Nuskavise.
Monteringen ska göra att en assymetri i elementen trollas bort. Säg att vi har en sådan assymetri och att konerna rör sig inåt i lådan. Säg att vi har separata volymer. Då kommer den ena konen att röra sig lite mindre inåt, och trycket i den lådan blir lite mindre. Den borde ha rört sig lite mer inåt.
Om vi så tar bort mellanvägen kommer trycket i de två lådhalvorna att bli samma. Elementet som rörde sig lite mindre inåt kommer nu att känna ett större mottryck. Rörelsen kommer därmed att bli ännu mindre. På motsvarande sätt kommer den som rörde sig mer att röra sig ytterligare lite mer.
Effekten av gemensam kavitet borde alltså vara att assymetrin i rörelsen, och därmed distorsionen blir aningen större.
Man kan också se det så här:
Det enskilda elementet som sitter i en enskild låda och konen rör sig inåt och utåt med grundtonens frekvens. Luftvolymen fjädrar emot och inuti lådan blir det en tryckförändring i takt med grundtonen. Om man tar bort mellanväggen så spelar det ingen roll för grundtonens amplitud om elementen spelar grundtonen lika starkt.
Andra deltonen däremot genereras i motfas av elementen pga monteringen. Det betyder att lådan utan mellanvägg inte kommer att ge något mottryck alls för andra deltonen. Andra deltonen blir därmed starkare eftersom konen är friare att röra sig. Med mellanväggen på plats kommer andra deltonen att möta fjädring från vardera kaviteten och rörelsen vid den frekvensen blir mindre.
Effekten av en gemensam kavitet borde alltså vara att andra deltonens amplitud ökar.
Nu finns det några problem med resonemangen ovan.
För det första så gör ju monteringen att jämna deltoner släcks ut. Då spelar det inte så stor roll om det är mer eller mindre som släcks ut, eftersom det ändå släcks ut. I praktiken kommer nog andra effekter att dominera, tex luftfjädringens olinjäritet som ju ger framförallt andraton (och som inte släcks ut med monteringen).
För det andra så bygger resonemangen på att rörelsen är fjädringskontrollerad, och det stämmer för en sluten låda med LT. Men för en vanlig sluten låda som arbetar kring och över sin resonans, eller för en basreflexlåda så finns det massor med också, och det kanske kullkastar hela resonemanget. Eller så funkar det där också, jag ser inte det just nu.
Sen spelar det säkert in vilken distorsionsmekanism som dominerar. Är det fjädringens, kraftfaktorns eller talspoleinduktansens olinjäritet som dominerar?
Det finns också ytterligare en effekt av mellanväggen och det är att den styvar upp lådan. Jag undrar om inte det är den största effekten den får.
Lyckades jag inte skriva myckat och ändå komma fram till ett "jaså"?

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.