Morello skrev:Om normerineg skall fungera måste man ju sänka oerhört mycket för att det garanterat eller i alla fall med mcyket hög sannolikhet skall finnas utrymme och då skulle det bli för svagt och brusigt för den typ av junkdatorer folk typsikt använder.
Volymnormierngen har alltså en inbyggd kompressor/limiter.
Du argumenterar som de som anser att allting skall limiteras (även för
utgivning på högupplösta format) för att vinna S/N...
Men hela resonamanget är tveksamt tycker jag, eftersom hela ljudkva-
litetspoängen (som ju S/N rimligtvis måste räknas till) ändå går förlorad
när man komprimerar sönder ljudet.
Ännu viktigare är dock att problemet inte finns överhuvudtaget, för det
är ingen konst alls att få det att fungera alldeles utmärkt i alla tänkbara
sammanhang.
Man reglerar ju (om man gör rätt) inte bara på medelvärdet utan man
reglerar på BÅDE medel- och toppvärde!
Det vill säga - även om man reglerar på medelvärdet så ser man ju till
så att det inte klipper.
Lägger man t ex medelvärdesgränsen på -23 dB så betyder det inte att
medelvärdet hamnar på -23 dB, utan att det hamnar på MAX -23dB.
Är låtens crest-faktor större än 23 dB så hamnar helt enkelt medelvär-
det under maxnivån för medelvärde. T ex i alla svaga satser i symfonier
(får man hoppas).
Den lösing som Spotify valt med nivåhöjning och limiter, är inte bra. Men
som tur är finns det ju bättre lösningar. Hoppas det sker en ändring. Är
Spotify oroliga för bristande S/N i folks datorer så behöver de tänka om,
om deras lösning är att förstöra ljudkvaliteten på ett annat sätt, för att
mildra hörbarheten av det.
Om det går att spela okomprimerad musik med acceptabelt resultat, så
går det även att spela hårdkomprimerad musik på lite lägre nivå (= att
medelnivåreglera).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).