motkoppling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 19:23

Tack du. Jag tjänade på det själv också. Fick en bättre förstärkare iom att jag kom igång och jobbade praktiskt. Det är behållningen för min del med Faktiskt.se. Inspiration av det sociala grupparbetet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 19:45

Kopplade tillbaka till triod igen. Som natt och dag. Om man ska bli religiös nån gång så undrar jag om inte det rätta tillfället är just nu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-28 20:31

Flint skrev:Kopplade tillbaka till triod igen. Som natt och dag. Om man ska bli religiös nån gång så undrar jag om inte det rätta tillfället är just nu.

:D

Kanske är det bra med låg utimpedans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 20:42

Svante
Jodå. Visst påverkar det. Men här runt ett (1) ohm räcker åt mig. Men det är något mer än bara gropighet i mellanregistret som gäller. Känns som om ljudet är komplett på något sätt. "Hela transienten" plaskar till på en gång verkar det. Låter naturligt och fritt. Bra diskant också. Ljust ljud utan stickighet. Pentod lät precis tvärs om. Dovt men elakt samtidigt med knepiga och överdrivna anslag vilket väckte tokmastringen direkt. Lät teknik. Hallleluja. :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-28 20:50

Du menar väl inte att fan har gått
o blitt religiöser på gamla da´r :D

Tack för ett kuligt resultat !
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 20:53

Laila skrev:Du menar väl inte att fan har gått
o blitt religiöser på gamla da´r :D

Tack för ett kuligt resultat !

Jo det kan du ge dig Flint på. :lol:

Tack!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-28 20:57

Mycket underhållande, fler av dig hade gjort faktiskt.se till en mycket trevligare plats. Hoppas du nån gång får tillfälle att lyssna till Anderssons GM70 burk, fi fan i gatan vilken maskin :D

Tack Flint!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 21:02

DS skrev:Mycket underhållande, fler av dig hade gjort faktiskt.se till en mycket trevligare plats. Hoppas du nån gång får tillfälle att lyssna till Anderssons GM70 burk, fi fan i gatan vilken maskin :D

Tack Flint!

Tack själv! Ja det vore kul att höra den maskinen men jag lever ett så pass minimalt liv nu så jag får nöja mig med att snacka om den med er istället.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 21:40

Jag ska dra några slutsatser.

Man kan av mitt experiment inte dra några säkra slutsatser alls.

Jag verkar aldrig att bli av med mina rörstärkare trots ivriga försök. Så här har det varit sen 1970. Jag kommer alltid tillbaka till rören och känner det som en befrielse i musiklyssnandet. Som om ett tafatt men elakt filter tas bort.

Jag anser att f/e-testets trovärdighet står i nivå med en butiksdemo i förhållande till lyssning i den invanda hemmiljön.
Senast redigerad av Flint 2010-07-29 10:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-29 00:48

Jag gillar att testerna görs utan skyddsnät och att data redovisas.
För många ggr på faktiskt får man veta att så här är det och det är bevisat genom tester som endera inte redovisas eller så refereras det till nån test i Molt för 8 år sedan.
Allt kan ju inte göras så här direkt men det är trevligt när det händer nya saker för annars så stannar faktiskt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 01:01

Harryup
Tack! Det är så här mitt tänkande är uppbyggt och därför ställer jag gärna det kravet på andra. Lite ovant verkar det för vissa vilket jag inte förstår. Det borde vara den mest naturliga sak i världen att försöka verifiera sina påståenden och inte slingra sig som en mask på en metkrok om man vill leva upp till ett uns av den vetenskap man säger sig företräda eller den status man anser sig ha.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-07-29 02:10

Kollade lite snabbt på simuleringen och jag tycker det ser ut som att anodimpedansen (dUa/dIa) är lite hög; har du någon viloström dvs är anod/katod-spänningen adekvat?

För övrigt uppfriskande med någon som gör lite simuleringar och löder å inte bara snackar en massa.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MP

Inläggav MP » 2010-07-29 04:36

Harryup skrev:Jag gillar att testerna görs utan skyddsnät och att data redovisas.
För många ggr på faktiskt får man veta att så här är det och det är bevisat genom tester som endera inte redovisas eller så refereras det till nån test i Molt för 8 år sedan.
+1

Flint skrev:Det borde vara den mest naturliga sak i världen att försöka verifiera sina påståenden och inte slingra sig som en mask på en metkrok om man vill leva upp till ett uns av den vetenskap man säger sig företräda eller den status man anser sig ha.
+1

Morello skrev:För övrigt uppfriskande med någon som gör lite simuleringar och löder å inte bara snackar en massa.
+1
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 07:04

Morello skrev:Kollade lite snabbt på simuleringen och jag tycker det ser ut som att anodimpedansen (dUa/dIa) är lite hög; har du någon viloström dvs är anod/katod-spänningen adekvat?

För övrigt uppfriskande med någon som gör lite simuleringar och löder å inte bara snackar en massa.

Tack! Jo pentodkopplat tycker jag också att Ri hamnar otäckt högt men jag testade andra pentoder och dom låg alla högt, högre än uppgivna värden i handböcker, och dom svarade också alla på olika viloström. Jag justerade förstås rörets arbetspunkt. Sett i effekt la' jag 6L6 på 16W som är ett gammalt fegisvärde för det röret. Senare modeller släpper man tydligen upp till 20W och kusinen 5881 till 25W. I verkligheten alltså. Ett tag funderade jag på om spicet till 6L6GC var knas. Kanske ska mata in några andra versioner och jämföra. Triodkopplat ligger det spicet på 1200 ohm Ri och t.ex. KT88 på runt 800 så det stämmer nog där i alla fall.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-29 09:56

Vill ge dig min stora uppskattning för en fantastisk insats.
Du har sannolikt bidragit starkt till att man kanske omvärderar vikten av olika distorsionstyper samt hittat fler förklaringsmekanismer till varför vissa rörkonstruktioner återger den upplevda verkligheten korrektare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 10:02

Tack! Ja, det finns lika lite ett rörljud som det finns ett transistorljud.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-30 11:47

Rapport efter några dar' med nfb.

Intrycken står kvar precis lika tydliga som tidigare. Motkopplingen blev en fullträff! Med reservation för att nu den sk. klassiska musiken låter precis lika bra som den modernare och rockigare. Jag har förmodligen vant mig vid karaktären och blivit "inspelad" likt en exotisk och dyr kabel. Kanske ska gjuta in steget i betong nu så att jag inte får lust att modda sönder det framöver. :lol:

Några reflektioner:
Jag får sällan lust att byta skiva nu. Blir snarare förvånad när den tar slut och det nästan oberoende av vad jag spelar.

Ljudet låter även bra "ute i köket"" och "på muggen". Sånt där man ofta flinar åt när man hör det sägas. Jag flinar nu också men av en helt annan annleding - att det är kul att lyssna även under "utflykterna".

Så ligger det till.

//

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2010-07-31 12:27

Tack för lyssningen Flint! Det har varit väldigt intressant. Jag ska definitivt leta upp en ljudkurs eller nåt för att lära mig lyssna ordentligt :). Med ett par undantag var det inte alldeles lätt att hitta skillnader.

Det som saknas nu är petersteindls utlovade bild angående biasering. Kan man få se det? Väldigt intresserad av det. Dock är jag mycket osäker om jag förstår vad vad du menar.

Jag tolkar det att Ic ska väljas så att:

d(gm)/d(Ic) = - d(Rout)/d(Ic)

Känns som att jag är ute på en riktig långtur med cykeln nu :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-31 12:54

icko
Tack! Men ta formeln med Morello. Han är bättre på den rena råteorin med rätt "nomenklatur" än vad jag är. Jag har simulerat/mätt fram värdena. För lat för att räkna för hand när det finns "dosa". Sen vill jag påpeka att ljudfilerna inte ger rättvisa åt verklig lyssning med högtalare som det är normalt tänkt och speciellt inte med mina PKK som utgör en mycket jämn impedansbelastning och därför bättre klarar stegets ev. höga ri.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2010-07-31 15:38

tyckte bara det skulle vara intressant fenomen att få höra mer om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-01 14:25

icko skrev:tyckte bara det skulle vara intressant fenomen att få höra mer om.

Ursäkta, menade inte att vara ohövlig. Menar att jag är rostig på formlerna. Det är runt 40 år sen jag räknade dom manuellt. Tänkte att det är bättre att Morello dyker in och reder ut begreppen eftersom det var han som tog upp dom. Grupparbete.

Hittade "felet" med pentoden 6L6:s höga Ri som förvånade tidigare. Det skiljer på spicen. Har simulert med tre olika i samma arbetspunkt enligt en angivelse som ska påstås ska ge runt 25k. Fick fram 125k, 100k och 42k. Ia/Ug-kurvorna skiljer förstås även dom.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-08-02 16:13, redigerad totalt 2 gånger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-08-02 09:01

Flint skrev:Tack! Ja, det finns lika lite ett rörljud som det finns ett transistorljud.

Precis. Och i mina öron skiljer dina distexempel inte något särskilt från vad som går att åstadkomma med halvledare (trissor och/eller dioder etc). Ritningar på lågmotkopplade "single-ended" trissesteg har jag sett många genom åren och många varianter finns säkert fortfarande på nätet. Jag byggde själv ett klass-A-slutsteg med en enda mosfet-trissa en gång i tiden, med väldigt få komponenter och mycket låg verkningsgrad. Den gick att få att klippa ganska likt ditt rörsteg. Det hade visserligen ingen utgångstrafo, men just trafodisten verkar ju ändå beskedlig från ditt rörsteg och är nog inte särskilt väsentlig i sammanhanget. Det var inget jag gillade att spela skivor genom, men var kul att använda som effektburk till mina syntar, trummor mm.

Efter lite söknade hittade jag något liknande, som ser ut att likna mitt gamla mögsteg: http://diyaudioprojects.com/Solid/ZCA/ZCA.htm
Men jag är inte helt säker i detalj. Det är ju 30 år sedan jag lödde de där komponenterna kors och tvärs och som luktade bränt mest hela tiden under drift...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2010-08-02 20:53

Flint skrev:
icko skrev:tyckte bara det skulle vara intressant fenomen att få höra mer om.

Ursäkta, menade inte att vara ohövlig. Menar att jag är rostig på formlerna. Det är runt 40 år sen jag räknade dom manuellt. Tänkte att det är bättre att Morello dyker in och reder ut begreppen eftersom det var han som tog upp dom. Grupparbete.

Ingen fara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-03 10:02

RogerJoensson

Om fet-steget.
Jaha. Då var du tidigt ute. Mig veterligt fanns inte di där trissurna 1980. Sony hade något som dom kallade V-fet 76-78 som rasade efter ett år ungefär men sen tog det nog ett tag innan FET-vågen tog fart.
Annars håller jag med om distsnacket men med ett förbehåll - jag har aldrig varit med om att ett trissesteg, vare sig mina egna eller andras, kan ge samma musikaliska kick som ett bra rörslutsteg. Trissor kan komma i närheten men det är ändå en tydlig bit kvar till rörstegets nivå. Detta förstås bara en sanning för mig själv och ingen annan eftersom jag inte hör som någon annan - som jag vet,

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-08-03 11:30

Flint skrev:Jaha. Då var du tidigt ute. Mig veterligt fanns inte di där trissurna 1980.

30 år var grovt räknat. Det var samma år som det skrevs om Hitachis power mosfets i tidningen Elektor. Det kan ha varit 1981 eller möjligen 1982 då de presenterade byggprojektet Crescendo. 2SK133/135 osv måste ha funnits några år tidigare är så.
Trissan jag experimenterade med var 2SK135/133 (eller 2SJ50/48 ), alltså samma som Elektor använde i Crescendo.
Flint skrev:Sony hade något som dom kallade V-fet 76-78 som rasade efter ett år ungefär men sen tog det nog ett tag innan FET-vågen tog fart.

Det var kanske så att v-fettarna tappade mark till förmån för mosfettarna?
Flint skrev:Annars håller jag med om distsnacket men med ett förbehåll - jag har aldrig varit med om att ett trissesteg, vare sig mina egna eller andras, kan ge samma musikaliska kick som ett bra rörslutsteg. Trissor kan komma i närheten men det är ändå en tydlig bit kvar till rörstegets nivå. Detta förstås bara en sanning för mig själv och ingen annan eftersom jag inte hör som någon annan - som jag vet,

Har du hört några "singel ended"-trisse-steg, lågmotkopplade typ som i länken jag hittade? Alltså steg som är byggda på samma simpla sätt som ditt rör steg, resulterande i ordentligt assymetrisk dist och hög utimpedans. 2SK135 är bra på detta eftersom de i sig är rätt svampiga omotkopplade och kan ge snygg, mjuk dist i en enkel uppkoppling.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-08-03 11:37

RogerJoensson skrev:Har du hört några "singel ended"-trisse-steg, lågmotkopplade typ som i länken jag hittade? Alltså steg som är byggda på samma simpla sätt som ditt rör steg, resulterande i ordentligt assymetrisk dist och hög utimpedans. 2SK135 är bra på detta eftersom de i sig är rätt svampiga omotkopplade och kan ge snygg, mjuk dist i en enkel uppkoppling.

Har varit på gång några gånger att bygga och testa det men nej, inte ännu. Ligger några fettrissor i skafferiet och väntar. Har dock simulerat en del som förberedelse inför ett bygge.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 22:35

Rapport (en månad senare).
Det motkopplade SE-steget jag avhandlat tidigare i denna tråd låter fortfarande lika oförskämt bra. Musik är det sammanfattande ordet. En höjdare. Jag upphör aldrig att förvånas över hur "lynnigt" det här med upplevd ljudkvalitet är. Antaget tekniskt logiskt tänkande verkar vara minst lika mycket ett hinder som en möjlighet vad gäller subjektiv upplevelse. Vet att det uppfattas som flum att säga så men det är fan i mig så jag upplever verkligheten många gånger. Troligen finns det dock en logik trots allt men att man just i nu-läget inte förstår den. Jag accepterar dock i nuläget att verka förvånad/förvirrad.
Senast redigerad av Flint 2010-09-03 23:06, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2010-09-03 23:01

Var har du hållit hus?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 23:07

MP skrev:Var har du hållit hus?

Drog mig tillbaka när V8 visade huggtänderna. Han gillar inte mig.

MP

Inläggav MP » 2010-09-03 23:14

Ojdå, men jag gillar dig (fast inte på det där bögiga sättet)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi