Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-14 13:34

lennartj skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Kompromisser måste göras oavsett budget och oavsett rum så är det.

Möjligtvis. Vad viktigare är - tänker man vara nöjd med kompromissen, eller kommer man att deklarera "denna skall jag byta ut så fort jag hittar något som kommer närmre mina krav".

Vem är man i frågan ovan?

man är en variabel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-14 14:23

lennartj skrev:Minnesdistens hörbarhet kommer att undersökas i F/E-lyssningar under sensommaren/hösten om allt går i lås.
Dock måste dessa lyssningar genomföras i andra anläggningar än de som tidigare använts eftersom den elektroniken (enligt teorierna) troligen har minnesdistorsion.
I det här fallet går det inte att hävda att anläggningen man använder för lyssningen inte måste vara perfekt för att detektera skillnader med och utan testobjektet, man uppfattar dem ändå. Det stämmer för vanliga färgningar, men inte inte för att detektera frånvaron av en sorts distorsion i testobjektet som redan finns i referensanläggningen.

Men minnesdistorsion (eller temperaturdriftdistorsion, eller vad man egentligen nu skulle kalla det) borde ju vara additiv precis som all annan dist, vilket borde betyda att den skulle kunna gå att detektera ändå. Eller vad finns det för anledningar till att den inte är additiv (kumulativ)?

Jag ser det som svårt att identifiera just temperaturdriften om man detekterar ett slutsteg som färgande. Förmodligen bör man använda signaler som går från fullt till väldigt låg nivå, utöver musik kanske också någon testsignal. Men även om man detekterar färgning så måste man nog utföra väldigt noggranna mätningar för att kunna identifiera den tekniska orsaken.

Inte för att det inte vore väldigt intressant, men jag har som det ser ut nu varken instrument eller kunnande för det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-14 14:47

En fråga från en person som aldrig deltagit i LTS tester:
Karaktärer som 3d återgivning, alltså rumsperspektiv och hur väl man hör lokaen i en god inspelning, eller att cellon är gjord av trä Är det sådant ni lyssnar efter också?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-14 14:51

sprudel skrev:En fråga från en person som aldrig deltagit i LTS tester:
Karaktärer som 3d återgivning, alltså rumsperspektiv och hur väl man hör lokaen i en god inspelning, eller att cellon är gjord av trä Är det sådant ni lyssnar efter också?

Om man lyssnar efter skillnader, varför skulle man bortse från något?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-14 14:52

Ett svar från en person som aldrig* deltagit i LTS tester: Ja. :) Vid lyssning på musik lyssnar man nog på allt som gör skillnad. Före det blinda förfarandet hjälps man lämpligen åt att lyssna in sig på skillnader.

*OK, jag var med på en demonstration av metoden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-14 15:32

lennartj skrev:I det här fallet går det inte att hävda att anläggningen man använder för lyssningen inte måste vara perfekt för att detektera skillnader med och utan testobjektet, man uppfattar dem ändå. Det stämmer för vanliga färgningar, men inte inte för att detektera frånvaron av en sorts distorsion i testobjektet som redan finns i referensanläggningen.

Mern inspelningarna då? Det borde väl vara mängder av minnesdist i de flesta inspelningar?

KarlXII skrev:Minnesdist låter ju intuitivt lite skumt, tycker jag personligen, men det är ju trots allt det enda jag sett som är en någorlunda plausibel förklaring till varför man hör skillnad. Och dessutom den enda som pekar på att det är ett "fel" som gör att det låter sämre. I de flesta andra förklaringsmodeller brukar det ju påstås att det är "felen" som gör att det låter bättre.

Det är väl klassisk tillämpning av Ockhams rakkniv. Alla andra förklaringar (inklusive minnesdist) än "trevlig signalpåverkan" känns långsökta. Vore minnesdisten (eller något liknande) en faktor borde den väl redan ha förstört de flesta inspelningar långt innan de kommer fram till hifianläggningen?

Hur som helst ska det bli mycket intressant att ta del av testresultaten. Mycket bra initiativ! Jag hoppas det blir av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-14 15:40

Magnuz skrev:Vore minnesdisten (eller något liknande) en faktor borde den väl redan ha förstört de flesta inspelningar långt innan de kommer fram till hifianläggningen?

Bra analys! Således borde minnesdisten stå att finna genom analys av lite skivor?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-14 15:46

Magnuz skrev:Vore minnesdisten (eller något liknande) en faktor borde den väl redan ha förstört de flesta inspelningar långt innan de kommer fram till hifianläggningen?

En stilla spekulation från barbersalongen: Hur vet du att de inte redan ÄR förstörda...? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-14 16:07

KarlXII skrev:En stilla spekulation från barbersalongen: Hur vet du att de inte redan ÄR förstörda...? :)

Genom att de som menar att de uppfattar det här fenomenet ändå tycks kunna lyssna på skivor med behållning bara hemmariggen är rörbestyckad. Om minnesdisten "färgade grått" borde väl de flesta skivor vara grå redan och en rörförstärkare hit eller dit hemmavid borde inte göra någon större skillnad.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-14 16:12

Magnuz skrev:
KarlXII skrev:En stilla spekulation från barbersalongen: Hur vet du att de inte redan ÄR förstörda...? :)

Genom att de som menar att de uppfattar det här fenomenet ändå tycks kunna lyssna på skivor med behållning bara hemmariggen är rörbestyckad. Om minnesdisten "färgade grått" borde väl de flesta skivor vara grå redan.

Det finns nyanser även i helvetet. 8)

Sen är det väl inte så många slutsteg inblandade i signalvägen från musikalisk händelse -> konsumentmedium.

Det var bara en tanke som slog mig när Muddy Waters gled förbi i låtlistan.
Många inspelningar från pre-transistortiden låter osannolikt bra, för sin ålder. Kanske finns en anledning till det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-14 16:14

Det skulle väl kunna vara en gradskillnad på gråheten?

Jag antar att musiken inte passerar något som förstärker så mycket som ett slutsteg vid en normal mixning? - i så fall kan ju huvudproblemet uppstå vid så pass kraftig förstärkning?

Alltså typ: "grå + inget mer" bättre än "grå + jättegrå"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-14 16:16

KarlXII skrev:
Sen är det väl inte så många slutsteg inblandade i signalvägen från musikalisk händelse -> konsumentmedium.

Aha, det gäller bara slutsteg alltså?

KarlXII skrev:Många inspelningar från pre-transistortiden låter osannolikt bra, för sin ålder. Kanske finns en anledning till det?

Sant, men nog började det låta illa redan innan transistorerna kom på bred front?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-14 16:18

Magnuz skrev:
KarlXII skrev:

Aha, det gäller bara slutsteg alltså?

KarlXII skrev:Många inspelningar från pre-transistortiden låter osannolikt bra, för sin ålder. Kanske finns en anledning till det?

Sant, men nog började det låta illa redan innan transistorerna kom på bred front?

Ingen aning. Jag vet inte mer än du. Här spekuleras det bara, ser du.
Jag tycker nattlorden spekulerar bra där.

Visst. Det finns ju även inspelningar gjorda idag som låter fantastiskt bra.

Användarvisningsbild
lennartj

Mera spekulationer

Inläggav lennartj » 2010-07-14 17:41

När vi ändå spekulerar spär jag på med lite fler tankar.
Det är 35 år sedan jag läste en liten kurs i kvantfysik och förutom att jag glömt och förträngt det mesta så har en del förklaringsmodeller reviderats sedan dess.

Ponera att vi ska förstärka en fyrkantvåg med en bipolär effekttransistor,
jag har skamligt dålig koll, men jag har för mig att den fysiska tjockleken från emitter till kollektor är betydligt längre än ett fåtal atomdiametrar.

I normalfallet när man ska mäta lägger man på fyrkantvågen med konstant frekvens och alla sinusvågor som bygger upp fyrkantvågen har konstant inbördes förhållande .

Då tänker jag mig att efter ett ännu okänt antal millisekunder buffar elektronströmmen sig fram och knuffar till en massa atomcentrum utefter sin hinderbana genom kiselet så att vägen blir lite mindre krokig för den frekvens som ligger på och de små atomförskjutningarna håller sig så länge frekvensen är oförändrad .
Ändrar man frekvens så stämmer inte den etablerade krokiga men anpassade vägen mellan atomerna längre utan strukturen knuffas om för att stämma med den nya frekvensen vilket tar ett antal millisekunder igen.

På ett vanligt oscilloskop ser man ingenting av det här för det triggar först när vägen (och vågen) stabiliserats.

Med en musiksignal pågår däremot ett ständigt "krig" för att möblera om eftersom signalen ändras hela tiden.

I småsignaltransistorer och IC antar jag att skikten är tunnare och ytorna mycket mindre så att ovanstående fenomen är försumbara.

Hur det ser ut för mosfet och andra transistortyper är någon annan med mer och färskare kunskaper välkommen att spekulera om, samt såga mina spekulationer, om han har belägg för att jag är ute och cyklar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-14 18:07

Vore det inte bättre att inse man gillar en viss färgning som rör ger?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-14 18:16

subjektivisten skrev:Vore det inte bättre att inse man gillar en viss färgning som rör ger?

NEJ 8)

Endast framtiden kan utvisa vem som hoppat i galen tunna och har anledning att ompröva sina ståndpunkter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-14 18:18

Ja, jag känner mig väldigt säker på utgången. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-14 18:49

Subbe skriver:

Ja, jag känner mig väldigt säker på utgången.

Bra då behöver du inte deltaga i diskussionen längre och vi andra får spåna vidare.

När också vi är säkra på utgången/övertygade/neddragna brallor etc tar vi upp det igen med dig Subbe.

OK ?

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-14 21:12

subjektivisten skrev:Vore det inte bättre att inse man gillar en viss färgning som rör ger?

Det stora problemet med den här hypotesen är ju att många snarare upplever transistorer som färgade (onaturligt återgivet ljud). Om man sedan går till inspelningsbiten så är det vanligt med rör i signalkedjan från instrument till fonogram.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-14 21:23

subjektivisten skrev:Ja, jag känner mig väldigt säker på utgången. 8)
Hur kan du vara det?

Alltså, kan du berätta utförligt vad du baserar din säkerhet på, gärna med källor, exemplifieringar och lite bakgrund om din tekniska kompetens inom kvantfysik.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-14 22:08

Objektivisten skrev:Om man sedan går till inspelningsbiten så är det vanligt med rör i signalkedjan från instrument till fonogram.

Du känner till Opus3 va :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-14 22:27

Objektivisten skrev: Om man sedan går till inspelningsbiten så är det vanligt med rör i signalkedjan från instrument till fonogram.

Jag har till och med hört folk som har spelat dåligt, och ibland sjungit falskt. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-14 22:30

lennartj skrev: NEJ 8)

Endast framtiden kan utvisa vem som hoppat i galen tunna och har anledning att ompröva sina ståndpunkter.

Du menar att du tror att det kommer att gå att detektera trissestegen i Almens F/E-setup med rör-lyssning, men att det inte kommer att gå att detektera rörstegen i samma rigg?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-14 22:34

phon skrev:
Objektivisten skrev: Om man sedan går till inspelningsbiten så är det vanligt med rör i signalkedjan från instrument till fonogram.

Jag har till och med hört folk som har spelat dåligt, och ibland sjungit falskt. :)

Du har dålig musiksmak alltså? :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-14 22:38

Nä, men ibland lyssnar man hemma hos någon distorfil.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-14 22:39

phon skrev:

Hör du verkligen sånt genom dina gråsunkiga transistorgrejer? 8O

Eller dumt av mig - allt låter förstås så. :P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-07-14 22:40

:D :D

Färga grått

Pensionärsskatt

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-14 22:46

phon skrev:Du menar att du tror att det kommer att gå att detektera trissestegen i Almens F/E-setup med rör-lyssning, men att det inte kommer att gå att detektera rörstegen i samma rigg?

Det kan man säkert.
Men det som är spännande är ju att se om transistorsteget går att detektera.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-14 22:47

Skämt åsido, men det här med grått är ganska bra, för det är precis vad man upplever mot rörförstärkare, instrumentens och rösters klangfärger saknas och efter ett tag blir man liksom deprimerad när man spisar transistorer för allt låter likadant, trist grått. Sen är det oftast platt ljudet också, 2 dimensionellt och inte levande 3 dimensionellt med kropp.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-14 23:13

Almen skrev:

Ett svar från en person som aldrig* deltagit i LTS tester: Ja. :) Vid lyssning på musik lyssnar man nog på allt som gör skillnad. Före det blinda förfarandet hjälps man lämpligen åt att lyssna in sig på skillnader.

*OK, jag var med på en demonstration av metoden.

Det är just dessa faktorer jag hänger upp mig på när jag jämför förstärkare och här finns skillnader.
Om man istället lyssnar på tex tillslaget på en symbal enbart är det ju en annan sak. Skulle vara väldigt kul att vara med vid en LTS-test.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi