av lennartj » 2010-07-14 17:41
När vi ändå spekulerar spär jag på med lite fler tankar.
Det är 35 år sedan jag läste en liten kurs i kvantfysik och förutom att jag glömt och förträngt det mesta så har en del förklaringsmodeller reviderats sedan dess.
Ponera att vi ska förstärka en fyrkantvåg med en bipolär effekttransistor,
jag har skamligt dålig koll, men jag har för mig att den fysiska tjockleken från emitter till kollektor är betydligt längre än ett fåtal atomdiametrar.
I normalfallet när man ska mäta lägger man på fyrkantvågen med konstant frekvens och alla sinusvågor som bygger upp fyrkantvågen har konstant inbördes förhållande .
Då tänker jag mig att efter ett ännu okänt antal millisekunder buffar elektronströmmen sig fram och knuffar till en massa atomcentrum utefter sin hinderbana genom kiselet så att vägen blir lite mindre krokig för den frekvens som ligger på och de små atomförskjutningarna håller sig så länge frekvensen är oförändrad .
Ändrar man frekvens så stämmer inte den etablerade krokiga men anpassade vägen mellan atomerna längre utan strukturen knuffas om för att stämma med den nya frekvensen vilket tar ett antal millisekunder igen.
På ett vanligt oscilloskop ser man ingenting av det här för det triggar först när vägen (och vågen) stabiliserats.
Med en musiksignal pågår däremot ett ständigt "krig" för att möblera om eftersom signalen ändras hela tiden.
I småsignaltransistorer och IC antar jag att skikten är tunnare och ytorna mycket mindre så att ovanstående fenomen är försumbara.
Hur det ser ut för mosfet och andra transistortyper är någon annan med mer och färskare kunskaper välkommen att spekulera om, samt såga mina spekulationer, om han har belägg för att jag är ute och cyklar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]