Färgningslådan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Färgningslådan

Inläggav Ranefjord » 2005-03-19 17:41

Ok. CD-spelartråden börjar bli lite lång (och jag kan inte dela tråden, out of memory typ av fel :lol: ), så vi kan väl ta den eventuella färgningsboxtråden här.

Kan man med hjälp av en avancerad färgningsbox få dåliga skivor att låta bättre, en typ av förstärkare att låta som en annan typ, simulera elektrostatklang, etc?

Hur långt kan man isåfall gå? Och finns det intresse på marknaden. Är det någon som redan är igång med ett liknande projekt?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-19 18:00

Elektrostat-klang (?) tror jag kan bli svårt? Men rör borde gå bra. Den gode Morello kan säkert simulera fram en mängd rör och rörkopplingar.
Likaså hade han en parametrisk EQ-design som han delgav på DIY-forumet. Den var väl främst gjord för rumskorrigering men borde med enkla medel anpassa även till andra register.

Annars har ju studio-branschen en oerhörd mängd processorer, -både som burkar och mjukvarupluggar. Problemet är väl att finna någon som är vettigt implementerad och anpassad för dessa ändamål, samt inte alltför ljuddegraderande.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-19 18:07

Elektrostatklang var som sagt ett extremt exempel, men är det egentligen mer extremt än rörklang? Teoretiskt alltså.

Problemet är väl att finna någon som är vettigt implementerad och anpassad för dessa ändamål, samt inte alltför ljuddegraderande.

Det blir alltså dyrt om man vill få till det bra?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-19 18:24

Ett gäng i uppsala har tagit fram en grej som simulerar ett rör digitalt. Man har slltså räknat ut vilka egenskaper hos röret som ger dess klang och sedan fått en DSP att göra exakt samma sak. Men har testat detta på en massa folk och ingen kan höra skilnaden jämfört med en riktig "rörhäck". Det blir nog en produkt av det så småningom, som det lät på radioprogramet där jag hörde om saken. Men produkten var till för musiker markanden och var tänkt som ett mer driftsäkert alternativ till rörförstärkre för gitarrer.

Man kan annars prova själv med datorn och förvanska ljud. Förvånande vad mycket jox man kan göra utan det knappt märks! Särskilt intressant blir det när folk hör natt och dag skilnader mellan konstaker och nätsladdar, när man vet hur stor inverkan det har jämfört med 1% dist, t.ex.
Kul (tycker somliga) och i alla fall lärorikt att manipulera ljud för att få en uppfattning om hur vad som faktiskt händer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-19 18:26

Det blev ju fult och oanständigt att använda sig av tonkontroller, för några decennier sedan.
Kanske dax för ett reawake för vad tonkontrollerna egentligen var till för. Korrigera dåliga skivor, inte simulera andra förstärkare (larv).

En hiend-box , med den modernaste tekniken/tänkandet till hjälp, skulle bli en storsäljare, tror jag i alla fall. :D
Men var i signalvägen ska den sitta? Digitalt till Dacen kanske?
Kan inget om digitalteknik själv, intressant att höra från någon som vet något, om detta är möjligt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-19 18:28

Nej, inte till DAC'en... tänk på oss som spelar vanliga hederliga skivor! Mellan för och slutsteget är väl det naturliga? :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-19 18:29

Jens!

Jag tror inte att det måste bli dyrt. Det krävs bara en duktig konstruktör och lite upplagor (dvs köpare).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-19 18:34

Ranefjord skrev:Nej, inte till DAC'en... tänk på oss som spelar vanliga hederliga skivor! Mellan för och slutsteget är väl det naturliga? :)

Jo men för er finns det ju redan hur mycket justergrejor som helst. :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-19 18:35

*Transparent i noll-läge och en massa rattar för diverse typer av HiFi-färgningar OCH! i en snygg förpackning under 5000:-

Det är intressant! :)

*Se sökfunktionen, debatten tar vi i en sådan tråd.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-19 18:37

Helt rätt, spännande väntan då. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-19 19:50

Morellos julklapp i form av en eq för reducerande av rumsresonanser är ju rätt begränsad eftersom den endast fungerar som ett dipfilter. Det är inga höjningar han velat åstadkomma med den.

Att tonkontroller blev "sidsteppade" tror jag berodde mest på att de var dåliga på att bekämpa just felen hos audiogrammen. De traditionella bas/diskantkontrollerna är inte så användbara trots allt. En av de mer användbara kretsarna är väl NOOLOM som presenterades i MoLt för många år sedan. Det kostar inga stora pengar att bygga.

Förmodligen är det också många som egentligen vill korrigera anläggningens färgning utan att veta om det. Att klargöra om det är just audiogrammet eller ljudåtergivningsapparaturen som är skuld till "missnöjet" kräver också sin man/kvinna.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-19 20:00

Ranefjord skrev:Nej, inte till DAC'en... tänk på oss som spelar vanliga hederliga skivor! Mellan för och slutsteget är väl det naturliga? :)

skulle varit bra om burken kom ut i olika versioner

1. för dom som har receiver o cd/dvd (som jag)
2. för dom som har skivspelare o receiver
3. för dom som har skivspelare o för o slutsteg
4 för dom som har cd/dvd o för o slutsteg.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-19 20:28

Är den analog går det ju utmärkt att koppla in melan tape-kontakterna också.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-19 20:30

Men en sådan låda kommer aldrig att finnas. I alla fall inte kommersiellt. Tänk er själva om jag skulle inkopplat en sådan vi kan kalla den för TheMorelloboxchanger, och få tex rörljud. Då skulle ju rörhäckförsäljingen dala. Nej de hade nog stoppat det med en gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-19 20:47

Ja, vem vill ha den egentligen?
Nollfärgningskillarna är naturligtvis helt ointresserade, och subjektivisterna vill väl aldrig tro att en liten billig låda kan ersätta alla dyra kablar?
Nej, jag tror Ranefjord vill skoja med oss!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-19 20:57

Max säger: NOOLOM fungerar utmärkt! Förstår inte hur jag kunde klara mig utan så länge.
Vanliga tonkontroller är i regel helt oanvändbara. MacIntoch och accuphase ser dock ut att ha användbara tonkontroller på några produkter, men jag har inte provat dom, så jag vet inte. Men det ser intressant ut i alla fall.

NOOLOM är billigt att bygga och jag kommer nog att bygga en fjärrsyrd variant sedan någongång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-19 21:20

Tror att subjektarna kommer att dö lika lätt som mätnissarna om de skulle mista sina mätinstrument. Bara för att man är subjektivsm måste man inte ha dyrkablar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-19 22:31

mats skrev:Tror att subjektarna kommer att dö lika lätt som mätnissarna om de skulle mista sina mätinstrument. Bara för att man är subjektivsm måste man inte ha dyrkablar.

Jag ser det ju såhär, att om du har den ultimata anläggningen, som är mättekniskt och LTS-objektivt godkänd och dina dåliga (tekniskt) skivor låter riktigt dåligt, kan man med hjälp av boxen justera signalen att bli acceptabelt njutbar.
Är det något fel i det ?

Självklart kommer ormoljan stelna i sina burkar. :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-19 22:37

Max H:
Men har testat detta på en massa folk och ingen kan höra skilnaden jämfört med en riktig "rörhäck".

Kunde de höra skillnaden gentemot ett trisshäck?
Ba' undra..
D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-20 00:06

dimitri skrev:Max H:
Men har testat detta på en massa folk och ingen kan höra skilnaden jämfört med en riktig "rörhäck".

Kunde de höra skillnaden gentemot ett trisshäck?
Ba' undra..
D

Då går det säker att ordna till lite vinylsus och knaster också ? :wink:

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-03-20 00:15

Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-03-20 00:37

Kan inte vilken stärkare som helst göras felfri med en sån box? utom att öka effekten 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-20 00:47

När det gäller handhavande av parametriska filter så vågar jag nog påstå att jag kan sådana både utan och innan. Jag har använt sådana filter(API-Spectra-Toore Seem) sedan 70-talet(på den tiden var dom mycket ovanliga) och jag menar det att man kan oftast få en gammal inspelning att låta som om den var gjord i förra veckan. (Bara alla frekvenserna finns)Jag anser inte att det är fult att använda filter(rätt sort) och vidare så är det skillnad på analoga och digitala filter. Ett annat positivt tillskott är multibandskompressorer. Nu kan jag tänka mig att en del av er reagerar negativt på detta men det är faktiskt sant. Den som inte förstår att använda den här tekniken är naturligtvis negativt inställd till allt som har med filter och kompression att göra. Jag gör också skillnad på limitering och kompression även om limitrar låter bättre idag än igår. Det finns också en annan typ av parametriska filter det är dom s.k. dynamiska filter där man kan ställa threshold där man vill att filtret ska jobba under. På så vis får man eq endast upp till en viss nivå. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-20 01:56

Max_Headroom skrev:Max säger: NOOLOM fungerar utmärkt! Förstår inte hur jag kunde klara mig utan så länge.
Vanliga tonkontroller är i regel helt oanvändbara. MacIntoch och accuphase ser dock ut att ha användbara tonkontroller på några produkter, men jag har inte provat dom, så jag vet inte. Men det ser intressant ut i alla fall.

NOOLOM är billigt att bygga och jag kommer nog att bygga en fjärrsyrd variant sedan någongång.

Om allt vill sig väl kommer det innan året är slut att komma en apparat på marknaden som kan både det ena och det andra... :o

Det ena är Noolom. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2005-03-20 10:03

Sådana boxar finns redan!

http://www.line6.com/products.html?category=3

Line6 har under ett antal år tillhandahållit simuleringar på både högtalare och förstärkare.
Dock har deras simuleringar hittils bara rört gitarr och basgitarr-återgivning.
Men de fungerar dock helt underbart.

Sen var det kanske inte exakt vad Ranefjord efterfrågade, men tekniken och tanken bakom är ju den rätta.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-20 11:38

Ragnwald skrev:
mats skrev:Tror att subjektarna kommer att dö lika lätt som mätnissarna om de skulle mista sina mätinstrument. Bara för att man är subjektivsm måste man inte ha dyrkablar.

Jag ser det ju såhär, att om du har den ultimata anläggningen, som är mättekniskt och LTS-objektivt godkänd och dina dåliga (tekniskt) skivor låter riktigt dåligt, kan man med hjälp av boxen justera signalen att bli acceptabelt njutbar.
Är det något fel i det ?

Självklart kommer ormoljan stelna i sina burkar. :D

Håller med dig, men det jag reagerade på att vissa typer tror att man måste ha dyrkablar för att man lyssnar mer än att mäta så att säga. Jag kommer aldrig att hålla på att mäta, inget för mig jag litar på mina öron. :wink:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-20 11:47

Någon snäll LTS:are får gärna berätta lite mer om NOOLOM för oss andra oinvigda :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-20 12:11

Man skall nog inte göra misstaget att blanda ihop gitarr-rör med HIFI-rör. Det rörljud en gitarrist vill ha är definitivt inte ofärgat utan med rätt sorts dist. Hur låter en transparent elgitarr? Förmodar ingen musiker skulle vilja ha en då det man vill ha är det "gamla" distade rörljudet som varierade ifrån fabrikat och model.
Så HIFI- rör ljud anser jag vara nonsens. Man vill ha en förstärkare som är så lite plågsam som möjligt att använda. Och eftersom många märkliga högtalare med besynerliga laster och trista japanska mass-HIFI märken har över tiden låtit för hårt och ljust så har man behövt en förstärkare med avrundad diskant dvs rör. Men tar man en bra förstärkare så vill man ha varken transistor eller rörljud.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-03-20 15:31

Harryup skrev:Men tar man en bra förstärkare så vill man ha varken transistor eller rörljud.

Läs: "Men tar man en bra förstärkare så vill Harryup ha varken transistor eller rörljud."

:wink:

Användarvisningsbild
erikus

Inläggav erikus » 2005-03-20 18:24

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=36421

Det finns några gubbar här i Linkeboda som utvecklar emulatorer för olika rörförstärkare. Visserligen verkar de mest inriktade på att emulera gitarrförstärkare som t ex Line6 gör, men det är intressant teknik.

Även Dirac utvecklar ju intressanta lådor: http://www.diracresearch.se/

Nästa

Återgå till Generellt om hifi