Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-20 13:19

Magnuz skrev:Lustigt hur intryck kan skilja sig åt. Min uppfattning om MoLT är just att den till skillnad från övrig hifipress är inriktad på att presentera fakta och låta läsaren ta ställning.

Fast nog skulle det vara ännu lättare att ta ställning om man fick veta vilka apparater som inte grejade testen?
Annars kan man ju gå och köpa en pryl som man är nöjd med och senare möjligen få veta att man inte borde vara nöjd med den eftersom den färgar.
Testen är säkert mycket seriöst gjord, men likheten med att man inte kan trampa på någon tillverkares tå berör ju både Molt och Hifi&Mystik.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-20 13:35

Att bara presentera ett fåtal rekommenderade apparater som anses uppfylla vissa kriterier ligger också väl i linje med detta synsätt. Varför just dessa apparater lyfts fram framgår aldrig med mer än att man hävdar att de utmärkt sig på ett eller annat sätt.

Svaret får man om man börjar prenumerera på Molt.
Så sluta klanka ner på LTS innan ni läst på vad som står i Molten... 8O

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-20 13:37

rhenrics skrev:All verksamhet måste finansieras på ett eller annat sätt, så att kalla LTS verksamhet för icke-kommersiell beror väl lite på vad man lägger i begreppet. Genom att skapa ett för vissa attraktivt och fungerande koncept värver man medlemmar som betalar medlemsavgift. Kommersiellt så det förslår. Läser man stadgarna på LTS hemsida så ser man också att hela upplägget är mycket likt ett företag vilket som helst, med oberoende revisorsgranskning osv. Dock står det ingenting om vad som händer med årliga eventuellt överskjutande belopp i budgeten. Jag betvivlar att medlemmarna får någon årsredovisning hemskickad och jag ser heller ingen möjlighet att ta del av motsvarande via hemsidan. Svårt att få insyn i verksamheten med andra ord.

Ursäkta rhenrics, men ditt mål är tydligen att smutskasta LTS.

Läser man stadgarna så ser man att det ser ut som vilken förening som helst. Varenda förening jag varit medlem i väljer revisorer bland medlemmarna, så gör även LTS. Din definition av ordet kommersiell är ordentligt snedvriden.

Varför ska du ha insyn när du inte är medlem i föreningen LTS? Det är inget publikt aktiebolag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-20 14:37

Jag är inte någon Ltsare precis, men när man begär att revisorna skall redovisa osv osv, så tycker jag det börjar gå till överdrift. Finns det inget intressantare än det att prata om?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-20 14:41

rhenrics skrev: Jag betvivlar att medlemmarna får någon årsredovisning hemskickad

Eh...Jo, det får man.

Fan, nu trampade jag in i den här idiottråden ändå. Ska inte ske igen.
Senast redigerad av Belker 2005-03-20 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-20 14:42

rhenrics skrev:Kommersiellt så det förslår. Läser man stadgarna på LTS hemsida så ser man också att hela upplägget är mycket likt ett företag vilket som helst, med oberoende revisorsgranskning osv. Dock står det ingenting om vad som händer med årliga eventuellt överskjutande belopp i budgeten. Jag betvivlar att medlemmarna får någon årsredovisning hemskickad och jag ser heller ingen möjlighet att ta del av motsvarande via hemsidan. Svårt att få insyn i verksamheten med andra ord.

I sista numret fanns det ett sammandrag av årsmötet inklusive protokoll, det bifogades även en resultaträkning och balansräkning. Jag tror inte man kan kräva mycket mer av en förening... eller vad tycker du...? Jag är med i många föreningar, tex. idrottsföreningar men har aldrig fått liknande därifrån... då får man göra sitt bästa för att söka reda på den informationen om man vill ha den.

rhenrics skrev:Att bara presentera ett fåtal rekommenderade apparater som anses uppfylla vissa kriterier ligger också väl i linje med detta synsätt. Varför just dessa apparater lyfts fram framgår aldrig med mer än att man hävdar att de utmärkt sig på ett eller annat sätt. Vad som aldrig avslöjas är vilka andra apparater som också testats och på vilka punkter de anses ha misslyckats. Frågan om trovärdighet dyker då givetvis upp eftersom läsaren aldrig ges möjlighet att verifiera påståendena om apparatens unika suveränitet, eller relatera till egna värdefulla erfarenheter.

Jag har inte prenumererat mer än ett par år men jag tror aldrig jag har sett ett test där det bara testas en apparat, testar man tex. hemmabioförstärkare så är det ett antal, testar man dvdspelare så är det också ett antal, testar man hörlurar så är det långt många fler än du tycks tro osv. Är det prylar som inte klarat sig så bra så förklaras det alltid på vilka punkter det upptäckts brister. Att det sedan i rekommenderatlistan inte tas upp mer än dom prylar som klarat sig bäst finner inte jag så konstigt även om jag gärna hade haft tillgång till en lista med även apparater som inte klarat sig så bra och varför... men det är ju mest lättja, det står ju trots allt i tidningen.

Slutsats:
Det är dumt att uttala sig om saker man vet föga om. Snudd på pinsamt skulle jag nog kalla det. Vore jag du så skulle jag be om ursäkt och fundera över om det inte vore bäst att tänka lite innan nästa inlägg skrivs och kanske göra en liten undersökning så att påståenden grundas på någon typ av fakta istället för fördomar.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-03-20 14:52

hmm en del verkar ju mest vara ute efter att tjafsa för att ha nåt att göra, spelar alltså mindre roll om det är fakta eller fantasier bara det sätter igång en debatt. Blir rätt pinsamt när man jämför dessa idiotinlägg med andra otroligt givande inlägg.

(tips för att skapa fler idiotinägg: Koppla bort all tänkande förmåga, älta sedan samma sak om och om igen och läs aldrig vad de andra skriver i sina inlägg. Om du skulle råka läsa, förvräng då innehållet så tolkningen blir en helt annan än den som var menad)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-20 15:59

Kan ni inte lägga ned detta förbannade tjafs om LTS, oavsett om ni är anhängare eller motståndare. Vi är väl på forumet för att vi gillar
musik och hifi. Strunta i att svara på dumma inlägg ( gäller båda sidor ) och framför allt respektera varandra. Kan ni inte hålla er så gå i från och sätt på en platta i stället!!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-20 16:08

Antingen postar man enligt topic, eller så låter man bli. Kommentarer om hur idiotiskt saker och ting är, ter sig ganska överflödiga. Dumförklarar man tråden som sådan görs den bara mer seglivad. Och jag har fortfarande nycklarna till denna:

Bild

Lek lugnt.

m.v.h.

Daniel Roth
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-03-20 16:19

Vee-Eight skrev:Och jag har fortfarande nycklarna till denna:

Ahhh, skall passa mig! :) Fast iof tycker jag själv att det inte borde göra så mycket med OT inlägg då tråden redan är 40 sidor lång ful med ot inlägg... Och lite måste man väl få gnälla även om det är onödigt? (man kanske kommer bo i radhus i framtiden och då kan det ju vara bra att ha övat upp sig så man kan gnälla på grannarna) :wink:

edit: sen kan jag ju alltid "duck and cover" om det skulle smälla... :)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-20 16:20

Antar att detta inlägg uppfattades som stötande så jag tar bort det.
Senast redigerad av AnotherDrinkPlease 2005-03-20 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-03-20 17:23

men vad i helvete

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-20 17:33

Sladd skrev:men vad i helvete

Ja, finkänsligare än så går det nog inte att säga. Så jag kan nog bara tillägga: vad i helvete???

/D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-20 18:04

Sladd skrev:men vad i helvete

Vad sjutton handlade detta om?

Nåväl, skall man inte kunna besöka TUR-mässan några timmar
utan att tråden ballar ur fullkomligt? Tillbaks till topic nu, boys.

Sondek

Inläggav Sondek » 2005-03-20 18:37

Och jag har fortfarande nycklarna till denna:

Å.. en Baja-Maja!

Hur tiskorrekt spelar denna DVD som avhandlas i denna tråd?
Menar då med avseende på rytmik/timing jämfört med andra spelare i liknande prisklass?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-20 19:00

Sondek skrev:Hur tiskorrekt spelar denna DVD som avhandlas i denna tråd?
Menar då med avseende på rytmik/timing jämfört med andra spelare i liknande prisklass?

Har du nån ide om hur man skulle kunna mäta det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-20 19:05

paa skrev:
Sondek skrev:Hur tiskorrekt spelar denna DVD som avhandlas i denna tråd?

Har du nån ide om hur man skulle kunna mäta det?

Klart han har, Linn-folket stampar ju takten med en precision
som får en jittermumsare att framstå som en torktumlare.. :wink:

Sondek

Inläggav Sondek » 2005-03-20 19:08

Nej!

Men subjektiva intryck från lyssningsjämförelser är jag lika eller rent av mer intresserad av!

Eftersom hjärnan är fullständigt överlägsen den finaste mättapparatur och att jag tror mig finna gelikar som upplever musikåtergivningen på liknande sätt som jag!

Bygger då på att ett fler än en kan lämna liknande subjektiva omdömen för att blanda in lite trist statistik tänk i det hela... :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-20 21:09

Sondek skrev:Men subjektiva intryck från lyssningsjämförelser är jag lika eller rent av mer intresserad av!

Varför är andras subjektiva lyssningsintryck så intressanta? Deras subjektiva smak kanske är kass?

Själv är jag mer intresserad av andras objektiva lyssningsintryck än deras subjektiva dito.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-20 21:15

Sondek skrev:

Å.. en Baja-Maja!

Jitternivån är gissningsvis mellan 100 ps och 1ns. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-20 21:16

Sondek skrev:Nej!

Eftersom hjärnan är fullständigt överlägsen den finaste mättapparatur och att jag tror mig finna gelikar som upplever musikåtergivningen på liknande sätt som jag!

Oj, hur har du kommit fram till detta axiom? :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-20 21:17

Morello skrev:
Sondek skrev:

Å.. en Baja-Maja!

Morello, du som har koll.

Jitter borde väl rimligtvis bli kvantifieringsdistorsion i DACen snarare än märkbara otakt. Rätt eller fel?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-20 21:22

Style skrev:
Morello skrev:
Sondek skrev:

Å.. en Baja-Maja!

Morello, du som har koll.

Jitter borde väl rimligtvis bli kvantifieringsdistorsion i DACen snarare än märkbara otakt. Rätt eller fel?

Kvantiseringens linjäritet påverkas inte av jitter. Jitter är "svaj" på tidsaxeln, vilket innebär att samples kommer att förskjutas famåt eller båkat i tiden. Jitter ger sidoband i spektrat, som kan undersökas genom att göra en smalbandig och mycket högupplöst FFT-analys, i en omgivning av testsignalens frekvens, av utsignalen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-20 21:33

nu är jag ute på tunn is men jag tänkte så här

det sitter en PLL framför DACen. Denna borde så att säga ta bort allt svaj upp til en viss nivå där en bit faktiskt hamnar fel. Då borde det väl bli kvantiseringsfel?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-20 21:45

Morello skrev:
Sondek skrev:Nej!

Oj, hur har du kommit fram till detta axiom? :?

Axiom? Kan det fås med hallonsmak?

Jaja, jag reagerade också på det där med "hjärnan är fullständigt överlägsen den finaste mättapparatur". Märkligt att man använder så mycket mätappartur överallt då...

Edit: Jitter jitter. Hur det egentligen? En hel massa bitar kan ju helt missas, musiksignalen kommer ut fint ändå, tack vare extrainformation på skivan. Hur påverkas det av gitter? Om en bit hamnar fel borde väl det märkas när man kollar med extrainformationen? Eller gör det tidigare i ledet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-20 21:49

Max,

Jitter betyder inte att bitar fall bort, utan att bitarna hamnar lite fel i tiden. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-20 21:50

Morello skrev:Max,

Jitter betyder inte att bitar fall bort, utan att bitarna hamnar lite fel i tiden. 8)

Morello, kolla min post två upp. Borde det faktiskt inte kunna bli så?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-03-20 21:51

Jag måste säga att stämningen härinne är sådär.. :?
Det verkar som om hifi plockar fram det värsta hos en del personer. Tyvärr verkar det vara likadant på ett annat forum som jag tänkte bli medlem i men jag ångrade mig efter att ha föjlt en konstig debatt om vilka högtalare som lät mest avslöjande...

Jag är som sagt rätt imponerad av 575:an som ljudförmedlare om man jämför med min Arcam som har några år på nacken. Det måste ha hänt något med ljuddelen hos dvdspelare för min gamla dvd var ingen höjdare ljudmässigt (Denon)
Är det någon kunnig som har någon aning om varför dvdspelare helt plötsligt börjat låta riktigt bra??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-20 22:09

Ja, pioneer har verkligen gjort en uppryckning när det gäller att bygga upp apparaterna på en ingenjörsmässigt korrekt sätt. Nonsens som fanns till för att ekonomer och marknadsmänniskor skolle blir nöjda har tagits bort till förmån för intelligenta och välljudande konstruktionslösningar.

Långt ifrån alla DVD-spelare låter bra dock.

Just den där Pioneer 575 hävdar sig utmärkt bra mot mycket på marknaden, och även mot mycket av det riktigt dåliga i high end-världen, och föralldel mot rena CD-spelare i samma prisklass som 575 också, men den föll bort ganska snabbt i jämförelse mot Sentec DiAna (det skall minnas att den kostade 7500:- när det begav sig - för tolv år sedan), så vi kände att 575 inte kunde klassas som en fullvärdg ersättare för den som vill kunna spela DVD-A och SACD, men inte ville gå bakåt i ljudkvalitet jämfört med Sentec DiAna.

Men när (den förvisso påtagligt dyrare) 668 några veckor senare kopplades in var det bara att jubla. De överträffade testsektionens högsta förväntningar. En i sanning triumferanden apparat.

Extra glädjande var det eftersom sökandet efter en riktigt högpresterande multispelare pågått över ett halvår, och jag var beredd att ge upp. Jag kan bara beklaga att vissa tydligen inte har anläggningar som gör den rättvisa. Ni går miste om mycket.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-20 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-20 22:09

Morello skrev:Max,

Jo, visst. Men felkorrigeringsfunktionerna då? Kan inte dom lösa detta?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi