulle vilja framkasta tanken att rörförstärkare kanske är lite fel, men fel på alldeles rätt sätt? :)

+1 eller varför inte rätt på alldeles fel sätt :P

Hörni. Sånt här får man inte skoja om. Rätt är rätt och fel är fel, annars kan ju folk lyssna lite hur som helst och kanske t.o.m. tycka om det. Hur skulle det se ut... 8)

/G

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 09:20

Åter igen en definitionsfråga. För mig är HiFi den känsla jag får av att lyssna på musik (återgiven). Alltså en i allra högsta grad subjektiv definition. För vissa här är HiFi de mätvärden förmedlarna/apparaterna besitter. Klart att det blir "konflikter". :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-05 09:25

MichaelG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:
MagnusÖstberg skrev:Varför är det aldrig någon som bara är glad åt nån annans lycka och skiter i vilken teknik som leder till det?

Själv vill jag bli nöjd och det blir jag liksom helt oberoende av er andra.

Jaha . . . aldrig . . . ? :roll: ???
Vad vill du, ursäkta om jag inte förstår. Du kanske kan exemplifiera???????????????????????????

Laila ifrågasätter nog ditt "aldrig någon som bara är glad åt nån annans lycka". Hon menar nog att det visst finns sådana som kan glädja sig åt andra. Hon antyder att du uttryckte dig väl kategoriskt.

Tror jag. :wink:

Hälsn. Michael

Du "tror" alldeles helt rätt o riktigt. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 09:28

Nattlorden skrev:Jo, är den komprimerad skall detta höras. Det är mer hifi att återge denna (förstörelse av musik) än att bygga en anläggning som slätar över det till en falsk naturlighet.

Bra formulering.

Men samtidigt: har du anläggningen för att njuta av musik, eller för att analysera inspelningar?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 09:42

KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:Jo, är den komprimerad skall detta höras. Det är mer hifi att återge denna (förstörelse av musik) än att bygga en anläggning som slätar över det till en falsk naturlighet.

Bra formulering.

Men samtidigt: har du anläggningen för att njuta av musik, eller för att analysera inspelningar?

Båda samtidigt. Samt vid andra tillfällen enbart endera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 09:45

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Om skivan inte upplevs trovärdig för att den är komprimerad eller av annan anledning så uppfylls inte målet med hög naturtrogenhet. Om sen anläggningen spelar av den komprimerade skivan perfekt, dvs utan ytterliggare påverkan alls så spelar det ingen roll. Det blir inte mera naturtroget för det.

Jo, är den komprimerad skall detta höras. .[/i]

Och det är en helt annan sak som inte har med Hifi att göra alls eftersom det inte finns någon naturtrogenhet med kompressionen.
Det har att göra med att anläggningen skall påverka så lite som möjliget vilket är ett lovvärt mål, men det var inte ursprungsbetydelsen på 50-talet att man ville värna om att höra alla fel. Tvärtom ville man bli av med felen och det fanns ingen mastringsdebatt då.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 09:49

KarlXII skrev:

Bra formulering.

Javisst är Nattlorden verbal. :-)
Men det har inget med Hifi-begreppet att göra.
Man måste skilja på att söka efter hög naturtrogenhet där verkliga uppspelningar är referensen och att söka efter minimal påverkan där en insignal är referensen. Helt olika begrepp som har en delmängd ihop.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 09:50

Harryup skrev:Och det är en helt annan sak som inte har med Hifi att göra alls eftersom det inte finns någon naturtrogenhet med kompressionen.

Inte helt säker på det. I efterhand pålagd kompression kan nog liknas vid att simulera örats och hörselns egen komprimerande verkan nerflyttad till mer humana "hemmanivåer".

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 09:50

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:

Bra formulering.

Båda samtidigt. Samt vid andra tillfällen enbart endera.

Det där var också bra formulerat, men lite luddigt.

Menar du att du väljer om du vill lyssna musikaliskt eller analytiskt?

Eller kan det vara så att du börjar med föresatsen att lyssna musikaliskt, men kommer på dig med att lyssna analytiskt efter en stund - störd av eventuella tekniska brister i materialet?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi