skrutten skrev:Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)
Jag har varit mycket nöjd med de här högtalarna och frekvenskurvan ser bra ut vid mätning av rent brus. Men ibland har jag retat mig på att vissa akustiska instrument och sångröster haft en tendens att låta lite burkigt. Jag har provat att dämpa sidoväggarna runt midbasen på baksidan med isolering, men utan någon nämnvärd förbättring.
Så idag fick jag en stund över... Först tog jag bort tygramen och den bakriktade diskanten. Lister skruvades fast längs öppningen:
Jag sågade sedan till hela bakstycken i MDF och fräste hål och försänkning för den bakriktade diskanten:
Med lim och häftpistol klädde jag skivorna med tjockt filttyg, dämpade lådan invändigt med Isover, anslöt diskanterna och satte skivan på plats:
Nu spelar alltså midbasen i en konventionell sluten kavitet och efter en sen kväll är jag benägen att erkänna att försöket med dipol inte funkade så bra som jag tänkt. Det här låter bättre - mellanregistret är behagligt i hela sitt omfång och jag har även kunnat sänka delningsfrekvensen mot basen något.
Nu återstår alltså "bara" ett par tygfronter så kan vi säga att vi är klara!