Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-07 16:06

I så fall.... varför säljer man dem separat?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-07-07 16:21

Nattlorden skrev:I så fall.... varför säljer man dem separat?

Transparent prissättning?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-07 16:26

Alla vill väl inte köpa nya högtalare samtidigt? Finns kanske en del som har andra förstärkare som är likartade som the Dream som dom vill ha en bra högtalare till. Trams.
Anpassning behöver ju inte bara ha med frekvensgång att göra. Kan ju vara impedans och känslighet samt ännu mer. Fråga IÖ om ni är intresserade.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-07 21:21

Johan_Lindroos skrev:
DS skrev:
subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.

Detta säger väl imot sig själv lite va?

Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?

Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?

Har du lyssnat med LTS nad208 på högkänsliga högtalare?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-07 21:50

Goldfinger skrev:Jag får liksom Johan känslan att alla inte är på det klara med hur F/E förfarandet fungerar, om Hesselvalls högtalare visar sig vara väldigt lättdrivna (lättare än medelhögtalaren) och Peter menar att de i testen skall användas som konstlast då kan jag förstå kritiken, jag tror emellertid inte han menade så utan ide'n var att använda dessa vid avlyssning med "The Dream" uppsatt i båda leden, således inget anmärkningsvärt såtillvida inte Hesselvalls högtalare skulle visa sig vara ovanligt lågupplösta och i praktiken skulle kunna maskera annars hörbara skillnader mellan F och E kopplingen.

Då trodde du fel. Det är nämligen precis dit jag ville komma med mitt resonemang. Om man lyssnar på Hesselvall och samtidigt byter ut konstlasten mot ett andra par Hesselvall, så får man den mest realistiska situationen om man använder både förstärkare och högtalare från Hesselvall. Anledningen till att jag framför detta är att jag tror annars att det inte är aktuellt för Erik Andersson eller Hesselvall att låna ut sina prylar till LTS. Jag tror ingen kommer att spana med ljus och lykta efter en 208a till sina Hesselvall och därför bör de testas ihop d v s Hesselvall med Hesselvall. Någonstans måste man närma sig varandra. Jag tror dock att F/E-lyssningen behöver revideras lite för att få en bättre status och även en bättre vetenskaplig karaktär.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-08 00:33

DS skrev:
Johan_Lindroos skrev:
DS skrev:
subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.

Detta säger väl imot sig själv lite va?

Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?

Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?

Har du lyssnat med LTS nad208 på högkänsliga högtalare?

Håll dig gärna till det vi diskuterar. Hur kom 208:an in i detta?

Jag väntar...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-07-08 00:49

Johan_Lindroos skrev:
Håll dig gärna till det vi diskuterar. Hur kom 208:an in i detta?

Jag väntar...

Gissar på att den brusar detekterbart vid lyssning genom känsliga högtalare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-08 00:54

Om så vore, är det ju inte värre än att den får anses oduglig som perfekt förstärkare (trots att den är ett slutsteg)?

Det motsäger väl inget av det Johan säger?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-08 01:22

MagnusÖstberg skrev:Om så vore, är det ju inte värre än att den får anses oduglig som perfekt förstärkare (trots att den är ett slutsteg)?

Definiera oduglig.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-08 02:28

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om så vore, är det ju inte värre än att den får anses oduglig som perfekt förstärkare (trots att den är ett slutsteg)?

Definiera oduglig.
En förstärkare som ingen vill ha.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Oduglig som perfekt

Inläggav lennartj » 2010-07-08 03:06

Jag tror det är det kombinerade uttrycket "oduglig som perfekt" som kan behöva analyseras.
Om en förstärkare är detekterbar, om än ytterst lite och i en speciell drftssituation, så är den inte perfekt, bara nästan.
Om man ska kunna ge ett konkret exempel på en perfekt förstärkare platsar ju inte denna eftersom den kunnat detekteras.
Därmed är den "oduglig som perfekt".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-07-08 07:41

subjektivisten skrev:Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka.

Varför då? Om man ser förstärkare/högtalare som ett system och detta system presenterar ett ofärgat och trovärdigt ljud med alla de kvaliteter man kan önska - vad är problemet? Om du däremot vill ha en förstärkare som är gul, passar till alla högtalare, eller har balanskontroller i form av skjutpottar, så är det ju dina preferenser och ingenting som är ett allmängiltigt krav.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-08 11:26

MichaelG skrev:
subjektivisten skrev:Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka.

Varför då? Om man ser förstärkare/högtalare som ett system och detta system presenterar ett ofärgat och trovärdigt ljud med alla de kvaliteter man kan önska - vad är problemet? Om du däremot vill ha en förstärkare som är gul, passar till alla högtalare, eller har balanskontroller i form av skjutpottar, så är det ju dina preferenser och ingenting som är ett allmängiltigt krav.

Hälsn. Michael
Inget problem alls tills man vill byta ut antingen högtalaren eller förstärkaren och hamnar i blindo ..
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-07-08 13:49

petersteindl skrev:
Goldfinger skrev:Jag får liksom Johan känslan att alla inte är på det klara med hur F/E förfarandet fungerar, om Hesselvalls högtalare visar sig vara väldigt lättdrivna (lättare än medelhögtalaren) och Peter menar att de i testen skall användas som konstlast då kan jag förstå kritiken, jag tror emellertid inte han menade så utan ide'n var att använda dessa vid avlyssning med "The Dream" uppsatt i båda leden, således inget anmärkningsvärt såtillvida inte Hesselvalls högtalare skulle visa sig vara ovanligt lågupplösta och i praktiken skulle kunna maskera annars hörbara skillnader mellan F och E kopplingen.

Då trodde du fel. Det är nämligen precis dit jag ville komma med mitt resonemang. Om man lyssnar på Hesselvall och samtidigt byter ut konstlasten mot ett andra par Hesselvall, så får man den mest realistiska situationen om man använder både förstärkare och högtalare från Hesselvall. Anledningen till att jag framför detta är att jag tror annars att det inte är aktuellt för Erik Andersson eller Hesselvall att låna ut sina prylar till LTS. Jag tror ingen kommer att spana med ljus och lykta efter en 208a till sina Hesselvall och därför bör de testas ihop d v s Hesselvall med Hesselvall. Någonstans måste man närma sig varandra. Jag tror dock att F/E-lyssningen behöver revideras lite för att få en bättre status och även en bättre vetenskaplig karaktär.

MvH
Peter

Hej Peter, jaha det var så du menade iaf, ja alltså idén med att förstärkaren bör belastas på ett sätt den är konstruerad för köper jag, däremot kan man ju fråga sig om ett sådant förfarande är till någon större hjälp för den stora massan om det nu är så att Hesselvallshögtalarna är helt och hållet anpassade, de som väljer förstärkaren och högtalarna i paket tvivlar jag på är särskilt intresserade av hur den klarar ett F/E.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-08 17:14

Goldfinger skrev: de som väljer förstärkaren och högtalarna i paket tvivlar jag på är särskilt intresserade av hur den klarar ett F/E.

Jag är väldigt intresserad av apparater eller kombinationer av apparater som klarar F/E-test med bravur och köper (eller bygger) gärna sådana som excellerar i kombination även om de inte är transparenta i ensamhet.

Jag lyssnar ju sällan på endast en komponent.. i normalfallet lyssnar jag på en hel kedja som utgör min anläggning. Om bästa prestanda (eller prestanda/pris) kan fås med apparater som enskilt är lite si och så men tillsammans spelar snyggt som Sören så är jag game! :)

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-08 18:33

Goldfinger skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Hej Peter, jaha det var så du menade iaf, ja alltså idén med att förstärkaren bör belastas på ett sätt den är konstruerad för köper jag, däremot kan man ju fråga sig om ett sådant förfarande är till någon större hjälp för den stora massan om det nu är så att Hesselvallshögtalarna är helt och hållet anpassade, de som väljer förstärkaren och högtalarna i paket tvivlar jag på är särskilt intresserade av hur den klarar ett F/E.

The Dream byggs i kanske 12-15 exemplar per år. Det är en speciell och begränsad kundkrets. Hesselvallhögtalarna tror jag inte har kommit i serieproduktion. Jag är helt övertygad om att ingen av dessa produkter är tänkt att säljas till den stora massan. Under de förutsättningar som råder så anser jag nog att det är helt på sin plats att matcha ihop dessa komponenter. Jag skulle själv bli förvånad om de inte vore matchade till varandra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-08 19:44

MichaelG skrev:Varför då?

Det förstår du väl? Varför skulle MOLT testa en 180 000 kr förstärkare som endast ska användas med en viss högtalare? Bör M3 testa mobilnät som bara funkar på ringvägen i sthlm?
Det tillhör väl prestandan att förstärkaren kan användas med massa olika högtalare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-08 19:50

Subjektivisten, vet du vem som designat Hesselvalls högtalare?

mvh/harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-08 22:12

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Varför då?

Det förstår du väl? Varför skulle MOLT testa en 180 000 kr förstärkare som endast ska användas med en viss högtalare? Bör M3 testa mobilnät som bara funkar på ringvägen i sthlm?
Det tillhör väl prestandan att förstärkaren kan användas med massa olika högtalare.

Märklig jämförelse.

Hursomhelst har väl Drömmen låtit bra med alla högtalare som de testat med, vad jag har sett.
Med mina Small Thor låter den finfint iaf.

Vill man fixa till det "sista" får man väl ordna en konjugatlänk om det behövs. Tänkte faktiskt göra en sån själv för att se vad som händer. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-08 22:25

Aktaré . . inte säkert att det låter
"helröris"(längre) då. . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-08 23:20

KarlXII skrev:Märklig jämförelse.

Inte alls! Varför skulle MOLT ändra på deras test bara för just den förstärkaren? Ska dom göra samma med alla förstärkare? Löjligt ju. Bara inse faktum att den kräver speciella högtalare för optimalt ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2010-07-08 23:31

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Märklig jämförelse.

Bara inse faktum att den kräver speciella högtalare för optimalt ljud.

På precis samma sätt som trisse-steg inte lämpar sig för alla högtalare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-08 23:58

Andren skrev:På precis samma sätt som trisse-steg inte lämpar sig för alla högtalare.

Nej men ska vi satsa en peng om ett större brystonsteg kan leverera klart mer transparent ljud till klart fler högtalare än vad The dream kan? Till lägre pris och mycket mer effekt. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-09 02:04

Subjektivisten, missade du min fråga?

mvh/harry

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-09 07:39

En subwoofer, det brukar oftast vara elektronik som är anpassad till ett visst högtalarelement (i en viss låda).

Jag ser inte problemet.
Det är väl bara att strunta i Hesselvall-lösningen, om man så önskar?

8O

Jag föredrar att tala om sådant jag tycker är bra,
framför att orda om sådant jag inte tycker om.

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-09 09:54

Drömmen låter som en dröm på K-horn i alla fall

Som handen i handsken :wink:

MVH
Lech

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-09 11:08

subjektivisten skrev:
Andren skrev:På precis samma sätt som trisse-steg inte lämpar sig för alla högtalare.

Nej men ska vi satsa en peng om ett större brystonsteg kan leverera klart mer transparent ljud till klart fler högtalare än vad The dream kan? Till lägre pris och mycket mer effekt. 8)

Vad spelar det för roll hur ett slutsteg presterar med en högtalare man inte äger eller använder?

Du har fortfarande inte läst på det här med ström resp. spänningsdrivning som det ser ut.. ändå fortsätter du argumentera om detta.

Jag skrev detta till dig på föregående sida men du kanske missade det?

Piotr skrev:Om det skulle visa sig att en kombination av en "färgad" förstärkare och "färgad" högtalare gav ett totalt sett bättre resultat än en kombination av ofärgad förstärkare med en färgad högtalare, skulle du då fortfarande vara emot denna idé?

Om det totala resultatet skulle kunna bli identiskt, skulle du då kunna acceptera denna idé?

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-09 11:25

Säger det igen; VARFÖR ska MOLT ändra på deras konstlast för att göra det lättare för denna förstärkare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 11:32

subjektivisten skrev:Säger det igen; VARFÖR ska MOLT ändra på deras konstlast för att göra det lättare för denna förstärkare?

Tycker inte jag heller att man bör. Däremot skulle jag kunna se att man gjorde ett extravarv i ett sådant läge som detta och utöver det vanliga testet provade Peters förslag också. Det vore ju av intresse för de som ÄR intresserade att köpa kombinationen ifall det visar sig att större delen av dess (av mig nu hypotetiskt uppdiktade) problem försvann när den drev just den last den (primärt?) är avsedd för.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-09 11:38

petersteindl skrev:Jag tror dock att F/E-lyssningen behöver revideras lite för att få en bättre status och även en bättre vetenskaplig karaktär.

MvH
Peter
Vad hindrar dig till att bidra?

Det är ju mest vaga påståeenden och det skulle säkert hjälpa till om det kom konkreta förslag som det kunde tas ställning till :)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi