Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Kopplade tillbaka till triod igen. Som natt och dag. Om man ska bli religiös nån gång så undrar jag om inte det rätta tillfället är just nu.
DS skrev:Mycket underhållande, fler av dig hade gjort faktiskt.se till en mycket trevligare plats. Hoppas du nån gång får tillfälle att lyssna till Anderssons GM70 burk, fi fan i gatan vilken maskin![]()
Tack Flint!
+1Harryup skrev:Jag gillar att testerna görs utan skyddsnät och att data redovisas.
För många ggr på faktiskt får man veta att så här är det och det är bevisat genom tester som endera inte redovisas eller så refereras det till nån test i Molt för 8 år sedan.
+1Flint skrev:Det borde vara den mest naturliga sak i världen att försöka verifiera sina påståenden och inte slingra sig som en mask på en metkrok om man vill leva upp till ett uns av den vetenskap man säger sig företräda eller den status man anser sig ha.
+1Morello skrev:För övrigt uppfriskande med någon som gör lite simuleringar och löder å inte bara snackar en massa.
Morello skrev:Kollade lite snabbt på simuleringen och jag tycker det ser ut som att anodimpedansen (dUa/dIa) är lite hög; har du någon viloström dvs är anod/katod-spänningen adekvat?
För övrigt uppfriskande med någon som gör lite simuleringar och löder å inte bara snackar en massa.
icko skrev:tyckte bara det skulle vara intressant fenomen att få höra mer om.
Flint skrev:Tack! Ja, det finns lika lite ett rörljud som det finns ett transistorljud.
Flint skrev:icko skrev:tyckte bara det skulle vara intressant fenomen att få höra mer om.
Ursäkta, menade inte att vara ohövlig. Menar att jag är rostig på formlerna. Det är runt 40 år sen jag räknade dom manuellt. Tänkte att det är bättre att Morello dyker in och reder ut begreppen eftersom det var han som tog upp dom. Grupparbete.
Flint skrev:Jaha. Då var du tidigt ute. Mig veterligt fanns inte di där trissurna 1980.
Flint skrev:Sony hade något som dom kallade V-fet 76-78 som rasade efter ett år ungefär men sen tog det nog ett tag innan FET-vågen tog fart.
Flint skrev:Annars håller jag med om distsnacket men med ett förbehåll - jag har aldrig varit med om att ett trissesteg, vare sig mina egna eller andras, kan ge samma musikaliska kick som ett bra rörslutsteg. Trissor kan komma i närheten men det är ändå en tydlig bit kvar till rörstegets nivå. Detta förstås bara en sanning för mig själv och ingen annan eftersom jag inte hör som någon annan - som jag vet,
RogerJoensson skrev:Har du hört några "singel ended"-trisse-steg, lågmotkopplade typ som i länken jag hittade? Alltså steg som är byggda på samma simpla sätt som ditt rör steg, resulterande i ordentligt assymetrisk dist och hög utimpedans. 2SK135 är bra på detta eftersom de i sig är rätt svampiga omotkopplade och kan ge snygg, mjuk dist i en enkel uppkoppling.
Användare som besöker denna kategori: Eriken2, Majestic-12 [Bot] och 14 gäster