Best of faktiskt snickartips

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Best of faktiskt snickartips

Inläggav kodapa » 2010-08-09 11:46

Jag är ingen duktig snickare själv, men det finns en hel del tips här på faktiskt och jag har fått några i min egen byggtråd. Tänkte att det kunde vara kul med en tråd där vi sammanställer olika snickartips som kan vara bra vid högtalarbyggen.

Fixa bitar med felaktiga mått med fräs
Fixa bitar med felaktiga mått med faner
Hur man limmar
Fräsjiggar
Ta bort skarvar med lim
Vinklad baffel
Jämna kant för baffel
Slip-planka
Fort o fel inge bra
Senast redigerad av kodapa 2020-08-04 14:27, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-09 11:47

Jag börjar med detta som jag fick av LasseA
kodapa skrev:Någon som har några bra tips på hur man fixar 1mm kant?

Bild


LasseA skrev:Om du har en överhandsfräs så är den ett bra alternativ, spänn fast en plan MDF-skiva över lådan, nollstäl fräsen mot kanten och fräs ner den utstickande delen.
Såhär:
Bild
Borde gå rätt lätt, om man är noga med att hålla fräsens bottenplatta press mot plankan så blir nog resultatet perfekt också...

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-09 11:49

Hur man limmar:

Stenberg skrev:Ett tips (eller pekpinne kanske) är att sätta tvingarna så att de trycker mitt över limningen. Det finns risk för att någon av bitarna böjer sig en aning och det kan bli sämre limmat eftersom trycket mestadels blir på innerkanten.

Det är också bra att ha många tvingar som man får plats med. Flera tvingar fördelar trycket bättre och det är lättare att få bitarna att ligga kvar när man drar åt.

Kort limningsguide:
1. Börja på mitten på de längsta sidorna. Dra måttligt hårt (inte mesigt).

2. Fortsätt utåt hörnen med tvingar (närmare kanten än på bilden ovan). Närmast mitten drar man åt först och hörnen sist. Det gör man dels för att trycka undan limöverskott och dels för att bitar som inte är 100% raka ska tryckas raka av tvingarna (börjar man i hörnen kan ju den ev böjningen stängas in).

3. Efter 5-10 minuter efterdrar man tvingarna från mitten och utåt. Limöverskottet som funnits har tryckts utanför kanten och därmed har limningen krympt varvid trycket från tvingarna minskat.

4. Man känner på limmet som runnit ut över kanten. När det är lagom hårt, typ tuggumi, så kan man ofta peta och dra bort överskottet utan att det varken kladdar eller sitter fast.


Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-09 11:54

Fräsjiggar:
Zlazz skrev:Tänkte visa min enkla jigg. gjord av plåt inte för tunn då blir den inte så stabil men kanske 3mm, är faktiskt inte helt säker hur tjock den är. gjorde så att jag gänga upp M5 i den och sen svetsa jag fast en M5 bult i den och sen svetsade jag fast den för säkerhets skull och lite målfärg på eländet, så slutar det så här:

Bild


Bild

Hehe se till att inte bränna hål i plåten som jag gjorde med svetsen så ser det snyggare ut:P Hade ju för fasen brottom ja skulle ju tillverka en högtalarbaffel;)

Lasse[/img]


Ett tips är att ta en tunnare skiva i botten än vad jag har. Vid tjockt gods fräser den inte igenom.
kodapa skrev:Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-08-09 12:00

kodapa skrev:Jag börjar med detta som jag fick av LasseA
kodapa skrev:Någon som har några bra tips på hur man fixar 1mm kant?
Bild

Om det är den vänstra kanten som råkat få för låg nivå, kan man limma på en fanérremsa. Inget som syns när lådan är färdigfanérad eller målad.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-09 15:00

Mich skrev:Idag kant fräste jag lådan. Så utstickande del av MDF försvann, eller nästan i alla fall.

Sedan fräste jag lite special, måste prova.
Fräste ett litet spår i alla MDF skarvar, ca 2mm brett och 0,8mm djupt.
Bild

Fyller sedan i spåren med trälim...
Bild

och, gissa vad, när det torkat ordentligt får jag kantfräsa igen.

//Michael

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2010-08-09 19:40

Grattis kodapa, bra initiativ att starta den här tråden. Hoppas det kommer mer tips.
Den är ju så bra att den borde bli klistrad.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-09 19:45

hassez skrev:...den borde bli klistrad.

:D

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-09 22:22

Tack för uppskattningen här kommer ett tips från Nagref hur man fixar en vinklad baffel:
Naqref skrev:Nu är det ett steg uppåt i vad man behöver i verktygsväg och vad man lämpligen bör kunna för att bygga dem men det går att göra med rimligt små förutsättningar ändå.

När lådan är i detta stadium så är det lämpligt att göra hålen:
Bild

Jag gör lite hål och sågar från dem. Inga konstigheter.
Bild

Sådär! :)
Bild

Sedan så använder jag cirkelsågen lite och sågar längs de streck som är röda på ritningen och som jag har ritat på högtalaren.
Bild

Då blir det så här när man jag har sågat på båda sidorna.
Bild

Så är det fortsättning med fogsvans.
Bild

Efter lite slipning med bandslipen så ser det riktigt bra ut! :)
Bild

Dit med lite lim (denna gång utan chipsning för att visa att jag hanterar det oxå! :) ) och spänn fast!
Bild

På en bild nedan så ser man hur när man måste sätta fast baksidan vid innerkant på högtalaren för att ytterkanten ska bli rätt. Då sticker den lagom långt ut och man kan såga bort den med lite stöd för fogsvansen.
Bild

Så här nära! :) Man lägger högtalaren med fronten nedåt och kör vinkelrät längs strecket och då blir det som det ska.
Bild

Slutresultatet för dagen blev detta:
Bild


Fortsättning följer!

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-10 12:18

Dagens tips kommer från stenberg och handlar om hur man kan jämna till kanten på en låda där man ska fästa en baffel.

Stenberg skrev: De lådorna jag själv har gjort har ytterligare jämnats till med en slipskiva, en stor och plan skiva man limmar slippapper på. Det är ett steg som man ska visa eftersom det är svårt att förklara.


Stenberg skrev:
Man tar en lagom stor platta, gärna tjockt glas eller MDF, och fäster slippapper med lim eller dubbelhäftande tejp. Sen drar man lådan mot plattan tills den har blivit plan. Har man hög kvalitet på slippappret så håller de där skivorna rätt länge innan de är slut.

Man kan ju använda samma metod när man ska plana till alla möjliga saker. Handhyvlar brukar inte vara plana när man köper dem och spänner fast stålet (om det inte är Lie Nielsen, Cliffton eller något annat supermärke) och man måste lägga ner en del arbete på att få supertrim på verktygen.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-08-10 13:28

Det där sista går bra att göra mot en vanlig 40x40-platta, sån man använder till plattläggning. Därefter går man över till slippapper på samma sätt.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-10 13:36

bomellberg skrev:Det där sista går bra att göra mot en vanlig 40x40-platta, sån man använder till plattläggning. Därefter går man över till slippapper på samma sätt.

Smart! :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-10 15:43

lite mindre exakt är en slip-planka (avsiktlig avstavning).

slippapper fästs på en planhyvlad planka. vill man vara lyxig har man en avkapad rätskiva (rätskivor är snickarens vän för övrigt)

den skall räcka tvärs över lådan och minst två kanter. genom att försiktigt arbeta ner kanterna och hela tiden kontrollera vinkeln kan man ta av ganska mycket. det kan vara lite smidigare med en lättare planka än att flytta hela lådan.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-10 15:54

Jag kan tillägga att det säkert alltid finns andra metoder. Det jag lägger in är tips på hur man kan göra.
Det är också välkommet för andra att lägga in tips...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-10 17:32

men var inte mitt inlägg ett tips ?

vi borde sortera tipsen i olika underrubriker kanske ? blir det många tips kanske man kan sortera upp dem i flera trådar och göra sticky av dessa?

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2010-08-10 17:40

Kanske ett förstainlägg med länkar till de specifika tipsen (som kan ligga i denna tråd)? Blir lite jobbigt att hitta på adekvata namn till alla dock :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-10 17:45

Mät två gånger och kapa en! - låter löjligt, men är världens bästa tips.

MDF skall alltid förborras, helst med borr nära kärndianetern så att bara skruvflänsarna greppar i materialet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2010-08-10 18:01

LasseA skrev:Kanske ett förstainlägg med länkar till de specifika tipsen (som kan ligga i denna tråd)? Blir lite jobbigt att hitta på adekvata namn till alla dock :)


Bra ide' en del som liknar varandra kan man kanske gruppera under en rubrik, men då behöver man kunna rdigera i tråden.
Bra är också om man får bort onödiga kommentarer också, som den här t. ex.

Jag tycker det har artat sig bra, med många bra tips.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-10 19:54

rikkitikkitavi skrev:men var inte mitt inlägg ett tips ?

vi borde sortera tipsen i olika underrubriker kanske ? blir det många tips kanske man kan sortera upp dem i flera trådar och göra sticky av dessa?

Jo absolut, det var kanon, det var bara ett förtydligande från min sida. :)

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-10 19:56

LasseA skrev:Kanske ett förstainlägg med länkar till de specifika tipsen (som kan ligga i denna tråd)? Blir lite jobbigt att hitta på adekvata namn till alla dock :)

Bra ide, fast jag behöver veta hur man gör... :oops:
Rikitikitavis id'e var också bra.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2010-08-10 20:31

kodapa skrev:
LasseA skrev:Kanske ett förstainlägg med länkar till de specifika tipsen (som kan ligga i denna tråd)? Blir lite jobbigt att hitta på adekvata namn till alla dock :)

Bra ide, fast jag behöver veta hur man gör... :oops:
Rikitikitavis id'e var också bra.
Såhär t.ex.:

Bra tipz!
Kodapas förstainlägg
Kodapas andrainlägg

Eller ja, kom just på att Soundbrigade redan gjort ett excellent exempel på en bra sammanställning i tråden DIY-trådar på DIY .

Edit: Hmm.. Den öppnar nytt fönster för varje.. Vet inte om man kan göra så att den bara hoppar till rätt inlägg i samma tråd utan att öppna nytt fönster men det finns säkert html-gurus här som kan ordna det!?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-08-11 09:54

LasseA skrev:Edit: Hmm.. Den öppnar nytt fönster för varje.. Vet inte om man kan göra så att den bara hoppar till rätt inlägg i samma tråd utan att öppna nytt fönster men det finns säkert html-gurus här som kan ordna det!?

Nej, forumkoden verkar skriven så att samtliga länkar öppnar nytt fönster (eller ny flik om man nu har ställt in sin html-läsare så). Detta är faktiskt något som jag föredrar, eftersom det inte går en massa trafik åt att öppna modersidan, tex när man vill läsa nästa snickeritips.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2010-08-11 10:04

Det är bra att den öppnar nytt fönster, då kan man ha flera tips uppe samtidigt.
Ofta är det flera tips som kompleterar varann.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-08-11 10:34

Jättebra tråd som förtjänar lite klister. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2010-08-11 17:26

bomellberg skrev:
LasseA skrev:Edit: Hmm.. Den öppnar nytt fönster för varje.. Vet inte om man kan göra så att den bara hoppar till rätt inlägg i samma tråd utan att öppna nytt fönster men det finns säkert html-gurus här som kan ordna det!?

Nej, forumkoden verkar skriven så att samtliga länkar öppnar nytt fönster (eller ny flik om man nu har ställt in sin html-läsare så). Detta är faktiskt något som jag föredrar, eftersom det inte går en massa trafik åt att öppna modersidan, tex när man vill läsa nästa snickeritips.


Men det följer inte standarden då det gör så. Dessutom sitter väl alla på en mus med mittenklick som gör att sidan öppnas i ny flik ändå.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2010-08-11 17:34

Purre skrev:Men det följer inte standarden då det gör så. Dessutom sitter väl alla på en mus med mittenklick som gör att sidan öppnas i ny flik ändå.
Seppåfan där lärde jag mig något nytt :)

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2010-08-11 19:34

Purre skrev:Men det följer inte standarden då det gör så. Dessutom sitter väl alla på en mus med mittenklick som gör att sidan öppnas i ny flik ändå.


Det beror på vilken webbläsare man har. Jag kör med opera och då funkar det inte. I firefox funkar det inte heller. Det är dom enda vettiga hag har tillgång till i linux.
(undviker microsoft så mycket som möjligt)
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2010-08-11 19:39

Tack för klistret :D :D :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2010-08-11 19:40

hassez skrev:Det beror på vilken webbläsare man har. Jag kör med opera och då funkar det inte. I firefox funkar det inte heller. Det är dom enda vettiga hag har tillgång till i linux.
(undviker microsoft så mycket som möjligt)
Nu är vi ju rätt långt OT men men... Jag har också Opera och det fungerar hos mig, iofs under Windows.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-11 20:29

LasseA skrev:
hassez skrev:Det beror på vilken webbläsare man har. Jag kör med opera och då funkar det inte. I firefox funkar det inte heller. Det är dom enda vettiga hag har tillgång till i linux.
(undviker microsoft så mycket som möjligt)
Nu är vi ju rätt långt OT men men... Jag har också Opera och det fungerar hos mig, iofs under Windows.

Ja, lite mer snickartips nu tack...

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 7 gäster