Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:DS skrev:subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.
Detta säger väl imot sig själv lite va?
Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?
Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?
Goldfinger skrev:Jag får liksom Johan känslan att alla inte är på det klara med hur F/E förfarandet fungerar, om Hesselvalls högtalare visar sig vara väldigt lättdrivna (lättare än medelhögtalaren) och Peter menar att de i testen skall användas som konstlast då kan jag förstå kritiken, jag tror emellertid inte han menade så utan ide'n var att använda dessa vid avlyssning med "The Dream" uppsatt i båda leden, således inget anmärkningsvärt såtillvida inte Hesselvalls högtalare skulle visa sig vara ovanligt lågupplösta och i praktiken skulle kunna maskera annars hörbara skillnader mellan F och E kopplingen.
DS skrev:Johan_Lindroos skrev:DS skrev:subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.
Detta säger väl imot sig själv lite va?
Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?
Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?
Har du lyssnat med LTS nad208 på högkänsliga högtalare?
MagnusÖstberg skrev:Om så vore, är det ju inte värre än att den får anses oduglig som perfekt förstärkare (trots att den är ett slutsteg)?
Det motsäger väl inget av det Johan säger?
En förstärkare som ingen vill ha.Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Om så vore, är det ju inte värre än att den får anses oduglig som perfekt förstärkare (trots att den är ett slutsteg)?
Det motsäger väl inget av det Johan säger?
Definiera oduglig.
subjektivisten skrev:Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka.
Inget problem alls tills man vill byta ut antingen högtalaren eller förstärkaren och hamnar i blindo ..MichaelG skrev:subjektivisten skrev:Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka.
Varför då? Om man ser förstärkare/högtalare som ett system och detta system presenterar ett ofärgat och trovärdigt ljud med alla de kvaliteter man kan önska - vad är problemet? Om du däremot vill ha en förstärkare som är gul, passar till alla högtalare, eller har balanskontroller i form av skjutpottar, så är det ju dina preferenser och ingenting som är ett allmängiltigt krav.
Hälsn. Michael
petersteindl skrev:Goldfinger skrev:Jag får liksom Johan känslan att alla inte är på det klara med hur F/E förfarandet fungerar, om Hesselvalls högtalare visar sig vara väldigt lättdrivna (lättare än medelhögtalaren) och Peter menar att de i testen skall användas som konstlast då kan jag förstå kritiken, jag tror emellertid inte han menade så utan ide'n var att använda dessa vid avlyssning med "The Dream" uppsatt i båda leden, således inget anmärkningsvärt såtillvida inte Hesselvalls högtalare skulle visa sig vara ovanligt lågupplösta och i praktiken skulle kunna maskera annars hörbara skillnader mellan F och E kopplingen.
Då trodde du fel. Det är nämligen precis dit jag ville komma med mitt resonemang. Om man lyssnar på Hesselvall och samtidigt byter ut konstlasten mot ett andra par Hesselvall, så får man den mest realistiska situationen om man använder både förstärkare och högtalare från Hesselvall. Anledningen till att jag framför detta är att jag tror annars att det inte är aktuellt för Erik Andersson eller Hesselvall att låna ut sina prylar till LTS. Jag tror ingen kommer att spana med ljus och lykta efter en 208a till sina Hesselvall och därför bör de testas ihop d v s Hesselvall med Hesselvall. Någonstans måste man närma sig varandra. Jag tror dock att F/E-lyssningen behöver revideras lite för att få en bättre status och även en bättre vetenskaplig karaktär.
MvH
Peter
Goldfinger skrev: de som väljer förstärkaren och högtalarna i paket tvivlar jag på är särskilt intresserade av hur den klarar ett F/E.
Goldfinger skrev:petersteindl skrev:Goldfinger skrev:Jag får liksom Johan känslan att alla inte är på det klara med hur F/E förfarandet fungerar, om Hesselvalls högtalare visar sig vara väldigt lättdrivna (lättare än medelhögtalaren) och Peter menar att de i testen skall användas som konstlast då kan jag förstå kritiken, jag tror emellertid inte han menade så utan ide'n var att använda dessa vid avlyssning med "The Dream" uppsatt i båda leden, således inget anmärkningsvärt såtillvida inte Hesselvalls högtalare skulle visa sig vara ovanligt lågupplösta och i praktiken skulle kunna maskera annars hörbara skillnader mellan F och E kopplingen.
Då trodde du fel. Det är nämligen precis dit jag ville komma med mitt resonemang. Om man lyssnar på Hesselvall och samtidigt byter ut konstlasten mot ett andra par Hesselvall, så får man den mest realistiska situationen om man använder både förstärkare och högtalare från Hesselvall. Anledningen till att jag framför detta är att jag tror annars att det inte är aktuellt för Erik Andersson eller Hesselvall att låna ut sina prylar till LTS. Jag tror ingen kommer att spana med ljus och lykta efter en 208a till sina Hesselvall och därför bör de testas ihop d v s Hesselvall med Hesselvall. Någonstans måste man närma sig varandra. Jag tror dock att F/E-lyssningen behöver revideras lite för att få en bättre status och även en bättre vetenskaplig karaktär.
MvH
Peter
Hej Peter, jaha det var så du menade iaf, ja alltså idén med att förstärkaren bör belastas på ett sätt den är konstruerad för köper jag, däremot kan man ju fråga sig om ett sådant förfarande är till någon större hjälp för den stora massan om det nu är så att Hesselvallshögtalarna är helt och hållet anpassade, de som väljer förstärkaren och högtalarna i paket tvivlar jag på är särskilt intresserade av hur den klarar ett F/E.
MichaelG skrev:Varför då?
subjektivisten skrev:MichaelG skrev:Varför då?
Det förstår du väl? Varför skulle MOLT testa en 180 000 kr förstärkare som endast ska användas med en viss högtalare? Bör M3 testa mobilnät som bara funkar på ringvägen i sthlm?
Det tillhör väl prestandan att förstärkaren kan användas med massa olika högtalare.
KarlXII skrev:Märklig jämförelse.
Andren skrev:På precis samma sätt som trisse-steg inte lämpar sig för alla högtalare.
subjektivisten skrev:Andren skrev:På precis samma sätt som trisse-steg inte lämpar sig för alla högtalare.
Nej men ska vi satsa en peng om ett större brystonsteg kan leverera klart mer transparent ljud till klart fler högtalare än vad The dream kan? Till lägre pris och mycket mer effekt.
Piotr skrev:Om det skulle visa sig att en kombination av en "färgad" förstärkare och "färgad" högtalare gav ett totalt sett bättre resultat än en kombination av ofärgad förstärkare med en färgad högtalare, skulle du då fortfarande vara emot denna idé?
Om det totala resultatet skulle kunna bli identiskt, skulle du då kunna acceptera denna idé?
subjektivisten skrev:Säger det igen; VARFÖR ska MOLT ändra på deras konstlast för att göra det lättare för denna förstärkare?
Vad hindrar dig till att bidra?petersteindl skrev:Jag tror dock att F/E-lyssningen behöver revideras lite för att få en bättre status och även en bättre vetenskaplig karaktär.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster