Dags att uppgradera - steg 5 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-27 00:48

Innan jag "stänger" den här tråden och betraktar dessa byggen som klara, har jag funderat på att testa ett tweak, grundat på mina funderingar i samma anda som skrutten långt tidigare satt tummen på:

skrutten skrev:Kalejdokom, tror du inte att det kan bli problem med de relativt breda sidostyckena på dipoldelen. Min magkänlsa, tja hur skall man säga? är att du där kan få mer lådljud där än lovligt - som bara släpps ut fritt i rummet. (Hoppas iofs att jag har fel)

Jag har varit mycket nöjd med de här högtalarna och frekvenskurvan ser bra ut vid mätning av rent brus. Men ibland har jag retat mig på att vissa akustiska instrument och sångröster haft en tendens att låta lite burkigt. Jag har provat att dämpa sidoväggarna runt midbasen på baksidan med isolering, men utan någon nämnvärd förbättring.

Så idag fick jag en stund över... Först tog jag bort tygramen och den bakriktade diskanten. Lister skruvades fast längs öppningen:

Bild

Jag sågade sedan till hela bakstycken i MDF och fräste hål och försänkning för den bakriktade diskanten:

Bild

Med lim och häftpistol klädde jag skivorna med tjockt filttyg, dämpade lådan invändigt med Isover, anslöt diskanterna och satte skivan på plats:

Bild

Nu spelar alltså midbasen i en konventionell sluten kavitet och efter en sen kväll är jag benägen att erkänna att försöket med dipol inte funkade så bra som jag tänkt. Det här låter bättre - mellanregistret är behagligt i hela sitt omfång och jag har även kunnat sänka delningsfrekvensen mot basen något.

Nu återstår alltså "bara" ett par tygfronter så kan vi säga att vi är klara!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-07-27 08:25

Kalas snyggt. Tråkigt att du inte fick till dom som dipoler.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-27 08:56

håller med Peetwa.. :(

Men ändå så är det ju ett mycket trevligt bygge med roliga ideer och kul med en SLS10" aktivt kompencerad i botten :)
Och gällande delningen så... har redan testat och dömt ut >100Hz delning: vad va det jag sa... 8)

Jag är själv välldigt sugen på att konstruera någon rolig lösning med 1-2st SLS 10" i varje högtalare som möts upp av 1st Seas 8" element vid 80Hz och sedan övergår till Vifa bredbandare (3st/kanal)

bara en rolig ide, kommer nog dröja innan det blir av men någon gång så... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-27 10:29

Kalejdokom skrev:
Jag har varit mycket nöjd med de här högtalarna och frekvenskurvan ser bra ut vid mätning av rent brus. Men ibland har jag retat mig på att vissa akustiska instrument och sångröster haft en tendens att låta lite burkigt. Jag har provat att dämpa sidoväggarna runt midbasen på baksidan med isolering, men utan någon nämnvärd förbättring.

Har du utfört några mätningar under detta arbete?

Din lösning ger ju något som blir ett mellanting mellan en dipol och njure och någonstans blir det stökigt i tonkurvan beroende på den bakre kavitetens utformning.

Man behöver i regel hitta en peak som uppstår och EQ:a ner denna med skaplig precision för att undvika det du upplever.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-27 10:48

Jag har all utrustning för mätning (mic, mixer, dator mm) men ännu inte gett mig in i den världen. Mina mätningar har än så länge stannat vid min grafiska dB-mätare (Phonic PAA2) och Behringers DEQ2496 som jag även använder som EQ till dessa högtalare. Med hjälp av "Auto-EQ" har jag fått till mycket bra kurvor (DEQ skickar ut rosa brus som mäts av mikrofon och återkopplas till DEQ som sedan justerar kurvan automatiskt mot en angiven önskad tonkurva).

Det här med bakriktad diskant diskuteras ju i andra trådar och jag vet att det kanske inte är det optimala för den perfekta upplevelsen i "sweet spot". Jag strävar dock mer åt ett "Carlsson-ideal" med rundstrålande ljud, särskilt när dessa högtalare agerar bakkanaler vid biotittande; då verkar ju bakdiskanten för den lite mer diffusa ljudbilden.

Och nej, jag har ingen brytare för att enkelt koppla bort den bakre diskanten. Kanske borde jag fixa det för att kunna välja bort den vid "normal" lyssning i ren stereo.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-27 10:56

peetwa skrev:Tråkigt att du inte fick till dom som dipoler.

Ja, men ibland är bra att få sig en påminnare om att det inte alltid är så enkelt. Jag menar att det är ju ganska osannolikt att man genom att "kopiera" någon annans lösning och använda samma element, men "bara ändra lite grann", ska uppnå samma goda resultat.

Jag var nog lite naiv som tänkte att jag skulle bygga ett par Orion-kloner men med en annan baslösning.

Hur som är jag fortfarande mycket nöjd! Burkarna levererar ljuv musik och dessutom använder jag en mixer som ger mig möjlighet att tappa LFE-kanalen till dessa lådor vid biotittande; då agerar basarna även som rena subwoofer's. Tillsammans med mina andra två subbar ger det en ordentlig skjuts i basregistret!

Livet går vidare... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-27 17:28

så mycket för idén att dipoler inte har "lådljud".. :)

tråkigt att det inte funka som du tänkt. men det där ser ju ut som en ypperlig lösning det med. den basen har väl väldigt lågt qts så den klarar sig väl bra i en såpass liten volym.
fina högtalare är det iaf.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-27 17:36

Kraniet skrev:så mycket för idén att dipoler inte har "lådljud".. :)

Nja fast det blir ju lite fel att dra en sådan slutsats från en förmodad miss i konstruktionen. :)

En bump i tonkurvan i låga mellanregistret får ju vilken högtalare som helst att burkigt.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2010-07-27 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-07-27 18:09

Piotr skrev:
Kraniet skrev:så mycket för idén att dipoler inte har "lådljud".. :)

Nja fast det blir ju lite fel att dra en sådan slutsats från en förmodad miss i konstruktionen. :)

En bumb i tonkurvan i låga mellanregistret får ju vilken högtalare som helst att burkigt.

/Peter

Mina egna funderingar.
De små försök jag gjort med dipoler visar på att de måste kompenseras för för rätt så stora fel i frekvensgången och - dessutom tvärt emot vad Linkwitz skriver (vill jag minnas) så blir "baffelsteg" och ripplet större i en dipol än en t ex. sluten låda. För att motverka detta bör man använda stor yta på mellanregister i en dipol och waveguide eller korta horn i diskanten (tror jag). Vitsen med en dipol är spridningsmönstret men det ger samtidigt en hel uppsjö av nya problem som måste lösas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-27 18:30

Skrutten,

vet inte om SL verkligen skrivit detta men hursom så håller jag med dig i stort. Tycker dock inte problemen är så stora och har hört flera olika lösningar prestera bland det bästa jag hört.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-30 16:03

Vissa dagar skiner solen och livet ler... Andra dagar är regniga och riktigt ruggiga - och på nåt sätt verkar det påverka prestationen. Mitt "arbetsrum" under altanen bokstavligt svämmar över av allt regnvatten som forsar längs berget och ner på marken:

Bild

Jag har dock tak över huvudet så denna dag skulle vikas åt att få klart tygfronterna till högtalarna. Men som jag antyder går det mesta snett idag; jag räknar fel, mäter fel, tänker fel, sågar fel och fräser fel:

Bild

Men som en scout möter man förstås motgångar med ett gott humör (och lite spackel):

Bild

Hur som helst får jag så småningom till ett par snitsiga frontstycken:

Bild

Men sen fortsätter problemen då magneter skall fräsas ner på insidan. De hamnar förstås på fel ställen och det bli allt annat än en snygg insida:

Bild

Jag har inga magneter infrästa i baffeln på dessa högtalare, så det blir att fästa mot skruvskallarna som håller elementen.

To be continued...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-30 23:30

Halvtid efter dagens vedermödor; jag fick i alla fall klart de övre delarna av fronterna. Återstår fronter till basarna. Den gula kevlarkonen i mellanregistret anas genom tyget pga blixtgenomslag. I normalt ljus ser man inte igenom:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-31 18:38

Även idag har det snickrats fronter till några av mina "uppgraderingsprojekt" - och nu är jag äntligen klar med samtliga!

Jag har velat behålla så mycket rent trä på baffeln som möjligt; därför fick det bli helt runda fronter till basarna, med samma radie som underkanten på de övre frontskydden.

Bild

Skuggorna i trät lurar ögat - fronterna ligger kloss an mot baffeln:

Bild

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-05 14:38

Bra jobbat, riktigt snyggt!

Nog blir jag lite avundsjuk alltid.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-05 14:50

Med sådan känsla för formgivning är det ingen säger ingen som kommer att gissa det är hemmabyggen. Möjligtvis kommer någon att sakna logotyp alt. standardetikett på baksidan. Fixa dit sådant så är du helt hemma. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-05 14:58

Bugar och bockar!

Kalejdokom är faktiskt mitt handelsbolag för främjande av kreativa hobbyintressen (ljud/datorer/fotografering mm). Jag har en logga och ibland funderat på att gravera en metallplakett e.d, men aldrig riktigt kommit till skott. Kanske dags nu när det börjar bli lite "färdigt" hemmavid.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-05 16:28

Riktigt snyggt! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-08-05 16:48

Snyygg form på tygfrontarna!

Kalejdokom skrev:...
Bild
...
:D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 5 - moddning pågår

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-17 18:20

Som framgått i en annan tråd på forat har jag kommit över några XLS-basar billigt och tänker mig att två av dom skulle sitta fint i dessa byggen. SLS-basarna har varit bra men som biosubbar har dom inte hängt med hela vägen. När jag plågat dem lite extra har de bottnat och ploppat lite. Eftersom jag haft goda erfarenheter av XLS i tidigare byggen är jag övertygad om att denna modd kommer att förbättra subbasen rejält vid biotittande. Med LT i mindre slutna lådor lär ju dessa element må som fisk i vatten.

Den visuella skillnaden mellan elementen är påtaglig:

Bild

Ett första steg blir att plocka ut alla element och ta bort sockeln för att kunna fräsa upp ett lite större hål för de nya elementet:

Bild

Om jag orkar borde jag även ta tillfället att slipa ner ytbehandlingen och lacka om lådorna så att finnishen matchar det uppgraderade soundet. Vi får se vad det blir av det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 5 - moddning pågår

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 12:37

För att fräsa upp hålet skapar jag en temporär baffel i hålet, som livar med fronten på högtalaren, så att jag kan få stöd för och centrera fräsen. Jag skruvade ihop två bitar av samma material som baffeln (19mm MDF + 18 mm furuskiva) på en list som jag limmar fast från insidan:

Bild

Medans limmet torkar ska jag skruva av fundamenten, så att fräsen kan få fritt utrymme runt hålet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 14:24

Point of no return. Men med centrumhålet på exakt rätt plats, verkar det faktiskt blivit rätt. Phu... Försänkningen ökad från 267 till 270 mm diameter.

Bild

Återstår att fräsa upp det inre hålet något även för den lite grövre korgen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 16:39

So far, so good. Hålet är fortfarande i mitten :) även om det är rätt nära kanterna:

Bild

Diameter och försänkning verkar stämma:

Bild

Det här gick ju över förväntan! Solen skiner ännu, så jag går väl lös med slipmaskinen och tar ner det yttersta lagret blank polityr som jag använde som slutbehandling när jag byggde lådorna. Jag har kvar betsen som jag använt så det blir väl till att bättra med den innan jag stryker på ny lack. Vi får se. Ett steg i taget...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-18 16:47

Snyggt fräst! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-05-18 16:52

nadifierad skrev:Snyggt fräst! :)

+1 :P

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 17:39

Tackar & bockar. Nu torkar första omgången klarlack. Man blir ju så himla rastlös, när man bara måste vänta... Jag vill ju sätta i de nya basarna och rocka loss!

Vattenbaserad lack torkar i alla fall snabbt. Snart dags att gå på med en andra strykning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 19:04

Som sagt, det torkar snabbt i solen:

Bild

Nu är det bara att skruva på socklarna igen (som också fått sig en strykning) och montera i elementen :) .

Men först är dags att fixa lite krubb. I kväll blir det kycklingwook med äggnudlar 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-18 22:15

Mission completed! Detta gick sannerligen över förväntan - jag hade räknat med att ägna hela helgen åt detta men ännu är det bara fredag kväll!

Bild

Men hur låter det då? Ingen aning än så länge. Det enda som än så länge antytt en djupare bas, var vinjetten till sportnytt på TV. Där fanns något nytt som kittlade under fotsulorna, om än på mycket låg (ljud-)nivå. Antar att lördagen får ägnas en del åt eq-tuning och mätning 8) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-18 23:10

Fint och bra jobbat! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-19 08:24

Mssion NOT completed :evil: .

Dom läcker som ett såll. Jag tänkte att det inte behövdes någon tätning mellan element och baffel, eftersom jag hade så jämna ytor, både längs nedfräsningen och på anliggningsytan på elementen.

Men det blåser alltså längs kanten på elementen. Luftrörelsen medför också ett vinande och "pruttande" ljud. Hoppas verkligen att det försvinner med en riktig tätning.

Så, vad ska jag välja för metod/material? SLS har en formpressad stålkorg som är allt annat än plan, så där använde jag HiFi-Kit's lakritssnören. Det funkade tydligen bra. Jag gillar dock inte den kladdiga goja som måste saneras när man byter element (för det gör man ju ibland :) ).

Det gäller att hitta något så tunt som möjligt - jag kan/vill verkligen inte fräsa ner hålet ytterligare nu! Skulle det funka med ett lite grövre filttyg? Finns det kanske någon tunn gummilist? Ska kolla i garaget eller hos Clas Ohlson.

Kanske borde jag även byta till lite grövre skruvar. Tyvärr funkar det inte med islagsmutter/bult eftersom jag fräst ut en 45 gr vinkel på baffelns insida.

To be continued...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-19 10:00

Det skulle kanske funka med ett tunnt skickt med silicone på ytan i lådan?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum